dinsdag 10 november 2015 Nu was ik niet echt vroeg op vanochtend, maar toch ook weer niet echt laat. Hoe dan ook, na het omhoog trekken van het rolgordijn zag ik dat net een vrachtwagen van Van der Valk + De Groot was gearriveerd. Het gevaarte reed achteruit naar het Maashoofd H4, om daar na korte tijd stoom afblazend bezig te gaan. Waarschijnlijk schoonmaakwerkzaamheden van het riool. Het bedrijf is namelijk een rioolreinigingsbedrijf.
Verder was er weinig te merken van de werkzaamheden, de mannen van EPC waren binnen of in een sluisdeur bezig. Wel opvallend was dat in het begin van de ochtend de brug omhoog ging. Twee oranjegejaste mannen keken daarbij zeer geïnteresseerd toe alsof ze er verstand van hadden.
Druk in het Munnikenland en aan De Rib Maar dat was het vandaag zeker niet, zowel bij Covaco als bij De Heus was geen schip te ontdekken. Alleen de Rudis zag ik het Munnikenland ingaan. Maar het kon vroeger wel eens heel druk zijn getuige de twee volgende foto's. Eerst het Munnikenland waar de fabriek toen nog Schouten heette. In een winter (lang geleden) lagen daar toch een heel stel schepen te wachten. Namen ervan kan ik helaas niet geven.
Anders is dat met de foto van De Rib bij de fabriek van Bouman. Van links naar rechts lagen daar de Leja, Pervero, Marni en Amazone. De Leja was van schipper Rinus Faasse die oorspronkelijk uit Bruinisse kwam, maar later in Giessen kwam wonen. Zijn schip ging later naar Frankrijk waar het werd omgebouwd tot pannenkoekenboot. De laatste berichten over het schip zijn uit 2008 als het een varend hotelschip wordt. De Pervero en de Marni waren schepen van de firma Bouman, ook de Fritz behoorde tot die vloot. (zowel foto als info komen van Twan Naaijen)
Veer Brakel-Herwijnen gestremd Via Twitter kreeg ik gisteren een tweet van Riveer (@vdriveer) waarin stond: "Wegens een onvoorzien noodzakelijke operatie veer Brakel WOENSDAGAVOND 11 NOVEMBER vanaf 19 uur GESTREMD!" Wel, dat is morgenavond al. Houd er dus rekening mee dat de veerpont hieronder morgenavond niet vaart!
Ballasten van de sluisdeuren De mannen van EPC zijn dus bezig met het ballasten van de deuren op afstand, vanuit het wachtgebouw, te laten gebeuren.Oorspronkelijk hadden de deuren luchtkasten, waardoor ze in gewone omstandigheden niet dreven en ook niet zonken. Hieronder eerst een tekening met ernaast een oude foto van een sluisdeur, waarop de luchtkist duidelijk is te zien.
Als het nodig was gebeurde het ballasten met ijzeren broodjes, ik plaatste er gisteren al een foto van. Hieronder twee foto's van de situatie bij het extreme hoog water in 1995. Alle beschikbare ijzeren broodjes liggen op de deur om te zorgen dat die niet omhoog komt.
Via een mangat kun je afdalen in de deur. Onderin kun je lopen en zijn ballasttanks gemaakt die met water kunnen worden gevuld. Morgen zal ik daar een aantal foto's van plaatsen. Voor nu volsta ik met de foto waarop het mangat duidelijk is te zien. Via een trap kun je dan een flink aantal meters naar beneden, kijk maar eens naar de reservedeur die op het droge staat.
AndelWandelt on the road A.s. zaterdag loopt AndelWandelt de 3e Land van Ravensteintocht met start en finish in, hoe kan het anders, Ravenstein. Opnieuw worden dan 40 km toegevoegd aan het respectabele aantal kilometers van alleen dit jaar al. Van een tocht in 2016, de 31e Vrijbuiters Wandeltocht op maandag 28 maart, kregen we een folder onder ogen. Een hele mooie uitnodigende folder.
Mooie foto's erop, o.a. een geweldige opname van Hans de Weerd en Anton van Rijswijk, samen het actieve deel van AndelWandelt. Ongetwijfeld zal deze foto ertoe leiden dat een onverwacht hoog aantal deelnemers deze tocht zal gaan lopen. A.s. donderdag hebben we met AndelWandelt kwartaaloverleg waarin we o.a. zullen spreken over de tegenprestatie die we nu van de Vrijbuiters kunnen en mogen verwachten.
maandag 09 november 2015 Geen enkele scheepvaart in de buurt! De Patria was al vroeg vertrokken na te zijn geladen bij Covaco, maar dat was dan ook de enige scheeps-beweging die in de omgeving was. Wel werd er weer gewerkt. Op het Maashoofd H4 waren de twee mannen bezig met de rails te verwijderen waarover de rolschuif moet lopen. Die rails blijken te worden vernieuwd.
Ook waren EPC-mannen op de sluis, maar zo nu en dan waren ze in het wachtgebouw aan de gang. Zij hielden zich bezig met het ballastsysteem.
Gebeurde dat ballasten bij heel hoog water vroeger door ijzeren "broodjes" (45 kg per stuk heb ik me laten wijsmaken) op de deuren te leggen, tegenwoordig gaat dat elektrisch vanuit de kleine wachthuisjes door water in de ballasttank te pompen. Dit moet soms gebeuren om te voorkomen dat de deuren bij heel hoog water gaan drijven en uit de taats lopen. EPC was bezig om dat ballasten vanuit het wachtgebouw mogelijk te maken.
Een ballon, een ballon, een ballonnetje........... Op 01 november jl. maakte Jeannet Hartman een ballonvaart en natuurlijk maakte ze onderweg foto's. Eén ervan plaatste ik op die dag al, maar ik heb nog twee foto's. De eerste toont Giessen op de voorgrond en in de verte de bedrijven in het Munnikenland.
Is op de foto hierboven weinig van de Wilhelminasluis te zien, op de foto hieronder is dat anders. Zelfs is in de Waalhaven (links) de Luxemburgse sleper Carleine te zien die daar toen een paar dagen lag. Bij Covaco liggen drie schepen. Van links naar rechts zijn dat de Mejoni, de Filagram en de Tesco 9.
Een vraag beantwoord Gisteren verhaalde ik over de nieuwe rubriek op deze website: Vragen. Er was maar één vraag en die ging over een vliegtuig dat in de Tweede Wereldoorlog was neergestort of dat een noodlanding maakte. Al vroeg vanochtend kreeg ik bericht van Jacco van de Pol die mijn vermoeden bevestigde. Het was een Junker 52, een transportvliegtuig dat in de meidagen van 1940 veel werd gebruikt door de Duitse Luchtmacht. De foto kwam mij bekend voor en in een aantal boeken die ik doorbladerde vond ik nogal wat foto's van Ju 52's in praktisch dezelfde situatie. Internet tenslotte bracht de definitieve oplossing.
De Ju 52 was niet alleen geschikt voor transport, het kon ook worden gebruikt om personeel te vervoeren. En vooral die mogelijkheid werd op en na 10 mei 1940 gebruikt om een Luchtlandingsdivisie in de buurt van Rotterdam en Den Haag af te zetten. Veel van de toestellen moesten een alternatieve landingsplaats kiezen, bij Katwijk op het strand bijvoorbeeld, omdat de vliegvelden niet veilig of niet geschikt waren. Een flink aantal koos er dan ook voor om de Rijkswegen als landingsplaats te gebruiken. De foto toont een Ju 52 die een noodlanding maakte, na waarschijnlijk te zijn beschoten, op de Rijksweg tussen Rotterdam en Den Haag, in de buurt van het toenmalige vliegveld Ypenburg. Het is een heel bekende foto die in groten getale werd verspreid.
Linksboven de foto van de vraag, ernaast de foto die ik vond op Beeldbank WO2. De twee eerste foto's vond ik op de Beeldbank van Defensie. Van dit type toestel werden in de meidagen van 1940 door acties van het Nederlandse Leger of door noodlandingen ca. 200 toestellen onherstelbaar beschadigd. Nog een bedankje is op zijn plaats voor de vele reacties die ik ontving n.a.v. deze vraag. Het blijkt zinvol te zijn om een dergelijke vraag via de website te stellen. De rubriek houd ik daarom in stand.
zondag 08 november 2015 Vandaag dan in ieder geval wel een foto van een schip dat de Wilhelminasluis zag bij het invaren van het Munnikenland. Het is de Patria die morgenochtend wordt geladen voor Helmond.
Slot Loevestein Op de achtergrond van de foto van de Patria is het Munnikenland te zien. We zijn daar vanmiddag doorgereden op weg naar Slot Loevestein waar we met kennissen hadden afgesproken. Ook dit slot wordt steeds interactiever en vooral het "schieten" met een geweer en een kanon hield de kinderen, maar ook de ouders, goed bezig.
Op de achtergrond van de rechter foto hierboven is op de achtergrond een schip te zien. Dat was de Felicitas die stroomopwaarts ging. Na een poosje wachten kreeg ik dit schip, dat van de Hartelhaven op de Maasvlakte kwam, vanaf de wallen rond Loevestein op de foto.
Op ongeveer de plaats waar de man op de foto hierboven loopt, maakte ik toen we terugliepen naar het parkeerterrein nog twee foto's. Eerst van de Duitse Via en even erna van de Telstar, een tankschip dat uit de buurt van Keulen kwam.
Bij het parkeerterrin van Slot Loevestein ligt het Hoekse Sluisje. Het ligt er nu opgaand in het landschap bij alsof het daar altijd heeft gelegen. Als er nu ook nog water in het slootje ervoor komt te staan, dan is het een prachtig welkomstbeeld voor het Slot.
Schilderij(en) van de Wilhelminasluis Van de Wilhelminasluis bestaan natuurlijk, fotogeniek als het object is, ontzettend veel foto's. Een van die foto's is aanleiding geweest voor een aantal schilderijen. Stefanie Rochat, dochter van een voormalige sluiswachter, maakte me er ooit opmerkzaam op.Hieronder die foto.
Stefanie vertelde er toen bij: "Toen mijn broer ging trouwen in 1989 wilde ik hem een aandenken aan zijn 'ouderlijk' huis meegeven. Ik heb toen een reeks foto's door een fotograaf laten maken. Van één van deze foto's heeft mevr. Van Berkel toen een schilderij gemaakt. Toen het schilderij op de ezel stond, zag iemand dat en werd mij gevraagd of ze de foto voor meer schilderijen mocht gebruiken. Ik vond dat goed. Fam.v.d. Beek heeft er één, mijn zus, broer en ik en de fam. Sterrenburg. Dus heeft mevr. Van Berkel 5x de foto nageschilderd en geen eentje is er gelijk." Hieronder twee van die schilderijen naast elkaar. De linker is van Stefanie Rochat, de rechter weet ik niet meer. Ik mis dus nog steeds drie van die schilderijen, moet ik toch eens achteraan gaan om de serie compleet te maken!
Extreem laag water Van laag of hoog water merken we hiwer momenteel niet zo veel, de sluis is dicht. Maar naar ik lees is er sprake van behoorlijk laag water op de Rijn en dus ook ook op de IJssel. Van het lage water bij de brug van Nijmegen berichtte Verkeersleider Siem (@VLW_Siem) via een tweet: "Door het lage water komt er een hoop rommel boven @water @verkeersbrugNijmegen". Aan zijn tweet voegde hij twee foto's toe.
Een foto van een bord dat eenrichtingsverkeer op de IJssel meldt, kreeg ik via mail toegestuurd. Eenrichtingsverkeer op de rivier, te vreemd en te leuk ook om geen aandacht aan te besteden. Wat er precies aan de hand is op de IJssel vond ik ook.
"De lage waterstand in de IJssel bezorgt de scheepvaart grote moeilijkheden. Rijkswaterstaat heeft op vijf locaties tussen de IJsselkop bij Westervoort en Brummen een passeer- en inhaalverbod ingesteld. Dat komt neer op plaatselijk éénrichtingsverkeer in de rivier. Die zones zijn ingesteld bij Velp, de Koppenwaard, De Steeg, Olburgen en Brummen. "Op die plaatsen is de IJssel soms maar 1.70 meter diep en slechts 25 meter breed", zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat (RWS). "Dan is het te gevaarlijk om schepen elkaar te laten passeren." Ook de Rijn maakt het de scheepvaart moeilijk, aldus de woordvoerster van RWS. "Daar is de situatie nog niet zo erg dat we direct maatregelen moeten treffen. We houden de situatie wel scherp in de gaten." Tussen de IJsselkop bij Westervoort en Driel is de minimale diepte gepeild op 1.30 meter. Op de plaatsen waar deze diepte gemeten is, is de vaargeul minimaal 45 meter breed. Een locatie waar lopend door het water de overkant van de Rijn kan worden bereikt is niet bekend. De lage waterstanden zijn het gevolg van de geringe hoeveelheid water wat de Rijn afvoert. Op dit moment voert de rivier 840 kubieke meter water per seconde af. Het langjarig gemiddelde in november is 1950 kubieke meter per seconde. In 1971 was de afvoer van water voor het laagst zo laag als in deze maand. Voorspellingen op de website van Rijkswaterstaat laten weinig verbetering zien.
Een foto met een vraag Gezien de rubriek Oorlog in de Regio heb ik o.a. ook belangstelling voor zaken die zich in de Tweede Wereldoorlog in de buurt van de Wilhelminasluis hebben afgespeeld. Van de Historische Werkgroep De Vier Heerlijkheden (Brakel) kreeg ik een foto van een vliegtuig dat of een noodlanding of een verkeerde landing heeft gemaakt. Ik ben op zoek naar antwoorden op de volgende vragen. Wie kent of herkent deze foto. Welk type vliegtuig is dit? Waar en wanneer is deze foto gemaakt? Hiervoor heb ik een nieuwe rubriek aangemaakt die ik heb genoemd "Vragen". Wie weet wat ik daar nog meer in kwijt kan, vooropgesteld dat zo nu en dan antwoorden worden gegeven.
zaterdag 07 november 2015 Echt helemaal niets te doen vandaag. De Prinses Margriet ligt nog steeds in de Waalhaven, maar verder kwam er geen schip in de buurt van de sluis. Daarom open ik met een foto die ik via mail kreeg toegestuurd. Het is een ansichtkaart uit een serie die fotograaf Tukker maakte in de jaren twintig van de vorige eeuw. Een leuke foto waarop nogal wat mensen poseren. Dat was nodig omdat de camera nog niet met bewegende onderwerpen kon omgaan. Zo staat een sluiswachter op het Waalhoofd bij de rioolschuif met zijn handen in de zij te kijken en zijn wat bewoners naar buiten gekomen voor de foto.
Groenverzorging of niet Je zou ook kunnen zeggen "Waar gaat het fout?" of "Waarom gaat het fout?" Gisteren kwam ik van Uden op de weg terug lanmgs Sluis Lith. Graag nemen we dan even een kijkje bij die sluis en tot mijn verbazing zag ik daar een maaichine van een aanvaardbaar kaliber het gras maaien. Ik was ietwat verwonderd, het gras was niet hoog, zag er gewoon netjes uit. Maar dan toch deze beschaafde manier van het gras ietsje korter maken.
Het is gewoon een plaatje die Sluis bij Lith. Wat een verschil met de Wilhelminasluis! Gras maaien gebeurt hier, als het al eens gebeurt tenminste, met een tractor die meer vernielt dan opknapt. Op 26 oktober kwam een tractor op grove wijze aangroeisels uit het talud van de sluiskolk verwijderen. De oogst ligt nog steeds op afvoer te wachten.
Waar in vredesnaam is het fout gegaan of gaat het fout bij Rijkswaterstaat? Een dergelijke verwaarlozing als hier gebeurt heb ik nog nooit bij andere sluizen gezien. Dat het anders kan laat onderstaande foto zien van een jaar of veertig geleden. Een plaatje!
Een schip en een tekening Eergisteren liet ik twee creatieve uitingen van een sluiswachter zien, vandaag een tekening van de zoon van een sluiswachter. Anton de Weerd maakte een tekening van de Nieuwe Merwede waar zijn vader op dat moment achter het stuurrad stond. Hans was als sluiswachter op de Wilhelminasluis begonnen, maar ging al snel over naar de kantonniersploeg.
Deze Nieuwe Merwede had als standplaats de Wilhelminasluis en het lag dan ook meestal bij het kantonniersgebouw, vaak naast de Maas.
De bemanning van de Nieuwe Merwede was een vaste ploeg. Op de foto links staan Jan van Veen, Johan van Dalen en Hans de Weerd. De laatste vertelde me ooit de dagindeling op een gewone werkdag: "Om 7.30 uur begon de dag met koffie en het werk doornemen. Tussen de middag had je nog een uur schaft. Waren toevallig alle vier de mannen aanwezig (ook Arie Lobregt maakte deel uit van de ploeg) dan werd er onder het eten gekaart (zwikken). Inzet was een dubbeltje. Ik ben toen begonnen (1984) met 2 gulden in een blikken sigarenkistje en aan het eind van de rit (1988) had ik nog 2 gulden over. Veel, heel veel gelachen aan die keukentafel waar ik om 09.25 uur ook nog dikwijls via de radio de waterstanden (Keulen/Grave beneden de sluis) heb genoteerd." Op de foto ernaast het schildje van de Nieuwe Merwede.
Het werk van de Nieuwe Merwede was heel divers. Op de foto hieronder bijvoorbeeld het vervangen van lampen die een bord ook in het donker zichtbaar moesten maken.
In 1992 werd het schip van de sterkte afgevoerd en verdween het naar andere oorden. Op een van de wandeltochten van AndelWandelt zag Hans de Weerd zijn oude scheepje opeens liggen, zij het in heel andere kleuren. Natuurlijk moest hij ermee op de foto.
RWS-haventje in Werkendam In de Schuttevaer van vandaag een artikel van Hannie Visser-Kieboom over het haventje dat jaren in gebruik was bij Rijkswaterstaat. Op haar foto de ex-Veerboot III die nu al een plekje in dat haventje heeft.
Dat oude veerpontje dat er nu al ligt zag ik al eens met gasten door de Wilhelminasluis komen. Schreef Theo Vos er niet een boekje over, het veer van Werkendam naar Hardinxveld vv.?
Dat oude haventje kende ik wel. We gingen er op zondagochtend vroeg nog weleens wandelen, kijkend naar alle schepen die in de Beatrixhaven lagen. Op de foto uit 2009 ligt naast het wrakkenscheepje de Bergsche Maas. Ook al een RWS-schip dat vaak door de Wilhelminasluis kwam.
vrijdag 06 november 2015 Opnieuw behoorlijk stil op en rond de sluis. Alleen in de loop van de middag enige beweging toen de bekende Prinses Margriet in de Waalhaven een plekje voor het weekeinde zocht en vond.
Werk op Maashoofd H4 De twee schuiven en de roerklep lagen schoon te wachten. Op de rechter foto van links naar rechts: de rolschuif, de rioolschuif, aandrijving van de roerklep en de roerklep. Vandaag werd het riool onder het Maashoofd schoon gespoten.
Graeme Warrack Memorial Event Gisteravond rond 17.30 uur zag ik opeens een groepje Marechaussees in opleiding bepakt passeren, gevolgd door een bezemwagen. Het viertal was bezig aan een etappe van de Graeme Warrack Memorial Event met als einddoel van deze dag Slot Loevestein. Deze tocht volgt de historische vluchtroute die ooit werd gevolgd door de Britse kolonel-arts Graeme Warrack. Dit alles als eerbetoon aan de legendarische arts die zich in WOII -met zijn patiënten- vrijwillig gevangen liet nemen aan het einde van de Slag om Arnhem. Later ontsnapte hij uit handen van de Duitsers. Zie ook de website van Marechaussee Nostalgie.
Deel 24 van de Historische Reeks Land van Heusden en Altena Opnieuw een juweeltje erbij in deze prachtige serie. Dit deel gaat in meer dan 40 sfeervolle verhalen over "Verdwenen winkels en bedrijven" in het Land van Heusden en Altena. Het deel 24 is samengesteld door Cees de Gast en laat talloze streekkenners aan het woord. Gisteren is dit nieuwe deel uitgekomen en natuurlijk heb ik vandaag een exemplaar aangeschaft, bij DHZ Beukhof.
Mijn belangstelling ging onmiddellijk uit naar het verhaal over de Andelse parlevinker Ad Sterrenburg (blz. 105 t/m 108). Een mooi verhaal van Teus van Tilborg die sprak met een zoon van de parlevinker, Adrie Sterrenburg. Deze Adrie kwam en komt met regelmaat een kijkje nemen op de Wilhelminasluis en weet dan veel te vertellen over de schepen toen en ook de schepen die nu passeren. Van hem kreeg ik dan ook een aantal foto's, waarvan ook een in het boek staat. Afgebeeld zijn twee zoons van Ad Sterrenburg in het parlevinkers bootje.
Al eerder besteedde ik aandacht aan deze parlevinker, het laatste op 18 oktober jl., en dan in het bijzonder aan een ongeluk dat hij met zijn bootje kreeg in december 1949. Een ongeval dat toen ook de krant haalde.
Adrie vertelde me toen dat: "Zijn vader roeide naar een sleepboot omdat de schipperse zijn komst had verzocht. Keurig nam ze het touwtje aan, maar toen bleek dat aan boord van de parlevinker nog geen brood was, liet ze het touwtje meteen weer los, omdat ze verder niets nodig had. Sterrenburg kon toen niet zo snel weer wegkomen en dreigde te worden overvaren door het sleepschip dat een stuk breder was dan de sleper. Hij sprong overboord en werd uit het water gehaald door een directievaartuig van Oosterwijk. Het bootje werd later door een waterstaatsschip weer aan wal gebracht." Een uitgebreidere versie van dit verhaal staat in de bijdrage over de Andelse parlevinker in het nieuwe deel.
Schuttevaer In de nieuwe Schuttevaer in de rubriek "Rivieren, Kanalen en Meren" opnieuw een bekende van de Wilhelminasluis. Het is een schip dat in 1963 in de vaart kwam als Rosza Marie van schipper Busker uit Diemen. Waren de oorspronkelijke afmetingen 54,62 x 7,19 x 2,47 meter, in 1982 werd het verlengd naar 66,62 meter. Het tonnage steeg daardoor van 582 naar 874 ton. In 1998 kreeg het de naam Lourens Sr en ging het varen vanuit Alblasserdam. In 2007 werd de naam Cornelis Sr en verhuisde het schip naar Alblasserdam en ging varen voor VOF C. Buijs.
Nu is het schip verkocht aan VOF Koelewijn uit Ochten en vaart het met de naam Ora et Labora. Ook onder die naam zag ik het hier al passeren, o.a. op 28 september jl.
donderdag 05 november 2015 Stil, maar nu ook rond de sluis. Even dacht ik nog de Anda in het Munnikenland te kunnen zien en de Stad Nijkerk 1 bij De Rib in Andel, maar helaas. Deze schepen waren al vertrokken, zodat het op beide plaatsen ook heel stil was.
Maashoofd H4 Nou, daar was het zeker niet stil. De twee mannen die al een paar dagen daar actief zijn, schoten vandaag flink op. De roerklep werd er met het kraantje uitgehaald met een flinke hoeveelheid schelpen erop.
Ook zag ik nu de aandrijfstang van de roerklep liggen, een flink lang gevaarte. Verderop zag ik de schoongespoten rolschuif liggen.
De hoekbalken waar het frame van de roerklep tegen had gezeten, ook aangegroeid met schelpen, zag ik op een van de bruggetjes van de deuren liggen naast de contragewichten van de rioolschuif.
Het schoonspuiten was op dat moment in volle gang en dus nam ik maar een beetje afstand van al dat water.
Na een tijdje kon ik de schone roerklep van dichtbij zien. Heel bijzonder om te zien dat het eigenlijk een deur is die naar twee kanten kan draaien. Gezien de leeftijd zag het ding er nog goed uit, vond ik.
Daarna kwam ook nog de rioolschuif aan de beurt, hoewel daar het aangroeisel beperkt was.
Nog meer werk..... Vanaf de brug zag ik bij het Gedenkteken een kraan staan. Mijn nieuwsgierigheid kon ik niet bedwingen en dus liep ik er heen. Dichterbij gekomen zag ik dat het niet om het Gedenkteken ging maar om de uitlaat van Dunea waardoor water van de Afgedamde Maas kan worden afgevoerd. Er was weinig te zien, wel was een luik verwijderd, maar de mannen zaten ergens onderin.
Een creatieve sluiswachter In 1958 werd Cor Hartog benoemd op de Wilhelminasluis als Sluisknecht B. Jaja, Sluisknecht B, verschil moest er klaarblijkelijk zijn in die tijd. Zelfde werk, andere titel, zo was het dus in die tijd. Tegenwoordig is bijna iedereen op de sluizen Traffic Controller o.i.d. Maar goed, Cor Hartog was creatief. Hij tekende graag en deed dat heel minutieus. Van zijn dochter Geri kreeg ik al lang geleden een aantal foto's, waaronder twee van de creatieve uitingen van haar vader.
De twee tekeningen bleken te zijn gemaakt naar voorbeeld van twee ansichtkaarten waarvan ik niet meer weet hoe ik die kreeg. Misschien ook wel van Geri.
Verkeersleider Jos (@VLW_Jos) Jos is een van de Verkeersleiders van Rijkswaterstaat die volgers/belangstellenden twitterend meer laat zien van zijn werk. Zo zag ik afgelopen dinsdag de volgende tweet van hem: "De Vliestroom bezig met het aanpassen van de betonning op de Waal". Erbij zat onderstaande foto.
De Vliestroom is ook voor de Wilhelminasluis een bekend schip. Het kwam meermalen door de sluis. Hieronder het schip als het in oktober 2007 de sluis uit vaart richting Merwede en ernaast twee jaar later als het in de sluis ligt richting zuid.
woensdag 04 november 2015 Waar De Rib in Andel vandaag weer schiploos was, bood het Munnikenland opnieuw andere schepen aan. Gisteren was daar al de Matthia gearriveerd, te laat om toen nog op de foto te zetten. Vanochtend zag ik het schip een andere plaats opzoeken. Later, toen ik er weer langs kwam, bleek dat de Milan was vertrokken en al een flink eind op weg was richting Merwede.
De Matthia had de lege plaats bij de kraan die de Milan had achtergelaten ingenomen en het lossen was al aan de gang. Bij de vulpijp leek de Provolare ook al bijna klaar te zijn.
Halverwege de middag een nieuwkomer bij Covaco. De Anda lag dicht bij de weg, wachtend tot de Matthia klaar is.
Cyclomedia Gisteravond opeens een wagentje van CycloMedia op de sluis. Het was een klein stukje de sluis op, achteruit, draaien en weer weg.Eens kijken of we de beelden ooit te zien krijgen.
Poederoijense Hoek De wandeling ging vanochtend langs het Munnikenland maar dan de N322 oversteken om weer eens te kijken bij de sluisjes die in de Poederoijense Hoek liggen. Ze zijn nog nauwelijks te zien, zo overwoekerd zijn ze door struiken en bomen. Een deplorabele toestand, jammer!
Ooit lag deze sluis er nog als een plaatje bij, zo rond 1980. Het openbaar groen zag er toen trouwens wel heel netjes en strak uit. Waarschijnlijk is het slordiger geworden door andere inzichten......of geldtekort bij de Gemeente en/of Waterschap. Eigenlijk is het vergelijkbaar met het aanzicht van de Wilhelminasluis toen en nu.
Werk aan het Maashoofd H4 De mannen waren weer hard aan het werk vandaag, ook de pomp leek overuren te maken. Het lekte nog behoorlijk, zodat duikers opnieuw aanwezig waren om de kieren te stoppen. Ook kwam een flinke vrachtwagen een kraantje brengen. We konden even niet ons pad oprijden.
De duikers vertrokken al snel, het pompen ging door en begonnen werd aan het verwijderen van de rioolschuif. Met behulp van het kraantje was dat karwei een fluitje van een cent.
Daarna was de rolschuif aan de beurt en ook dat leverde weinig problemen op.
Aardig om die schuiven weer eens van dichtbij te bekijken. Ze zagen er m.i. goed uit, de aangroeiing van schelpen was binnen de perken gebleven. Ik neem aan dat de schuiven worden schoongespoten en daarna weer terug te worden geplaatst. Links de rioolschuif, rechts de rolschuif.
Het riool ligt behoorlijk diep. Via de trap die in het toegangsgat is geplaatst kun je een flink eind naar beneden. Mij niet (meer) gezien.
dinsdag 03 november 2015 Vandaag activiteit op de sluis, maar daarover straks meer. In het Munnikenland was het gewoon druk, maar dit keer deed ook De Rib in Andel, zij het bescheiden, mee! Meteen maar beginnen met die fabriek van De Heus waar na een aantal schiploze dagen een leverancier arriveerde in de vorm van de Amore-Vici die met lading van Rotterdam kwam. De foto is van vanmiddag en gemaakt vanaf de Afsluitdijk (N322).
Vanochtend maakten we een wandeling om de schepen in het Munnikenland te bekijken, maar daarna liepen we door. Eigenlijk niet te geloven want dat is een flinke afstand, het Munnikenland in tot de top van de nieuwe Wakkere Dijk. Echt een heel eind, dus de koffie mèt na terugkomst was zeker verdiend.
In het Munnikenland lagen drie schepen. Bij de vulpijp werd Lisa geladen, een stukje erachter lag de Presto die van de lading werd verlost en helemaal vooraan bij de weg lag de Filagram te wachten.
In de loop van de middag ging ik alleen nog een keer bij het Gedenkteken kijken en inderdaad was er het e.e.a. veranderd. Van links naar rechts lagen er de Presto (tegen de casco's), de Lisa en de Filagram nog op dezelfde plaats en vooraan nu de Maasbrachtse Milan die, zo te zien met lading, uit de haven bij IJzendoorn was gekomen. Op de voorgrond van de foto trouwens de uitlaat van Dunea.
Terwijl ik terugliep naar de sluis zag ik op mijn iPhone dat de Provolare eraan kwam. Net te laat was ik op de brug en daarom besloot ik maar weer een stukje terug te wandelen om het schip, dat uit de Minervahaven in Amsterdam kwam, alsnog op de foto te krijgen.
Maashoofd H4 wordt drooggelegd Nu was er van droogleggen natuurlijk geen sprake, maar wel van droogpompen. En dat gebeurde dan ook vanochtend met een flinke pomp.
Het manshoge riool bevatte natuurlijk flink wat water, ook o.a. een polsdikke paling heb ik me laten vertellen, dat niet allemaal kon worden weggepompt. Daarvoor lekten de schotten die de drie uiteinden van het riool afsluiten te veel. Hulp van duikers was dus nodig.
Opnieuw waren het mannen van Duik- & Bergingsbedrijf Europa die het karwei klaarden. De schotten aan de buitenzijde van het sluishoofd werden lekvrij gemaakt door de kieren te "stoppen", waarna het pompen weer kon beginnen. Morgen dan een kraan erbij om de schuiven eruit te tillen, waarna het schoonmaakwerk in het riool kan beginnen.
Verbouw in Andel Na boodschappen te hebben gehaald bij de Spar in Andel viel me ineens op dat links ervan hard werd gewerkt door mannen van Bouwbedrijf J. Vos uit Andel. De winkel Hebbes die daar in de Burg. van der Schansstraat tot voor kort actief was, schijnt te worden verbouwd tot een appartement in het achterste gedeelte, terwijl voor een bakkerswinkel van Van Ballegooijen uit Veen komt.
maandag 02 november 2015 Er gebeurde dus helemaal niets vandaag op de Wilhelminasluis, geen enkele zweem van werkzaamheden kon ik ontwaren. Misschien is de planning bijgesteld, of is dermate snel gewerkt dat de planning achterloopt bij de realiteit. Misschien is het ook wel andersom. Wel zag ik een drietal auto's staan bij het Wachtgebouw. Waarschijnlijk kantoormensen die zich nu in het veld begeven en hier de rust vinden om hun ongetwijfeld belangrijk werk rustig en onbespied uit te voeren. Misschien gebeurt er morgen wel wat interessanters.
Schepen in het Munnnikenland Vanochtend was ik rond 11.00 uur bij het Gedenkteken en ik zag toen vier schepen liggen. Tegen de casco's aan lag de Jasmijn, bij de vulpijp de Mejoni, bij de kraan de Filagram en helemaal vooraan de Tesco 9.
Bij de sluis bleef het rustig. In de Waalhaven lag alleen de Carleine, in de Maashaven was niets te zien.
Halverwege de middag bleek de Carleine te zijn vertrokken. Eerst ging het even het Munnikenland in, maar daarna ging het toch richting Merwede. Ik hoorde dat de sleper ook even in de haven van Gorinchem kwam kijken, waarna het verder ging richting Rotterdam.
Omdat ik toch bij het Gedenkteken was om de vertrekkende Carleine op de foto te zetten, nam ik ook weer een foto van de schepen bij Covaco. Er leek niet veel te zijn veranderd, hoewel de Mejoni was vertrokken en die plaats was ingenomen door de Jasmijn.
Buitenpolderfolder nr. 37 Vorige week kreeg ik deze oktober 2015-folder in mijn mailbox. Een uitermate goede publicatie deze maandelijkse Nieuwsbrief van Van Oord en GMB over de werkzaamheden in het Munnikenland.
Ook dit keer was weer vermeld wat de werkzaamheden deze maand en in de komende twee maanden zullen zijn. Vooral het openstellen van de toegangsweg over de Maasdijk is heel interessant. Vanaf die dijk moet je toch de Wilhelminasluis goed kunnen zien liggen.
De aannemerscombinatie begrijpt heel goed dat je dit project en de werkwijze om de gestelde doelen te kunnen bereiken in alle openheid moet uitvoeren. Vandaar dat er ook nu weer een aantal momenten zijn waarop iedereen volledig kan worden bijgepraat. Ik kan verzekeren dat deelname aan een excursie bijvoorbeeld heel interessant is.
Herstel van de Bleeke Kil bij Hank Op 24 oktober jl. berichtte ik al over deze Bleeke Kil en het bruggetje erover, de Jannezandse brug.
Zaterdag stond in het AD Rivierenland een klein artikeltje over deze Bleeke Kil. Het gaat gebeuren, de boel wordt opgeknapt!
Wel mis ik in het artikeltje de sluis die toch echt daar in de buurt moet liggen en die volgens eerdere berichten ook zou worden gerestaureerd. Binnenkort, vandaag is het werk gestart, moet ik er toch zelf ook maar weer eens gaan kijken. Even dat sluisje in de gaten houden.
Hierboven links een foto van de brug met links ervan een huis dat er ooit stond, maar dat nog niet zo lang geleden werd gesloopt. Ernaast een foto van het huis in betere tijden, hoewel het toen ook al ietwat was vervallen. Op YouTube vond ik een filmpje van "Ode aan het huisje bij de brug" van 15 september 2014 van Louis de Bot waarin een zangeres en twee accordeonisten bij de Jannezandse brug dit lied ten gehore brengen. De tekst erbij luidt: "Met de wind als grootste tegenstander zijn we naar de oude Jannezandse Brug getogen. Het huisje is reeds gesloopt en veel van wat ik lief had verdween. Met de 2 accordeons van Toine en Tinie en de mooie stem van Mieke is het ons gelukt om, ondanks de harde wind, een redelijke promotieclip te maken. Live kunt u ze meemaken op het 1ste Hankse Liedjesfestival op 21 december a.s. in zaal Vissershang. Ach en bij het zien van de trieste beelden van deze vervallen brug moet het politiek Werkendam toch duidelijk worden dat er iets aan gedaan moet worden. Stichting Archief*Kring Hank."
Even dacht ik nog dat iemand dit lied speciaal had gemaakt voor de Jannezandse brug, maar verder kijkend zag ik dat bijna alle Nederlands zingende artiesten van het derde of vierde garnituur dit liedje op het repertoire heeft staan. Maar goed, je moet er de charme van kunnen zien.
zondag 01 november 2015 Sowieso geen activiteiten vandaag in en op de Wilhelminasluis, morgen waarschijnlijk wel. Volgens de planning staat van 02 t/m 13 november het inspecteren van het omloopriool en de geleidewerken en het schoonmaken ervan op het programma voor Maashoofd 4. Wel, ik wacht maar af of en wat er gaat gebeuren.
Schepen bij de sluis Nog steeds ligt de Luxemburgse sleper Carleine in de Waalhaven en ook heb ik nog steeds geen idee wat het schip daar doet of waar het op wacht. Misschien komt er in de komende dagen duidelijkheid. Wel schepen bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Kwam daar gisteren al de Mejoni aan, rond 09.00 uur vanochtend arriveerde de Tesco 9 er. In de monding van de Waalhaven draaide het schip om achteruit een plekje dichtbij het Gedenkteken te zoeken. Daar vandaan maakte ik dan ook een foto van dit schip, dat ik hier nog niet eerder zag.
Tegen 16.00 uur, ik wandelde net op de sluis, zag ik de Filagram het Munnikenland ingaan. Ook dit schip kende ik nog niet.
De Biesbosch in Vanochtend besloten we om maar weer eens in de Biesbosch te kijken. Via het Steurgat reden we het gebied in en daarna was het simpelweg de route volgen. Bij het Biesboschmuseum parkeerden we de auto voor een fikse wandeling in het gebied er rondom. Vanaf de brug zag ik dat bij het museum het Atelierschip lag, de luxe-motor Valér. Natuurlijk moest ik er foto's van maken. De Valér, het schip van het Mysterie van de IJssel en het aankomende Mysterie van de Maas en Waal.
Toen we na het maken van de tweede foto terugliepen naar de weg viel ons ineens op wat een prachtig mathematisch verantwoord beeld de brug geeft die daar bij het museum ligt.
Olympische Wandeltocht
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd reisden gisteren naar Amstelveen om vanuit die plaats te starten voor de Olympische Wandeltocht. Heel leuk was al meteen de start die over de Bosbaan, de befaamde roeiplek, voerde.
Was daarbij al sprake van Olympisch terrein, niet veel later doemden de contouren van het Amsterdamse Olympisch Stadion op.
Het zal niet in het Olympisch Stadion zijn geweest, maar AndelWandelt legde toch meters af op een heuse atletiekbaan. Nog niet eerder liepen de mannen op een dergelijke ondergrond.
Schinkelbrug en Schinkelsluis Hans en Anton zagen al vanaf de overkant van het water de A10 met eronder de Schinkelbrug en de Schinkelsluis liggen. Het duurde daarna nog even voordat ze in de buurt van dit complex kwamen.
De sluis die er ligt is eigenlijk de Nieuwe Meersluis, maar algemeen wordt de betiteling Schinkelsluis gebruikt. Deze Amsterdamse sluis ligt op de plaats waar de Schinkel uitkomt op de Nieuwe Meer. Het verschil dat wordt overbrugd is zo'n 15 à 20 cm.
Hierboven links de sluis met ernaast het in- en/of uitvaartkanaal ervan. Eigenlijk geldt dat ook voor de twee foto's hieronder, hoewel rechts de nadruk ligt op de Schinkelbrug en de A10.
De laatste twee foto's van dit complex tonen het kanaal van de andere kant en de toren bij de A10.
Op YouTube vond ik een filmpje van deze Schinkelsluis in volle actie. Een geweldige film, want als je ziet wat er allemaal door deze sluis komt, niet te geloven. Dat zie ik hier in de Wilhelminasluis zelden. De film is van Taxi 1108.
Voetveer Ome Piet Met verbazing heb ik de foto's bekeken van de Fiets- en Voetveerverbinding tussen Buurtschap Nieuwe Meer en het Amsterdamse Bos.
Logisch dat de wachttijd bij een dergelijk veer in de route behoorlijk oploopt. Maar alle wandelaars en zeker de mannen van AndelWandelt zagen de humor ervan in en wachtten rustig op hun beurt!
Een ballon in de buurt Maar ik moest er wel opmerkzaam op worden gemaakt door Jeannet Hartman die aan boord was. Het was nog even zoeken waar die ballon dan wel hing, maar eenmaal in het oog leek het of het steeds dichterbij kwam. Dat bleek jammer genoeg gezichtsbedrog te zijn.
Jeannet stuurde me een uurtje geleden, rond 16.00 uur, een bericht met een foto van de sluis. Er volgden daarna nog twee foto's en de beste ervan staat hieronder. Heel leuk, maar ik schrok wel toen ik de ballon snel zag dalen. Jeannet stelde me gerust, alles was onder contrôle en de landing zou bij Uppel plaatsvinden. Of alles goed is gegaan zal ik vast en zeker nog wel horen. Op de voorgrond is nog een stukje van het Giessens kerkje te zien. Verder naar achteren komen dan de bomen van De Struikwaard, waarachter de Wilhelminasluis ligt verborgen. Wel goed in beeld zijn de fabrieken in het Munnikenland.