zondag 20 december 2015 Toch een schip in het Munnikenland vandaag en wat voor eentje. De Werkendamse Tyda-Kyra, een schip dat ik hier nog niet eerder zag, van 135 m. Het geladen schip zal morgen wel worden gelost.
Schepen op de Waal en toch ook thuis Vanochtend zijn we binnendoor naar Werkendam gereden om daar te wandelen op de haven langs alle schepen, meer dan honderd, die daar al voor de komende feestdagen liggen. Jammer genoeg had ik mijn camera in de auto laten liggen, dit keer dus geen foto's van de haven. Wel maakte ik twee foto's toen we over de Waaldijk terugreden. Eerst van de P302, een opvallend schip met de tekst Defence Force op de zijkant. Thuis gekeken wat voor soort schip dit was en het bleek er een te zijn uit een serie van vier patrouilleboten (Damen Stan 3007) die zijn bedoeld voor de Bahama's. De tweede was een bekende en die had er goed de vaart in. Het was de RWS 21 die zo een prachtig beeld gaf.
Piet Lobregt zag bij Zuilichem opvallende oude(re) schepen langskomen. Eerst was daar de luxe-motor Twee Gebroeders, een oudje uit 1928.
Ietsje later kwam de oude sleper Lambert (1928/1930) langs, gevolgd door de ex-garnalenkotter ZK 24 Amare.
In de loop van de middag nam ik een kijkje op de sluis, juist op het moment dat de Inspé achteruit de Waalhaven uitvoer om in de monding ervan te draaien om vervolgens richting Merwede/Rotterdam te gaan.
AndelWandelt en de Goejanverwellesluis De foto's van de Linschotenloop waaraan Hans de Weerd en Anton van Rijswijk gisteren meededen, 30 km!, komen nog op de site, maar nu al een aantal foto's van de Goejanverwellesluis bij Hekendorp. Meer zeg ik er maar niet over, alles staat immers al op de prachtige en interessante website van het Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard.
Een Lashbak door de Wilhelminasluis We moeten daarvoor wel een stukje terug in de geschiedenis, namelijk naar 12 september 2007, toen deze lashbak geduwd door de Perfect 7 door de sluis kwam. De enige keer dat ik hier een lashbak zag. Ze schijnen toch veel te zijn gebruikt en om ze nog enigszins gestroomlijnd te maken werd ervoor een kopbak gebruikt. . De lashbak was bedoeld als een revolutionair systeem van drijvende containers waarmee veel overslagtijd kon worden bespaard. Toch is het nooit een succes geworden, o.m. door de snelle opkomst van de gewone container. Schippers waren niet echt blij met dit soort nieuwigheden, ze maakten immers binnenvaartschepen overbodig. Niet alle innovatie blijkt dus een succes te zijn en de lashbak behoort tot de geschiedenis. Wel maakt de Vereniging De Binnenvaart dankbaar gebruik van een lashbak..
zaterdag 19 december 2015 Geen scheepsbewegingen in de buurt, maar toch foto's van schepen en dit keer van die bij de Wilhelminasluis lagen. Het is weekeinde en dus waren er geen schepen bij Covaco in het Munnikenland en De Heus in Andel. Vanochtend wandelden we richting het Munnikenland met de bedoeling naar Slot Loevestein te gaan. Dat bleek een te drieste onderneming en dus keerden we om toen we al een eind op de nieuwe weg naar het Slot waren gevorderd. Het leverde na ons omdraaien wel een mooie foto op van de Waalhaven van de Wilhelminasluis met de fabriek van De Heus in Andel op de achtergrond.
Veel later op de dag liep ik het kleine stukje van mijn woning naar het Waalhoofd om vandaar foto's van de schepen te maken. Aan de oostelijke remming lagen de Sanne uit Brakel en de Inspé uit Rijswijk. Aan de andere kant de Antonia uit Brakel.Drie schepen uit de buurt dus!
Haventje in Werkendam Vaak reden we op zondag via de haven van Werkendam richting de Biesbosch. In Werkendam gingen we dan ook altijd naar een uithoek van de haven waar altijd wel wat schepen van Rijkswaterstaat, die had daar een steunpunt, lagen. Op de twee foto's hieronder de legendarische Bergsche Maas en een zgn. wrakkenscheepje in twee heel verschillende jaargetijden..
Nu wist ik dat Rijkswaterstaat het haventje afstootte en dat de gemeente Werkendam er plannen mee had. Daarom viel een tweet me op van Hannie Visser-Kieboom die twitterde: "Wordt het insteekhaventje de nieuwe historische haven van #Werkendam?"
Natuurlijk heb ik al helemaal geen idee wat de bestemming van dat haventje wordt, maar ik ga het wel in de gaten houden.
Natuur laat zich niet temmen Vanochtend kreeg ik een foto van een schipper via Whatsapp toegestuurd. Zijn schip voer toen op het A'dam-Rijnkanaal ter hoogte van Houten. Natuurlijk trekt de opkomende zon de aandacht, maar toch ook de leegte van het landschap. Wat heeft Nederland nog een ruimte!
Later kreeg ik nog eens twee foto's van hem, waarop duidelijk wordt dat natuur zich niet of zeer moeizaam laat temmen. De binnendeuren van Sluis Empel tonen een aantal pionierplanten die er een plekje op hebben veroverd. Niet te geloven eigenlijk, de sterkte van een eigenlijk heel fragiel plantje. Waar halen die hun voedsel vandaan? En dat allemaal binnen een jaar? Hetzelfde zie je op de Wilhelminasluis waar planten op de hoofden groeien, gewoon op de stenen of liever gezegd ertussen.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik op Sluis Empel een kijkje nam. De laatste foto dateert van 9 september jl. waarop de Mirjam (links) en de Harja in de sluis liggen richting de Maas.
De gasput in het Munnikenland deel 2 Vanochtend kregen we tijdens onze wandeling in het Munnikenland (zie boven) ook een goed zicht op de situering van het gaswinningsterrein daar. Het viel op hoe dicht het terrein bij de fabriek van Covaco ligt, maar ook bij het miljoenen verslindende Projekt Munnikenland en het nieuwe "natuur"gebied. Vanaf de Wakkere Dijk maakte ik er foto's van.
Onthutsend eigenlijk hoe dicht dit terrein bij de nieuwe "natuur" en de fabriek ligt. Op de foto hierboven ligt het gasveld links van de silo's. Hieronder dat gasveld gezien vanaf de Wakkere Dijk en de weg naar Slot Loevestein.
Er was altijd heel weinig activiteit te zien op en bij dit gasveld, ook niet in 2010 toen de AndelWandelt er langskwam op de Munnikenlandroute.
Hannie Visser-Kieboom besteedde er op haar blog ook aandacht aan. Zo schreef ze: "Zeven jaar geleden schreef ik over de gaswinning in de regio bij Veen en slot Loevestein. Vooral het affakkelen in Munnikenland was bijzonder, het was tot in de verre omtrek te zien. Ook opmerkelijk, in de Alblasserwaard in Graafstroom en Giessenlanden werd destijds ook geboord. En daar was Waterschap Rivierenland bij betrokken omdat sprake zou zijn van mogelijke extra bodemdaling. Maar zou dat ook gelden voor Munnikenland en Veen? Zeker nu anno 2015 meer aandacht is voor bodemdaling zou je verwachten van wel. Overigens wel opmerkelijk die gaswinning in Munnikenland, gaat het hier niet om een natuurgebied? En wat zijn mogelijke gevolgen voor het grondwater van deze booractiviteiten. Daar heb ik tot op heden niets over gelezen."
vrijdag 18 december 2015 Een dag die goed begon toen me door een meestal welingelichte bron werd verteld dat de opening van de sluis op 16 januari geen doorgang zal vinden. Door diverse oorzaken wordt de opening nu veertien dagen naar achteren geschoven, dus naar 30 januari. Kijk dat is nog eens "breaking news" op de vroege morgen. Nu had ik al eerder -maar dat was in het geruchtencircuit- gehoord dat 16 januari niet haalbaar bleek te zijn, maar dat was al zeker drie weken geleden. Nu dus zekerheid over deze 14 dagen, maar wie weet worden dat er, net als de vorige langdurige stremming, nog wel meer.
Nog eens de ankerbalken van de Maashoofden Vanochtend vroeg, vond ik tenminste, bleek men al bezig te zijn de apparaten die waren gebruikt bij het conserveren van de ankerbalken op een dieplader te krijgen. Het kostte wat puzzelwerk om de juiste posities te vinden leek het, maar daarna kon de kraan de apparatuur hijsen.
Op de brug bleef nog net ruimte genoeg over, zodat fietsers er voorzichtig langs konden. Na een uurtje leek alles aan boord te zijn en zag het Maashoofd H4 er heel wat leger uit.
Toen ik vanmiddag thuis kwam, de schemering viel al in, ben ik toch nog even naar dat Maashoofd gelopen en inderdaad was het flink leeg. Dan zal het schuurwerk of hoe je dat ook noemt wel klaar zijn.
Modder hier, modder daar, modder overal Onvoorstelbaar wat een modderboel het is geworden op de weg naar beneden vanaf de parallelweg, maar ook op het parkeerterrein en de aansluiting met het sluisterrein. Logisch dat de boel kapot wordt gereden, dat kan niet anders met het zware materieel dat nodig is. Maar daar waar landbouwers worden gedwongen, op straffe van een boete, de boel schoon te maken, blijft hier alles liggen. Wiens verantwoordelijkheid?
Sanne en Jasmijn Mooie namen voor twee schepen die vandaag bij de sluis waren te zien. Vanochtend vroeg zag ik al de Brakelse Sanne in de Waalhaven liggen.
Na ons vertrek vanochtend reden we langs het Munnikenland waar bij de vulpijp de Jasmijn werd geladen. Bij terugkomst was het schip weg.
Reeuwijkse Sluis Vrij snel na de start van de Twee Waardenloop, het was nog vrij donker, werden Anton van Rijswijk en Hans de Weerd van AndelWandelt geconfronteerd met dit sluisje, de eerste van de dag. Bij dit sluisje een duidelijk expilcatiebord dat natuurlijk op de foto ging.
Verder beperk ik me dan ook maar wat het geven van verdere informatie betreft, maar verwijs ik naar een aantal websites waar eigenlijk alles over dit sluisje is te lezen en te zien.
RWS-schepen Eerst nog even terugkomen op de tweede foto gisteren van de RWS 57, kritische kijkers hadden wel door dat daar iets fout ging. Ach, wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Vandaag de RWS 27 op een foto waarop het schip op de Waal de Norma inhaalt. De foto is van Piet Lobregt die erbij meldde dat afgelopen maandag de eerste keer was dat hij dit schip zag. Mooie foto met ernaast een foto uit mijn archief van de RWS 27 met het Munnikenland op de achtergrond. Een foto van 15 augustus 2012.
donderdag 17 december 2015 Weinig te melden van de vorderingen van de restauratie/renovatie van de sluis, alleen dat de mannen weer bezig waren aan de ankerbalken. In de loop van de middag verdwenen de enorme afzuigslangen. Zou het schoonmaakwerk klaar zijn?
Munnikenland blijft leveren....... Maar De Rib in Andel jammer genoeg niet, ook vandaag zag ik bij de fabriek van De Heus geen schepen liggen. In het Munnikenland bij Covaco was vanochtend de Vervanti aan het lossen.
Toen we vanmiddag thuis kwamen van een rondje Brabant bleek de Vervanti te zijn vertrokken, maar wel lag bij de vulpijp de bekende Patria te laden. Ook de Jel lag nog steeds vooraan.
Waaiersluis in Gouda Opnieuw een sluis die de mannen van AndelWandelt bezochten tijdens hun Twee Waardentocht van afgelopen zaterdag. Een heel bekende sluis doordat het een waaiersluis is, net als de Wilhelminasluis. Veel over deze Goudse sluis is dan ook op Internet te vinden.
De gasput wordt weer actief En dat is dan de gasput in het Munnikenland die achter de fabriek van Covaco ligt. De put leidde een sluimerend bestaan de laatste jaren. De enige activiteit die ik me kan herinneren was in november/december 2008.
Het spektakel van het affakkelen toen was groot en trok nogal wat bekijks. Het leverde ook prachtige plaatjes op en menigeen zal die foto's nog ergens hebben liggen. Hierboven twee opnamen vanaf de sluiskant, hieronder vanuit het Munnikenland zelf.
Gisteren schijnt er een bewonersavond te zijn geweest in Brakel waar uit de doeken werd gedaan wat er staat te gebeuren. Nu wonen we hier op de Wilhelminasluis dichterbij die gasput dan de inwoners van Brakel. Slechte zet van Vermilion Energy Inc. dus.
Gelukkig was het Brabants Dagblad aanwezig. Anton van Rijswijk stuurde me een verhelderend artikel van Niels van den Hoven dat vanochtend in die krant stond. Opvallend erin dat gedurende de werkzaamheden de klok rond wordt gewerkt en dat het vrachtverkeer zal toenemen. Zijn we daar blij mee? Bij het artikel een luchtopname van de situatie. De Wilhelminasluis ligt linksonder helemaal in de hoek. Weinig huizen liggen dichterbij dan de woningen hier.
RWS 57 door mijn schuld op de verkeerde plaats Gisteren plaatste ik een foto van de RWS 57 en schreef erbij dat het schip bij Nieuwegein voer. Daar zat ik goed fout mee, want natuurlijk was het Dordrecht. Schipper Brand van de Cornelis B legde me uit dat op de achtergrond de Maris Stella, Vectura, Ploeger en Marianne H lagen en dat het een oude foto moest zijn. De Ploeger was volgens hem al gesloopt. Schipper De Graaf voegde er aan toe dat de schepen in de Dordtse Bomhaven liggen. Mea Culpa! Naast de bewuste foto van gisteren de RWS 57 in augustus 2008 als het de Wilhelminasluis uitvaart richting Afgedamde Maas. Ook over die foto kunnen kritische kijkers opmerkingen maken, maar nu ben ik heel zeker van mijn zaak.
woensdag 16 december 2015 Een druilige dag waarop het eigenlijk niet goed droog wilde worden. Dat was zeker het geval toen ik een foto maakte van de twee schepen in het Munnikenland bij Covaco. Bij de vulpijp lag de Da-Mar die al vroeg in de middag vol zou vertrekken.
Bij de kraan lag de Flamingo te lossen. Ook dit schip vertrok 's middags, zodat daarna het Munnikenland leeg was en bleef op de Jel na die nog een nachtje aan het verblijf daar leek te koppelen.
Het heeft natuurlijk niets met de sluis te maken, maar de foto die Verkeersleider Siem (VLW_Siem) op Twitter zette, vond ik te leuk om zo maar voorbij te laten gaan. De RWS 57 in volle vaart bij Nieuwegein in de afvaart. Op de achtergrond een drietal schepen, van de linkse kan ik de naam niet zien, maar ernaast ligt de Ploeger en rechts de Marianne-H.
Het werk aan de ankerbalken Het lijkt alsof aan beide kanten tegelijk wordt gewerkt. De enorme slangen gaan nu vanaf het westelijk Maashoofd via de brug en de ventweg naar het andere Maashoofd. De herrie lijkt ook toe te nemen, maar dat zal wel suggestie zijn.
Havensluis in Gouda Een sluis die gisteren al aan de orde kwam, de Havensluis of IJsselhavensluis. Een toch wel bijzondere sluis die in 1954 buiten bedrijf ging. Aan de buitenzijde werd een dam aangelegd met een duikersluis. De doorgaande scheepsroute werd hierdoor afgesloten. Wel zijn nog steeds de sluisdeuren aanwezig, deze werden in 1996 gerestaureerd.
Vroeger had Gouda een open verbinding met de Noordzee. De verschillen tussen eb en vloed waren merkbaar in de stad. De havensluis werd als keersluis gebouwd, zodat het door de Hollandsche IJssel aangevoerde slib werd tegengehouden en de haven van Gouda toegankelijk bleef.
In ieder geval bestonden er vorig jaar plannen om de Havensluis weer te openen en voor scheepvaart geschikt te maken. Hoe die plannen nu zijn is me niet bekend, wel dat het een kostbare ingreep zou worden..
Ook kwam ik op Youtube een aardig filmpje tegen over deze Havensluis.
dinsdag 15 december 2015 Gisteren vier schepen in de buurt van de sluis waarvan de Ariël, de Prinses Margriet en later ook de Inspé vertrokken. Alleen de Jel bleef, ook toen het was gelost, bij de fabriek van Covaco liggen. Hoewel op het Maashoofd druk werd gewerkt aan de ankerbalk, kan ik dus gerust spreken van een rustig dagje. Een dag die door ons o.a. werd besteed aan het optuigen van een Servische spar (Picea omorika) die dit keer als kerstboom dienst gaat doen. Op de foto de Jel.
Schepen in en bij Gouda Anton van Rijswijk en Hans de Weerd maakten op hun tocht afgelopen zaterdag door en in de omgeving van Gouda weer flink wat foto's, waaronder ook een aantal van schepen die ze daar zagen liggen. Vooral de museumhaven leverde behoorlijk wat hits op.
Uit hun foto's maakte ik een selectie zonder daarbij een goed doordacht criterium te gebruiken. De eerste foto's zijn van de oude sleper Dora, een schip dat in 1937 werd gebouwd. Opmerkelijk dat het schip, nadat het in de oorlog was gezonken bij Tiel, toevallig werd ontdekt. Het werd daarna omhooggehaald en kwam in 1953 weer in de vaart.
De volgende is de Gouwestroom. Deze oldtimer komt uit 1924 en is een stalen beurtmotor.
Dan de Mistral, een schip uit 1942 dat dienst deed als directievaartuig bij de Douane in Vlissingen. In 1975 werd het verkocht en het kwam toen in particuliere handen.Van de Voorwaarts ernaast heb ik geen gegevens, enkel dat het in 1903 werd gebouwd.
Hans & Anton spotten toch ook een modern vrachtschip, de Oranje Nassau die in de Hollandsche IJssel tegen Gouda aan lag.
Mallegatsluis Een aantal sluizen werd gepasseerd tijdens de tocht van 40 km, waaronder de Mallegatsluis die ligt tussen de Hollandsche IJssel en de Turfsingel.
Waar de tegenwoordige sluis ligt, lag al in 1398 een sluis, maar die mocht niet, of alleen met speciale toestemming van het stadsbestuur, worden gebruikt. Het was namelijk de bedoeling dat de schippers door de Havensluis of ook wel IJsselhavensluis genaamd, een honderd meter naar het noorden gelegen, de stad door voeren.
Ook al was het een veel langere route naar de Gouwe. Maar dat bracht, mede door de lange tijd die daarvoor genomen moest worden, opbrengsten voor de winkels en bedrijven.
Deze route moest verplicht genomen worden als van respectievelijk Amsterdam/Oostzee en Dordrecht/Antwerpen gevaren werd. Een andere (binnenlandse) noord-zuid vaarweg is heel lange tijd tegengehouden en heeft zelfs nog tot enige schermutselingen geleid bij de rivier de Rotte.
Op de website van Gouda Waterstad staat het volledige verhaal van deze Mallegatsluis.
maandag 14 december 2015 Gisteren geen bijdrage aan het wel en wee van de Wilhelminasluis, omdat een bezoek aan het Heitelân alle aandacht vroeg en kreeg. Vandaag daarom een toch ietwat aarzelend begin van de week. Een week die wat later begon omdat de vermoeienissen van gisteren hun tol vroegen en kregen. Toen ik vanochtend dan ook eindelijk de gordijnen omhoog trok, bleek er al flink wat te zijn gebeurd op de Maashoofden. I.p.v. één tent zag ik nu zelfs twee van die witte gedrochten.
Live maakte ik daarna mee dat een vrachtwagen van De Jong Transport arriveerde en na even wachten op de brug poolshoogte leek te nemen om te wikken over de kans het meegebrachte materieel op het westelijk Maashoofd te krijgen. Het moet zijn gelukt, maar dat maakte ik niet mee. In onze planning stond de aanschaf van een Kerstboom. Veel exemplaren bekeken we voordat we tot aanschaf overgingen. Thuis liet een bandje om de boom ons weten dat we waren overgegaan tot de aanschaf van een Servische Spar. Misschien verklaart dat de hoge prijs die we voor dat ding moesten betalen, want zo'n lange reis moet toch ook worden betaald!.
Het hierboven genoemde zware transport was niet het enige vandaag. Hoe ze het klaar speelden weet ik niet, maar de eerder genoemde vrachtcombinatie was beneden gekomen om de boel te lossen. Vanachter mijn elfuurkoffie zag ik het ding vertrekken. Later kwam ook nog zo'n groot vehikel een kraantje ophalen dat bij mijn weten echt niet was gebruikt. De chauffeur deed er nogal laconiek over: "Als ze maar betalen!"
Aan het einde van de middag had het westelijk Maashoofd van de sluis een heel ander aanzicht gekregen, het was veel voller. Morgen ga ik maar eens kijken waar al dat aangevoerde materieel toe dient.
Al dat geweld van vrachtwagens en trouwens ook de Afvaldienst laat behoorlijke sporen na. Bermen worden flink kapot gereden. Logisch, want de in 2000 aangelegde bochten, keurig geasfalteerd, zijn niet berekend op groot vrachtvervoer. Het is daarom een enorme klerezooi op de weg naar beneden en de weg naar de sluis.De vraag is alleen, wie gaat dat opruimen? Het antwoord geef ik ook maar meteen: Het lijkt me de verantwoording van Rijkswaterstaat en dus zal die moeten opdraaien voor het opruimen.
Toch nog schepen ook In het Munnikenland waren in de loop van gisteren toch nog schepen aangekomen. Bij de kraan lag de Leeuw, maar het was alsof dat schip al bijna klaar was met lossen. Vooraan nog steeds de Inspé met nu de Jel tegen zich aangeschurkt. Deze Jel moet wel na de Leeuw zijn gaan lossen.
In de Waalhaven van de sluis twee schepen, de Ariël en de Prinses Margriet. Vooral de aanwezigheid van de laatste doet mijn wenkbrauwen fronsen, dit schip komt vaak hier weekend houden, maar door de weeks zie je het hier (bijna) niet.
Een sticker uit het verleden Toch even een duik in het verleden. Een duik die wat stickers die nu geschiedenis zijn mee naar boven bracht.
Dan nog eentje die de twee andere stickers een beetje combineert. Geen idee of er nog meer in deze serie zijn gemaakt en gebruikt.
Twee Waardentocht van AndelWandelt De mannen van AndelWandelt liepen zaterdag de hierboven genoemde tocht met start en finish in Gouda. Prachtige foto's maakten ze van verschillende plaatsen die ze passeerden, o.a., sluizen, bruggen, kerken, etc. Morgen maak ik tijd vrij om al die foto's te bekijken, voor nu doe ik het met het verslag van deze tocht!
zaterdag 12 december 2015 Weinig verandering vandaag: er werd (natuurlijk) niet gewerkt, de Ariël lag nog steeds in de Waalhaven en de Inspé nog steeds in het Munnikenland. Alleen bij De Rib in Andel was een verandering te zien. Daar was bij de fabriek van De Heus de Vios aangekomen. Dus toch een foto.
De Schuttevaer Vanochtend niet al te laat ging onze weg naar drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel, want hij verkoopt de Schuttevaer. Net op tijd was ik daar voor het laatste exemplaar. Het leverde weer een genoeglijk uurtje lezen op, maar ook een artikel waaraan ik hier aandacht wil besteden.
Hierboven de Iduna in de Wilhelminasluis, links op 3 december 2010 en ernaast precies drie jaar later op 3 december 2013. De schipper van deze Iduna is onderwerp in een artikel in de rubriek "Kielzog" van Henriette Driesen-Joanknecht.
Een prettig leesbaar artikel is het geworden over een schipper die vroeger fanatiek aan alle acties meedeed, maar er nu een stuk rustiger in staat. Hij is tevreden met de ontwikkeling die hij meemaakte, van de luxe motor Zeemeeuw, via een 600 tonner tenslotte naar een Dortmunder. Een Dortmunder die met regelmaat door de Wilhelminasluis kwam en die ik ook vaak in het Munnikenland zag bij de fabriek van Covaco om te lossen. De foto hieronder laat de Iduna zien, als het uit het Munnikenland komt en op weg gaat naar de Waal/Merwede.
Vereniging De Binnenvaart Vandaag mikte de postbode van post.nl behoorlijk wat post in de brievenbus, maar het meest verheugd was ik over de envelop waarin het blad van de Vereniging De Binnenvaart. Nu zat er weer een extra boekje bij over 100 jaar Internaat Prins Hendrik in Vreeswijk.
Ook nu weer een heel lezenswaardig blad met artikelen over o.a. Binnenvaarttaal, 25 Jaar Binnenvaartboekjes (2016 staat op mijn verlanglijst voor de Kerstman!), Deel 19 van Reders en Bevrachters, IJsbreken op de Engelse Kanalen, Van Lichtmatroos tot Kapitein op de tankvaart en een artikel over de Scheepslift Niederfinow in het Oder-Havelkanaal, ongeveer 60 km ten noordoosten van Berlijn.
Het blad moet ik natuurlijk nog echt gaan lezen, maar wel raakte ik meteen verdiept in het verhaal over "Wartime Boatwomen" dat gaat over de inzet van vrouwelijke schippers in de binnenvaart in Engeland gedurende de Tweede Wereldoorlog. Girl Power avant la lettre!
Het aparte boekje over het Prins Hendrik Internaat in Vreeswijk zal door velen met grote interesse worden gelezen. Veel kinderen uit de Binnenvaart bezochten immers dit internaat. Twee foto's eruit. De eerste vol met "deftige" mensen/mannen, zoals dat ging in die tijd 100 jaar geleden. Ernaast een moderne foto van hoe het internaat er heden ten dage uitziet.
Nu begreep ik dat het ledenaantal van de Vereniging De Binnenvaart terugloopt en dat begrijp ik nu weer niet. Een prachtige website, een schitterend museum en een heel interessant verenigingsblad voor het bedrag van slechts € 39,-- en voor 60+ €33,-- per jaar. Aanmelden kan via ledenadministratie @debinnenvaart.nl of telefonisch via 06-12344170. Ik zou zeggen: DOEN!
vrijdag 11 december 2015 De eerste schepen vandaag zag ik niet bij de sluis, maar vanuit een woning op de Rijkswal in Woudrichem. Ter gelegenheid van een heuglijke gebeurtenis waren we daar op de koffie. Natuurlijk kon ik het niet laten te profiteren van dit prachtige plekje. De Rudis die van het Munnikenland kwam, was de eerste die ik zag passeren met de Gijsenkrib en de Waal op de achtergrond.
Toen ik even later naar buiten liep om wat uit de auto te halen, kwam net de Mon-Rêve uit Tiel langs. Het schip kwam van het Munnikenland en ging de Merwede op. Op hetzelfde moment passeerden twee schepen tegelijk op de Waal. De voorste kende ik, dat was de Vios. Het met containers geladen grote schip erachter blijft naamloos.
Pas tegen 15.00 uur, het werd al schemerig door de donkere lucht en de neerdruisende regen, kwam de Ariël, die uit de buurt van Bronkhorst kwam, de Waalhaven in voor een welverdiende rust. Familie ervan lag met de Inspé bij de fabriek van Covaco de in Amsterdam ingenomen lading te lossen.
Eén tent staat De tent over de ankerbalk op Maashoofd H4 staat en op het andere hoofd, H3, zijn de steigers al aangebracht. Volgende week zal wel worden begonnen met de ankerbalken weer in tip-top conditie te brengen. Verder was opvallend dat vanochtend heel vroeg een rijdend kraantje werd gebracht, die voorlopig een plekje kreeg op het westelijk parkeerterrein. Het kraantje zal misschien volgende week worden gebruikt om de schuiven terug te plaatsen.
Een prachtige oude foto Van Bert van Tilborg, kleinzoon van sluiswachter Willem van Tilborg, kreeg ik twee bijzondere foto's. Eén ervan toont het eerste elftal van v.v. Sparta uit Andel, waarop zijn vader, Wim van Tilborg, helemaal rechts staat. De foto komt waarschijnlijk uit 1938 en werd genomen ter gelegenheid van een wedstrijd tegen, mag ik aannemen, het elftal van Woudrichem. De foto is gemaakt op de Woudrichemse Bol en de mensen bij wie we vanochtend op bezoek waren, konden de plaats duiden. De foto werd gemaakt buiten de poort bij het water en wel ongeveer op de plaats waar nu een parkeerterreintje voor auto's is gemaakt.
Wim van Tilborg, de vader van Bert van Tilborg, staat rechts op de foto. Deze foto plaatste ik ook op de Facebook-pagina van "Ge komt uit Ael als........" en er kwamen reacties op! Margriet Hoesen: "Mijn vader staat in het midden", maar even later wat voorzichtiger "Denk ik". Case Smits: "Ik herken er niemand van. Alhoewel helemaal links lijkt op mijn pa Toon Smits". Jan van Tilborg herkende zijn oom Jan van Noorloos, rechts voor met strop, die later in Indië zou sneuvelen. Annelies Verschoor is duidelijk: "Ja zeg, mijn vader!" Dat moet dan de door A.G. van den Broek genoemde Toon Verschoor zijn. Dat is de oogst tot nu toe. Nu verwachtte ik al niet dat alle spelers zouden worden herkend, het is tenslotte al lang geleden en vooral ouderen maken wat minder gebruik van sociale media.
Een brug en een sluis in Den Helder Den Helder, de stad waar ik opgroeide, maar ook de stad met nogal wat water rondom en dus ook sluizen. Hieronder eentje op een prachtige ansichtkaart van lang geleden. Nu vermoed ik dat het hier de Marinesluis betreft, een sluis die zo'n 40 jaar geleden werd gedempt. De sluis vormde de verbinding tussen de buiten- en de binnenhaven van Den Helder.