|
Varend in de Waalhaven van de Wilhelminasluis op 18 maart 2011 |
De Animo wordt gebouwd in 1907 bij H. Pauksch Schiffswerft in Landsberg an der Warthe. Het gaat na de tewaterlating varen als sleepvrachtschip onder de naam Plaue. Waarschijnlijk vaart het later als Martina tot het in 1964 de naam Neptun krijgt.
Als Neptun is tot 1978 G. & E. Schmölke in Minden de eigenaar, vanaf dat jaar gaat het schip onder dezelfde naam over naar U. Londorfer in Duisburg.
Andere bronnen vermelden dat het schip in 1907 gaat varen als Heidi voor F. Werner in Bardowick. Melle en Janny gaan hier op grond van de meetbrieven van het schip ook van uit en weten dat het schip in 1935 als Plaue verder gaat.
Zeker is ook dat Melle en Janny Draaisma het schip in 1990 in bezit nemen en het herdopen in Animo. Onder die naam en met dezelfde eigenaars vaart het nu nog steeds.
| | |
In de Wilhelminasluis op 22 augustus 2009 | | Uitvarend in de Waalhaven op 22 september 2009 |
Veel over de geschiedenis van de Animo is bij mij (nog) niet bekend. Wel dat het schip oorspronkelijk de afmetingen 41.00 x 5.10 x 2.00 m had en 362 ton lading kon vervoeren.
In 1962 ondergaat het schip een metamorfose als het wordt verlengd en verbreed bij L. Voss in Aurich. Het krijgt in dat jaar de huidige afmetingen van 59.34 x 6.34 x 2.39 m. met een laadvermogen van 608 ton. Ook vindt tijdens deze operatie de ombouw van sleepvrachtschip tot motorvrachtschip plaats.
| | |
De sluis uitvarend op 22 januari 2011 | | Richting Afgedamde Maas op 29 maart 2013 |
|
Uitvarend in de Waalhaven van de Wilhelminasluis op 9 april 2011. Wachtend aan de remming o.a. de Inspé |
Het schipperspaar staat op een foto in een artikel in de Schuttevaer van zaterdag 30 september 2015. Zowel het artikel als de foto is van Heere Heeresma jr.
Via mijn website kom ik in contact met Taeke Damsma die dan in Friesland ook de Animo regelmatig op de foto zet en een band met het schipperspaar opbouwt.
De foto's hieronder, waarop de Animo in volle vaart prachtig is te zien, zijn dan ook door Taeke Damstra gemaakt. Ook de erbij staande tekst is grotendeels van zijn hand.
Op de bovenste foto komt de Animo onder de spoorbrug van Zuidhorn door. Deze brug ligt in een onoverzichtelijke bocht van het Van Starkenborghkanaal. Net achter het schip ligt de verkeersbrug. Het zal niet zo lang meer duren of deze bruggen zijn geschiedenis, want ze worden gesloopt. Er komen nieuwe bruggen i.v.m. de kanaalverbreding van Lemmer-Delfzijl.
De linker kleine foto is tussen Zuidhorn en Sluis Gaarkeuken gemaakt. Vermoedelijk staat de regulateur hier volledig plat naar voren. De foto ernaast is genomen vanaf de oude brug van Eibersburen. Deze brug is nu gesloopt en er is een nieuwe voor in de plaats gekomen.
Alle drie foto's zijn genomen op 9 augustus 2007.
| | |
| | |
De linkerfoto boven is vanaf de nieuwe brug van Eibersburen genomen, de brug ligt in de route Lemmer-Delfzijl. Je zit hier net over de grens van Friesland-Groningen. Ook hier staat de regelateur helemaal naar voren. Een geweldig en prachtig gezicht.
De daarop volgende twee foto's vaart de Animo leeg vanaf Groningen naar Lemmer. De foto's zijn genomen op 8 oktober 2007, m.u.v. de laatste foto die dateert van 1 november 2011
terug naar boven terug naar Overzicht Eeuwlingen
Bronnen o.a.:
www.schuttevaer.nl
www.debinnenvaart.nl
www.binnenvaart.eu
Taeke Damstra