|
Cornelis met Loevestein op de achtergrond op de Afgedamde Maas richting Waal/Merwede |
Een tankscheepje dat als motorvrachtschip in 1902 wordt gebouwd bij de werf van Boot in Alphen aan de Rijn. De afmetingen zijn dan 22.45 x 4.60 x 1.69 m. Het schip wordt tewater gelaten alsDe Industrie en hoort dan thuis in Breda bij Bokhoven & Van Iersel Handelsveem.
In 1934 wordt het niet alleen omgebouwd tot motortankschip, maar komt het ook in handen van Vlismar NV in Vlissingen onder de naam Hoogwoud. Die naam houdt het ook als in 1956 J. Noordzij in Dordrecht eigenaar wordt van het schip. |
De Cornelis nog als Hoogwoud |
In 2009 kom ik in contact met Ronald Noordzij, zoon van de eigenaar van de Hoogwoud van 1956 - 1970. Hij stuurt mij een formulier waarop de uitslag van een contrôle van de juiste navigatielichten op 29 november 1967 om 16.45 uur door sluismeester Dagevos van......de Wilhelminasluis in Andel.
Alles wordt zoals het formulier ook aangeeft als "goed" beoordeeld. Aardige bijkomstigheid is dat ik in het bezit ben van een boekje van dezelfde periode (ik redde het ooit net als andere boekwerkjes van vernietiging!). En jawel, ook daarin wordt op die datum de Hoogwoud vermeld. Staat op het formulier nog als naam van de schipper Boogaard vermeld, in het boekje staat de naam "Noordzij" geschreven.
Als de Hoogwoud in 1970 overgaat naar de Steenkolen Handelsvereniging NV (SHV) in Utrecht houdt het dezelfde naam. Die verandert pas in 1976 als het onder de naam Marko gaat varen voor Kreuk & Bode BV uit Rotterdam. Vervolgens gaat het schip Ceetank 2 heten als het in 1983 overgaat naar Ceetrans BV uit Ridderkerk..
| | |
In de Wilhelminasluis in april 2008 | | Met de Waal op de achtergrond voor Woudrichem |
In 1990 krijgt het de huidige naam, eigenaar wordt dan Kieboom Werkendam BV. Onder die naam komt het schip nog wel door de Wilhelminasluis en is het ook nog als motortankschip actief.
Bronnen:
www.binnenvaart.eu
www.kustvaartforum.com
Ronald Noordzij
Afloskapitein
terug naar boven naar Eeuwlingen naar de Homepagina