HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                              Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 november 2015    

 vrijdag 20 november 2015      
Het grootste deel van de dag zijn we niet op de sluis geweest. We hebben weinig gemist denk ik, want zowel bij vertrek als bij terugkomst was er geen schip te bespeuren. Noch bij De Rib in Andel, noch bij Covaco in het Munnikenland.
Wel lag in de Waalhaven van de sluis de Prinses Margriet, maar dat is nu wel een vaste weekendgast.
 Ook dat EPC aan het werk was is zo langzamerhand een vast gegeven. 
Weinig te melden dus van de Wilhelminasluis en daarom twee andere maar niet minder interessante onderwerpen.

Lydios bij de >Honderdjarigen      
De Lydios werd in 1914 in het Belgische Temse bij Jos Boel en Zn gebouwd als Lisette, een sleepvrachtschip. Deze Lydios verdient dus een plaatsje in de galerij der eeuwlingen en dat is vandaag gebeurd. Deze bijdrage aan de Eeuwlingen is door hier te klikken te bekijken.   
Op de foto hieronder het schip op 1 maart 2011 in de Wilhelminasluis, op het punt de sluis uit te varen richting Waal/Merwede.

Alweer wordt een sluis gerenoveerd            
Via een tweet van het Brabants Dagblad (@bdheusdenaltena) werd ik op de hoogte gebracht van nieuws over de Dubbele Sluis in de Elshoutse Zeedijk: "Restauratie Dubbele Sluis Elshoutse Zeedijk Doeveren start in januari 2016". 
Deze Elshoutse Zeedijk kreeg na de St. Elisabethvloed van 1421 een waterkerende functie. Maar later kreeg de dijk ook een militaire taak in een Zuiderwaterlinie die liep van Grave tot Sluis. Deze linie was een aaneenschakeling van vestingsteden, schansen en forten. Door het onder water zetten van grote stukken grond kon een aanvaller worden tegengehouden.
De gemeente Heusden gaat dit project Dubbele Sluis samen met de provincie Noord-Brabant, Platform Langstraat, Waterschap Aa en Maas, alsook met Natuurmonumenten realiseren. De kosten van het project worden geraamd op ruim 200.000 euro. Als alles meezit is de renovatie eind mei 2016 afgerond.
Hieronder de Dubbele Sluis in een behoorlijk desolate conditie op foto's uit resp. januari en september 2014.

   

Het Kolffgemaal in Hardinxveld-Giessendam      
Vanochtend trok een klein artikel in het AD Rivierenland mijn aandacht. Het ging over de afronding van de renovatie van het Kolffgemaal.

Dit Kolffgemaal kwam me bekend voor en dus ging ik zoeken in mijn archief. Daar was ik snel mee klaar: niets te vinden. Dan kijken bij de tochten van AndelWandelt en ............ jawel!

Op 3 augustus 2012 liepen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd de Giessentocht met start en finish in Hardinxveld-Giessendam. Een tocht van ruim 40 km waarbij ze o.a. de Damsluis bezochten, maar ook de Peulensluis. Tijdens die tocht passeerden de mannen ook het Mr.Dr. G. Kolffgemaal.

   

Het Mr. Dr. G. Kolffgemaal is het grootste boezemgemaal van Waterschap Rivierenland en is in 1945 in gebruik genomen. Het voert water af van de stroomgebieden Vijfheerenlanden en Betuwe via de Linge en het Kanaal van Steenenhoek naar de Merwede. 

   

Als het waterniveau op de Merwede laag genoeg is, kan het water uit de Linge onder vrij verval geloosd worden op de rivier. Zodra het water op de Merwede hoger staat dan op de Linge, gaan aan de Merwedekant van het gemaal de terugslagkleppen dicht en treedt het gemaal in werking. Het gemaal pompt dan het overtollige water uit het gebied op de Merwede. 

   

Sporadisch wordt er ook water ingelaten, dit gebeurt met een aparte inlaatvoorziening. Het gemaal zorgt voor de (aan-) en afvoer van ongeveer één derde van het totale beheersgebied van het Waterschap. Voor meer achtergronden en historie kunt u kijken op de website van Gemalen. Het Kolffgemaal is voorzien van drie stroomkanalen waardoor water kan worden afgevoerd.

 Op Youtube vond ik een filmpje over dit gemaal, interessant om te zien en horen hoe een "gemaalkundige" over de moderne aanpassingen denkt.

                                     terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 19 november 2015    
Geen activiteiten op de sluis vandaag, maar wel een beeld van de sterkte van de storm die gisteren en ook vannacht losbarstte. De hekken om het Maashoofd H4 kregen er een andere aanblik door. Ik heb nog getracht de boel overeind te zetten, maar mijn schuchtere poging strandde al snel. 

Weinig schepen  
Vanochtend zag ik dat de Stad Nijkerk 1 aan De Rib bij de fabriek van De Heus lag, maar toen we op pad gingen om foto's te maken bleek het schip al te zijn vertrokken.
In het Munnikenland lagen de twee schepen die ik er ook verwachtte. De Ariël werd gelost en zou in het begin van de middag weer richting de Randstad vertrekken.    
Tegen de casco's lag de Willem-D en die vertrok in de loop van de ochtend naar Rotterdam. 

   

Vierbansche Sluis      
Dat ik in een artikel las dat buiten het "opknappen" van de Bleeke Kil ook een sluis een make-over zou krijgen blijkt te kloppen. Het gaat om de Vierbansche Sluis, liggend in de dijk tussen Nieuwendijk en Werkendam. Deze keersluis wordt open gemaakt en gerenoveerd en vanaf daar wordt een waterweg(getje) gegraven naar de Bleeke Kil.
In die waterweg wordt een zogenaamde bekkenpassage gebouwd, een soort vistrap waarlangs vissen omhoog kunnen van de Bleeke Kil naar de Vierbansche Gantel. Hieronder nog eens twee foto's (van Anton van Rijswijk) van de huidige staat van deze Vierbansche Sluis.

   

Bovenstaande info komt uit het Nieuwsblad Land van Altena waarin een uitgebreid artikel staat van de hand van Ronald Veuger. Nu kan ik nog meer vertellen, maar beter is om dat artikel hieronder integraal op te nemen.
Duidelijk mag zijn dat ook dit een project wordt dat mijn belangstelling heeft.

Varen Doe Je Samen         
Vandaag kwam de Nieuwsbrief 8 van november 2015 van VDJS binnen. Daarin weer tal van nieuws dat voor een zichzelf respecterende schipper, beroeps of recreatief, van belang is. Je kunt je gratis op deze Nieuwsbrief abonneren via de website van Varen Doe Je Samen.
Je kunt ook terecht of
Facebook of Twitter om alles van dit project te weten te komen. De Nieuwsbrief opent met een wel heel illustratieve foto.

Ook kwam ik een wel heel leuk en duidelijk filmpje tegen over het passeren van een veerpont, waarbij de verschillende veren onder de loep worden genomen. Heel toepasselijk gezien het feit dat een schip gisteren de kabel van het Bernse Veer, tussen Bern en Herpt, heeft kapot gevaren.  De schipper is doorgevaren, een schade van zo'n 4000 euro (gemeenschapsgeld) achtergelaten!
Hieronder dat Bernse Veer op 05 september van dit jaar toen AndelWandelt deze overtocht gebruikte op de Vestingstadroute.

   

 Daarom is het filmpje "Veilig langs een veerpont 2014" dat ik op de VDJS YouTube zag, misschien wel heel toepasselijk om nu te plaatsen.

                                       terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

woensdag 18 november 2015    
Vanochtend zag ik dat bij Covaco de C'est la Vie werd geladen en de bak met de Mover 3 werd gelost. Bij de weg lag toen de geladen Ariël te wachten. Toen ik later weer voorbijkwam was er weinig veranderd, alleen de C'est la Vie was vertrokken.
Ik maakte op dat moment ook de foto van de wachtende Ariël. Weer later bleek de Mover 3 te zijn vertrokken en de Willem-D gearriveerd. Morgen maar een foto van dit laatste schip maken. Willem-D is nog een onbekende voor me.

Was dâ??  
Niets te doen of te zien op de sluis en dus maakte ik maar een begin met het opruimen van de garage. In een hoek vond ik deze kolonie lieveheersbeestjes. De diertjes hadden duidelijk warmte bij elkaar gezocht. Hoe bestaat het dat ze allemaal dat plekje hebben gevonden!
Na de foto heb ik ze verder met rust gelaten en de situatie weer teruggebracht zoals ik die aantrof. 

Eerste Wereldoorlog-linie      
Gisteren kreeg ik bericht via Twitter van het Brabants Dagblad (@bdheusdenaltena) dat Statenlid Roland van Vugt vragen had gesteld: "Van Vugt (CDA): meer aandacht voor Eerste Wereldoorloglinie in land van Heusden en Altena". Erbij een link en die volgend kom je bij een artikel waarin o.a. de foto hier linksonder van Teus van Tilborg.
Het is een foto van een dubbele groepsschuilplaats uit WO1 zoals er meer in deze regio staan. 

   

Vandaag stuurde Anton van Rijswijk me een artikel uit het Brabants Dagblad van vandaag over hetzelfde onderwerp. Nu echter een foto van Frank van Trommelen uit het archief erbij. Die foto staat hier rechts boven en toont een tweetal groepsschuilplaatsen die eind jaren dertig van de vorige eeuw werden gebouwd. Die hebben dus niets te maken met de Eerste Wereldoorloglinie. 

Vergeet ik bijna te melden dat dit een toch wel heel goeie actie is van Roland van Vugt. Misschien krijgt de Eerste Wereldoorloglinie in de streek
-toch behoorlijk uniek- nu wel de aandacht die het verdient.

Bleeke Kil     
Er wordt druk gewerkt bij de Bleeke Kil en ook nu weer werd ik daarvan door een tweet op de hoogte gebracht. WSRL (@wsrivierenland) twitterde: "Ecologische Verbindingszone Bleeke Kil in @gemwerkendam krijgt vorm."
Erbij een link naar een artikel op de website van Waterschap Rivierenland, onderstaande foto stond daar o.a. ook op.

Een vaartocht met reden     
Die reden was  op 25 augustus 2011 dat een Waterstater in hart en nieren, Hans de Weerd, 40 jaar bij deze baas actief was. Een goede reden voor een vaartocht met goede vrienden en collega's en daartoe was de Jan Blanken gereserveerd.

Het vertrek was bij Duivelseiland (what's in a name?) bij Dordrecht waar de jubilaris de presentielijst in eigen beheer hield. De reis ging over de Merwede richting Woudrichem waar de Afgedamde Maas werd ingegaan. De Wilhelminasluis, waar Hans de Weerd zijn carrière bij (Rijks)waterstaat begon, moest natuurlijk worden bezocht. Het was even wachten op een schutting van de andere kant.

Nadat de Waaldeuren opengingen werd duidelijk waarop moest worden gewacht. Eerst kwam een recreant de sluis uit, even later gevolgd door de Grovan. Maar ook daarna nog een vrachtschip, namelijk de Let's Go.
De jubilaris was intussen van boord gegaan om net als vroeger te kijken of alles bij het uit- en invaren goed ging.

   

Daarna kon eerst een Friese recreant uit Drachten de sluis in, waarna het de beurt was aan de RWS Jan Blanken.

   

Waar de recreant onder de brug door kon, moest de Jan Blanken wachten tot de brug omhoogging. In de Maashaven bleken twee vrachtschepen te wachten. Voorop de Nooitgedacht en erachter de Spes-Mea.

   

 De reis ging daarna richting Bergsche Maas waarna Dordrecht niet ver meer was. Bij de afmeerplaats lagen o.a. de Schulpegat, RWS 16 en wat wrakkenscheepjes, zodat het geel wel overheerste.
Iedereen ging daar na een stevige handdruk van Hans (midden achter) van boord. Een geslaagd jubileum!

                                                terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 17 november 2015     
Er werd wel gewerkt vandaag, want vanochtend vroeg waren twee man bezig op het westelijk Maashoofd. Geen idee wat hier de bedoeling van was, want even later waren ze vertrokken en zag ik ze niet meer.
Ook mannen van EPC waren op de sluis bezig. Het ballastsysteem schijnt klaar te zijn, gisteren werd hard gewerkt aan het aanbrengen van een windmeter op de brug. Ook dat is achter de rug, nu was er aandacht voor andere zaken.
In de Waalhaven was het eveneens rustig. De Prinses Margriet was vertrokken, maar Sanne bleef nog een dagje langer.

Schepen in het Munnikenland en aan De Rib   
Bij de fabriek van Covaco lag de Berdi te lossen, maar niet veel later vertrok het schip richting Gorinchem. 

Dichtbij de weg lag de C'est la Vie. Ik vermoed dat dit schip zaterdag laat of zondag is aangekomen. Tegen de casco's lag de Mover 3 met dezelfde bak voor zich die zaterdag met de Graafstroom was meegekomen. Vergelijk de foto maar met die van zondag jl. 

   

Bij de fabriek van De Heus op De Rib in Andel lag de Belgische Tiësto te lossen. Ervoor ligt al een behoorlijke tijd een flinke bak te wachten. Halverwege de middag vertrok de toen lege Tiësto.

Verrassing..................een prachtig boek        

Vorige week hadden we met alle leden (3) van AndelWandelt het gebruikelijke kwartaaloverleg. Op die avond kreeg ik een prachtig boek van de andere leden als een verlaat verjaardagscadeau.
Een boek van Geke van de Merwe-Wouters: "Leven en Overleven in de Biesbosch". Een boek waarin bewoners en betrokkenen hun verhaal vertellen. Het zijn reportages, interviews maar soms ook een stukje verslaggeving.
Zoals achterop de kaft staat: "Dit bijzondere boek geeft het beeld van een levendig schilderij, liefdevol en met een groot inlevingsvermogen geëtst, waardoor het boeit en ontroert.
 
Het boek is een parel in de serie streekboeken die al zijn verschenen. Het is een uitgave van Vèrse Hoeven Uitgeverij, het ISBN-nummer is 978 9075703 399 NUR 521 Regionale cultuur.
In het kloeke boek van 319 blz. is ook een plek ingeruimd voor Huib Kramer, toen sluiswachter van de Biesboschsluis, in een verhaal uit 2005. Dit verhaal begint met het volgende stukje:

Bij het verhaal een foto van Jos Waltheer waarop Huib Kramer op het bordes van het bedieningsgebouw van de Biesboschsluis staat.

Het verhaal eindigt met een kort stukje over Huib Kramer in 2014. Geen sluiswachter meer, "Ik ben zes jaar geleden overgeplaatst omdat het me niet lukte het diploma van sluiswachter te halen", maar brugwachter. Liever vandaag dan morgen zou hij terugkeren op de Biesboschsluis, zijn sluis.

Hillegatsche Sluis       
Gisteren noemde ik dit sluisje al in het artikel over de Vierbansche Sluis. Natuurlijk maakte Anton van Rijswijk ook van deze sluis een aantal foto's zodat de situatie zoals die nu is wordt weergegeven. 

Goed is te zien dat deze sluis ook in de dijk van Nieuwendijk naar Hank ligt. Het is een monument uit 1699 (!) dat wat uiterlijk betreft kan concurreren met de Wilhelminasluis, het ziet er slordig en ietwat verwaarloosd uit. 

   

In 2008 zorgden vrijwilligers van de Archiefkring Hank voor een flinke opknapbeurt. De huidige trap naar de sluis werd toen ook aangelegd. Vier jaar later werd de sluis gesloten wegens instortingsgevaar. Of er toen nog iets met en aan de sluis, die eigendom is van het Waterschap Rivierenland is, gedaan weet ik niet. Er waren plannen om de sluis op te nemen in een ecologische zone, maar of dat ook is gebeurd? Ik betwijfel het.
Aan de andere kant van de dijk is ook een stukje van de sluis te zien, maar wel is het daar afgesloten.
 

Opnieuw een foto met een vraag  
In de rubriek Vragen  heb ik een foto opgenomen die ik lang geleden al eens hier publiceerde en die ik vorige week ook op de Facebook-pagina van "Ge komt uit Ael als......." plaatste. Erbij schreef ik toen:
"Een groep sluiswachters e.d. van een WACU (WAterstaatsCUrsus) in 1957 Op de voorgrond rechts met hoed Cor Hartog, helemaal achteraan met hoed is waarschijnlijk Dirk Bok. In uniform rechts op de voorste rij is Van Boven, in het midden ook in uniform Diercks. Op de foto schijnen ook nog heer Boender en heer Groeneveld te staan." 

Herkend zijn tot nu toe: Vooraan links in uniform Boender, in het midden met uiniform Diercks, zittend met hoed Cor Hartog en helemaal rechts in uniform Van Boven. Helemaal achteraan met hoed is Dirk Bok. Wie anderen herkent, graag reageren via het Contactformulier.

                                             terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

maandag 16 november 2015      
Rustig dagje waarop ik veel heb gedaan en gezien, maar heel weinig op de sluis ben geweest. De enige foto vandaag van schepen is van de Prinses Margriet die nu naast de Sanne in de Waalhaven lag. Wat voor werkzaamheden daar werden uitgevoerd? Geen idee.

Vierbansche Sluis         
O.a. gingen we vanochtend een kijkje nemen bij de Vierbansche Sluis, of die nu bij Hank of Nieuwendijk hoort ontging me eigenlijk. Maar waarschijnlijk is het dit sluisje dat werd genoemd in het bericht over een opwaardering van de Bleeke Kil.

   

Rijdend over de dijk van Nieuwendijk naar Hank ligt links dit sluisje, een eindje voor de veel bekendere Hillegatsche Sluis. Vanaf de dijk is een hek het enige teken van dit oud waterwerkje en ook staand bij dat hek is er maar weinig te zien.
Als je langs de waterloop naar beneden gaat is er eveneens weinig van te zien door het weelderig groeiend struikgewas. 

Het valt niet mee om vanaf die kant dichterbij te komen en ook dan is het zicht niet echt spectaculair.

   

Aan de overkant van de dijk is helemaal niets meer van het sluisje te bespeuren. Het ligt daar onder de grond. Wel staat op de schuur die op die plaats staat een bekende naam "Bleeke Kil". 

   

Zelf maakte ik geen foto's vanochtend, de foto's hierboven zijn allemaal van Anton van Rijswijk. Teleurstellend is de staat waarin deze Vierbansche Sluis verkeert, toch een flink verschil met de iets verderop liggende Hillegatsche Sluis. Hoewel ook deze sluis een opknapbeurt verdient.

Fischertechnik Inundatie-waaiersluis ter verduidelijking van werkingsprincipe     
Peter Damen uit Poederoijen raakte geinspireerd door o.a. de Wilhelminasluis, maar ook de gerestaureerde Papsluis ten zuiden van Werkendam. Hij besloot in 2009 om het waaiersysteem na te bouwen en gebruikte daarvoor Fischertechnik.

   

Buitenwaterzijde

 

Binnenwaterzijde (polder)

 

           

Het bijzondere van waaiersluizen is gelegen in het feit dat de sluisdeuren door omloopriolen met schuiven, ook tegen hoog water in, kunnen worden geopend of gesloten, zelfs tegen de stroom in.

Een waaierdeur bestaat uit twee aan elkaar verbonden delen, die rond kunnen draaien in een komvormige inkassing. De kerende (punt-) deur (=blauw) heeft een breedte van 5/6 van de waaierdeur (=zwart).

Beiden deuren vormen samen een soort waaier. 

   

Heel bijzonder een waaiersluis die werd gebouwd met Fischertechnik. Peter Damen moest daarbij nog wel wat problemen overwinnen:
"Het maken van de waaierkas leek aanvankelijk een groot probleem, doch ik heb dit op kunnen lossen door het uitzagen van een schaaldeel uit PVC-rioleringspijp-200mm. Hierin heb ik M4-schroefdraad getapt voor de bevestiging aan de Fischertechnik onderdelen.

Een compact bewegingswerk voor de schuifbediening met een M4-draadeind vereiste eveneens enige creativiteit: een afgezaagde schroefhulsdeel van een pantentboutje. Deze zijn uitwendig 5mm en hebben M4-binnendraad. Hierover heb ik een 5mm uitgeboord Fischertechnik differentieel-planeettandwieltje (nr.31412) geklemd. Bij het draaien van de draaikruk draait de 5mm/M4-schroefhuls het M4-draadeind met de rioolschuif omhoog of omlaag, afhankelijk van de draairichting. Hierdoor is het mogelijk de sluisdeuren ook tegen hoog water in te openen of sluiten, zelfs tegen de stroom in."

Fischertechnik FT-Community foto’s van Inundatie-waaiersluis ter verduidelijking van werkingsprincipe
http://www.ftcommunity.de/categories.php?cat_id=1692
Fischertechnik FT-Community foto’s van Schuif- , Segment- en Klep- Stuwen :
http://www.ftcommunity.de/categories.php?cat_id=1361

                                    terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

zondag 15 november 2015      
Geen scheepsbewegingen gezien vandaag in de buurt van de sluis, maar toch wel foto's van een viertal schepen dat gisteren al in het Munnikenland lag of was aangekomen. Allereerst de Mergus die tegen de casco's lag.

Helemaal achterin en voorbij de vulpijp lag nog steeds de weekeinde houdende Ariël.

Daarachter de Graafstroom, maar nu met een geladen bak naast zich. Gisteren zag ik de Graafstroom vertrekken, maar een tijd later merkte ik tot mijn verbazing dat het schip weer in het Munnikenland lag. Ver kan het niet zijn geweest, misschien heeft het ergens die bak opgehaald.  

Vooraan en vlak bij de weg en het Gedenkteken een schip dat nog een onbekende voor me was, de Berdi uit Rotterdam die met de lading uit Vlaardingen was gekomen. 

 3e Land van Ravensteintocht     

De mannen van AndelWandelt liepen deze 41 km lange tocht vanuit en naar Ravenstein zonder problemen. Een uitgebreid verslag staat nu al op site, maar ook een fotoverslag kan al worden geraadpleegd. 
Uit de vele foto's die Anton & Hans onderweg maakten heb ik er twee gehaald die ook hier een plaatsje verdienen. 

Op de foto hierboven is een bekende afgebeeld, namelijk de Nireas. Het tweede schip hieronder zag ik wel eerder, maar bij mijn weten nooit in de buurt van de Wilhelminasluis. Het is de met containers geladen Nirvana.

De werking van waaierdeuren            

De Wilhelminasluis is een waaiersluis en daarmee is het een bijzondere sluis. De waaierdeuren waren speciaal toegepast, omdat de hoge waterstand zowel aan Waalzijde, als aan Maaszijde voorkwam en van beide kanten moest de sluis het water kunnen keren.
Toen was er nog eb en vloed, die na realisering van de Deltawerken en afsluiting van het Haringvliet bij de sluis nauwelijks nog merkbaar, zeg maar verdwenen zijn. Vroeger kwam de vloed aan de Waalzijde van de sluis via Haringvliet, Nieuwe Merwede, Merwede en Maas langs Woudrichem een uur eerder bij de sluis, dan via de Bergse Maas en langs Heusden door de Andelse Maas.
Was de hoogste stand hier, dan was het daarvoor aan Waalzijde van de sluis al begonnen te zakken. Heel ingewikkelde waterstandwisselingen dus. Dit patroon kwam dus elke 12 uur zo voor.
De waaierdeur bestaat uit een driehoek, gezien van boven, met de sluisdeur, verbonden met de waaier. Nu is het oppervlakte van de waaier, die in de waaierkast kan draaien groter dan de deuroppervlakte. Bij peilverschil is de druk op de waaier dus groter dan op de deur, als je op beiden hetzelfde waterpeilverschil zet, dat aan een kant hoger is dan aan de andere kant van beiden. Achter de waaier kan je via drie schuiven de hoge, of de lage waterstand toelaten, en zo de deur automatisch door de waterdruk open of dicht doen. 
Alleen het laatste stukje, als de waterstand in- en buiten de sluis bijna gelijk is, moest men dit stukje met de hand zwengelen om de deur helemaal dicht, of helemaal open te krijgen. Alleen als de waterstand aan beide zijden van de sluis gelijk was, moest men de deuren helemaal met de hand open en dicht draaien. Maar als zo’n gelijke stand langer duurde zette men alle vier deuren open en noemde men dat “Spuien”. Er werd dan een blauwe vlag aan een vlaggenstok gehesen met in witte letters “Spuien” erop.
Misschien dat de volgende tekeningen het nog duidelijker maken.

Hieronder een foto van de drie apparaten op ieder sluishoofd, in dit geval het westelijk Waalhoofd. Rechts de rioolschuif, D op de tekeningen hierboven. In het midden de rolschuif (B) en links de roerklep (A).

Op de volgende foto van een paar jaar geleden toen het waaierdek moest worden vernieuwd is heel goed de driehoek te zien die een waaierdeur vormt. De deur is de westelijke Maasdeur.

 
De tekst bij dit onderwerp komt van ing. Jan den Besten. Zijn vader, Jacobus den Besten, was ooit sluismeester en het gezin woonde toen dan ook in de allang geleden gesloopte sluismeesterswoning. Zoon Jan heeft zijn jeugd op de sluis op papier gezet en ook haarfijn uitgelegd hoe de sluis precies werkt. Dit verhaal staat al heel lang op deze site, heel interessant om een eens door te lezen. 

                                 terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 14 november 2015        
Toch weer twee schepen in het Munnikenland. De Ariël lag helemaal achterin en bij de kraan werd de Graafstroom gelost. Leuk, want dit laatste schip was nog onbekend voor me.

   

Was de Ariël dicht bij de thuis"haven", voor de twee schepen in de Waalhaven van de Wilhelminasluis gold dat eveneens. Samen lagen daar de Sanne en de Prinses Margriet bij elkaar, beide schepen zijn afkomstig uit Brakel.

Groen afval        
Eindelijk werd dan toch het groenafval, dat uit het talud van de sluis kwam, afgevoerd. Ook nu weer was het materieel dat hiervoor werd gebruikt geschikt, eigenlijk overgekwalificeerd, voor dit karwei. De ontsierende plekken die in het gras zijn ontstaan door het lange liggen van het afval passen naadloos bij de onverzorgde indruk die het totaalbeeld van de sluis biedt.

   

Weg naar Loevestein         
Aan de overkant van de sluis ligt het Munnikenland. Op de foto van de Ariël in het begin van deze update, is op de achtergrond materieel te zien dat o.a. wordt gebruikt bij de aanleg van de nieuwe weg naar Slot Loevestein. Al eerder kwam deze weg hier aan de orde. 
De regiopers besteedde ook aandacht aan deze nieuwe weg middels een artikel en een prachtige foto van Daan van de Weijenberg, klik maar hier voor deze foto en het artikel
Maar ook Anton van Rijswijk maakte er prachtige foto's van, zij het vanaf de grond, toen hij illegaal over deze nieuwe weg fietste. 

       

Je bouwt een jacht en je krijgt een dak  
De mannen van AndelWandelt, vandaag liepen ze de 3e Land van Ravensteintocht, zien natuurlijk van alles op hun meestal 40 km lange tochten. Zo ook twee weken geleden op de Olympische Wandeltocht. Het viel Hans de Weerd als eerste op en hij maakte dan ook de foto. Daarna raakte hij in gesprek met de vriendelijke bewoners die hem op hun terrein nodigden en vertelden hoe dit bouwsel tot stand was gekomen.

Hans verwoordde het gesprek aldus:

De man is zelf een jacht aan het bouwen met als doel daarmee nog eens met zijn vrouw te gaan varen.
Zo hebben ze ook een dochter en die dochter wil wel eens een pony.
Als goede vader en moeder geef je dat kind dus zo’n pony.
Maar dat beest moet wel een onderkomen hebben, een schuurtje.
Daarom muurtje gemetseld en het casco ondersteboven daarop. 
Met aan de achterkant van het schip een deur als toegang tot het onderkomen.
Einde vaardroom.

Nu zijn er wel meer dromen die abrupt worden verstoord om de een of andere reden. Een beetje googelen levert flink wat hits op over "een boot bouwen in de achtertuin". De foto's hieronder komen van respectievelijk de website van Nightfly en WTF

   

Laag water in de rivieren     
Het blijkt dat het water in de rivieren, vooral de Rijn, extreem laag is. Er zijn tal van artikelen die daar overgaan. In het AD Rivierenland stond laatst ook al een artikel hierover. 

Andere artikelen die via Twitter binnenkwamen waren van o.a. mvs Corendijck (@corendijck) en van Dirk van der Meulen (@vaart). Maar even googelen op "lage waterstand Rijn" geeft niet minder dan 65.400 hits. Heb je even wat te lezen dus.
Ook de Waal kan er wat van trouwens getuige de foto die Piet Lobregt gisteren maakte in de haven van Zaltbommel. De lege plek aan de steiger wordt gewoonlijk ingenomen door de Bommelervaart, maar die heeft nu een ander plekje opgezocht.

Bij de Wilhelminasluis merk ik nog weinig van het lage water, ook in het Munnikenland valt nog niets op. Dat was soms wel anders getuige deze twee foto's die ik maakte op 1 mei 2011. Maar ik houd in de gaten of hier ook beelden van extreem laag water zijn te maken.

   

                                            terug naar boven                                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 13 november 2015      
Vanochtend vroeg behoorlijk wat reuring op de brug. Twee ietwat futuristisch aandoende voertuigen waren actief op de ventweg. Het leek me te gaan om het verwijderen van het deksel waardoor het hydraulisch systeem van de brug kan worden bereikt. 

   

Na het werk van deze twee mini's arriveerde een veel grotere vrachtwagen, zo te zien met borstels voorop. Nog steeds werd me niet helemaal duidelijk wat er aan de hand was.  

Wij werden onverwacht weggeroepen en we moesten daardoor op stel en sprong vertrekken. Via een kleine omweg konden we toch de brug over. Voor het autoverkeer was één baan beschikbaar, de andere baan was voor fietsers en ander langzaam verkeer. 

Toen we aan het einde van de middag terugkwamen op de sluis vanuit oostelijke richting stonden de borden die wezen op het slechts beschikbaar zijn van één baan er nog, maar van werkzaamheden was geen enkele sprake meer. Ook was de gehele weg weer beschikbaar voor wegverkeer en was de parallelweg voor de fietsers weer open.
Natuurlijk ging ik kijken wat er met de oprit van de brug was gebeurd. Te zien was dat het deksel eraf was geweest, maar was alles weer keurig geasfalteerd. Thuis zocht ik in mijn archief naar een dergelijke operatie en die vond ik op 13 november 2007, precies acht jaar geleden.
Hoe bestaat het!

Hetzelfde deksel was toen verwijderd, alleen ging toen de duwer die de brug opent er weer in.

   

Het behoedzame karwei leek wel een beetje op het laden van torpedo's in een onderzeeboot, als die vergelijking klopt tenminste. Misschien krijg ik nog wel te horen wat er vandaag precies werd gedaan.

Een naviduct...............een wàt?            
Schipper Jan Brand van de Cornelis B stuurt me nog wel eens foto's van bijzondere situaties of bouwwerken. In dit geval, de Cornelis B kwam uit mijn Heitelân, was vanwege de wind de oversteek gemaakt naar Enkhuizen en daar was het schip naar binnen gegaan via het naviduct.
Nu had ik nog nooit van een naviduct gehoord en dat werd dus googelen. De uitkomst: een naviduct is een soort aquaduct, waarbij zich in de waterloop een sluis bevindt. In dit geval de sluis tussen het IJsselmeer en het Markermeer.
 

   

Dit naviduct heeft de naam Krabbersgat, in 2003 werd dit eerste naviduct ter wereld geopend. De sluizen hebben een lengte van 125 m. een breedte van 12,5 m. en een drempeldiepte van -4,50 m. Nou, daar moet ik zeker eens een keer gaan kijken.
Dat de passage goed verliep bleek uit de derde foto waarop een karakteristiek punt van Marken. 

Hoewel ik nu wist wat een naviduct was ging ik toch zoeken naar duidelijker foto's van het object. Die vond ik, maar nog interessanter was een flimpje op YouTube van Aerial Drone Horizon, gemaakt op 30 augustus van dit jaar.      

                           terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 12 november 2015      
Ieder schip in de buurt van de sluis probeer ik natuurlijk op de foto te krijgen, zoveel zijn dat er tenslotte niet. Nu gebeurt het wel vaker dat een schip over de brug komt, maar gisteren aan het einde van de middag stond ik voor het raam en had ik mijn camera paraat. 

In het Munnikenland scoorde ik eveneens vandaag. De Estero werd daar gelost, terwijl de Furore werd geladen. Twee licht steigerende schepen. In de loop van de middag zag ik dat in de Waalhaven van de sluis de Prinses Margriet aan de remming lag.

   

Het werk gaat maar door      
Hoewel ook de mannen van EPC op de Waalhoofden bezig waren heb ik daar geen foto's van, het oogde niet spectaculair. Anders was dat op Maashoofd H4 waar de twee zo langzamerhand bekende werkers aan het werk waren. Nog steeds met het verwijderen van de rails en naar later bleek van de trap waarlangs je in het riool kunt komen.

Aan het einde van de middag nam ik er opnieuw een kijkje en toen zag ik dat er behoorlijk was opgeruimd. De riool- en de rolschuif lagen nu weer op het Waalhoofd. De roerklep en de trap van het mangat lagen bij het explicatiebord met info over de Wilhelminasluis.

   

In het riool      
Je kunt "makkelijk" in het riool komen door langs een trap af te dalen, wel een zaklamp meenemen. Van bovenaf lijkt het een hele diepte en dat is het in werkelijkheid ook! 

Beneden aangekomen kun je linksaf het oude riool in, naar rechts is het nieuwe gedeelte dat onder de oprit van de brug gaat.

   

Het riool lijkt door de bochten soms heel lang, maar als je een paar stappen verder bent loop je al tegen een schot aan dat er is ingezet om de boel droog te kunnen maken. Straks gaan die schotten weer weg en komen de schuiven en roerklep er weer in.

   

Op de volgende foto zo'n schot van dichterbij. Het lekt nu nog nauwelijks, duikers hebben de kieren dus goed dichtgemaakt. Vis zit er nu bijna niet meer in, hooguit wat kleintjes, maar toch ook een echt flinke polsdikke paling die traag in het weinige water zwemt.

   

Voor alle duidelijkheid: de foto's heb ik niet zelf gemaakt maar een tijd terug al gekregen van een noeste werker die mijn camera meenam. Wel ben ik een aantal jaren geleden zelf een keer naar beneden geweest. Prachtig dat metselwerk, en ook nog in een uitermate goede staat.
Jammer dat je er geen rondleidingen in kunt houden. 

Wat krijgen we nou       
Vanochtend vroeg een wagen met aanhanger van Prop, het bedrijf dat het groen op de sluis onderhoudt. Lekkere planning dacht ik nog om nu het gras te gaan maaien. Maar het apparaat op de aanhanger bleek een borstelmachine te zijn.
Mwah, m.i. was het beter geweest het afval te verwijderen dat er nog steeds ligt. Het borstelen was niet echt noodzakelijk lijkt me, maar ja, ik heb er dan ook geen verstand van.

   

Een oude en nu voormalige sluis in Den Helder        
Scott Engel, een oud-klasgenoot van me op het Lyceum in Den Helder, plaatste twee prachtige foto's van een oude sluis in Den Helder. Het is de Koopvaardersschutsluis die de verbinding vormt tussen het Noordhollands kanaal en de buitenhaven van Den Helder. De sluis is ingrijpend gemoderniseerd, ook de omgeving ziet er nu heel anders uit.

   

                             terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

woensdag 11 november 2015     
Eindelijk weer schepen in de buurt van de sluis en in dit geval in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco. Toen we langs wandelden zag ik drie schepen liggen. Helemaal achteraan een schip dat ik nog niet kende.

Achteraan lag de The Wave, onder deze naam kende ik het schip nog niet. Wel zag ik het eerder onder andere namen, nl. Rottum en Tabula Rosa.

       

Bij de kraan werd de Irbis gelost, terwijl vooraan de net aangekomen Furore lag te wachten.

   

Het werk gaat door       
Op het Maashoofd H4 werd nog steeds gewerkt aan het verwijderen van de oude geleidingen waar langs de rolschuif zich moet bewegen. Een taai werk daar alle bevestigingen behoorlijk door roest zijn aangetast. Daarbij komt dat er beneden niet echt veel ruimte is.

   

Aan de Waalkant is EPC bezig met het ballasten van de deuren vanuit het wachtgebouw mogelijk te maken. Ook een lastig karwei, er moeten nogal wat draden worden getrokken door plaatsen waar niet veel ruimte meer is.
Daarbij is het soms vervelend vlak boven het water te moeten manoeuvreren.
Op de linker foto hieronder onderaan in het midden een schuif die het water inlaten vroeger mogelijk maakte. Het ding kan open of dicht, maar die functie is overgenomen door een pomp in de deur.
Op de rechterfoto in het midden een pijpje waardoor het water uit de deur kan worden gepompt. Onderaan de foto een hendel om de balk onder de deuren te kunnen bewegen. Iedere deur beschikt over twee van die hendels.

   

In de deuren       
Gisteren stopte ik met een foto waarop het mangat van een afstandje was te zien. Nu als eerste foto een opname die recht boven dit mangat werd gemaakt. Hoewel uitnodigend, ben ik er maar niet ingegaan. Een tijd terug maakte iemand die dat lef wel had beneden een aantal foto's voor me. 

Onderaan is genoeg ruimte om te lopen en te werken, vooral de kast met elektronika, het hart van het systeem, is makkelijk bereikbaar.

   

Op de twee volgende foto's is links de buis te zien via welke het water uit de deur kan worden gepompt, de pomp is het oranje kastje rechts.

   

Aan de rechterkant van beide foto's zijn de ballasttanks te zien. Hieronder staan ze duidelijker. Deze zijn dus niet origineel, maar zijn aangebracht om van dat vermaledijde gesjouw met die ijzeren broodjes af te zijn. Op de foto hieronder zijn ze duidelijk te zien.

Een gestremde brug    
Uit ondervinding weet ik hoe vervelend het is als een brug is gestremd. Maar komend weekeinde van zaterdagnacht 14 november om 24.00 uur tot zondagochtend 15 november om 09.00 uur zal de brug bij Gorinchem in de A27 voor al het verkeer in beide richtingen zijn gesloten. O.a. het AD berichtte er vandaag over.

   

Riveer heeft erop ingespeeld door het veer Brakel - Herwijnen en het veer voor voetgangers en fietsers Gorinchem - Sleeuwijk die nacht door te laten varen. Misschien wel handig om de website van Riveer te raadplegen. 
Hieronder de bewuste brug in betere tijden op foto's van de mannen van AndelWandelt die nog wel eens onder die brug doorstruinen.

   

Verbouw in Andel     
Vanmiddag was ik bij de Spar in Andel toen me opviel dat de verbouw van de voormalige winkel "Hebbes" al flink was gevorderd. Het ziet er nu al prachtig uit, een enorme opwaardering voor het rijtje panden daar in de Burg. van der Schansstraat, toch de hoofdstraat van Andel.

   

                                      terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

Top