Home
Info Sluis
Nieuws
juni 2022
juli 2022 01-13
juli 2022 14-31
augustus 01-15
september 2-15
september 19-31
oktober 01-16
oktober 17-31
november 01-15
november 16-30
Contact

Gebeurtenissen van 17 t/m 31 oktober op, in en bij de Wilhelminasluis te Andel. 


maandag 31 oktober 
En dan is oktober ook al weer voorbij. Even wennen, want op zondag is de sluis nu gesloten tot de eerste zondag in april. Dus gisteren was de opening van de sluis de laatste in de komende maanden. Veel werd van de mogelijkheid tot schutten niet gebruik gemaakt, evenals vandaag niet trouwens.
Maar vandaag toch een opvallende gast, de Brakelse Antonia die driehoog geladen met containers passeerde. Zo hoog zag ik het hier nog nimmer.

Hoewel ik meer foto's maakte van deze Antonia bleek mijn camera niet bereid die te tonen. Het blijft dus bij deze ene foto. Daarom wat andere kiekjes, zoals de passage van de Barentszzee waarop heel wat gemotoriseerd verkeer moest wachten.

Maar ook in de Waalhaven was iets te zien. Wat precies weet ik ook niet, dus maar een plaatje zonder verder commentaar.

Vanmiddag kreeg ik een appie van een ex-sluiswachter die nu als pensionado met vrouw en zeeschouw Janna Jaantje door Nederland vaart. 

Leen schutte met nog een recreant, maar ook met behoorlijk zwaar materieel. Terecht vond hij dat geen goed idee.

 Verder geen nieuws van de laatste dagen. Morgen beginnen aan november 2022.

                           terug naar boven                

vrijdag 28 oktober
Niet veel te beleven, maar dan toch opeens een behoorlijk volle sluis. Als eerste zag ik de Mon-Rêve (023.18784) de sluis in komen. Welke droom er was weet ik niet, het zou de Amsterdamse Casa-Nova (021.01038), die daarna de sluis bezocht, kunnen zijn.Deze twee kregen nog gezelschap van een aantal recreanten. De foto's zijn niet echt of liever gezegd echt niet duidelijk. Oorzaak? Foto's vanuit de keuken.

   

Veel later trok een recreant mijn aandacht. Niet alleen door de gele verf die was gebruikt, maar ook door het schoepenrad dat zich goed toonde. In het Dorpsblad van Beesd is veel meer te lezen over dit vaartuig.

   

Tot slot vandaag een foto waarop is te zien dat het werktempo hoog blijft! Links is dat goed te zien. Maar de meeste tijd was de Waalhaven toch flink leeg. Op de foto is nog d'n BravenHendrik te zien die richting Gorinchem gaat. Maar met rechts de Enteq-1 en de Hein jr. hebben we het wel gehad.

               terug naar boven             

donderdag 27 oktober:  

Op 24 december 1944 crashte bij de Wilhelminasluis een Hawker Typhoon. Bij die crash kwam de piloot om. Het artikel over deze gebeurtenis staat nu op de andere website van de Wilhelminasluis. Nog niet alle vragen zijn daarmee beantwoord, hoewel delen van een dergelijk vliegtuig op de waarschijnlijke crashplaats zijn gevonden. Zekerheid dat het om dit vliegtuig gaat is er nog niet. Maar eigenlijk kan het niet anders zijn dat Campbell de piloot was van dit vliegtuig. Op de foto staat hij in de achterste rij derde van links.
We blijven verder zoeken tot 100% zekerheid is dat het om de Hawker Typhoon van Campbell gaat. Overigens staat Campbell op bovenstaande foto op de achterste rij, derde van links.

Een ander artikel dat nu compleet op de andere website staat is eveneens klaar.
Onderwerp is Cornelis Zeeman die in de jaren dertig van de vorige eeuw op de Wilhelminasluis werd benoemd tot sluisknecht. Hij bleef een aantal jaren hier, maar de van Marken afkomstige Zeeman trok in 1938 naar Urk waar hij havenmeester werd. 
Zeeman kwam hier terecht omdat door de afronding van de aanleg van de Afsluitdijk veel mensen zonder werk kwamen te zitten.

Toch ook nog wat foto's van de huidige situatie. Omdat de Nienke en de Tramp in de sluis lagen richting Waal, wandelde ik naar het Waalhoofd van de sluis. Daar zag ik een flink aantal oranjegekleurde objecten. Geen idee waar deze toe dienen.

Wachten op de uitvarende schepen duurde niet lang. Eerst kwam de Nienke langs, even later gevolgd door de Tramp.

Daarna was het weer stil in de sluis, ook in de Waalhaven trouwens, want daar was de Enteq het enige vaartuig dat er lag. Toen ik naar de Maashaven wandelde, zag ik vanaf de brug met behoorlijke snelheid de Hein jr aankomen. Het vaartuig bleek niet te gaan schutten, maar zocht een plekje bij de Enteq.

Alvorens weer naar huis te gaan, liet ik me verbazen door de veranderingen in de Maashaven. Wat een modern gebeuren is het daar nu.

                   terug naar boven      

dinsdag 25 oktober   
Ondanks het grote deel van de dag dat de sluis is gesloten, passeerden toch een aantal schepen waarvoor de camera tevoorschijn kwam. De eerste was de ex RP14 die in 1962 werd gebouwd en in 1990 van de sterkte werd afgevoerd. Nu is het een recreatievaartuig en heeft het als thuishaven Leimuiden.

Ook de Grato (023.34048) uit Krimpen a/d IJssel trok mijn aandacht. Het schip uit 2011 kende ik nog niet (dacht ik) en ging dit keer in twee delen op de foto.

   

Niet veel later zag ik de Broedertrouw XV (023.09671) in de Waalhaven arriveren met voor zich een flink ponton waarop flink wat materiaal.

Daarna alweer een schip dat ik nog niet kende (dacht ik opnieuw), de Gera (023.16720) uit Hardinxveld. Hierbij keek ik in het Munnikenland, waar ook de Concordia lag.

Dan maar eens een foto waarop niet wordt gewerkt, maar waarop wel het resultaat van hard werken is te zien. De Waalhaven Oost in dit geval.

Aan het einde van de middag schutte de Statum (060.02231) met Anton (023.20868) voor zich.

                        terug naar boven       


zondag 23 oktober   
Gisteravond kreeg ik een foto toegestuurd waarop de Blusboot Batouwe (023.36517) in volle actie is. Zo laat het schip zich veel beter zien dan op de foto die ik vanuit onze keuken maakte. Deze foto kwam van Joost Roeland, mijn hofleverancier van prachtige opnamen.

Zondag vandaag en dus niet veel te doen op deze een-na-laatste zondagsopening van de sluis. De grote Duvo (060.02576) uit Rotterdam was een echte verrassing. Het schip was op weg om grond uit het Munnikenland op te halen. Morgen zal ik het schip daar in volle actie kunnen zien. 
Voor het uitvaren van de sluis moest de Duvo nog op een andere manier in actie komen. Na het binnenvaren gingen de Maasdeuren niet helemaal dicht. Eigenlijk dus een storing/stremming, maar door met de motor hard vooruit te slaan zonder vooruit te gaan kon het euvel (waarschijnlijk) worden verwijderd. Schutten ging tenminste weer gewoon als altijd.
Meestal keert de stremming terug na een aantal dagen, ik zal dat in de gaten houden.

Een spits blijft altijd heel leuk om te zien, logisch dat ik voor de Gelderse Maan (023.15258) uit Elst naar buiten naar de brug ging. Vanaf dat punt zag ik hoe nietig de Maan afstak bij het werkmaterieel.

Laat in de middag liet de Duitse Annabell (048.04370) zich schutten richting Maas. Het schip uit Haren/Ems was nog een onbekende voor me.

                                 terug naar boven                    

dinsdag 18 - zaterdag 22 oktober

Deze week met mondjesmaat de camera gebruikt, veel scheepvaart is er immers niet i.v.m. de werkzaamheden. Ter illustratie een beeld van de activiteiten in de Waalhaven.

Regelmatig gaat materieel van de Maas- naar de Waalhaven en vv. Dat levert dan vaak een behoorlijk gevulde sluis op, zo ook op woensdag jl. Te zien zijn dan op de voorgrond links de Enteq-1 uit Werkendam, rechts de Geertruida van der Wees met een flink ponton voor zich en op de achtergrond de Albula. 

Goed te zien zijn momenteel de veranderingen aan de westelijke Waalhavenoever. 

Aan de overkant was die dag behoorlijk wat materieel afgemeerd. Te zien zijn daar de Enteq-1, de Zeehond van Nobel Waterwerken, de Geertruida van der Wees en het ponton Geka 35. Het opvallende oranje bootje vroeg gewoon om een foto, maar ook de Enteq-1 deed dat.

Jammer dat ik niet de sluis op kon bij de passage van de duwer Oosterdok (023.11981), een onbekende voor me die richting Maas ging. 

Opvallend dat er ook oog is voor het kleine. Zo waren twee man bezig het paadje en trappetje naar een bruggetje in de sluiskolk te herstellen. Voor mijn gevoel was het betreden van dat bruggetje al jaren "onmogelijk" gemaakt met het bekende oranje lint.

Hoewel slechts mondjesmaat wordt geschut, zijn storingen daarmee nog niet uit de wereld. Hieronder een paar mededelingen die ik ontving en een opname van die stremming..

Een andere stremming die eerder binnenkwam kan ik niet helemaal plaatsen. 

Afijn, vanochtend kwam de Batouwe (023.36517), een blusboot van de Brandweer de sluis in. Meestal is dit schip in de thuishaven Tiel te vinden. De foto maakte ik weer eens vanuit de keuken.

Zag ik deze Batouwe niet eerder door de sluis komen, dat geldt ook voor de Duitse Marine (023.18730) uit Duisburg. Deze Marine is van oorsprong een Nederlands schip uit Zutphen. 

Tot slot nog wat anders vandaag. Twee foto's, gemaakt vanaf de brug, die tonen dat het werk in de Maashaven al heel goed opschiet! Nu hoop ik dat de toch wel monumentale Wilhelminasluis al deze nieuwigheden kan verwerken. 

             terug naar boven   


maandag 17 oktober 2022  
Het was al vroeg druk in de sluis. Zelfs zo dat het leek alsof al het materieel verhuisde van de Waal- naar de Maashaven. En dat allemaal in een behoorlijk fikse regen!
Foto's komen dan ook vooral vanuit de keuken en als eerste eentje van de Geertruida van der Wees die met een groot ponton met erop flink wat materieel schutte naar de Maashaven. Morgen maar eens kijken waar dit materiaal voor dient.

   

Later kwam de Hein jr van Deme ook schutten en ook nu weer met een flink ponton met wat vaste onderdelen aan boord.

Regen bleef in overvloed naar beneden komen, maar in de auto zaten we comfortabel en droog. Naar De Rib dus maar, waar bij De Heus de Destinatie (021.04363) lag.

Op de foto hierboven is op de achtergrond al flink wat activiteit te zien. Rechts het ponton dat Geertruida van der Wees daar bracht.

We reden daarna het Munnikenland in om alles van een andere kant te bekijken. We zagen daar de Jaguar en de Neeltje van de Woudrichemse vissers volop actief te zijn.

Terwijl we daar stonden zagen we de Pake (023.02051) uit De Meern richting sluis gaan.

                 terug naar boven      

 

Top