donderdag 10 december 2015 Het leek in eerste instantie wel een heel schrale oogst te worden vandaag. In het Munnikenland was de Verwachting bezig de lading die in de Europoort was ingenomen te lossen. Meer was daar niet te zien, maar gelukkig kwam halverwege de middag, de Verwachting die net was vertrokken kwam het schip tegen, de Prinses Margriet weer de nacht in de Waalhaven doorbrengen.
Aanbrengen van steigerwerk op de Maashoofden Het westelijk Maashoofd (H4) lijkt wel klaar te zijn om er een tent over te maken, maar op het andere Maashoofd (H3) ligt eigenlijk alleen de ankerbalk nu vrij. De mannen vertrokken vanochtend al vrij vroeg, misschien wel een haastklus tussendoor. Iemand vertelde me dat dit werk stond gepland van half oktober tot eind november. Nou, dan lopen "we" toch een flink eind achter op de planning. Als dit een domino-effect heeft op de rest van het werk, gaan "we" zeker en vast niet op 15 januari volgend jaar weer open.
Cornelis B bij Sluis Lith Op een reis van de Amerikahaven in Amsterdam naar Oss gaat de tocht door Sluis Lith. De Cornelis B, want die maakte deze reis, passeerde dit sluiscomplex vanmiddag en net na het uitvaren maakte de schipper terugblikkend een foto. Links op de foto is nog net een stukje van de wachtende Cornelis V te zien.
De Wilhelminasluis vanaf het water Heel veel foto's maak ik van (schepen in) de Wilhelminasluis, maar de sluis vanaf het water zie ik zelden. Toch heb ik in mijn archief een aantal van dergelijke foto's zitten.
Hierboven de sluis vanaf de Maaskant, een foto die werd gemaakt op een zonovergoten dag in augustus 2009. Daarna werden nog twee foto's gemaakt van deze passage. De eerste net voor het invaren van de sluis, de tweede tijdens het opengaan van de Waaldeuren.
Laagvlieggebied voor helikopters De Wilhelminasluis zit precies tussen twee gebieden waar helikopters laag mogen vliegen. Dat laag is dan vaak echt laag. Bij de sluis trekken de toestellen meestal wel wat op, zo ook vanmiddag toen weer een Apache langs vloog. Ook nu weer koos het toestel een route achter de oostelijke bebouwing langs. Vaak wordt gemopperd op dit laagvliegen, maar laten we wel zijn: als we deze toestellen op een (vredes)missie sturen, moet de bemanning wel goed getraind zijn.
Excursie in het Munnikenland Al eerder stelde ik deze excursie aan de orde, maar door een tweet van Ruimte voor de Rivier (@RuimtevdRivier) dachtik het nog maar een keer te doen. Het Twitterbericht luidde: "Ga mee op winterexcursie door #munnikenland met @MvOgroep @wsrivierenland 17 dec." De onderstaande foto stond in de tweet, maar ook een link waar je je kunt aanmelden. Klik hier voor aanmelding.
Scheepvaartkrant en Levende Rivier
Vandaag kwam de nieuwe Scheepvaartkrant en één van de artikelen die me opviel ging over de documentaire "Levende Rivier". NPO2 zendt deze documentaire op vrijdag 18 december om 21.10 uur uit. Ruben Smit, de maker, kreeg voor deze documentaire de Gouden Kalf. Al jaren is hij als gepassioneerd ecoloog, fotograaf en filmer te vinden in elke uithoek van de Nederlandse natuur. Als filmregisseur van natuurfilms maakte hij zijn debuut met De Nieuwe Wildernis (2013) en de gelijknamige tv-serie bij de VARA. En dat smaakte naar meer. De trailer van de "Levende Rivier" is hieronder te bekijken. Meer informatie is hier te vinden.
AndelWandelt op pad De mannen van AndelWandelt, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, kennen nu de geneugten van het pensionado zijn. Ze hebben daarom nu ook door de weeks tijd om tochten te lopen. Eigenlijk de eerste tocht die in deze nieuwe situatie werd gelopen was de door hen zelf samengestelde "Rondje Drielse Wetering", toch weer een tocht van 30 km! Hoewel deze tocht eigenlijk "spontaan" opkwam, meen ik er toch aandacht aan te moeten besteden als voorzitter van AndelWandelt. Daarom zijn de foto's te zien via deze link, een verslag volgt nog (of misschien ook niet).
woensdag 09 december 2015 Waar ik verwachtte een leeg Munnikenland aan te treffen, bleek er toch een schip te liggen en wel de grote (95m) Curata die lag te lossen.
15 Januari nadert snel....... Volgens afspraak en gemaakte planning moet de Wilhelminasluis op 16 januari weer open. Maar er moet dan nog wel het e.e.a. gebeuren. Vanochtend werd de kraan opgehaald die hielp de schuiven en oude rails te verwijderen en ook om daarna de nieuwe rails weer te plaatsen. Hoewel het nog erg vroeg was, had ik het gordijn al omhoog getrokken, zodat ik het ophalen live meemaakte.
Later op de dag een wagen met aanhanger. Hoewel ik me eerst afvroeg wat deze mannen kwamen doen, werd me dat allengs duidelijk. Op de aanhanger een flink aantal steigerpijpen waarvan het doel me bekend voorkwam.
Het ging natuurlijk om de ankerbalken van de Maashoofden. In januari van dit jaar ondergingen die aan de Waalzijde eveneens een opknapbeurt en ook toen werd eerst met steigerpijpen een geraamte gebouwd.
De mannen werkten tot laat door, heel laat. Het was al donker toen ze pas vertrokken. Misschien dat morgen weer een tent erover wordt gebouwd, net als bijna een jaar geleden aan de andere kant van de sluis.
Weer een eeuwling erbij Bij de categorie Schepen ouder dan 100 jaar heb ik vandaag de Friese Unitas uit Harlingen toegevoegd. Ik ben nu bij de "U", dus veel schepen zullen er niet meer bijkomen. Hieronder de Unitas op 20 april 2014 in de Wilhelminasluis.
Een mooie foto Verkeersleider Mark (@VLW_Mark) twitterde het volgende: "Uitvaart uit de haven. Dagdienst #hansweert ZZW 3-4 HW 13:25 @Rijkswaterstaat fijne dag!"Erbij plaatste hij onderstaande foto. Prachtig overzicht van wat er zoal op de Westerschelde vaart, in dit geval de Koerier, de Cetus, een coaster en nog een klein scheepje.
Rectificatie van 5 december jl. Onder de noemer "Schepen op de Waal" plaatste ik afgelopen 5 december een aantal foto's van schepen die de mannen van AndelWandelt maakten tijdens hun 32e Rondje Brakelse Benedenwaarden.Daarbij schreef ik over de duwer Matricaria dat het onduidelijk was of dit schip nog in Maasbracht hoorde of nu onder de Luxemburgse vlag voer. Joost Roeland wees me erop dat het schip van Drovadeno uit Pannerden is en dus nog onder Nederlandse vlag vaart.
En nog eentje, maar nu over de ontploffing in de sluis van 1930 Bert van Tilborg, ik kreeg van hem een aantal kostbare foto's over het verleden op de Wilhelminasluis, reageerde op het artikel en terecht. Op de foto van een bewoonster van de sluis noemde ik deze dame mevrouw Hetjes. Ik had beter moeten weten, want het is natuurlijk Katrien van Tilborg. Dat wordt nog duidelijker door andere foto's waar Katrien, eigenlijk Catharina, op staat. Op de rechterfoto hieronder bijv. staat Katrien rechts en voor de ouderlijke woning, de huidige Wilhelminasluis 4.
Katrien was de dochter van Willem van Tilborg die van 1911-1939 sluiswachter op de Wilhelminasluis was. Hier linksonder zit links Katrien en rechts haar moeder. Ernaast een afbeelding van Sluiswachter Van Tilborg.
dinsdag 08 december 2015 De bekende twee mannen waren vanochtend weer druk aan het werk, ik zag ze niet, maar hoorde ze wel met elkaar praten onderin het riool. Hoewel er niets spectaculairs was te ontwaren, maakte ik toch maar een foto van het Maashoofd.
Tegen het einde van de middag keek ik vanachter mijn bureau weer naar het sluishoofd en het leek me ineens opvallend leeg. Dat klopte ook, want de kraan stond nu op het parkeerterrein. Zoals verwacht, zijn de mannen dus voorlopig klaar met hun werk. Het wachten is nu op de schuiven.
Schepen bij Covaco Waar bij De Rib in Andel geen enkele scheepsbeweging viel te bespeuren, zag ik in het Munnikenland twee schepen. De Marco was nu aan de beurt om te lossen en ietsje verderop was de Adelante, die vandaag moet zijn aangekomen, aan het lossen.
Toevallig, hoewel toeval m.i. niet bestaat, liep ik vanmiddag rond 15.00 uur de sluis op en zag ik in de verte dat de Marco het Munnikenland had verlaten en op weg was naar de Waal/Merwede. Snel inzoomend lukt het me nog een redelijke foto van het schip te maken.
Fauna in de Waalhaven Vooral boven het water is genoeg te zien in de Waalhaven. Vaak zie ik als ik aan kom lopen een ijsvogeltje op de rand van de RWS-roeiboot zitten. Jammer genoeg is dat vogeltje, schuw als het is, meteen vertrokken als het beweging ziet. Ook de aalscholvers en futen maken dat ze wegkomen, terwijl de meerkoetjes zich even terugtrekken. Vanmiddag zag ik naast de roeiboot een vis. Geen idee welk soort dit is (een roofblei?), maar ook voor de sluisdeur zag ik eenzelfde soort zwemmen. Er zit dus toch echt wel vis in de buurt van de sluis!
Ontploffing in de Wilhelminasluis Op 30 oktober 1930 deed zich in de sluis een enorme ontploffing voor doordat de ketel van een stoomsleper, de Geert-Jan, uit elkaar sprong. Een ontploffing met een naar gevolg. De machinist van de sleper overleefde het niet. Verder liep het goed af, hoewel de brokstukken een eind verder neerkwamen en een flink deel van de sluisremming werd vernield.
Deze geschiedenis komt nu weer hier aan de orde omdat ik van Jan Vos een paar scans kreeg van het bericht over deze ontploffing in het Nieuwsblad van het Land van Heusden en Altena. Hij is op het archief in Heusden bezig deze krant na te pluizen van 1880-1950 en kwam daarbij dit artikel tegen, het begin ervan staat hieronder.
Heel bekend is de foto van een dame die onthutst lijkt te kijken naar een stuk van de sleper dat in haar voortuin is beland. Later werd deze dame herkend als mevrouw Hetjes. De dame in de tuin links is nog steeds niet herkend.
Het ongeluk, dat in de wijde omgeving was te horen, trok natuurlijk veel belangstellenden die zich vergaapten aan de schade aan de remming. Later kwam een advertentie in de krant over de veiling van de restanten van de sleper.
De resten waren gedeponeerd op het sluisterrein, waardoor duidelijk werd hoe enorm de ontploffing moet zijn geweest.
Op deze site staat al lang het verhaal over de ontploffing, maar ook in het verhaal dat ing. Jan den Besten, zoon van de toenmalige sluismeester, vertelt, wordt uitgebreid ingegaan op dit ongeluk en zeker op de gevolgen en nasleep ervan.
Een luchtopname Van ing. Jan den Besten kreeg ik een aantal jaren geleden een groot aantal foto's. Daarbij ook luchtopnamen van de sluis en/of de omgeving ervan. Op deze luchtfoto is linksonder de sluis te zien. Middenonder is Andel, er tegenover Poederoijen, en iets erboven de Veense Putten. Zelfs de Waal is linksboven op deze foto te zien.
maandag 07 december 2015 Op het Maashoofd H4 werd weer flink gewerkt aan het plaatsen van de nieuwe rails voor de rioolschuiven. De verwachting is, dat dit morgen kan worden afgerond. Dan is het wachten op de schuiven die momenteel een opknapbeurt krijgen.
Schepen bij Covaco Gisteren zag ik al dat de Rotterdamse Marco, met een lading die in Duitsland was ingenomen, in het Munnikenland was gearriveerd, maar vanochtend bleek de Belgische Pat-Vero, die van Antwerpen kwam, als eerste aan de beurt te zijn om te lossen.
We waren op weg naar Brakel om daar een dorpswandeling te maken. Zo ontdekten we daar een school waarvan we het bestaan niet wisten, maar ook in het "bos" daar vlakbij bleek een schitterend landhuis, achter de kerk verscholen, te staan. Binnenkort gaan we daar langer kijken. Nu gingen we via Poederoijen terug naar de sluis, maar onderweg zagen we de Hydra 2 worden gelost bij de Poederoijense Bol door de Dirk. We hebben even staan kijken naar het feilloos werkend lossysteem.
Vanmiddag bleek de Pat-Vero te zijn vertrokken, maar de plaats bij de loskraan was ingenomen door de Estero. Marco moest nog steeds wachten. Later in de middag maakte ik een wandeling naar het Waalhoofd, even kijken of ik vissen zag, toen ik werd verrast door de Patria die het Munnikenland inging. Ik was nog net op tijd om er een foto van te maken.
RWS-Nieuwsbrieven Natuurlijk heb ik een abonnement op verschillende Nieuwsbrieven die Rijkswaterstaat uitgeeft, ook op die van de Wilhelminasluis. Alleen is het jammer, hoewel dit de interessantheid ervan niet vermindert, dat het de Zaandamse Wilhelminasluis betreft. De Andelse Wilhelminasluis wordt een beetje vergeten, er komt geen enkele info over de voortgang van het proces dat aan de gang is. De enige zekerheid is dat onze Wilhelminasluis t/m 15 januari is gestremd. Maar ik zou er niet van opkijken als er nog een weekje (of twee/drie) aan wordt vastgeplakt. Langer dicht blijkt de praktijk te zijn de laatste maanden.
Hierboven de Ariël in Sluis Eefde en de plaatsing van deze foto behoeft enige uitleg. Vandaag ontving ik de "Nieuwsbrief Rijkswaterstaat Sluis en Gemalen Eefde" met info over de aanleg van een tweede sluis daar.
Gewoon goeie PR zo'n Nieuwsbrief. Dit keer weliswaar geen nieuws over het project, maar wel over een kolonie roeken die is verplaatst en die absoluut niet terug mag naar de oude plaats of naar een andere plek waar de tweede sluis moet komen. Voorlopig blijkt dit prioriteit te hebben. Er loopt zelfs dagelijks een deskundige rond om de situatie te beoordelen en indien nodig aanvullende maatregelen in te zetten (!). Er is trouwens een projectpagina "Twentekanalen: uitbreiding Sluis Eefde". Nu ken ik deze sluis Eefde helemaal niet, verder dan Sluis Delden ben ik niet gekomen. Maar wel vond ik in mijn archief twee foto's van oktober vorig jaar toen de Ariël Sluis Eefde naderde. Ik heb me laten vertellen dat er niet veel verschil is tussen Sluis Delden en Sluis Eefde.
Twee oude(re) ansichtkaarten De eerste kaart van De Rib in Andel is nog niet zo heel erg oud, er is -voor mij tenminste- ook geen aanknopingspunt om er een jaartal aan te geven. Op de achtergrond is vaag het remmingswerk van de Wilhelminasluis te zien. Jammer dat de naam van de schepen niet is te lezen.
De tweede kaart is een stuk ouder, tenminste wat is getekend is een flink oudere situatie. In de benedenhoek denk ik het jaar 1946 te kunnen lezen. Van industriële activiteit op De Rib is dan nog geen enkele sprake. Het is wel een prachtig getekend tijdsbeeld, dat trouwens al lang op deze site staat bij het verhaal over De Rib in de rubriek Andel Toen en Nu.
zondag 06 december 2015 Geen verandering in de situatie op of rond de Wilhelminasluis. Geen schepen in het Munnikenland, een lege De Rib in Andel en in de Waalhaven de in diepe rust verkerende Prinses Margriet en Inspé. Van die twee schepen maakte ik gisteren al een foto, vandaag dus geen enkele nieuwe foto van een schip of van de Wilhelminasluis. Ik ben op zoek gegaan naar andere onderwerpen en die waren niet moeilijk te vinden.
Tesco 3 bij de Eeuwlingen Vandaag heb ik de Tesco 3 toegevoegd aan de rubriek van schepen ouder dan 100 jaar, maar die nog steeds actief waren op het moment dat ik ze de Wilhelminasluis zag passeren. Dit Tesco-schip werd gebouwd in 1908 bij De Noord in Alblasserdam en kende in de loop van die 107 jaar behoorlijk wat andere namen. Opvallend dat iedere keer als ik op zoek ga naar gegevens van zo'n oudje de diverse bronnen elkaar vaak flink tegenspreken. Ook bij de Tesco 3 bleek dat weer het geval. Hieronder de Tesco 3 op 18 mei 2010 in de Waalhaven op het punt om de sluis in te varen en ernaast op 26 april 2013 als het nog op de Afgedamde Maas vaart richting de sluis.
J. Henry Dunant In de loop van de jaren is dit altijd een graag geziene gast in de sluis geweest. Maar in de Schuttevaer las ik dat het gevaar bestaat, dat daar een einde aan komt. Op pagina 2 een klein artikel in de zijlijn, maar met een ietwat dreigende kop: "Rode Kruis overweegt mps Henry Dunant uit de vaart te nemen". Hieronder een paar opnamen van het schip in of bij de Wilhelminasluis en het bedoelde artikel.
Het artikel gaat verder: "Het Rode Kruis overweegt het hospitaalschip J. Henry Dunant volgend jaar uit de vaart te nemen. Er zijn steeds minder boekingen omdat volgens het Rode Kruis steeds meer andere partijen soorgelijke reizen aanbieden. Het schip blijft in ieder geval varen totdat de knoop in de loop van het volgend jaar wordt doorgehakt. De Henry Dunant maakt meerdaagse reizen met ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Er is aan boord plaats voor 67 passagiers en er gaan meestal rond de 50 vrijwilligers mee, waaronder een arts en tenminste zes verpleegkundigen. Daarnaast is er een 16-koppige bemanning aan boord.
Het Rode Kruis begon in 1951 met de vaartochten met zieken. In 2009 waren er 3250 passagiers aan boord en werd 42 weken per jaar gevaren. De huidige J. Henry Dunant werd in 1996 in de vaart genomen. De J. Henry Dunant maakte voor het KSCC, het katholieke schipperswelzijnswerk, ook reizen met schippers die niet meer op een andere manier op vakentie konden, maar het lukte steeds moeilijker die reizen vol te krijgen". (MdV)
Een gewonde bever In het Nieuwsblad-Land van Altena een piepklein artikeltje dat mijn aandacht trok. Hieronder dat stukje.
Nu was het al wel langer duidelijk dat bevers de Struikwaard als woonplaats hadden uitgekozen. Met buurman Henk Metz wandelde ik een paar jaar terug al eens door het gebied waar we behoorlijk wat sporen van de aanwezigheid van deze dieren zagen.
En natuurlijk waren daar de foto's die een medewerker van Van Oord voorbije zomer bij de sluis maakte van een zwemmende bever die naast de roeiboot van RWS de kant opging, waarschijnlijk weer op weg naar de Struikwaard. Al eerder plaatste ik al een filmpje van dit bezoek.
Het is te hopen dat de gewonde bever het overleeft en zal kunnen terugkeren in zijn natuurlijke habitat. Ik duim voor hem of haar!
Opvallend bij het project Munnikenland Tussen de foto's die de mannen van AndelWandelt maakten tijdens hun 32e rondje door het Munnikenland-project zaten een paar die me opvielen en die ik vandaag plaats. De eerste is een prachtige opname van het buitendijks liggende huis, dat door een stevige dijk is omgeven. Eigenlijk een jaloersmakende plek om te mogen wonen!
Hans en Anton lopen graag -struinen- door onverhard gebied en volgen daarbij het liefst de loop van het water, in dit geval de Waal. Moeilijk lopen is het daar niet echt, tenminste als je deze twee foto's van de mannen moet geloven. Je begrijpt nu wel wat beter dat ze zoveel foto's van de scheepvaart op de Waal kunnen maken, ze lopen er met hun neus bijna bovenop. Op de rechterfoto bijv. de Zagri 15.
Nu waren veel van mijn ooms in de agrarische sector in Friesland werkzaam, dus werd tijdens bezoeken aan hen nog wel eens trots tussen het vee door gelopen. Daar heb ik nooit problemen mee gehad, maar als ik deze stier zo naar de fotograaf zie kijken, gaan mijn nekharen toch ietwat omhoog staan. "Ze doen niks", maar daar kan ik dan nog verhalen over vertellen! Zou dit een door "natuur"freaks met complimenten overgoten Rode Geus zijn? Heel anders is de foto van de resten van de woning van de fam. Van der Zalm. Zij moesten wijken doordat de groene maffia het weer eens won. Wat triest als je zo je oude huis ziet, ik kan me voorstellen dat de oude bewoners hier niet meer willen kijken.
Wel doet het me goed dat een van de oude sluisjes een prominente plaats bij het nieuwe parkeerterrein heeft gekregen en dat het nu lijkt alsof het nog een functie vervult met dat water op de voorgrond. Ook doet het me goed dat op de Gijsen krib tegenover Woudrichem een zo duidelijk bord staat dat aangeeft dat de Wilhelminasluis is gestremd. Jammer alleen, dat het weer te lang moest duren voordat dit bord werd geplaatst.
zaterdag 05 december 2015 Wat een verrassing toen ik vanochtend vroeg naar buiten keek. Op een foto is het al mooi, maar in werkelijkheid was het nog overweldigender. Hoewel het gezegde luidt: "Ochtendrood, water in de sloot", was daar vandaag maar weinig van te merken.
Schepen in de buurt In de Waalhaven kreeg de Prinses Margriet in de loop van de ochtend gezelschap van de Inspé.
Tijdens onze dagelijkse wandeling zag ik vanaf de Afsluitdijk bij het Gedenkteken dat De Rib in Andel nu toch ook weer een schip op bezoek had. Het was de zwaar beladen Hydra 2. Omdat we nog wat boodschappen in Andel wilden doen, reden we toch ook maar naar De Rib om vanaf de wankele steiger daar ook een foto te maken. De Ambulant 3 ligt dan nog steeds "hinderlijk" in de weg.
Nieuws uit de Schuttevaer Vanochtend de nieuwste Schuttevaer gehaald bij drogisterij Verbeek in Andel, we moesten daar toch zijn vanwege wat andere dingen. Eén van de eerste rubrieken die ik dan opzoek is RK&M oftewel Rivieren, Kanalen & Meren. Ook dit keer kwam ik daar bekende schepen tegen. Allereerst de Mar-Mon die blijkt te zijn gesloopt bij RDM Hoeben in Kampen. Het schip werd in 1958 in Irnsum gebouwd als Allegonda III voor de Gebr. Romeijnders uit Maasbracht. Later kreeg het nog de namen Tercero en Cor Eli, voordat het in 2007 als Mar-Mon ging varen voor VOF Dijken uit Roosteren. Hieronder de Mar-Mon op 16 december 2012 wachtend op een schutting in de Maashaven van de Wilhelminasluis.
De Gerleta van VOF Verheij-Hollebrandse uit Werkendam is een beter lot beschoren. Zij werd verkocht aan Zuidam en kon zo in Werkendam blijven, zij het met de nieuwe naam Juntos. Het schip werd in 1964 bij De Wilde in Burcht gebouwd voor C. Hellebosch uit Merksem die haar Cyriel doopte. Daarna kreeg het de naam Maasstroom III voordat het in 1980 werd verkocht en in de eerder genoemde VOF werd ondergebracht als Gerleta.
Hierboven links de Gerleta op 19 augustus 2008 in de Waalhaven, ernaast op 3 april 2012 in de sluis, schuttend richting Waal. Hieronder in mei 2013 en eveneens schuttend richting Waal. Op de laatste foto lost het schip bij Covaco in het Munnikenland op 25 juli 2013.
AndelWandelt en schepen op de Waal Afgelopen donderdag liepen de mannen van AndelWandelt voor de 32e keer het Rondje Brakelse Benedenwaarden, hoewel ze nu ook een uitstapje maakten naar de Bovenwaard. Anton van Rijswijk en Hans de Weerd volgen dan de Waal richting Slot Loevestein en komen zo, of worden erdoor ingehaald, flink wat schepen tegen. Hans, als bijna ex-RWS'er, is dan de man die schepen voor me op de foto zet.
Vanuit de Brakelse Bovenwaard kon het natuurlijk niet missen. Het eerste schip was een RWS-vaartuig, de RWS 44. Hieronder wordt links de Jamais-Pensé ingehaald door de duwer Donau, rechts de Felicitas.
Iets later bleek de Toros een flink hogere snelheid te hebben dan de Felicitas en ging de Arganon de andere kant op.
Dan een goede bekende, de Ventjager uit Hardinxveld die vaak door de sluis komt.
Vervolgens weer twee bekende schepen, eerst de Kortenoord en even later de Alwi-B.
Dan weer twee schepen die de Wilhelminasluis nog nooit zagen. Eerst de Duitse Matura en ernaast de Matricaria. Onduidelijk of dit laatste schip nog in Maasbracht thuis hoort of is overgegaan naar Luxemburg.
Dan een echt Hollands schip, tenminste wat de naam betreft. De Zagri (samentrekking van zand en grind) 15 die op weg was naar de laadbrug in het Munnikenland om daar zand te gaan laden. Zagri is bijzonder, omdat ik vanuit Den Helder nog de Grinza schepen ken. Grinza, een samentrekking van ...... juist ja!
Bijna bij Loevestein de met containers geladen Dortsman II uit H.I.Ambacht en even erna de bekende Navicella uit Dordrecht.
Dan het Duitse motortankschip Quellensee met ernaast de Notec uit het Franse Douai.
De laatste is weer een bekende, namelijk de Albatros. Al met al een mooie serie en dan zal Hans nog best een aantal schepen niet op de foto hebben gezet. Het is zo nu en dan echt druk op de Waal. Het wordt tijd dat de Wilhelminasluis weer opengaat.
vrijdag 04 december 2015 Op mijn weg naar de opening van de nieuwe weg in het Munnikenland naar Slot Loevestein stopte ik toch even bij het Gedenkteken om een foto te maken van de Lisa die bij Covaco lag te lossen. Zoveel schepen zouden tenslotte niet in de buurt komen vandaag.
Opening nieuwe weg naar Slot Loevestein Meteen daarna reed ik het Munnikenland in, via de oude weg naar Slot Loevestein. Nou, dat heb ik geweten. Wat een enorme modderzooi op de weg, niet te geloven! Mijn auto is donkergrijs, maar toen ik op het nieuwe parkeerterrein aankwam was de kleur veranderd in lichtbruin. De plaats waar met enige plichtplegingen de nieuwe weg zou worden geopend, was een meter of 200 van het parkeerterrein verwijderd. Ik schaarde me bij het twintigtal mensen dat daar al stond te keuvelen en wachten, waarbij ik gastvrij werd ontvangen door Ien Stijns, directeur van Slot Loevestein.
Zo'n opening kan natuurlijk niet voorbijgaan zonder speeches. Nu kan ik het fout hebben, maar ik meen dat heemraad Goos den Hartog van Waterschap Rivierenland de rij opende. Daarna nam de directeur van Slot Loevestein, Ien Stijns, het woord, waarna de laatste spreker een wethouder van de gemeente Zaltbommel bleek te zijn, Adrie Bragt.
Is het niet een idee om zo'n moment te delen met alle werkers die hebben bijgedragen tot de kans om deze opening aandacht te geven? Nu stonden er vooral mensen die, naar het zich zo liet aanzien, niet vaak een spa in de grond zullen steken. Maar goed, de opening dan. Het hierboven genoemde drietal kwam met een enorme schaar richting het afzetlint. Het doorknippen daarvan was de symbolische opening van de nieuwe weg.
Daarna ging het gebeuren als de bekende nachtkaars uit. Waar ik nog hoopte op een gezellige toost met een vreugdevol drankje, bleek de werkelijkheid anders. Iedereen vertrok, misschien dat de incrowd zich nog even ging laven in Slot Loevestein. Ik wandelde terug naar de auto en reed over de nieuwe weg terug naar huis. Even een kleine pauze daar en warm worden, want de volgende opening wachtte al. Vanavond toch maar kijken naar TV Gelderland, want daarvan was een cameraploeg en presentator in één aanwezig.
Afronding inrichting gebied bij Romboutstoren Na de plechtigheid in het Munnikenland wachtte in Andel de afronding van het terrein bij de Romboutstoren. Ik arriveerde daar een twintigtal minuten voor het officiële moment, goed op tijd om te zien dat een flink aantal vrijwilligers nog bezig was met planten, opruimen, etc. van het terrein. Het deed me plezier ook mijn goede vriend Anton van Rijswijk daar actief te zien.
Na 2,5 jaar is het een fraaie en aantrekkelijke locatie geworden. Dit vooral door de inzet van de Dorpsraad en de steun van de gemeente Woudrichem. Wethouder Renze Bergsma complimenteerde de inwoners van Andel met het resultaat en dat ze de handen uit de mouwen hebben gestoken. "Een geweldig projekt waar jullie trots op kunnen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het geweldig mooi wordt", waren zijn woorden.
Op de linkerfoto hierboven op de voorgrond hr. Sterrenburg, een oud-sluiswachter van de Wilhelminasluis, luisterend naar de speech van de wethouder. Hier rechtsboven plant wethouder Bergsma, samen met vrijwilligers en bestuursleden van de Dorpsraad, de laatste struiken. Bij monde van de voorzitter van die Dorpsraad, Frans Sterrenburg, werd meegedeeld dat de Dorpsraad de diverse objecten rond de Romboutstoren wil adopteren voor het beheer en onderhoud. Halverwege de middag gingen mijn betere helft en ik nog een keer bij de Romboutstoren kijken. Nog steeds bleken vrijwilligers bezig te zijn om de beplanting af te maken. Compliment!
Schepen, bij De Rib en in de Waalhaven Na het kijkje bij de Romboutstoren reden we naar De Rib. Daar zou de Maris Stella achter de bak Ambulant 3 moeten liggen en inderdaad bleek dat het geval te zijn. Het schip werd juist gelost.
We reden daarna door naar het Munnikenland om op het gemak de nieuwe weg te bekijken. Onderweg naar Slot Loevestein kwamen we de Prinses Margriet tegen die op weg was naar de Waalhaven van de Wilhelminasluis om daar weekeinde te houden.
Mooi plekjes langs die nieuwe weg om foto's te maken van schepen die naar de sluis of het Munnikenland gaan, of daar vandaan komen natuurlijk. Op onze terugweg stopte ik in ieder geval om een foto te maken van de Prinses Margriet die achteruit de Waalhaven in ging. Later thuis wandelde ik naar het Waalhoofd om nog een laatste foto van het schip te maken. Er heerste toen al diepe rust op, in en rond het schip.
donderdag 03 december 2015 Na het omhoogtrekken vanochtend "vroeg" van het rolgordijn kreeg ik het onderstaande beeld voorgeschoteld. Het bleek een opmaat tot een prachtige dag te zijn. Ik zag ook dat er al werd gewerkt op het Maashoofd.
Schepen in de buurt Op weg naar Zuilichem reden we langs het Munnikenland. Slechts één schip lag daar en dat was een bekende, nl. de Grovan die werd gelost.
De mannen van AndelWandelt waren vandaag actief van Andel naar Brakel en door het Munnikenland terug. Hun eerste pauze was in Brakel, op een bankje op de Waaldijk bij het beeld van de vissersvrouw die wacht op de terugkomst van de zalmvissers.
Vanaf Brakel ging het langs de oever van de Waal richting Slot Loevestein. Een flink aantal schepen werd op de foto gezet, maar daar zal ik later een stel van publiceren. Nu vooral aandacht voor de laadbrug om de overtollige grond af te voeren.
Bij de brug ligt de Taurus die dan bijna is geladen, de lege Zagri 18 ligt al klaar om later te worden geladen.
Vanaf Slot Loevestein ging de route terug over de nieuwe weg die morgen wordt geopend.
Op de foto hierboven loopt Anton van Rijswijk op een behoorlijk schone weg. Even later zou dat wel anders zijn.
Na de 25 km lange tocht, vooral door onverhard gebied, stond ik Hans en Anton op te wachten op de brug. Samen liepen we rustig naar ons verwarmd terras waar koffie en zelf gebakken cake wachtte. Na een genoeglijk uurtje vertrokken de mannen weer voor de laatste etappe naar Andel.
Er werd weer gewerkt Op het Maashoofd H4, de westelijke kant, zag ik weer nieuw materiaal liggen dat in de schachten moet worden bevestigd. Twee man zijn daar de gehele dag mee bezig en naar verluidt vordert het karwei gestaag.
Je ziet de mannen die bezig zijn eigenlijk alleen als met behulp van de kraan weer een onderdeel naar beneden moet.
Niet alleen werd op, beter gezegd onder, het Maashoofd gewerkt, personeel van zowel EPC als Volkerrail was bezig met regulier onderhoud. Daarnaast leek het alsof een nieuw gemaakt onderdeel werd opgeleverd aan de opdrachtgever, in dit geval Rijkswaterstaat. Het zal dan wel zijn gegaan om het ballastsysteem en de sluisintercom die nu beiden met een simpele muisklik zijn te bedienen.
Kromme Nolkering 10 jaar Nu wist ik niet dat deze hoogwaterkering al tien jaar succesvol dienst doet, maar tweets vertelden me dit. Reden voor een feestje? Ach, je mag toch aannemen dat het ding goed functioneert en dat heel duidelijk is wat de weg is om het ding ook daadwerkelijk te gebruiken. Jaarlijks zijn er toetsmomenten voor het hele systeem en als daar niets onverwachts uitkomt, is de tien jaar niet echt een goede reden voor een feestje toch? Alle betrokkenen doen dan immers wat ze moeten doen en ook de kering doet wat het wordt geacht te doen. Hieronder bijvoorbeeld een proefsluiting op 8 maart 2013.
Maar goed, via Twitter werd ik ervan op de hoogte gebracht dat er toch een soort feestje was om dit 10-jarig jubileum te gedenken. Een tweet van Eric Jongmans (@ejongmans) meldde: " Stormvloedkering Kromme Nol @wsrivierenland op taart in sterk netwerk met @Rijkswaterstaat". Bij het bericht een foto van een zo op het oog heerlijke taart met de afbeelding van de Kromme Nol erop. De volgende tweet echter boorde mijn hoop op een stukje de grond in: "Viering 10 jaar netwerk stormvloedkering @wsrivierenland op niveau vertegenwoordigd. Kromme Nol in goede handen." Bij dit bericht een foto met drie tevreden kijkende mannen, waarvan één de taart aansnijdt. Mooi moment dus?
Als alle betrokkenen hun werk goed hebben gedaan en dat nog steeds doen, dan is de kous daar toch mee af. Dat is toch het minste wat je mag verwachten, dat iedereen zijn werk goed doet?
woensdag 02 december 2015 Natuurlijk was er de afgelopen tijd wel activiteit op de Wilhelminasluis, zo zag ik vanochtend een busje van Volkerrail wegrijden, maar het meeste werk van die jongens en die van EPC gebeurde binnen of in de Waaldeuren. Sinds gisteren wordt er ook weer gewerkt op het westelijk Maashoofd H4. De mannen die de schuiven en de geleiderails ervan hebben verwijderd, zijn nu bezig de nieuwe rails aan te brengen. Een lastig karwei, want veel ruimte is er niet in de schachten.
Omdat het werk in de schachten gebeurt, is er niet veel van te zien. Pas als de kraan wordt gebruikt om de rails op de goede plek te krijgen, wordt duidelijk dat er toch echt wel wordt gewerkt.
Bij het maken van de foto's viel me op dat de hoogwaterdeuren een flink eind open stonden. Het zal wel de bedoeling zijn, misschien gaan ze ook wel weer dicht uit zichzelf. Morgen nog maar eens een kijkje nemen.
Weer een schip naar de sloop Op de site van Binnenvaartlog zag ik een bericht over de Harte Aas die door Paula naar de sloperij van Treffers in Haarlem werd gebracht.
Het schip is een bekende van de Wilhelminasluis. Hierboven nadert de Harte Aas in januari van het vorig jaar de Wilhelminasluis vanaf de Waalkant. Hieronder het schip op 21 februari 2012 in de sluis richting de Waal, ernaast op 25 juni van hetzelfde jaar in de Waalhaven.
Een vervolgverhaal op Twitter Eén van de verkeersleiders die ik volg op Twitter is Verkeersleider Rolph (@VLW_Rolph). Hij berichtte vandaag over een auto die bij het veer Sprang-Capelle - Dussen maandagavond jl. te water zou zijn geraakt. Gisteren werd niets gevonden en daarom werd vandaag de Kyra, een sonarboot, ingezet.
@VLW_Rolph bericht daarna: "Twee auto's gevonden. Worden beide geborgen. Duikers zijn aanrijdend. Hebocat 12 van @HEBOMaritiem tp." Erbij de twee foto's die hieronder staan.
Nu kan ik van deze foto's helemaal niets maken, maar misschien kenners wel. In ieder geval gaat @VLW_Rolph verder: "Duikers te water en aanpikken. De #RWS21 is ter plaatse voor scheepvaartregeling. #Vlot en #veilig. #BergscheMaas." Een half uur later weet hij te melden dat de eerste auto boven water is en dat die wordt afgevoerd naar de wal. De berger zal hem daar overnemen. Bij deze twee mededelingen de foto's die hieronder staan.
Dit leest gewoon als een spannend verhaal, maar het geeft ook een goed beeld van de verschillende situaties waar een verkeersleider en de overige bemanning van de RWS-schepen mee te maken krijgt.
Nogmaals de nieuwe weg naar Slot Loevestein Tanja de Bode (@tanjadebode) plaatste een prachtige foto op Twitter van de nieuwe toegangsweg waar ik gisteren al over berichtte. Hoewel het niet een echt duidelijke foto is, plaats ik die toch. Je krijgt zo namelijk een goed beeld hoe die weg loopt. Links is de Maas te zien, Slot Loevestein ligt in de verte. De foto lijkt te zijn gemaakt vanaf de hoge toren bij Covaco.
Groen onderhoud langs de Maashaven Vanochtend hoorde ik het snerpend geluid van bosmaaiers en het duurde even voordat ik wist waar het geluid vandaan kwam. Drie mannen van Prop waren bezig het talud langs de Maashaven vrij te maken van struiken en geboomte. Nu alles kort kan het in het voorjaar weer sterker terugkomen.
Deze foto nam ik vanaf de brug en daartoe moest ik de weg oversteken. Dat kwam me later op een reprimande van mijn betere helft te staan.
dinsdag 01 december 2015 Niet alleen opnieuw een zeer regenachtige dag, maar ook eentje waarop ik de sluis bijna niet zag omdat het Brabantse weer trok. Toch één foto gemaakt met schepen in het Munnikenland en wel de Galatea die lag te laden en de Thuvine die werd gelost. Opvallend vooral was de enorm hoge kraan die er stond. Geen idee wat die daar aan het doen was.
Varen Doe je Samen Een paar oude(re) foto's die Jaap Boersema op Facebook zette. Het gaat om de spits Maitreya die door de RWS 39 een informatiepakket krijgt aangereikt over dit Varen Doe Je Samen-project.
Op de twee volgende foto's is goed te zien hoe de RWS 39 het grotere schip behoedzaam nadert om het pakket over te kunnen geven. Die Maitreya zag ik trouwens ooit ook eens door de Wilhelminasluis komen, nl. op 2 april 2008.
Nog een foto die Jaap Boersema erbij plaatste was er eentje van de RWS 42 die in volle galop op de fotograaf afkomt met op de achtergrond aandachttrekkende doeken van het VDJS-projekt.
Weer die oude sluis in Den Helder Al een paar keer eerder plaatste ik foto's van deze Koopvaardersschutsluis, of kortweg Koopvaardijsluis. Een sluis tussen het Noordhollands Kanaal en de Haven van Den Helder. De foto stond geloof ik op de Facebook-pagina van "Je bent een Jutter als".
De nieuwe toegangsweg naar Loevestein in het Munnikenland Bij thuiskomst vandaag zat in mijn mailbox een krantenberichtje uit het Brabants Dagblad over de opening van de nieuwe weg naar Loevestein, een artikel van Brigit Groeneveld.
Niet helemaal toevallig, want gisteren kwam de nieuwe Buitenpolderfolder nr. 38 van december 2015 bij me binnen. Het gaat hierbij om de Nieuwsbrief van Van Oord-GMB over de voortgang van de werkzaamheden in het kader van het Ruimte voor de Rivier project Munnikenland. In deze folder ook aandacht voor deze nieuwe weg.
Het gaat dan om de weg die loopt langs de Afgedamde Maas en leidt naar het nieuwe parkeerterrein bij Slot Loevestein. Anton van Rijswijk verkende deze route al een paar weken geleden en maakte er natuurlijk foto's van.
In de kalender, zie hieronder, ook aandacht voor een excursie die door het gebied wordt georganiseerd. Heel interessant om deel te nemen.
Nu zijn er al eerder excursies geweest en zelf nam ik aan een van de eersten deel. Ondanks het enorme eind dat we moesten lopen, tenminste in mijn ogen, kijk ik toch met plezier terug op deze interessante ochtend van ca. drie jaar geleden. Tijdens die excursie ging ik verschillende keren op de foto, hoewel mijn aandeel dan niet erg actief lijkt te zijn.