HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                                  Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 oktober 2015        
zaterdag 31 oktober 2015        
Waren de mannen van AndelWandelt vandaag op pad om vanuit Amstelveen deel te nemen aan de Olympische Wandeltocht, foto's en verslag komen morgen op de site, ook wij lieten ons niet onbetuigd. Ons eerste doel vanochtend was de Groesplaat, een gebied tussen Woudrichem en Sleeuwijk waar we nog nooit hadden gewandeld. 

Na eerst een soort van uitzichttoren te hebben beklommen en een foto van Gorinchem in de verte te hebben gemaakt, liepen we het gebied in. Er wordt veel gewandeld in dit gebied en dat was te zien aan de hondendrollen die er in overvloed lagen. Het was soms lastig om een rechte koers te houden.
Maar afijn, de omgeving vergoedde veel. Na een half uur vonden we het genoeg en we gingen daarom terug richting auto. Maar eerst maakte ik nog twee foto's van de kreek waaraan de parkeerplaats ligt. Eerst richting Sleeuwijk, ernaast richting Woudrichem.

   

Daarna richting huis, maar we besloten onderweg door te rijden naar Slot Loevestein. Onderweg passeerden we het Munnikenland, maar daar lag geen enkel schip op me te wachten.
Schepen zagen we wel vanaf een uitzichttoren die bij de nu verwijderde Deltadijk uit 1967 staat. Een prachtig uitzicht vanaf dat punt trouwens.

Vanaf dat uitzichtpunt zag ik in de verte de Armira stroomopwaarts gaan. Na nog een klein stukje rijden parkeerden we op de nieuwe parkeerplaats van Slot Loevestein om lopend naar het Slot te gaan. Onderweg werden we ingehaald door de Barcelona.

   

Slot Loevestein kent ook een horecagelegenheid en daar maakten we dankbaar gebruik van. Na koffie met een onovertroffen appeltaartje van Bakkertje Deeg uit Heusden wandelden we over de wallen rond het Slot. Onderweg hield ik oog voor de schepen op de Waal. Het was er druk, maar ik zette slechts de Somtrans IV uit Antwerpen en de Viking Magni op de foto.

   

Behoorlijk vermoeid zochten we daarna de auto weer op. Tenminste, ik hoefde niet te zoeken, want ik wist heel goed waar ik de auto had geparkeerd. Bijna thuis en rijdend over de parallelweg van de N322 zag ik dat bij de fabriek van Covaco nu wel een schip lag. Het was de geladen Harderwijkse Mejoni, niet een schip dat hier erg vaak komt. 

Inundatiesluis Woudrichem     
In de voorbije week kreeg ik een artikel uit het Brabants Dagblad van Anton van Rijswijk over de nu dichtgemetselde inundatiesluis in Woudrichem. 

Nu wist ik van het bestaan van deze sluis natuurlijk af en ook zaten in mijn archief twee oude foto's van deze van oorsprong waaiersluis. De eerste foto gebruik ik zelfs allang op deze site als intro bij Oorlog in de Regio.

   

Vandaag las ik op mijn gemak de ontwerp Visie Woudrichemse Waterkant. Heel interessant en ook leuk om te lezen, hoewel sommige zaken later waarschijnlijk luchtfietserij blijken te zijn geweest. Misschien gaat dat ook wel op voor de voorgelegde plannen met de dichtgemetselde inundatiesluis. 
Veel politieke steun zal herstel van die sluis niet krijgen als ik het artikel lees. Ik begreep dat in ieder geval de VVD het idee steunt. 

Herstel van deze inundatiesluis zou natuurlijk een aanwinst zijn voor Woudrichem en het Land van Heusden en Altena. In ieder geval is deze sluis heel wat makkelijker te bezoeken dan bijvoorbeeld de Papsluis bij Fort Bakkerskil die al volledig in de oorspronkelijke staat is teruggebracht, maar geen enkele functie meer heeft. Dus toch kansen voor de Woudrichemse grote broer?

   


                                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 30 oktober 2015    
Geen enkele verandering vandaag in of op de Wilhelminasluis. Wel zag ik vanmiddag twee wagens van Volker Rail aankomen, maar voor ik kon kijken wat de bedoeling was vertrokken ze al weer. Nu bleef het bij één verandering in de Waalhaven, waar gisteren de Luxemburgse sleper Carleine uit Grevenmacher was aangekomen. Tot nu toe (17.00 uur) ligt deze sleper er nog steeds. Geen idee waar het schip op wacht.

In het Munnikenland lagen drie schepen. Helemaal achteraan bij de vulpijp lag de Adelante en vooraan de net gearriveerde Carmen. De laatste was vanochtend ergens in Zeeland gestart.

   

Er tussenin en bij de kraan werd de Dordtse Replay van een lading verlost. Het schip kwam nog niet in het R-album voor.

Iemand stuurde me een paar foto's van een kaartje waarop de Wilhelminasluis en de schepen waren te zien. Op het eerste kaartje liggen nog drie schepen bij Covaco en de Carleine in de Waalhaven. Ernaast is te zien dat de Adelante (groen) is vertrokken en op dat moment bij Woudrichem vaart. Het derde kaartje toont de Replay (blauw) die dan is gelost en op weg is naar andere oorden. Waarom het ene schip groen is en het andere blauw kan ik niet verklaren. Die uitleg kreeg ik er niet bij.

       

Nieuwsbrief over de Afsluitdijk          
Dit is een van de vele Nieuwsbrieven van Rijkswaterstaat waar ik me op heb geabonneerd. Niet zomaar, maar een heel bewuste keuze. In mijn jeugd heb ik heel wat keren de Afsluitdijk overgefietst als ik vanuit Den Helder op weg was naar familie in Friesland. Later ging dat wat makkelijker per brommer en nog later per auto was het een fluit van een centje.
Er gaat nogal het e.e.a. aan die Afsluitdijk veranderen. Bij Den Oever is een onderdeel nu klaar, de vispassage en het keren van zout water.

De begeleidende tekst bij bovenstaande foto is: 
"Bij Den Oever legt Rijkswaterstaat een vispassage aan. Door de vispassage kunnen vissen van de Waddenzee naar het IJsselmeer zwemmen. De vissen hebben het zoete water nodig om te kunnen paaien en jonge visjes kunnen in het zoete water opgroeien. Om die reden zet Rijkswaterstaat ook regelmatig de sluizen open voor vis.
Het zoute water dat dan meekomt moet wel worden afgevoerd, zodat het IJsselmeer niet te zout wordt. Het meer is immers een belangrijk reservoir voor drinkwater en voorziet ook de landbouw van water. Om het zoute water af te voeren hebben we zoutwaterafvoersystemen gebouwd.
Zowel de vispassage als de zoutwaterafvoersystemen zijn nu af: de systemen werken. De vis kan via de vispassage van zout naar zoet en het zoute water kan worden afgevoerd.
De komende maanden worden verschillende testen gedaan. De opening voor het publiek is op de Wereldvismigratiedag in mei 2016."
 

Regionale overheden en het Rijk kijken naar de mogelijkheden om de sluis in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand te verbreden. In onderstaand filmpje leggen gedeputeerde Sietske Poepjes van de provincie Fryslân en diverse scheepswerven/bedrijven uit waarom deze bredere sluis van belang is voor Fryslân en Nederland.


                                     terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

 donderdag 29 oktober 2015    
Opnieuw geen werkzaamheden vandaag en dus een Wilhelminasluis in volle rust. Het enige dat opviel was dat de hoogwaterdeuren die aan de Maaszijde zitten weer een stukje waren opengegaan. Het schijnt normaal te zijn, als het goed is gaan ze vanzelf weer helemaal dicht.

Vriendelijke groet        
Gisteren had ik aandacht voor het bladertapijt in de tuin, waarbij ik me afvroeg: opruimen of niet. Ook al door de vele reacties die meldden dat dit bladerdek heel goed is voor allerlei kleine diertjes, besloot ik alles zo maar te laten. Maar iemand dacht er deels anders over. 
Bij terugkomst uit Zaltbommel viel me nog niets op, maar toen ik later boven was wel. Een vriendelijke groet grijnsde me tegemoet. Nu heb ik wel een idee wie dat heeft gedaan............ik denk over een gepaste reactie.

Schepen bij Covaco      
Onze wandeling ging weer richting het Munnikenland, maar en passant kon ik het natuurlijk niet laten de schepen die bij Covaco lagen op de foto te zetten. Achteraan zag ik dat de Patria werd geladen en vooraan bleek de Victus al gelost te zijn.

   

Niet lang erna vertrok de Patria, de Victus volgde halverwege de middag. Nu net zag ik dat de Replay bij Covaco is aangekomen. Ik ga nu niet meer een foto maken, maar morgenochtend zal ik dat zeker gaan doen.

Het Leger stoot de neus    
Dat is dan zuiver figuurlijk bedoeld, want vanmiddag kwam een rubberboot met een militaire bemanning aan boord richting de Wilhelminasluis om af te meren in de Waalhaven.
De benen werden bovenop de remming even gestrekt, waarna werd vertrokken in de richting waar ze vandaan waren gekomen. Dat kon ook niet anders met een gestremde sluis.  

   

Er was nog meer militair vertoon vandaag, maar dat kwam aan het einde van de middag toen ik aan deze update bezig was.
Op de parallelweg van de N322 liep een aantal marechaussees in opleiding een etappe van de Graeme Warrack Memorial. Naar ik begrijp is Slot Loevestein het eindpunt van deze etappe. 

       

Twentekanaal      
Niet alleen is de herfstpracht hier geweldig, in andere delen van ons land zal dat net zo zijn. Van Jan Brand van de Cornelis B kreeg ik een foto van het Twentekanaal. Inderdaad, ook daar is het genieten geblazen. Als je er tenminste oog voor hebt!

Sluis Empel vanuit de lucht       
Een tijdje geleden vond ik een envelop op de mat die achter de voordeur ligt. Eenmaal geopend bleek er een prachtig boek in te zitten, maar naast wat andere dingen ook een memorystick met het opschrift www.herik.nl. Op deze stick staan een flink aantal prachtige foto's vanaf het begin van het project Maximakanaal tot de realisering ervan. Hieronder een paar foto's van Sluis Empel in wording.

   

Hierboven links een opname van oktober 2010 waarop Sluis Empel ongeveer in het midden onderaan is te zien. Ernaast een foto uit september 2012, het werk is dan al aangevangen. 
Hieronder de in aanbouw zijnde Sluis Empel in de sneeuw in februari 2013.

In september van dat jaar wordt steeds duidelijker wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. In begin 2014 is het voor en na de sluis, of buiten en binnen de sluis, al flink gevorderd.

   

De laatste foto is van oktober 2014 en dan is goed te zien dat er flink is opgeruimd. De sluis lijkt klaar voor gebruik te zijn.

Dat mag dan zo lijken, de stremmingen van Sluis Empel, maar ook van Sluis Hintham aan de andere kant van het Máximakanaal, komen bijna dagelijks voor. Nu is dat wel een beetje gechargeerd, maar feit blijft dat het moeilijk lijkt te zijn twee nieuwe sluizen goed af te stellen, te regelen.
Vanmiddag sprak ik een sluiswachter die wel eens dienst doet op die sluizen en die vond het een wanhoop. Zo vaak werkt er iets niet. Jammer, zo'n nieuwe sluis moet toch soepeltjes kunnen werken.

                                        terug naar boven                                         naar Nieuwsoverzicht 

woensdag 28 oktober 2015      
Eerst nog een foto van gisteren toen Anton van Rijswijk in het Munnikenland was en daar de bij Covaco vertrokken Juralis langs zag komen. Leuk, want ook ik zag het schip gisteren, maar dan een eindje verder bij Woudrichem.

Schepen vandaag        
Voordat we vanochtend vertrokken om een genoeglijk uurtje, onder het genot van een uitstekend kopje koffie met heerlijke appeltaart en in een uitermate prettig gezelschap, in Gouda door te brengen, zag ik in het Munnikenland de Nomade en de Res Nova liggen. Toen was er geen tijd voor een foto, maar na terugkomst op de sluis wel. Alleen de Res Nova lag er toen nog te lossen.

Daarna wandelde ik naar het Waalhoofd waar ik, toeval bestaat niet, juist de Victus zag aankomen. Het schip had al een flinke reis achter de rug, want het kwam met een lading die in de de buurt van het Duitse Düsseldorf was ingenomen. 

Nog even bleef ik naar het schip kijken, tot ik zag dat het in de monding van de Waalhaven ging draaien om achteruit het Munnikenland in te gaan. Ik maakte toen maar weer mijn camera gereed om deze manoeuvre vast te leggen. 

       

Ook dat maak je mee als verkeersleider        
Al eerder meldde ik dat een aantal Verkeersleiders van Rijkswaterstaat met regelmaat twitteren over hun werk en de dingen die ze tegenkomen. Interessant om te zien dat dit werk meer inhoudt dan ontspannen heen en weer varen met een boot van RWS.
Dit keer een tweet van Verkeersleider Jos (@VLW_Jos): "Auto eruit. Van de week. RWS 16 Neder-Rijn". Erbij zat deze foto waarop een auto uit het water wordt gehaald.

Rond en in de tuin      
Eergisteren is het talud van de sluiskolk zoveel als mogelijk ontdaan van wildgroei van struiken en bomen. Er kwam flink wat naar boven en dat groenafval is op verschillende plekken gedeponeerd. Het lag er vandaag nog.
Hoe moeilijk kan het zijn om te regelen dat dergelijk verwijderd materiaal dezelfde dag nog, misschien de volgende dag, wordt afgevoerd?
 

Nu kent mijn tuin een enorm aantal bladeren die van de bomen die de tuin omlijsten zijn gekomen. De twee foto's hieronder zette ik op Facebook met erbij de tekst: "Ik heb een grote tuin, ik heb veel bladeren, ik heb een bladblazer. Of laten liggen? Mooi is het wel!"
Er kwamen reacties, maar waar ik hoopte op het aanbod van iemand om de bladeren te verwijderen, waren alle reageerders het er roerend over eens: laten liggen! Het is niet alleen mooi, maar voor nogal wat dierlijk leven is dit wel heel prettig. Nou, de bladeren blijven dus (voorlopig) liggen.
 

   

Achter ons huis ligt het natuurgebied De Struikwaard dat in bezit is van het Brabants Landschap. In het gebied lopen jonge koebeesten en dat vinden wij toch wel heel leuk. Vanmiddag waren twee van die dieren achter ons huis aan het eten en ze leken heel verbaasd te zijn dat een mens zich voor hen interesseerde. Met belangstelling bleven ze me dan ook aankijken.

Veranderingen in het Munnikenland    
Zoals bij de eerste foto vandaag al duidelijk werd, wandelde Anton van Rijswijk gisteren door het Munnikenland. Daar zag hij o.a. dat de nieuwe toegangsweg naar Slot Loevestein al behoorlijke vormen heeft aangenomen en eerdaags in gebruik kan worden genomen.

       

Waar de oude weg rechtdoor ging en de voorlopige weg -nu nog in gebruik- linksaf is het begin van de nieuwe weg te zien. Die gaat rechtdoor tot op de kruin van de nieuw aangelegde dijk en leidt dan naar de Maas. Daar buigt het naar rechts om de Maas te volgen.
Vanaf die weg heb je een prachtig zicht op het terrein van Covaco en de casco's die daar liggen, maar ook op de ingang van de Wilhelminasluis.
   

   

Ook bij het nieuwe parkeerterrein van Slot Loevestein was een verandering merkbaar. Het daar geplaatste Hoekse Sluisje is nu bijna helemaal ingegraven. Benieuwd of er in de toekomst nog water onderdoor zal vloeien.

   

Schepen op de Waal gisteren    
Anton vertoefde gisteren ook enige ogenblikken aan de boorden van de Waal. In die korte tijd zag hij een fiks aantal schepen passeren en een paar ervan zette hij op de foto. Eerst de Otrate met ernaast de Del-Cassia uit Sachsenhagen, twee onbekende schepen voor me. 

   

Ook de derde was een voor mij onbekend schip, de Hejeba.     

Bij het volgend duo was wel een bekende. Dat was niet de Papillon, maar wel de Fiat-Voluntas.

   

Het laatste schip gisteren en daarmee ook vandaag was weer een onbekende, de Kiara.

                                           terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 27 oktober 2015    
Toevallig was ik op weg naar Woudrichem nadat de Juralis even daarvoor uit het Munnikenland bleek te zijn vertrokken. Het schip was net in de laatste bocht bij Woudrichem voor het de Merwede op zou gaan toen ik het zag varen. 

Even toevallig was ik op het Waalhoofd een uurtje later bij het arriveren van de Jannelien die naar het Munnikenland ging om daar te lossen. Later maakte ik er nog een foto van toen het bij de kraan van Covaco lag. In de loop van de middag vertrok het schip weer.

   

 In het Munnnikenland lag toen ook nog de Duitse Bella uit Cloppenburg die gisteravond was aangekomen. 

Werk aan het Maashoofd H4        
Vanochtend weer mensen van Slangen Staal en Volkerrail bezig met o.a. het wegtakelen van delen van de rolschuif. Nadat dit karwei was geklaard, werd opgeruimd, ingepakt en vertrokken. De rest van de dag was en bleef het stil op de sluis.
Op de tweede foto ligt wat electronica, als je dat zo ziet is het begrijpelijk dat zich wel eens een storing voordoet.

   

Nog eens de luxe motor Valér        
Piet Lobregt uit Brakel stuurde me gisteren meer foto's van deze Valér. Ik plaatste er een paar van op de Facebookpagina van Luxe Motor en daar werd veel op gereageerd en ook werd het bericht behoorlijk geliked. Hieronder twee foto's van het schip die Piet me ook stuurde.

   

Nu was het niet alleen het schip dat op Facebook de aandacht trok, maar veel meer nog de belangrijke rol die het schip speelde in de uitzendingen van "Het Mysterie van de IJssel". Toen Piet het schip voorbij zag komen waren aan boord opnamen aan de gang voor een nieuwe serie. Eric Janssen, lid van de filmcrew, meldde deze nieuwe serie "Het Mysterie van Maas en Waal". 
Volgend jaar zullen vanaf maart twaalf afleveringen worden uitgezonden, opnieuw via TV Gelderland. De uitzenddata zal ik in de gaten houden en hier vermelden. Op de foto hieronder is een deel van de filmcrew aan dek in actie te zien.

Eric Janssen plaatste ook een foto van de filmcrew in actie. Hij schreef erbij: "En hier op de Maas de hele ploeg, geluidsman, regisseur, cameraman en natuurlijk onze presentator Donat."    

Nu zullen velen de afleveringen van "Het Mysterie van de IJssel" niet hebben gezien. Ik zag dat alle afleveringen op YouTube staan, daar vond ik ook een kort promofilmpje van de serie. Krijg je in ieder geval een idee wat deze serie inhield. Ik hoorde trouwens alleen maar enthousiaste reacties.

 Hans de Weerd op pad     
Hans was gisteren op pad, gewoon lekker een stukje wandelen met zijn betere helft. Natuurlijk kon hij het onderweg niet laten foto's te maken, zeker niet gezien de prachtige kleurenpracht van de herfst. Een van de eerste foto's was van de Romboutstoren in het centrum van Andel.
De boel is daar behoorlijk opgeknapt, de bankjes staan uitnodigend te wachten.

De wandeling ging richting de Maasdijk langs de prachtige boomgaarden die naast de fabriek van De Heus liggen. Vanaf die Maasdijk ook een schitterend zicht richting Wilhelminasluis. Op de linkerfoto zijn met de boomgaard op de voorgrond de meerpalen van de Maashaven op de achtergrond te ontwaren, op de foto ernaast een woning op de sluis.

   

Na het oversteken van de N322 wachtte het kerkepad richting het kerkje van Giessen. Een plaatje!

                                  terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht 

maandag 26 oktober 2015      
In het Munnikenland was de Nivoma al vertrokken, lag de Juralis vooraan nog te wachten en was de plaats bij de kraan ingenomen door de Carmen.

Toen we later op de dag weer langs dit water kwamen, bleek de Carmen al gelost te zijn en was de kraan druk bezig met de Werkendamse Desiré. De Juralis lag nog steeds rustig in het zonnetje te wachten. 

Van Piet Lobregt uit Brakel kreeg ik een aantal mooie foto's van schepen op de Waal, meestal fotografeert hij vanaf de dijk bij Zuilichem. Bijna alle scheepsfoto's gaan op zijn Facebook-pagina Scheepvaart op de Waal en de Maas. Een bezoekje meer dan waard.

   

Hierboven twee bekende schepen, de RWS 44 en de Sijtje. De laatste kwam uit Gorinchem en was nu op weg om weer zand te halen. Hieronder een mij onbekend schip, een luxe-motor. Een bijzondere luxe motor deze Valér uit Arnhem. Kijk hier maar eens, of hier.

Groen onderhoud op de sluis      
Nu weet ik niet of je in dit geval ook kunt spreken van onderhoud, eerder was er sprake van rigoureus vernietigen van de boomgroei in het talud van de sluiskolk. Al vroeg hoorden we een machine aan het werk, het bleek een kraan te zijn die bezig was struiken en boompjes te verwijderen.

   

Nu houd ik altijd mijn hart vast als ik zo'n kraandrijver bezig zie. Het ding helt behoorlijk over richting de sluis, zelfs komen regelmatig twee wielen omhoog. Ik zou dit karwei niet graag uitvoeren op deze manier. Op een andere manier trouwens ook niet.
Nadat de westkant klaar was ging de kraan naar de andere kant. Ook daar stond behoorlijk wat op hem te wachten
.

Toen de kraan recht tegenover onze woning was, maakte ik op ongeveer dezelfde plaats een foto voor en na het karwei. 

   

Werk op sluishoofd H4      
Ook vanochtend flinke drukte op het westelijk Maashoofd. Eerst kwam de man van EPC in actie, ik zag hem bezig met de roerklep en de rolschuif. Nu zag ik op de werkplanning dat vandaag een begin zou worden gemaakt met het droogzetten van het riool. Misschien had het daar wel mee te maken.
Later voegden mannen van VolkerRail en Slangen Staal zich erbij en werd een stellage opgesteld, noodzakelijk om enig hijswerk te kunnen verrichten.

Aan het einde van de middag nam ik  een kijkje bij het werk vanaf de brug. Op de linkerfoto hieronder is de roerklep het apparaat dat dicht bij de trapmuur staat. Het apparaat waar de stellage over staat is de rolschuif.   

   

De Vaarkrant van de Telegraaf        
Als weekendabonnee van De Telegraaf krijg ik op zaterdag ook altijd de bijlagen, waaronder de Vaarkrant. Meestal lees ik die met interesse door, maar zaterdag was mijn interesse bij het zien van de kop van het artikel zo mogelijk nog groter! 

Nu bleek het niet om een bepaalde sluis te gaan, maar om het passeren, het nemen, van een sluis. Het artikel opent met "Nergens op het water ergert de watersporter zich zo mateloos als bij een sluis of een brug. Dit blijkt uit een enquête die de Vaarkrant uitschreef. Er zitten andere watersporters vlakbij je, er is een sluiswachter die zegt wat je moet doen, er kan schade aan je boot ontstaan; allemaal stressverhogende factoren. We ergeren ons duidelijk rot.
Een paar ergerpunten: bijzonder ongeïnteresseerde brug- en sluiswachters; schippers die voordringen, schippers die in een sluis de motor laten draaien en zo nog wat zaken. Maar een sluis blijkt een enorme stressfactor, want daar kan veel mis gaan. De Vaarkrant geeft daarom een aantal tips.
 

   

Bij het artikel een aardige illustratie. De Amodo uit Beuningen gaat uitvaren en de recreant erachter heeft te vroeg los gemaakt en komt door het schroefwater dwars te liggen. 

Ook in de Wilhelminasluis zijn dergelijke taferelen te bewonderen. Heer vervelend natuurlijk voor de bemanning van zo'n scheepje, zeker als iedereen in en rond de sluis de volle aandacht over heeft voor deze sluisperikelen.  
In 1998 stond in de Waterkampioen van de ANWB een fotoverslag van een scheepje in problemen in de Wilhelminasluis. Een binnenvaartschip vertrekt en door dezelfde reden als het scheepje hierboven komt de recreant dwars  en even later achterstevoren te liggen.

       

Gelukkig was in dit geval de hulp nabij in de vorm van een scheepje van de Waterpolitie dat terugkwam. De mannen aan boord staken een helpende hand toe en duwden de dwarsligger weer in de goede richting. 

       

Schuilplaats in Giessen    
Zoals gisteren gezegd, ben ik vanochtend gaan kijken naar de schuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog die elders is opgegraven en neergelegd in de Schoolstraat. Niet echt een goede plaats lijkt me, zeker als de bomen weer bladeren gaan dragen is de schuilplaats bijna niet zichtbaar.
Maar in ieder geval is de schuilplaats gered!        

Links de opgang naar de Maasdijk richting de N322. Achter de rood-witte borden een "fietspad" richting..................geen idee waar naartoe.       

                       terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

zondag 25 oktober 2015      
In het Munnikenland kreeg de Nivoma die gisteren al arriveerde gezelschap van de Juralis. Dit schip is eveneens geladen, ik geloof ergens in Duitsland, maar het zal de Nivoma voor moeten laten.

Het werk ligt stil      
Nu is dat natuurlijk logisch op een zondag, maar op de twee Maaashoofden ligt al geruime tijd materiaal dat is gekomen van de verwijderde sluisdeuren. Op sluishoofd H3, oostelijk Maashoofd, valt het nog mee. Daar ligt alleen het bewegingsmechanisme van de deur en een aantal blokken die de buizen van de schuiven in de deur moeten beschermen.
Op het Maashoofd H4 is het voller. Daar liggen ook nog de bruggetjes die op de deuren zitten en wat ander reservemateriaal. Heel terecht is alles afgeschermd door hekken.

   

Dr. C.W. Lely       

Dit is niet alleen de naam van een befaamd ingenieur, een standbeeld van hem staat op de Afsluitdijk, maar ook de naam van een schip dat jaren dienst deed bij Rijkswaterstaat.
Veel valt over deze man te lezen op internet. Kijk maar eens
hier.  Over het schip is eveneens veel info te vinden, bijv. bij Dienstvaartuigen.nl of bij de Vereniging De Binnenvaart.        

Het schip kwam meermalen door de Wilhelminasluis, meestal ter gelegenheid van een gebeurtenis waaraan enig cachet werd gegeven door een vaartocht met dit in 1960 in dienst gekomen vaartuig. Hierboven en -onder  de Dr. C.W. Lely op 11 september 2008 bij en in de Wilhelminasluis.

   

Het schip is niet meer in dienst bij Rijkswaterstaat. In 2013 werd het verkocht aan Rederij Rijf in West-Terschelling. Die haven is nu ook de ligplaats van het schip.
Jaap Boersema, hij voer zelf op het schip in de periode 1996-2007, zag de Dr. C.W. Lely daar liggen, bijna onherkenbaar, want het schip was helemaal wit. De twee foto's hieronder zette hij op 3 oktober op zijn Facebook-pagina.

   

Het schip is nu opnieuw te koop, een vraagprijs van € 180.000,-- kwam ik tegen op de website van Boten te koop; de foto hieronder komt ook van die site. Op markplaats wordt het schip ook aangeboden meen ik.

Restanten Eerste Wereldoorlog      
Op 17 oktober meldde ik al in een artikel dat twee schuilplaatsen uit WO1 een andere plaats hadden gekregen in resp. Giessen en Almkerk. Die in Giessen moest worden opgegraven, in 1970 verdween deze schuilplaats onder de grond. 
Deze schuilplaats is een groter broertje van de schuilplaats bij de Wilhelminasluis. Heeft die laatste één ingang, de meeste teruggevonden schuilplaatsen beschikken over twee ingangen. 

Anton van Rijswijk was vanmiddag bij die opgegraven schuilplaats die zoals Anton zei "Hij zit nog grotendeels vol met zand, grond en boomstronken." De schuilplaats is te vinden in de Schoolstraat in Giessen, morgen ga ik er ook maar eens een kijkje nemen. 

   

                                                 terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 24 oktober 2015        
Aan De Rib in Andel geen schip te bekennen, maar wel in het Munnikenland bij Covaco. De schepen van gisteren waren allemaal al in de loop van de dag vertrokken, maar vanochtend zag ik dat de Nivoma ervoor in de plaats was gekomen. Dit schip was de reis gestart in Sluiskil waar het ongetwijfeld was geladen. Nu had het alvast maar een plek gekozen onder de kraan. van Covaco.

Het was toch niet het enige vaartuig dat ik in de buurt van de sluis zag. Vanmiddag zag ik vanaf de brug in de Waalhaven een recreant liggen. Een bekende, want het echtpaar aan boord komt in het weekeinde regelmatig hier of in het Munnikenland liggen. Nu is het wel uitzonderlijk rustig voor ze. Ik zag het paar even geleden terugkomen van een ongetwijfeld fikse wandeling. 

Brug Bleeke Kil         
In de kranten behoorlijk wat aandacht voor de restauratie van de brug over de Bleeke Kil. Waterschap Rivierenland is nu nog eigenaar van deze brug, maar lijkt bereid om die om niet af te staan aan de gemeente Werkendam. 

 De Pers heeft in haar berichtgeving een verschillende mate van enthousiasme. Het Algemeen Dagblad hierboven, het Brabants Dagblad hieronder. 

Hoe dan ook, deze Jannezandse brug blijft behouden. Zeker speelt een rol in dit besluit dat de brug in de Tweede Wereldoorlog de verbinding vormde tussen bezet gebied en bevrijd Brabant. Enkele jaren geleden heeft de gemeente Werkendam al geld gereserveerd voor het herstel van zowel de brug als het sluisje die erbij ligt. Kijk, dat sluisje vind ik weer interessant. Misschien zijn er wel foto's van, of gaat iemand die maken. Even afwachten maar. 

Want hoewel ik vanmiddag bij de Jannezandse brug ben geweest, heb ik geen sluis gevonden. Mischien moet ik daarvoor wel het terrein in, wie weet. Ook aan de andere kant van het weggetje was geen sluis(je) te bekennen. Mooi en rustig was het daar wel!

   

De brug zal in ieder geval de vertrouwde contouren behouden, zij het dat het ophaalmechanisme niet meer zal zijn te gebruiken. Dat hoeft ook niet, want het haventje dat ooit aan het einde van de Bleeke Kil lag is allang verdwenen. Was deze Bleeke Kil vroeger voor boeren een belangrijke verbinding tussen Hank en Nieuwendijk en was het ook de route voor Hankse vissers richting de Biesbosch, dat is allemaal verleden tijd. 

De natuur is nu heer en meester op deze oude ophaalbrug. Op het brugdek lijkt het mos en vooral ook gras de overhand te hebben. Dit brugdek schijnt te worden vervangen door delen van een oude fietsbrug die ooit elders in de Biesbosch lag. 
Wel is de Jannezandse brug nu al onderdeel van een wandelroute "Rondje Land van Altena". Ook AndelWandelt en dan het actieve deel ervan liep dit jaar dit rondje.
Op de foto hierboven doemt de brug op voor Hans de Weerd, hieronder twee foto's waarop Anton van Rijswijk behoedzaam deze hindernis neemt.

   

Waarschijnlijk zal de brug in de toekomst onderdeel zijn van een toeristisch rondje Hank, lopend of per fiets. Ik hou het in de gaten, zeker als er meer duidelijkheid komt over het sluisje dat erbij moet liggen. De mannen van AndelWandelt, toch altijd scherpe waarnemers, heb ik er nog niet over gehoord.

Sluis Ternaaien        
Ook wel genoemd de Stop van Ternaaien, maar dat zou na de bouw van een grotere sluis verleden tijd moeten zijn. Deze sluis is één van mijn favorieten, dichtbij Maastricht en er heerst een aparte en moeilijk te beschrijven sfeer. Ieder keer als we in de buurt zijn brengen we een bezoek aan deze Sluis Ternaaien. 
Zo zagen we in september 2011 dat er flinke bouwwerkzaamheden bezig waren ten westen van het sluiscomplex. Tijdens een andere vakantie, toen het werk al flink gevorderd was, zag ik er foto's van in het Dagblad De Limburger van 21 november 2014.

   

In dezelfde krant stond een wel heel duidelijke foto waarop was aangegeven wat de situatie op dat moment was.

Afgelopen woensdag, 21 oktober, zag ik op Facebook twee foto's van Peter Poppelier van de situatie een aantal weken geleden bij de Sluis Ternaaien. Binnenkort moet ik zelf maar weer eens richting Limburg om er een kijkje te nemen.

   

                             terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 23 oktober 2015      
Het was weer het Munnikenland dat me redde door een foto op te leveren. De gisteren al aangekomen Valerio lag vooraan te wachten tot de Belgische Manhattan was gelost. Zo te zien is de kraan van Covaco weer hersteld en is hulp van het kraanschip Deo Data (voorlopig?) weer van de baan.
Achterin lag de Veere en volgens mij was die ook aan het wachten op wat kan gaan gebeuren.

Rivieren, Kanalen & Meren        
In deze onvolprezen rubriek van de Schuttevaer ook dit keer weer een schip dat bekend is van passages van de Wilhelminasluis. Nu was het de Spera uit Rotterdam die is verkocht naar het Friese Balk en al een tijdje vaart als Charissa.
Het schip dat in 1957 werd gebouwd in Duisburg kwam in de vaart als de Wilhelm. Jaren later, in 1979, veranderde de naam in Zobten en de thuishaven in Dörenthe. In 1987 komt het schip naar Nederland als het met de naam Romantica gaat varen voor J.L. van Dam uit Capelle a/d IJssel. Rond 1985 werd het schip nog verlengd en een paar jaar later kwam er een nieuwe motor in.
De Spera is een bekende van de Wilhelminasluis. Hieronder links het schip op 20 september 2010 als het vanaf de Maaskant richting sluis vaart. Ernaast een foto waarop de Spera op 26 maart 2012 de sluis uitvaart richting de Waal/Merwede. Als Charissa zag ik het schip hier nog niet.

   

Kielzog        
Nu pas drong tot me door dat de rubriek achterin de Schuttevaer van Henriette Driesen-Joanknecht een naam heeft, "Kielzog". Waarschijnlijk werd tot nu toe mijn aandacht direct naar de foto en het verhaal getrokken en zag ik deze titel over het hoofd.
Dit keer dus niet, hoewel ik het artikel met meer dan gewone belangstelling las. Wat een positiviteit spreekt uit het verhaal van Petra Hemelaar die haar man Mattie Fikkie op 30 augustus jl. verloor doordat de kanker sterker was. Zij 41, hij was pas 47.
Zij gaat door met het bedrijf dat ze beiden in 2002 begonnen, FBT dat in Druten langs de Waal naast de oude veerstoep naar Ochten is gevestigd.

Het onderschrift bij de foto luidt: "Petra Hemelaar liet zich niet kennen toen kort na het overlijden van haar man een schip moest worden vlotgetrokken op de IJssel. "Schippers kijken wel even raar op als er een vrouw aan komt varen, maar het ging hartstikke goed". Mattie Fikke overleed afgelopen zomer, maar stelde alles op alles om zijn kennis over te dragen, zodat zijn vrouw verder kon. (Grote foto is van Henriette Driesen-Joanknecht, inzetfoto is van FBT)      
In mijn archief komen wat foto's voor van Flumar-schepen. Hieronder een transport op 11 mei 2010 met de Flumar voorop en achteraan de kleine Flumar V.

   

Ook de Flumar II kwam met regelmaat door de sluis. Links een passage op 17 september 2007, ernaast het schip op 29 juni 2008.

   

Natuurlijk heb ik even rondgekeken op de website van FBT. Deze is nog in ontwikkeling, maar toch staan er al mooie foto's op. Hieronder bijv. het lostrekken van de Valparaiso bij de IJsselkop in 2012, waarbij ook hulp kwam van de Multratug 22.

Ook een foto van de Drentse Kralingen trok de aandacht. Wat daar aan de hand was vertelt de foto jammer genoeg niet.

Zoals eerder gezegd: de Schuttevaer is ook in Andel te koop, bij drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat.

Zonsopkomst op de IJssel        
De IJssel kwam hierboven al aan de orde, maar ook op de foto hieronder speelt die rivier een belangrijke rol. Een sfeervolle foto die Jan Brand van de Cornelis B vanochtend maakte op de Gelderse IJssel in de buurt van Kampen. 

                                             terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 22 oktober 2015       
Mary 1 zagen we tijdens ons ontbijt langzaam voorbij het raam schuiven richting de Waalhoofden. De sluisdeuren aan die kant waren geopend.
Een half uurtje later maakte ik vanaf de brug een foto van het schip, het lag toen tussen de Waalhoofden, bezig met........... Geen idee heb ik, want ik ben er niet gaan kijken. Wel zag ik, teruglopend naar huis, een krooshek in het talud van de sluis liggen, vlakbij het westelijk Maashoofd.

   

We gingen al vroeg op pad Brabant in. Bij terugkomst, rond 16.00 uur, was de Mary 1 verdwenen, waren de Waaldeuren dicht en was er van welke activiteit dan ook geen sprake. Misschien wel een opmaat voor weken stilte in, op en rond de sluis.

Toch nog foto's van schepen      
Net voor ons vertrek zag ik dat de Deo Data het Munnikenland inging. Ik hoorde, dat het schip gisteren zou vertrekken. Dat zal wel zo zijn geweest, maar nu was het wel heel snel weer terug. De foto is niet erg duidelijk, als excuus kan ik aanvoeren dat het erg heiig was en dat mijn toestel scherp stelde op de sluisdeuren. Typisch een beginnersfout zal ik maar zeggen.

Bij het Gedenkteken stopten we, zodat ik de Adelvotis, die door de Deo Data werd gelost, en de Manhattan op de foto kon zetten. Op de linkerfoto is te zien dat de defecte kraan van Covaco nog voorover ligt.

   

Zoals gezegd kwamen we rond 16.00 uur weer thuis, maar daarvoor nam ik opnieuw foto's van de twee hierboven genoemde schepen. Het was nu behoorlijk helder geworden. De kraan van Covaco bleek nu bezig de Adelvotis verder te lossen en de Deo Data was verdwenen.

   

Ca. een uurtje later zag ik twee schepen aankomen. De eerste bleek de Valerio, die uit Amsterdam kwam, te zijn, een bekende voor het Munnikenland.

Zo'n tien minuten later kwam de Veere die eveneens in Amsterdam was geladen de bocht om.

Nogmaals de Poëzieroute       
Ineens schoot het me te binnen dat ook in Andel zo'n bekend groen bordje met een gedicht erop is geplaatst. Het staat naast de twee stenen resten die, zoals de overlevering wil, vroeger de poort vormden van een landhuis dat daar in de buurt stond, Het Hof. De palen zijn te vinden tegenover de fabriek van De Heus.
Op de foto staat rechts naast de poortresten het gedicht.

Het gedicht dat op dit bordje staat is gemaakt door de Andelse kunstenaar Henk van Noorloos

   

Toen ik nu net aan het zoeken was naar de tekst van het gedicht, kwam ik o.a. terecht op het nooit genoeg geprezen en veel te vroeg gestopte blog van Het Dorp Andel. Daar kwam ik een artikel tegen van 12 oktober 2007 over deze oude poort van Het Hof. Daarbij stond een stukje uit een krant van de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Jos de Kloe heeft op internet de volledige geschiedenis van Het Hof staan, klik maar hier. Het is heel interessant om te lezen. 

                                            terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

woensdag 21 oktober 2015      
Opnieuw maar weinig te melden over de noeste werkers aan boord van de Mary 1. Het slechte hout in de sluisremming lijkt nu te zijn verwijderd, maar eigenlijk heb ik geen idee wat de mannen nu aan het doen zijn. Wel weet en zie ik dat ze hard aan het werk zijn.   

 Schepen bij Covaco     
Bij De Rib geen verandering van de schepen, maar wel in het Munnikenland bij Covaco. Vanochtend zag ik daar dat de Jasmijn werd gelost, terwijl een eindje verder de Galatea bijna geladen leek te zijn.

   

Tegen de casco's lag de Presto die eerder al was gelost. Op de terugweg naar de sluis, onze aanwezigheid werd even in Woudrichem verwacht, kwamen we de Presto tegen die met gezwinde vaart richting Waal ging.

   

Ook de Jasmijn en de Galatea, in die volgorde, vertrokken niet veel later. Even was het rustig in het Munnikenland, maar tegen het einde van de middag arriveerde de Belgische Manhattan wiens reis in het Rodenhuizedok in Gent was begonnen. De foto is een archiefopname uit augustus 2012.

De fotograaf gefotografeerd       
Op 17 oktober kwam de Piet Hein in het Munnikenland aan bij de fabriek van Covaco. Niets bijzonders natuurlijk, het schip was al een bekende voor me. In de sluis zag ik het schip bijvoorbeeld op 17 juli 2013 passeren.

Afgelopen zaterdag was er toch wat bijzonders aan de hand, want vanaf de Piet Hein werd een foto gemaakt van de aankomst in het Munnikenland. Het schip had de Deo Data naast zich omdat de loskraan van Covaco (weer) kapot was. Even later maakte ik vanaf de dijk een foto van deze twee schepen, aan de binnenkant de Deo Data, aan de buitenkant de Piet Hein.

   

Niets bijzonders, ware het niet dat ik vanaf de Piet Hein op dat moment op de foto werd gezet. Een foto die ik hier nu niet publiceer, maar waar mijn betere helft wel blij mee was en nog is.
Ook bijzonder dat ik al wandelend op de weg terug naar huis vanaf de brug de Piet Hein door de monding van de Waalhaven zag vertrekken. Ik maakte er dan ook een foto van, waarbij ik nog schreef "Ondanks de grote afstand nam ik toch een foto van het schip en ik ben over het resultaat niet ontevreden".
Toen wist ik nog niet dat ik op hetzelfde moment opnieuw op de foto werd gezet door Leon of Linda Sterrenburg, het schipperspaar van de Piet Hein. Echt heel bijzonder, want slechts heel zelden lukt het schippers om mij op de foto te krijgen. Het schipperspaar van de Piet Hein bedank ik voor de foto's.

   

Herinnering aan Ad Mol      
Van Anton van Rijswijk kreeg ik een krantenknipsel uit het Brabants Dagblad toegestuurd.

Een prachtig eerbetoon om op deze manier de herinnering aan Ad Mol levend te houden. Met heel veel genoegen las ik altijd zijn columns in het legendarische Nieuwsblad voor het Land van Heusden en Altena. Alleen al door zijn bijdragen keek je uit naar die krant. 
Lees bijvoorbeeld maar elders op deze website zijn beschrijving van een "aanvaring" die hij had met Rijkswaterstaat.
De volledige tekst van het gedicht is opgenomen op de webpagina van het Nieuwsblad van Altena.

                        terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

 

Top