Info Sluis
Home
Nieuws
juni 2022
juli 2022 01-13
juli 2022 14-31
augustus 01-15
september 2-15
september 19-31
oktober 01-16
oktober 17-31
november 01-15
november 16-30
december 01-30
januari 01-31
februari 01-28
maart 01-31
april 01-30
Nieuwe pagina
Contact

Nieuws van december 2022   

 vrijdag 30 december       
Weinig te doen in en om de sluis vandaag. Dit in schril contrast met de drukte bij Feed Valid in het Munnikenland. Daar lag vooraan weer de Vagrant (022.03999). 

Ervoor alweer een voor mij onbekend schip, de Eleanora (023.12238).

Achteraan een mooi triootje. Vlnr volgens mij eerst de Vivo (032.70610) tegen de Valzeinas (023.17564) en dan de Inspé (023.01533). Maar ook in dit rijtje een grote bak. Misschien de Jaap wel.

Tot slot een schip dat vanochtend de sluis passeerde op weg naar de thuishaven Maasbracht. Dit schip, de Boost (023.09939), was nog een onbekende van en voor me.

Morgen en 1 januari zullen niet veel schepen de sluis passeren mag ik aannemen. Ergens begin januari zal de volgende update verschijnen. 

                  terug naar boven  

donderdag 29 december  
Er was het voornemen om vandaag vrijaf te nemen en zelfs de passage van de Friese Engelina (023.00229)   kon mij niet overhalen. Wel kon ik de oude Amsterdamse sleper Innovatie (020.03020) niet zomaar laten passeren.

Omdat ik toch op de brug was voor de foto van de Innovatie, nam ik ook een foto van de Mintaka (020.05652) uit Zwolle die in de Waalhaven lag.

Aan de andere kant, bij De Heus in Andel, zag ik de mij onbekende Jolina (023.33591) liggen.  Links op de achtergrond het appartementengebouw De Oude Silo. Een prachtige plaats om te wonen lijkt me zo. Eén van mijn vrienden gaat daar straks wonen, ik kan niet wachten op de uitnodiging daar een kijkje te nemen.

Voor een afspraak met goede vrienden reden we iets later over de dijk naar Woudrichem. Bijna in dat stadje, bij De Klerk, kwam ons de, liever gezegd een, Orient (022.05114) tegemoet. Natuurlijk stopten we daar om een foto van deze Orient te maken, zeker omdat het schip een onbekende voor me was. 

Wel, dit was alles voor vandaag. Dinsdag 03 januari 2023 zal mijn volgende update komen. 

                      terug naar boven        

donderdag 22 december t/m woensdag 28 december
    
Nieuws van een paar dagen bij elkaar gevoegd, om te beginnen met schepen die "nieuw" voor me waren. De eerste van deze serie is de Elisa (060.01369) die ik de volgende dag veel beter in beeld kreeg. Beide keren lag het schip bij Feed Valid in het Munnikenland. 

   

De Hoeksche Waard (023.13329) zag ik op 22 december ook bij Feed Valid liggen..

Dezelfde dag zag ik de forse duwer Sumus Umbra met de Grevelingen ervoor door de sluis komen.

Een dag later passeerde de veel kleinere Betsie-G (020.06618) de sluis, op weg naar Veen.

Vandaag was het druk in het Munnikenland bij Feed Valid. Een drietal schepen ging op de foto, de vier andere schepen waren bekenden. 
Hieronder de drie nieuwelingen van vandaag, t.w. de Cheyenne (048.13330), de Tesco 12 (023.18561) en de Vagrant (022.03999).

Toch ook nog foto's van bekende schepen, o.a. de Rijswijkse Ariël (023.17597) die ik al een tijdje niet zag.

De lijn van de Valzeinas (023.17564) viel me op en daarom ook van dat schip een foto.

De duwer Statum (060.17564) uit Oppenhuizen is en blijft toch ook een aparte verschijning.

Terug naar het begin dan maar, 22 december. Een dag waarop heel wat gebeurde wat het werk betreft. Zo zijn de twee waaierdekken aan de westkant van de sluis klaar, een prachtig gezicht.

   

Interessant ook hoe snel de grote container, het centrum van de bedrijvigheid, het gehuurde rijdend kantoor van Boele en nog wat materieel op het westelijke parkeerterrein was verdwenen. Wat restte aan het einde van de dag was een eenzame Dixi en twee afvalcontainers.

Kom ik nog een foto tegen van een heel grote Jaap (023.24444) uit Meppel, daar waarschijnlijk achtergelaten door een van de eerder genoemde duwers.

Nog een foto die ik eigenlijk in het begin had moeten plaatsen. Het is een kijkje naar de schepen die bij Feed Valid liggen. Te zien zijn linksvoor de Pro Rata (023.13212) naast de eerder genoemde Elisa uit het Friese Harlingen. 
Erachter liggen de BGA 4 (023.06105) en de Hoeksche Waard. Helemaal links is een stuk van de Inspé te zien. 

Dan de laatste foto. Een fantastische zonsondergang die een schitterende kleurenpracht maakte, maar waarbij de weergoden erboven een eveneens prachtig wolkenspel lieten zien. 

                     terug naar boven        

woensdag 21 december 2022   
Waar ik gisteren nog het schip in twee foto's, voor- en achterschip, liet schutten, bleek de Fiat Voluntas vanochtend in de Waalhaven te liggen. Een goed momen om vanaf de brug er een foto van te maken.

Al eerder werd ik bij het wakker worden "gestoord" door geluiden van de parkeerplaats. Daar moest ik het mijne van weten! Het bleek te gaan om het ophalen van de hekken op de parkeerplaats, maar ook van de reclameuiting van DeWe om meer personeel te krijgen. Ik waagde er maar een aantal foto's aan.

   

Na een uurtje werd er zwaarder materieel ingezet en verdween nog meer, nu door de lucht. Het terrein werd steeds leger, maar ook modderiger.

   

Het pad naar beneden, waar eerst al de rijplaten werden verwijderd, ziet er nu helemaal uit als een stukje onbegaanbaar terrein. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.
In ieder geval werd me verteld dat deze week al het materieel daar zal zijn verwijderd.

Het bleef rustig, eigenlijk stil, wat scheepvaart betreft. De komst vanaf de Maas van de Taurus (023.21996) uit Gorinchem was dus eigenlijk wel een aangename onderbreking. Het schip ging gezien het weer in twee stukken op de foto.

   

Nu had ik gezien dat in het Munnikenland bij FeedValid de BGA 4 (023.06105) lag. Onze wandeling ging dus die richting op. De BGA 4 lag daar inderdaad met de BGA 2 voor zich.

 Van de duwer solo nam ik ook een foto om die in het archief op te nemen. 

Ik heb me laten vertellen dat vandaag de kortste dag is van het jaar. Dit kan heel goed kloppen, want de Liesveld ging wat voorschip betreft goed op de foto, maar bij het achterschip was het toch echt te donker. Geen foto's meer om te plaatsen en dus is wat dit betreft het Kerstreces begonnen.
Pas woensdag 28 december kom ik terug naar deze website. Als tenminste in de komende dagen zich iets interessants voordoet.

                       terug naar boven      

dinsdag 20 december
Heel vaak kwam de Prinses Beatrix (020.05698) van het STC door de sluis. Soms schutte het schip zelfs zes keer op een dag, je moet het schutten tenslotte ook leren. De geschiedenis lijkt het schip ingehaald te hebben, het heeft nu een ligplaats gekregen bij het Binnenvaartmuseum. 
Hieronder het schip toen het bij en in de Wilhelminasluis nog actief was.

   

Nu nog actieve schepen kwamen vandaag toch ook door de sluis. De eerste die ik zag, ik bleef door de flinke regen lekker binnen, was de spits Silver-Lining (023.09691).

Ook de Vectare (023.18852), het schip kwam van Andel geloof ik, liet zich ondanks de regen zien.

Net voor het donker werd kreeg ik de Fiat Voluntas (023.12279) voor mijn lens.

   

Druk was het in het Munnikenland. Dichtbij de weg lag daar de Leendert.G (031.70681).

Helemaal achterin lag een drietal schepen. Het waren de Inspé (023.01533) die daar al een aantal dagen ligt, de Adelante (023.11664) en de Rosalinde (033.10453).

Maar ook bij de kraan en de vulpijp was activiteit te zien. Daar lagen resp. de Kia-Ora (023.01944) en de Catheli (018.23965).

   

Al met al zes schepen dus. Een overzichtsfoto maakt dat nog maar eens duidelijk, hoewel de Leender.G te laat voor de foto was. Of te vroeg natuurlijk.

Dan moet de duwer(tje) BGA 4 (023.12279) ook in het Munnikenland zijn geweest. Misschien heeft iemand een foto van dit scheepje voor me??
              
                               terug naar boven

zondag 18 december    
Er was weinig te beleven in de afgelopen dagen en ik heb me later vertellen dat het straks tussen Kerst en Oud/Nieuw hetzelfde zal zijn. Toch een paar foto's, te beginnen met de Waalhaven die er uitstekend uitziet. Er lag alleen, in serene rust, bij de reservedeur de anders zo actieve Barentszzee.

Nog een foto van de Waalhaven, maar dan eentje waarop de nieuwe wal beter is te zien. Mij is verteld dat daar vooral grotere schepen zullen liggen. We zullen het zien.

Opvallend hoeveel vogels de laatste dagen in de tuin komen kijken. Gezien de koude wel logisch natuurlijk. Vandaag trok eerst een aalscholver de aandacht, daarna was het een zo te zien zielige meeuw die om aandacht vroeg.

   

De oude NATO-brug in Sleeuwijk vroeg en kreeg ook weer aandacht. Voor meer info over deze brug ga dan naar mijn andere website: www.wilhelminasluisandel.nl en kies voor Historie in de Regio.

               terug naar boven    

vrijdag 16 december
Al weer een aantal dagen dat er geen update verscheen. Vandaag weer wel, zij het dat de boel enigszins door elkaar is gekomen. Beginnen maar met het laatste nummer van de Schuttevaer, waar in de rubriek Rivieren, Kanalen & Meren twee schepen zijn vermeld die ook hier bekend zijn.

Hierboven is dat de Vuelta (023.17544) die is verhuisd van Werkendam naar St. Maartensdijk. Hieronder de tweede bekende, de Arnold (022.05054). Deze blijft weliswaar in Raamsdonksveer, maar vaart nu als Miraka. De foto is denk ik van Joost Roeland. 

Regelmatig wordt/werd iets in de sluis aan boord genomen of afgezet. Hier een plaatje van zo'n actie 's morgens wel heel vroeg.

Schepen waren slechts mondjesmaat te zien deze week. Wel o.a. de Panorama (080.23057) uit Millingen, hier op een archieffoto. 

In de Waalhaven blijft het werk gestaag doorgaan, tekenend daarvoor zijn de afsluithekken.

Ook opvallend was de passage van de Gillis (040.29060) die met een grote bak voor zich richting noord schutte.

In het Munnikenland lagen aardig wat schepen, waaronder dicht bij de weg de Zeeuwse Victus (023.31961) uit Terneuzen. Verderop zag ik nog de Waterweg (023.18358). Niet op de foto staan de Carmen en de Inspé.

   

Op de linkerfoto is nog net een stukje van de Gillis te zien die achter de Victus lijkt te manoeuvreren. Hieronder een duidelijker foto van deze actie.

Later nam ik nog wat foto's waarop o.a. meer is te zien van wat de Gillis wilde. 

Achter de Victus bleek de bak Jakob  te liggen. Wat de Gillis ermee heeft gedan weet ik niet.

Hierna maakte ik nog een foto, dit keer een overzicht van het Munnikenland. 

                Terug naar december


woensdag 07 + donderdag 08 december
Kwam gisteren de RWS 73 al vroeg door de sluis, vandaag was het de RWS 71. Een foto waard dus.

Druk wilde het niet worden, de paar schuttende schepen kon je makkelijk missen. Dat gold echter niet voor de Stern (032.50294).

Op hetzelfde moment dat ik de foto hierboven maakte, zag ik in de verte de spits Miba (032.20165) aankomen om hier richting Maas te schutten.

Later kwan het schip Scaldia (023.11215), een bekende van de sluis, schutten.

   

Met de Adeline (023.16625) passeerde een schip dat nog onbekend voor me was.

   

Datzelfde geldt voor de Werkendamse Berings (023.24053), ook die was onbekend voor me.

Wat het werk betreft heerste er eigenlijk ook rust. Wel werden de ijzeren platen die vanaf de parkeerplaats tot de dijk en het te maken voetpad waren gelegd. 

   

Op het sluishoofd 2 en 4 was een shovel bezig de houten planken van het waaierdek te verwijderen. 

   

Donderdag 08 december waren de eerste twee schepen die ik zag nog niet vertegenwoordigd in mijn archief. In de sluis was het de Waalwijkse HS Cobus (023.19009) die met een lading schroot op pad was. 

Wij wandelden daarna naar het Munnikenland waarbij we de Belgische Cascais (023.17449) uit Wijnegem zagen liggen. Het schip, dat onbekend was voor me, was bijna klaar met lossen.  

Ons wandeltempo lag laag, zodat we in het Munnikenland werden ingehaald door de HS Cobus.

Ietsje verder lag de Kedia (022.05160) om zand/grond te laden dat uit het Munnikenland kwam. De vrachtwagens reden af en aan.

Nieuw was de kleine duwer Nipet (023.09852). Gegevens daarover heb ik (nog) niet, te lui om te zoeken denk ik..

Terug op de sluis waren we op tijd voor de Tramp (030.21263) die leeg richting Waal/Merwede ging.

   

Vergeet ik helemaal de Sanitas die richting sluis ging, maar later bij de fabriek van FeedValid lag.

Ben ik bijna de Blue vergeten. Een Surveyboat die samen met de Tramp noordwaarts ging.

 

Meer heb ik van deze twee dagen eigenlijk niet te melden.Ook de komende dagen/tijd zal de info op een lager pitje worden gezet. Vandaag  en zondag 11 december zal er geen update zijn.

                   terug naar boven             

dinsdag 06 december 2022                  
Weer weing, heel weinig te beleven in en bij de sluis. Ik veerde op toen ik zag dat de RWS 73 op een patrouilletocht een gedwongen rustpauze hield tijdens het schutten. Ook ik nam juist toen een pauze, zodat de twee foto's niet het gehele schip in beeld kregen.

   

In het Munnikenland, bij Food Valid, was de bezetting interessant. Het eerste schip dat ik zag was de Miranto (021.04805) die net klaar was met lossen.

Wij waren op weg naar Slot Loevestein, maar voor de passage van de Miranto stapten we toch even af. Zeker omdat dit schip uit Opheusden een onbekende voor me was.

Eerder zagen we bij Food Valid ook nog een Belgisch schip uit Deurne liggen. Dat bleek ook al een onbekend schip voor me te zijn, de Vendetta (060.00157).

Een verrassing was dat we op de terugweg een bekende tegen kwamen. In dit geval was dat de Nienke (060.03010) die zich later hier weer liet schutten naar de Maaskant van de sluis.

Meer was er eigenlijk niet te beleven. Maar dan was daar Joost Roeland die me een foto stuurde van de schepen die niet verder konden bij Sluis Empel. Zij waren opgesloten in het Maximakanaal. "Zij" zijn in dit geval de Hilde, Stern, Hendrik, Scaldia, The-An VI en de duwboot Blizzard.

Meer niet vandaag voor een update, morgen sla ik door andere afspraken in ieder geval over.

                 terug naar boven            

maandag 04 december 2022    
Slecht weer en de werkzaamheden deden niet de verwachting op schepen goed. Wij gingen al vroeg op pad, maar daarbij eerst langs het Munnikenland omdat daar de mij onbekende Siguenza (060.03252) lag.
Later zocht ik natuurlijk gegevens over dit schip op. Heel interessant wat ik daarbij vond. Het schip is gebouwd bij Ingalls Shipbuilding Co in het Amerikaanse Alabama.Afgebouwd werd het bij De Biesbosch in Dordrecht. Zou dit schip misschien onderdeel zijn geweest van het Marshall-plan?
Afijn, later zijn het voor- en middenschip vervangen door die delen van de 060.02547. Natuurlijk is er veel meer te vinden over deze Siguenza, maar ik houd het hierbij.

 We waren vandaag de gehele dag elders en dus heb ik geen idee wat deze dag is gebeurd. Een deel kreeg ik wel mee, zeker toen we na thuiskomst iets aan de voordeur zagen hangen.

In het tasje zat niet alleen een uitermate luxueus uitgevoerde chocoladeletter, maar ook een brief van de Omgevingsmanager DEME Infra B.V. Charlotte Nooijer.
Natuurlijk ging de brief over de werkzaamheden m.b.t. de sluis.

Niet echt netjes hierboven, maar ik laat het maar zo. Zeker omdat ik toch wat aandacht wil vragen voor de foto hieronder. Waarom?.......Kijk zelf! 

                              terug naar boven                    

zondag 04 december 2022      
Donderdag jl., 01 december, maar weer eens wat foto's maken in het Munnikenland. Daar lagen o.a. de mij onbekende Romera (023.26627) en de Belgische Serena (040.17610).

   

Er wordt nog steeds gewerkt in de Waalhaven en dus is het aantal schuttende schepen bijzonder klein. Wel was daar de Replay (023.19980) uit Bergambacht.

   

Ook schutte 's middags de mij onbekende Ridderkerkse duwer Metamorfose (060.03292).

Opeens was daar ook de duwer Broedertrouw 4 (032.30773) die werd ingeschakeld bij het werk.

Vrijdagmorgen passeerde de Rinkje (060.02673), een schip dat ik hier niet vaak zie.

   

In het Munnikenland lagen nu de Eucharisteo (023.07092) en de Animo (023.19464).

Op onze wandeling terug zagen we in de verte de Stern aankomen. Het wedstrijdje viel in ons voordeel uit, we waren eerder bij de sluis dan deze Stern.

   

Meer valt eigenlijk niet te vertellen over deze dag. Misschien wel dat de Waalhaven een behoorlijk opgeruimde indruk maakte.

Gisteren, zaterdag 3 december, viel het aantal schepen dat schutte behoorlijk mee. De Batavia, geen foto, was 's morgens de eerste. Daarna schutten o.a. de Confidentia, Vincita, Casa Nova en ook de Betuwe (021.03747) uit Tiel. Deze laatste ging op de foto.

   

Vandaag bleef het natuurlijk erg stil, de zondagse sluiting brengt geen schip hier naartoe. Goed moment om weer eens in de Maashaven te kijken, waar de laatste dagen weinig activiteit was. Links de Plaat waar Dunea actief is, rechts boven de boomtoppen uit de fabriek van De Heus.

Omdat ik toch weer de weg moest oversteken om op de parallelweg te komen, nam ik daar de tijd voor een foto van de sluiskolk in diepe rust.

Meteen maar doorgelopen naar het Waalhoofd. Door een paar hekken even een andere plaats te geven, kon ik foto's maken vanaf de sluisdeuren van de Waalhaven. Ook daar diepe rust.

De Wilhelminasluis blijkt ook een interessante fourageerplaats voor vogels te zijn. Vanuit de keuken en door het glas heen zag ik o.a. een bonte specht en een witte reiger die op voedseltocht waren. De specht hoefde alleen maar voor dat voedsel naar de pot te gaan, de reiger moest meer moeite doen.

   

Staat op www.wilhelminasluisandel.nl een artikel over de NATO-brug bij Sleeuwijk, de afgelopen week besteedden twee kranten aandacht aan deze brug.

 

              terug naar boven   

 

 

 

 

Top