Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 oktober 2015
zaterdag 10 oktober 2015
Opnieuw een aantal recreanten dat niet op de hoogte was van de stremming van de Wilhelminasluis wegens groot onderhoud. Ook een beroepsschip kwam voor niets richting de sluis, ik laat in het midden welk schip dat was.
Onbegrijpelijk als je deze stremming vergelijkt met stremmingen op de weg. Deze worden lang van te voren aangegeven en bijna altijd wordt via borden ook een alternatieve route gegeven. Bij de stremming van de Wilhelminasluis?: Noppes, niente, nada, zero!!! Eigenlijk schandalig voor een organisatie die pretendeert klantvriendelijk en/of klantgericht te werken.
Heel begrijpelijk dat de zeilboot Elisabeth uit Huizen niet vrolijk was toen het rechtsomkeert kon maken in de Waalhaven.
Toen we naar in het begin van de middag naar Slot Loevestein reden, zie ook het artikel hieronder, zagen we bij de fabriek van Covaco de geladen Maasbrachtse Maro liggen.
Toen we terugkwamen van ons bezoek aan Loevestein, door de lichte lunch die we daar gebruikten duurde ons bezoek wat langer, zagen we dat de Maro gezelschap had gekregen van de Orient. Dit schip was bij de kraan gaan liggen, maandag misschien als eerste aan de beurt. De Orient was een onbekende voor me.
Deuren regelen het zelf wel
Nu de Maasdeuren weg zijn, lijken de Waaldeuren en de Hoogwaterdeuren zelf te beslissen wat ze gaan doen. Soms een stukje open, dan weer helemaal dicht. Er is vast wel iemand die kan uitleggen wat er aan de hand is, maar ik snap het niet.
De Waaldeuren zijn in ieder geval met rood-wit lint afgezet, zodat niemand pardoes bij het gebruik van die deuren te water kan raken.
Sneepkilsluis of Hoeksche Sluis?
Anton stuurde me onderstaand bericht toe, waaruit duidelijk naar voren komt dat het deze week geplaatste sluisje bij de parkeerplaats van Slot Loevestein niet de Sneepkilsluis is maar het Hoeksche Sluisje.
Nu haal ik zelf altijd deze twee sluisjes door elkaar, maar Anton lijkt heel gedecideerd in zijn mening. Het gelijk ligt m.i. bij hem. We gingen vandaag toch nog een keer richting Slot Loevestein en na het parkeren van de auto op de nieuwe parkeerplaats wandelden we richting het sluisje.
Het sluisje was afgezet met het van de sluis ook heel bekende rood-witte lint. Op de foto hierboven ligt het terrein van Slot Loevestein op de achtergrond.
De linkerfoto hieronder is ook gemaakt vanaf de nieuwe parkeerplaats. De rechterfoto daarentegen is vanaf de wegkant gemaakt.
"Dat heb ik weer" was mijn gedachte bij het maken van deze foto's. Tot twee keer toe ging een alarm snerpend af. Bij het maken van de foto's hieronder, je kunt zien hoever ik van het rood-witte lint afbleef, werd ik teruggeroepen door mijn betere helft. Een ander alarm dus, maar die klonk heel wat aangenamer.
Conclusie na het bezoek: De Sneepkilsluis staat al een hele tijd bij de oude Waaldijk in de buurt van het Dunea-gebouw, het Hoeksche Sluisje heeft een plekje gevonden bij het nieuwe parkeerterrein van Slot Loevestein.
Er vaart wat rond
Van de schipper van de Cornelis B kreeg ik onderstaande foto toegestuurd. Door de stremming moet er nu worden omgevaren via de Bergsche Maas of de sluis van St. Andries. Niet erg, zeker niet als je dergelijke vaartuigen tegenkomt.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
vrijdag 09 oktober 2015
Geen wijziging bij de sluis, ook niet in het Munnikenland of bij De Rib. Dus doe ik het maar met die ene recreant die in het begin van de middag richting de sluis kwam. Even later bedacht de schipper zich waarschijnlijk, want het scheepje draaide en ging weer richting Woudrichem.
Op de achtergrond van deze foto een blik op de werkzaamheden in het Munnikenland in het kader van het Ruimte voor de Rivier-project. Momenteel wordt daar gewerkt aan de nieuwe toegangsweg voor Slot Loevestein.
In de Waalhaven werd druk gewerkt aan in ieder geval het schoonmaken van de deuren. Ongetwijfeld zullen ook andere zaken daar aan de orde zijn gekomen, maar die waren vanaf de sluis niet te zien.
Nog één foto van de sluis zelf en in het bijzonder van de Waaldeuren. In het tweede gedeelte van de middag zag ik dat de Waaldeuren een stukje open stonden. Had waarschijnlijk te maken met de stand van de riolen in de Waalhoofden. Ik begreep van de sluismeester dat niet alles meer kon worden bediend, maar hij slaagde er toch in om na een tijdje de deuren weer dicht te krijgen door iets aan de stand van de riolen te veranderen.
Schuttevaer van 10 oktober 2015
Opnieuw aandacht voor mijn twee favoriete rubrieken. In "Rivieren, Kanalen & Meren" ook nu weer bekende schepen van de Wilhelminasluis. Eerst de in 1973 gebouwde duwboot Agnes die na verkoop is verhuisd naar Spijkenisse en voortaan te zien zal zijn als Thyra.
Bijzonder aan het schip is, dat het oorspronkelijk een tanker was, maar die in 2012 werd gesplitst in twee vaartuigen. Het voorschip werd een duwbak, het achterschip werd de duwboot Agnes. Heel bijzonder.
Een andere bekende is het schip dat ik voor het eerst in 2008 zag als de Banyang. Een schip dat in 1965 in Merelbeke als Ludwig Sr. werd gebouwd. In 2007 werd het de Banyang uit Zwijndrecht, maar drie jaar later veranderde de naam in Safira en de thuishaven in Middelburg. Nu vaart het schip met de naam The-An II voor Hooymans Zand & Grind BV uit Kerkdriel.
De andere rubriek is die op de een na laatste pagina. Henriette Driessen-Joanknecht praat daar met meestal schippersparen. Dit keer met Ed van der Wel en zijn vrouw Reini, schipperspaar van de Klazina.
De titel "Binnenvaart is gezelliger" komt van de schipper, hij voer lange tijd in de zeevaart. Oorspronkelijk in een Nederlandse bemanning, later zag hij zich opeens in gezelschap van een Bulgaar en een paar Aziaten. Niets mis mee, maar gezien de taalbarrière niet echt gezellig.
Vanaf 2001 kreeg de binnenvaart de voorkeur. Hieronder twee foto's van de Klazina in resp. 2008 en 2014, beide keren in de Wilhelminasluis.
De Schuttevaer is nog te koop bij drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel.
Sluisjes langs de Meidijk
Langs de Meidijk tussen de N322 en de afslag richting de Maasdijk naar Aalst/Poederoijen liggen in een wandelroute een paar oude sluisjes. In het fotoverslag van de Munnikenlandroute van AndelWandelt vielen ze me voor de eerste keer op.
Wel was me direct duidelijk dat de sluisjes ongetwijfeld te maken hadden met de molen die aan de andere kant van de N322 staat. Nu vertellen de foto's niet alles, maar het lijkt erop dat vlakbij de N322 twee sluisjes, misschien wel duikers zijn te zien. In ieder geval zien ze er oud uit.
Zelf ben ik ook al gaan kijken, maar het werd me niet duidelijk waar alle foto's precies werden gemaakt.
De wandelroute gaat richting de Maasdijk waar Café Kraay ligt. Linksaf is dan de route naar Aalst, rechtsaf de route naar Poederoijen. Vanaf de Maasdijk is ook een uitgang te zien. Ook dan wordt het me niet duidelijk welke betekenis deze bouwsels in de praktijk, waarschijnlijk lang geleden, hadden.
Anton van Rijswijk verdiepte zich ook in alle vragen die deze bouwsels opriepen. Hij kwam met het adres van een website waarop meer was te vinden over de waterhuishouding in die buurt. Het is de website van de Historische Werkgroep De Vier heerlijkheden uit Brakel.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
donderdag 08 oktober 2015
Vandaag weer mijn toevlucht gezocht in het Munnikenland, zeker toen ik zag dat daar een schip uit Tsjechië moest liggen. Vrij vroeg vanochtend ging ik daar dan ook kijken en het bleek te kloppen. Bij de kraan werd de Margit gelost, inderdaad een Tsjechisch schip.
Maar dat niet alleen, want tegen de casco's lag de C'est la Vie. 's Middags bleek dat schip daar nog steeds te liggen.
Vanochtend had ik een afspraak in Poederoijen en natuurlijk reed ik daarna over de dijk weer terug richting sluis. Vanaf die dijk heb je op sommige plaatsen een goed zicht op De Rib in Andel. Ik kon het niet laten te stoppen en vanaf één van die plaatsen een foto te maken van de Soraya bij de fabriek van De Heus.
Het wordt rustig in en rond de sluis
De Saluté nam de bok Hebo Lift 5 op sleeptouw om naar andere oorden te vertrekken nu het werk hier is gedaan. Volgens planning zou ook de reservedeur een renovatie ondergaan, dus misschien dat de bok binnenkort weer terugkomt.
Dat neem ik niet aan natuurlijk, want ik ken de planning niet goed of die planning is veranderd. Beide gevallen zijn mogelijk en ook nog een combinatie ervan.
In de Waalhaven mannen vanaf de GO36 druk bezig aan het schoonspuiten van deur H4, de eerst verwijderde deur.
In de loop van de ochtend kwam Mary 1 de sluis in met een ponton met erop de gisteren verwijderde deur H3. Die deur ging naar de deur in de Waalhaven waar al aan werd gewerkt om die schoon af te leveren bij het bedrijf dat de conservatie zal uitvoeren.
Een bijzonder geval deed zich daarna voor, drie deuren bij elkaar. Dit zag ik niet eerder en ook zijn me geen oude foto's bekend waar drie deuren op staan.
Na het afleveren van de deur H3 in de Waalhaven kwam Mary 1 weer terug om in de sluis wat werk te verrichten. Zo moesten de nummers van de palen, die er eerder op gespoten waren omdat palen/dwarsliggers etc. zoveel mogelijk moesten worden hergebruikt, worden verwijderd.
Ook werden aan het einde van de middag door de mannen van Ooms hekken om de twee Maashoofden geplaatst. Een wel heel goede actie lijkt me.
| | |
Sneepkilsluis of ...........?
Gisteren plaatste ik een foto van de Sneepkilsluis die in het kader van Project Munnikenland was verplaatst om op die manier behouden te blijven. Mijn goede vriend Anton van Rijswijk reageerde:
"Aan de foto te zien is het sluisje op de nieuwe parkeerplaats van Slot Loevestein geplaatst. Daar ligt namelijk al een tijdje een soort vijver en nu het straatwerk daar ook al grotendeels klaar is, kan men er van de inrit en ook weer naar de uitrit links en rechts omheen rijden.
Maar verder lijkt me dat het niet het Sneepkilsluisje is. Dat sluisje is vorig jaar al verplaatst en staat nu niet al te ver van de Batterij onder Brakel vandaan. Wat ze nu naar de parkeerplaats verhuisd hebben is het Hoeksesluisje."
Ja, nu weet ik het ook niet meer, hoewel ik ertoe neig om Anton gelijk te geven. Misschien niet echt verduidelijkend, maar hieronder een kaartje waarop de twee sluisjes zijn aangegeven die van plaats moesten veranderen.
|
Buitenpolderfolder nr. 36
Al een tijdje geleden kwam deze Nieuwsbrief van VanOord/GMB binnen. Vandaag keek ik er even beter naar en allereerst nam ik het programma voor de komende twee maanden door, hoewel oktober natuurlijk al een eind op weg is.
Interessant ook het stukje over de ontsluitingsweg naar Slot Loevestein en de aanleg van de nieuwe parkeerplaats daar. Binnenkort toch maar eens in het gebied gaan kijken. Een aangekleed kopje koffie is dan altijd onze beloning na de fikse wandeling van parkeerplaats naar het Slot.
|
Wat zien ik?
Voor de betweters: in deze titel staat natuurlijk een fout. Ik ben me ervan bewust, maar ik refereer hiermee aan een film (met o.a. Albert Mol) met die naam en aan deze uitdrukking die daarna veel werd gebezigd.
Aan het einde van de middag wandelde ik nog even de sluis over en ik nam daarna ook een kijkje naar de sluis vanaf de brug. Ineens zag ik dat de schuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog, die vanaf 2000 op de noordoostelijke parkeerplaats van de sluis stond, van plaats was veranderd.
In 2000 redde ik dat ding nog, de Belgische uitvoerder van Hegeman/Besix kwam me vertellen dat de schuilplaats zou worden vernietigd, door hr. Schouten van de Menno van Coehoorn-stichting te waarschuwen. Vervolgens zorgde hij ervoor dat dit historisch relict werd bewaard.
Mij werd gevraagd waar de schuilplaats moest komen en uit arren moede wees ik de plaats aan waar het tot vandaag stond. Een slechte plaats bleek al snel.
De nu gekozen plaats is uitstekend! Goed te zien vanaf de parallelweg en dus kan het nu de aandacht krijgen die het verdient!
Hieronder de schuilplaats op de plaats waar het de afgelopen 15 jaar heeft gestaan met ernaast de huidige plaats.
| | |
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
woensdag 07 oktober 2015
Vandaag zou de tweede Maasdeur er volgens planning uitgaan en inderdaad gebeurde dat. Toch eerst aandacht voor twee andere zaken en wel ten eerste het enige schip vandaag. Een dienstvaartuig van Rijkswaterstaat, in dit geval de RWS 21 kwam rond 09.45 uur in de Waalhaven.
Het vaartuig leek wel wat kwijt te zijn, want dan ging het naar links en dan weer naar rechts. Zelfs kwam het een keer recht op de camera af, gaf wel een mooi beeld. Na een minuut of vijf verdween het schip weer richting Waal/Merwede.
Duikers op de sluis
Een tweede opvallende zaak deed zich vanmiddag voor toen de hoogwaterdeuren aan de Maaskant niet helemaal dichtgingen. Nu was dit al bekend, dus zeker de sluismeester zal niet verbaasd zijn over dit probleem. Wel moesten de hulptroepen opgetrommeld.
Verbaasd waren ook de mannen van EPC en de duikers niet die even later arriveerden. Dit keer kwam de hulp van Maksor Diving uit Werkendam. Na enig overleg trok de duiker het pak aan en maakte zich klaar om te water te gaan.
Het ponton met de Maasdeur erop lag flink in de weg en daarom ging de duiker via het talud te water. Daar moest hij zijn weg richting de hoogwaterdeuren zien te vinden. Bij de deuren bleek de boosdoener een enorme kei te zijn die op een veilig plekje werd geparkeerd. En passant nam de duiker ook nog twee losse dingen van de taats mee naar boven.
Na een tijdje bleek de inspectie onder water te zijn afgerond, er werden verder geen storende objecten gevonden en de duiker kon het water weer via dezelfde weg maar nu omhoog verlaten.
Maasdeur H4 verwijderd
Vandaag moest de Maasdeur H3, aan de oostkant van de sluis, worden verwijderd. Ik nam er het gemakkie van en pas ruim na 09.00 uur nam ik voor het eerst een kijkje. De mannen van de Mary 1 waren toen nog in volle actie om de deur hijsgereed te maken.
Niet lang erna begon het omhoog takelen van de deur, opnieuw ging het langzaam en dus was er tijd een blik aan de andere kant van de brug te werpen. Daar waren de mannen van de Go36 bezig met het schoonmaken van de gisteren verwijderde deur.
Heel langzaam ging de deur omhoog, het water kon zo goed uit de ballasttanks lopen. Scheelt flink wat gewicht tenslotte. Toen de deur hoog genoeg hing konden de mannen van Rial GGW met de GO36 eronder gaan om de onderkant van de deur schoon te spuiten.
Nadat het schoonmaken van de onderkant was geklaard, kon de ponton vanaf de Maaskant de sluis inkomen. De deur werd daar heel precies op geplaatst, een langdurig en concentratievergend karwei.
Zag ik afgelopen maandag nog de mannen van Ooms bezig aan een grote legpuzzel, vanmiddag kon ik zien wat het resultaat van dat gepuzzel is geworden. In de deuren zaten de ijzeren stukken, ze dienden om het hijsen mogelijk te maken.
Een groot deel van de middag stond de deur daarna te wachten op de dingen die gingen gebeuren. Dat wachten duurde een behoorlijke tijd.
De bok was klaar en kon dus weer ingeklapt worden. Nu klinkt dit makkelijk, maar het vergde niet alleen enige tijd maar ook goed overleg.
Tegen het einde van de middag konden de hoogwaterdeuren weer dicht. Dat was noodzakelijk om de Waaldeuren te kunnen openen. Was dat eenmaal het geval dan kon de bok de sluis verlaten. De zijpontonnetjes waren intussen verwijderd en die zouden in de Waalhaven weer eraan moeten worden gemaakt. Tot slot ging ook de deur richting de Waalhaven. Morgen gaat ook de eerst verwijderde deur daar naartoe begreep ik. We zullen zien.
Sneepkilsluis in het Munnikenland
Vanmiddag zag ik een tweet voorbijkomen van het Project Munnikenland (@munnikenland): Aandacht voor #cultuurhistorie binnen project #Munnikenland: sluisje Sneepkil (1910) verplaatst @RuimtevdRivier. Nu kan ik uit de foto niet afleiden waar het sluisje is gezet, maar ik neem aan dat dit bij het nieuwe parkeerterrein van Slot Loevestein zal zijn. Binnenkort maar eens daar kijken. Onderstaande foto zat bij het Twitter-bericht.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
dinsdag 06 oktober 2015
In het begin van de middag brachten we een meisje uit Poederoijen naar huis dat met pech op de parallelweg in de buurt van de sluis stond. We besloten om daarna een rondje in de buurt te maken en zo kwamen we bij Zuilichem op de dijk terecht. Op de Waal passeerde daar net de Arta, een goede bekende van de sluis. Ik zette het schip op de foto, het was meteen ook het enige schip van vandaag.
Het verwijderen van deur H4
Deze update begin ik met een foto van gisteren, want de Hebo-mannen gingen door tot de bok overeind stond. Het werd al schemerig toen dat karwei was geklaard, maar de foto is duidelijk genoeg om de imposante verschijning van de Hebo Lift 5 tot zijn recht te laten komen.
Vanochtend was ik niet al te vroeg buiten. Niet zo erg, want hoewel ik flink wat mannen in de weer zag, bleef de situatie vooralsnog zoals die was. De mannen van Ooms en de Mary waren bezig de deur H4, westelijke Maasdeur, klaar te maken om te worden getild.
Rond tien uur was het zover dat de kabels van de bok waren verbonden met de hijslussen en kon het tillen beginnen.
Dit tillen gebeurde uitermate rustig, misschien voorzichtig?, en stukje voor stukje kwam de deur omhoog. Goed was te zien dat het water in de deur er al direct uitliep, is dat niet de Wet van de cammunicerende vaten? Welhaast tergend langzaam kwam de deur steeds hoger te hangen.
Duidelijk was nu ook het aangroeisel te zien dat onder water een plekje op de deur had gevonden. De mannen van de Go36 begonnen met hoge drukspuiten de boel te verwijderen, maar dat bleek nu nog niet de bedoeling te zijn. Moeiteloos werd dan ook overgegaan tot het afspuiten van de onderkant van de deur.
Na een tijdje, de foto is rond 11.30 uur gemaakt, hing de deur dan echt een eindje boven het water te wachten op de ponton.
Geduwd door de Rofra kwam het ponton deels onder de brug en deels in de sluis te liggen tegen de bok aan. Daarna begon een precisiewerk om de deur stabiel in de juiste stand en op de juiste plaats op het ponton te krijgen.
Vanaf de andere kant van de sluis was het zicht op de deur eigenlijk beter en dus liep ik daar ook maar even naartoe.
Omdat het nog wel even leek te gaan duren, ging ik maar lunchen en daarna de krant lezen. Daarbij hield ik in de gaten of er verandering in de situatie kwam. Wel, iets na 13.30 uur kwam die er, maar mijn betere helft moest me erop wijzen verdiept als ik was in mijn krant. Nog net kon ik een glimp opvangen van de vertrekkende deur. Later liep ik de weg over om vanaf de brug het ponton tegen de Maasremming te zien liggen.
De Hebo Lift 5 maakte in de sluis weer plaats door naar achteren te varen, daarmee ruimte makend voor de Ooms-Boys die met de Mary 1 weer de sluis inkwamen om voorbereidende werkzaamheden aan deur H3 te verrichten. Morgen schijnt die deur te worden verwijderd.
Groot onderhoud in 1984
In mijn archief zag ik op een plek waar die foto niet hoorde te zijn een opname van het groot onderhoud in 1984. Daarbij werden o.a. de sluishoofden drooggezet. Op de foto is de bok Poseidon daarmee bezig bij het Waalhoofd.
Op de achtergrond van de foto zijn de keten van de aannemer te zien.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
maandag 05 oktober 2015
Weinig te beleven in de sluis en daarom reden we vanochtend naar Veen. Daar parkeerde we de auto bij een kerk en vervolgens liepen we naar de dijk om daarna een flink rondje Veen te maken. Leuke wandeling.
Bij de werf van Neptune Shipyards aan de overkant was het behoorlijk druk. Vooraan liet vooral Lucinda zich goed zien.
Op de helling lag een vrachtschip, maar ik kon niet ontdekken welk schip dit was. Wel was duidelijk dat een "Bay"schip links lag, de Towyn Bay.
Bijna terug op de sluis zagen we dat de brug open was. Gelukkig geen last ervan, want we kwamen van de "goede" kant. Wel viel me ineens een nog redelijk nieuw bord op, links naast de weg. Dat bord staat er nog niet lang.
Na de koffie wandelde ik de sluis op, eerst naar het Waalhoofd. Nog juist zag ik daar een recreant omdraaien en een andere route zoeken. Het was opnieuw niet de enige die zich vandaag vastvoer bij de Wilhelminasluis. Er zullen vast en zeker nog geen borden staan, misschien komen ze wel helemaal niet.
Op een Maashoofd waren de mannen van Ooms bezig aan een grote legpuzzel. Vanochtend voerde een vrachtwagen behoorlijk wat ijzer aan, allerlei maten zaten erbij. Dat kost dan enige hoofdbrekens om alles op de goede plaats te krijgen. Het materiaal is bedoeld om de deuren van hun plaats te hijsen, hijsogen dus.
De Maasdeuren lijken klaar te zijn om naar elders te worden getransporteerd, alleen de hijsogen moeten er nog aan.
Een tijdje later werd het ineens druk in de Waalhaven. Het eerste dat ik zag was een zijstuk van de Hebo Lift 5 dat van de bok werd gehaald. Ook de andere kant moest eraf, omdat de bok anders te breed was voor de sluisopening. Vooraan lag de sleper Saluté, die had het hele spul hier gebracht.
De Hebo Lift 5 werd klaargemaakt om de sluis in te varen, het bleek een behoorlijk gevaarte te zijn.
Weer iets later arriveerden twee pontons waarop de deuren zullen worden weggebracht. Erachter de Belgische duwer Rofra uit Merksem.
De Maasdeuren moesten open, maar via de bediening lukte dat niet meer. Geen probleem voor de Mary 1 die voorzichtig de deuren dicht duwde.
Het laatste stukje van deur H4, de westelijke Maasdeur, lukte niet erg. Maar met enig volhouden kreeg Mary 1 dit ook voor elkaar. Het werkschip voer daarna de sluis uit om in de Maashaven aan de remming te gaan liggen.
Dan een voor mij historisch moment. Het niveau van de Maas en de Waal was gelijk, zodat na enige overweging ook de Waaldeuren werden geopend. Het Rofra-transport kon zo in één keer vlot naar de Maashaven varen. Het duurde toch ietsje langer, want duidelijk hoorbaar en ook zichtbaar raakte de duwer de drempel aan de Waalkant. Met flink wat gas erbij schoof het schip er gelukkig overheen. Aan de Maaszijde waren geen problemen.
Alle vier deuren tegelijk geopend, ik zag het nog niet eerder. Direct na de Rofra kwam de Hebo Lift 5 de sluis in, maar die zou daar blijven liggen, zodat morgenochtend meteen met het werk kan worden begonnen.
In de sluis moesten vervolgens de twee zijstukken weer worden teruggeplaatst, ook een langdurig werkje. In ieder geval een behoorlijk volle sluis vannacht!
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
zondag 04 oktober 2015
Buiten een zestal recreanten dat vriendelijk om een schutting vroeg, maar dat niet kreeg, was er natuurlijk weinig te beleven bij een gestremde sluis. Dat was er ook niet in het Munnikenland, maar daar bleek dan nog een schip te zijn aangekomen, waarschijnlijk gisteren in de late middag.
Zag ik gisteren al dat de Karima was gearriveerd, nu bleek de Belgische Bivio te zijn aangekomen. Dit schip was voor de Karima gaan liggen, vlakbij de weg.
Biesbosch Museum
Vanochtend gingen we naar het nog niet zo lang geleden geopende nieuwe Biesbosch Museum. Daar hadden we zeker geen spijt van! Net na 11.00 uur, openingstijd op zondag, kwamen we er aan en het was nog heerlijk rustig.
Wat een geweldig museum! Een museum zoals dat in deze tijd moet zijn: strak, vol informatie door gebruik van moderne media en volledig de Biesbosch beschrijvend van de Sint Elisabeth's Vloed tot nu.
We bleven ca. twee uur in het museum, maar omdat we toen zeker nog niet alles hadden gezien is ons plan om er binnenkort weer heen te gaan.
Bij de steiger zagen we vanaf één van de bruggen in de buurt dat de fluisterboot passagiers kreeg en dat gelijktijdig de Zilvermeeuw 6 de passagiers ontscheepte. We wandelden nog wat in de buurt voordat we via de andere kant weer richting Werkendam gingen. Ons rondje Biesbosch was daarmee ook voltooid.
Munnikenlandroute
Gisteren liepen de mannen van AndelWandelt zoals gezegd gisteren de Munnikenlandroute, dit keer een lengte van 33 km.
Tijdens de tocht, langs de Maas en de Waal, zagen Hans en Anton een behoorlijk aantal schepen op de rivieren passeren. Bij Woudrichem bijvoorbeeld lag aan de passantensteiger de oude sleper Annemarie.
Ietsje later, bij de steiger van Slot Loevestein een bekende spits.
Nog niet zo lang geleden kwam deze Heerenschip door de Wilhelminasluis, maar nu ligt het schip alweer in Amsterdam geloof ik.
Vooral op de Waal was het druk. De meeste schepen waren onbekenden voor me, zoals de containerschepen Amazone en Justin.
Tusen Slot Loevestein kwam de RWS 44 een kijkje nemen. Anton en Hans werden als ongevaarlijk ingeschat en het schip vervolgde de weg. Anton en Hans ook.
Materieel tegenover Andel
Bijna aan het einde van de tocht kwam AndelWandelt langs de oever waar de veelbesproken arken liggen. Het spul lag er nu vredig bij.
Even verderop nog meer materieel, maar nu van een andere eigenaar, nl. Van der Ven uit Brakel. Ook die pontons, o.a. de Attack 39, lagen er rustig bij.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
zaterdag 03 oktober 2015
Nu is het op zaterdag nooit echt druk met beroepsvaart, dus het beeld van een werkloze sluis kwam me niet onbekend voor. Maar toch een schip op de foto en wel de Karima die vanochtend in Zeeland bij de Krammersluizen was gestart en nu in het Munnikenland lag in afwachting van de dingen die gaan gebeuren.
Geen beroepsvaart logischerwijze, maar wel recreanten die een poging deden, onwetend van de stremming, om de sluis te passeren.
Een paar kanovaarders hadden met de stremming geen probleem, ze tilden gewoon de kano uit het water, liepen over de sluis naar de andere kant en gingen daar weer te water. Nu moet ik bekennen dat de foto hieronder uit 2008 en uit mijn archief komt. Ik was namelijk te laat voor de kanovaarders vandaag.
AndelWandelt blijft in de buurt
In 2008 liepen Hans de Weerd en Anton van Rijswijk voor de eerste keer de Munnikenlandroute, een tocht van toen nog ca. 20 km. Na een ontbijt op de sluis en een uitermate goede catering onderweg legden zij deze tocht zonder problemen af. Op de foto hieronder de ravitaillering bij de Batterij onder Brakel.
Toch een unieke foto gezien de achtergrond die nu volkomen is vernietigd in het kader van het project "Ruimte voor de Rivier".
Tegenwoordig nemen de mannen een rugzak mee die is gevuld met allerlei handige en eetbare spullen. Alleen.......na de finish van wat voor tocht dan ook is het een goede gewoonte geworden in een plaatselijk etablissement het glas te heffen op de goede afloop van de voorbije tocht. Dat nu valt op de Wilhelminasluis niet te realiseren, maar traditiegetrouw stelde ik mijn terras weer open om de mannen op gepaste wijze te ontvangen!
Prachtige foto's van schepen
Piet Lobregt uit Brakel neemt met regelmaat foto's van schepen die op de Waal maar ook op de Afgedamde Maas passeren. Het zijn over het algemeen prachtige opnamen en logisch dat hij die graag met anderen wil delen. Hij is nu een groep gestart van "Scheepvaart op Waal en Maas".
Liefhebbers van prachtige foto's van schepen nodig ik hierbij uit deze groep te komen versterken, je zult er geen spijt van hebben!
Een verkeersbord erbij
Eergisteren zag ik dat voor de brug nieuwe verkeersborden werden geplaatst. Natuurlijk moest ik deze nieuwe borden op de foto zetten. Aan duidelijkheid laat het bord niets te wensen over, maar of het sukkels zal weerhouden toch bij rood licht door te rijden? Ik betwijfel het.
Renovatie van de sluis rond 1980
Zo maar een foto van het vervangen van het waaierdek aan de Maaszijde van de sluis. Precieze datum ontbreekt alsook het uitvoerende bedrijf.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
vrijdag 02 oktober 2015
Gisteren bleek dat bij Woudrichem geen bord stond om de scheepvaart te wijzen op de stremming van de Wilhelminasluis, zoals bij de eerdere lange stremming vorig jaar en in het begin van dit jaar wel het geval was.
Vandaag zou ik gaan kijken of bij Heusden een dergelijk bord wel was geplaatst, maar dat hoefde ik niet te doen.
Van de schipper van de Cornelis B kreeg ik bericht dat ook bij het Heusdensch Kanaal een dergelijk bord dit keer ontbrak. Hij vertelde erbij dat de Semper Spera vanaf de Waalkant eveneens een stuk voor niets was gevaren.
Nu zouden schippers natuurlijk moeten weten of een sluis is gestremd of niet, maar dat terzijde.
Tot mijn verbazing zag ik op de loswal van Van der Ven, net ten zuiden van de Wilhelminasluis, een bord staan dat heel goed een plaatsje zou kunnen krijgen bij het Heusdensch kanaal. Misschien is dat ook de bedoeling en is het gewoon vergeten daar neer te zetten, wie zal het zeggen.
Nu is het weekeinde eigenlijk al begonnen, maar waarschijnlijk zullen die borden maandag alsnog worden geplaatst. Toch?
Munnikenland en De Rib
De twee plaatsen in de buurt van de Wilhelminasluis waar ik nu nog schepen op de foto kan zetten. Vanochtend was ik dan ook bij het Gedenkteken om een foto te maken van de Arcilla die lag te laden en de Rheine/Panta-Rhei combinatie die lag te lossen. De Rheine vertrok na een uurtje, maar ik was net te laat om de combinatie door de monding van de Waalhaven te zien varen.
De foto van De Rib in Andel maakte ik vanmiddag, omdat dan de zon niet meer recht in de camera schijnt. Rechts lag daar de Nivoma, die gisteren dus een flink eind moest omvaren, in het midden de Soraya en links de Ariël.
De foto hierboven maakte ik toen ik de volledige oostelijke Maasremming was afgelopen. Dat is een flink stuk lopen kan ik verzekeren. Op de terugweg maakte ik een foto van de Arnold J, het patrouillevaartuig van Dunea. Op de achtergrond en tussen de bomen zijn de gebouwen van Dunea te zien.
Verder was er weinig beweging bij de Wilhelminasluis, maar wel erin. De mannen van Ooms waren voor de tweede dag bezig met hulp van de Mary 1 met het ontmantelen van de Maasdeuren.
Om alles los te halen wat los kan blijkt een behoorlijk intensief karwei te zijn. Of het einde ervan al in zicht is of nog lang niet, is mij niet duidelijk. Zomaar maakte ik een drietal foto's van de situatie zoals die vanmiddag was.
Paardenmeisje(s)
Een aantal jaren geleden, in 2007 en 2008, kwamen na schooltijd vaak een aantal meisjes van groep 8 van De Ganzenhof in Giessen naar de sluis. Allemaal waren ze gek op paarden. In De Struikwaard liep toen een flinke kudde kleine paarden. De meisjes speelden met de paarden, bereden ze en verzorgden ze een beetje.
De sluismeester, zelf een echte dierenvriend, hield altijd een oogje in het zeil.
Vandaag, acht jaar later, had ik een ontmoeting met één van die paardenmeisjes van toen. Zij vertelde me nog steeds gek te zijn van paarden en dat ze naast haar gewone werk ook optrad als paardentrainster. Anouk kwam lopend met paard over de brug, om daarna weer het paard te bestijgen. Terwijl we met elkaar spraken bleef het dier rustig eten van het pas gemaaide gras. Een bijzondere ontmoeting zoveel jaar na toen.
|
Quo Vadis in de Schuttevaer
In de Schuttevaer van morgen achterin een goed verhaal met foto van Heere Heeresma jr. over Wim Bartelse die vanaf januari, na een carrière in het bedrijfsleven koos voor een bestaan op een spits. Het bijzondere is dat hij daarbij wars is van gedachten aan de romantiek van een spits: "Het idee was een maand varen en dan twee of drie weken stil te liggen, maar dat gaat niet met een spits".
Alleen om deze nuchtere spitsenschipper al zou je de Scuttevaer moeten aanschaffen. De krant is te koop bij drogisterij Verbeek in Andel. Op het helaas veel te vroeg gestopte blog Het Dorp met van alles en nog wat over Andel, staat over deze drogisterij nog een bijzonder aardig artikel uit januari 2008.
Hieronder schipper Bartelse op een foto die bij het artikel in de Schuttevaer staat, ernaast zijn spits Quo Vadis.
| | |
Historie in een foto gevangen
Een oude(re) foto van het Strandbad Andel. De enige foto die ik heb van deze voorganger van het Aelse Strandje. Kenners zullen dit strandje wel kunnen duiden en hebben er ook vast wel verhalen over. Ik moet het nu doen met deze foto op zich, geen verdere info.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
donderdag 01 oktober 2015
Het bleef allemaal nog vrij rustig vanochtend. Wel zag ik tijdens het ontbijt dat mannen van EPC aanwezig waren en ook arriveerde eerst een auto en daarna de Mary 1 van Ooms. Een aantal keren liepen ernstig kijkende mannen met papieren onder de arm voorbij. Kortom het werk leek langzaam op gang te komen.
Wij trokken maar eens Brabant in en toen we om 17.00 uur terugkeerden, was er van werkzaamheden geen sprake meer. Wel bleken de deuren te zijn ontdaan van het hekwerk en waren de aandrijvende motoren eraf gehaald.
Het hekwerk en de motoren hadden een plekje op de Maashoofden gekregen. Voor een eerste dag is er dus behoorlijk wat gedaan, hoewel ik natuurlijk niet weet hoeveel mensen ermee bezig waren.
Rond 18.00 uur zag ik vrachtwagens op de oostelijke parkeerplaats staan, bezig met het ontladen van een flinke container. Ook bleek er een Dixie op dat parkeerterrein te zijn. Het werk wordt dus weer groot(s) aangepakt.
Gestremd maar toch scheepvaart
Bij het terugrijden naar de sluis vanmiddag nam ik natuurlijk een kijkje in het Munnikenland. Daar zag ik de Nivoma aankomen, terwijl de Roos net vertrok.
Vooraan in het Munnikenland, dichtbij de weg, lag de bekende duw-combinatie Rheine met de Panta-Rhei.
Bij thuiskomst liep ik al snel naar buiten om een kijkje op de sluis te nemen. In de monding van de Waalhaven zag ik de Nivoma keren en daarna richting Merwede vertrekken. Navraag leerde me, dat de Nivoma niet op de hoogte was van de stremming.
Zou dat betekenen dat er bij Woudrichem en/of Heusden geen borden staan die de beroeps- en recreatievaart voor deze stremming waarschuwen. Hmmm, morgen eens kijken.
Een oude ansichtkaart
Misschien wel aardig om in deze "schiploze" periode zo nu en dan eens een oude foto te plaatsen. Hoewel ik veel ervan al eerder heb geplaatst, kan dat toch een flink aantal jaren geleden zijn gebeurd. Intussen zijn er veel meer kijkers op deze website gekomen, dus probeer ik het maar.
De eerste is één van de bijzonderste die ik ken, "Groeten uit Andel" met een prachtige oude stomer erop.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht