Info Sluis
Home
Nieuws
juni 2022
juli 2022 01-13
juli 2022 14-31
augustus 01-15
september 2-15
september 19-31
oktober 01-16
oktober 17-31
november 01-15
november 16-30
december 01-30
januari 01-31
februari 01-28
maart 01-31
april 01-30
Nieuwe pagina
Contact

Van 25 t/m 28 februari
Weer een update met een aantal dagen tegelijk. Gewoon omdat het heel rustig was en bleef, tot deze dag dan. Laat ik maar beginnen met afgelopen zaterdag 25 februari. Weinig vaart, maar wel een opvallende gast. Het was een Pools schip uit Szczecin die richting Maas ging. Het regende, dus geen foto gemaakt. Wel eentje geleend bij René Keuvelaar die een prachtige foto had van deze Island (040.15700). Overbodig om te melden dat ik dit schip nog niet eerder zag.

Zondag en de sluis dus dicht. Wel nog gekeken naar een paar schepen in het Munnikenland waar o.a. de Christiaan C (023.15638), de Kalithea (023.12457) en de Readiness (022.05117) lagen.
Ook de volgende dag, maandag 27 februari, leverde niet veel op, maar in ieder geval wel een schip dat mij nog onbekend was. Het was de IJsselmonde (031.70541) uit Rotterdam.

Maar dan vandaag! Ouderwets druk op deze dinsdag 28 februari. Waarom? Geen idee, maar wel leuk. Een paar schepen vermeld ik hier, allemaal lukte echt niet. Beginnen maar met de Laura (023.12261), een onbekende duwer die solo op pad was.

De Den Bosch Max Groen (023.38915) ) kwam tergend langzaam de sluis in en ging er later in hetzelfde tempo weer uit. Ons ontbijt prevaleerde en dus geen wandeling naar de brug maar twee foto's vanuit huis.

   

 Daarna zocht ik de spreekwoordelijke krenten uit de pap. Klopt natuurlijk niet, want alle schepen zijn me bijna even lief. De The-An VI (023.12794) bijvoorbeeld die me verraste. In mijn archief stond al een The-An VI, maar dan met het Europanummer 023.10599. Die The-An VI bleek al in 2021 te zijn gesloopt. 

 Vandaag ook een opvallende rol voor de forse duwer Tygo (020.05639) die met de duwbak Hessel richting noord ging, Een tijdje later kwam Tygo weer terug, maar nu met de Leie voor zich.

   

De Salvatore die later kwam, was onbekend voor me. Maar even zoeken leerde me dat het om de ex-Alida (023.10954) ging, zie foto.

Vanmiddag ook maar weer eens op De Rib gekeken. Tussen twee duwbakken in lag daar de Stedo (060.01867), een bekende voor me. 

Vanaf De Rib zag ik in de Maashaven de grote Thalia (023.28065) uit Maasbracht liggen. Later kwam dit schip schutten.

In het Munnikenland was het drukker. Vooraan lag daar de Sailing Home (080.00016).

Verder weg zag ik dat de Vera (023.02721) werd gelost. Nog verder weg lag de Deeneplaat (023.11260) tegen de Loreley (023.12069).

 

   

Opvallend dat het werk ook in details lijkt te zijn aangepakt. Ik zag tenminste een aantal reddingsboeien hangen, klaar voor gebruik. 

In die Waalhaven werd nog hard gewerkt met en vanaf de Barendszzee (020.08073).

Genoeg voor vandaag en komende dagen. Jammer dat ik bij het maken van de update halverwege werd weggeroepen i.v.m. een gebeurtenis waarbij mijn aanwezigheid noodzakelijk was.

                               terug naar boven   

vrijdag 24 februari                     
En weer kon ik het niet laten om een paar foto's te maken. Niet veel, maar wel een aanvulling voor het archief. De eerste was de Gretina (018.22890) uit Urk die zich met de grote bak Sandra voor zich zuidwaarts spoedde. Leuk om te zien dat, ondanks de vele digitale hulpiddelen, de matroos moet kijken of het schip onder de gesloten brug door kan.

Van de Maaskant kwamen twee houseboats, een soort van zelfstandig varende  bungalows uit Wordragen. Alles wat je erover wilt weten kun je hier vinden.

   

Daarna nog één foto en wel van het 110m schip Maria Jeanet. Waar ik dacht een onbekend schip te zien, was ik alweer abuis. De foto in het archief met het schip bij FeedValid in het Munnikenland heb ik maar vervangen.

That's all. Alleen nog twee foto's waarin de sluis en ons huis een flinke rol speelt. Links op de eerste foto de Struikwaard, op de voorgrond onze woning.

Op de tweede foto, ook deze is gemaakt door Walter de Groot, op de achtergrond het Munnikenland. Goed te zien zijn de Waalhoofden van de sluis in het midden.

                      terug naar boven                 

donderdag 23 februari              
Heel vroeg, tenminste voor ons, kwam de Baco (023.11936) de sluis in. Wel moest ik uitleggen wat die naam zou kunnen betekenen. 

Eeen tijdje later lag de Barentszzee in de sluis te lossen. Daarna was het even wachten op twee duwers die vanaf de noordkant de sluis inkwamen om te schutten. Het waren de Esperance (020.05866) en de Rodie 2 (023.35714).

   

Toen maar weer eens een wandeling uitgezet langs het Munnikenland. Daar viel meteen de Miranto (021.04805) op. Ik dacht dit geladen schip niet te kennen, maar dat viel mee. Het kwam in mijn M-lijst voor. Toch maar een foto gemaakt.

Verder naar achteren zag ik een schip worden geladen en met moeite kon ik op de boeg een naam lezen: "Arina". Iemand misschien meer info over dit schip? Google bracht me niet veel verder.

Afijn, meer niet vandaag over schepen die ik zag. Wel over andere schepen. Daarvoor keek ik in de rubriek R,K&M van de voorlaatste Schuttevaer.
De eerste bekende die ik tegenkwam in de lijst van schepen die van eigenaar wisselden was de Sownent (023.29364). Dit schip verhuisde naar Stavoren en heet nu Faresia.

   

De Heemskerker Lia (022.05076) verhuisde naar Wieringerwaard met nu de naam Suburan. Hieronder het schip nog als Lia in de Wilhelminasluis.

De Werkendamse Via Mare (023.25225) is nu de Missouri uit het Belgische Wijnegem. Hieronder het schip nog met de oude naam.

Tot slot de Mila (030.11637) hieronder op de foto. Van Oosterwolde verhuisde dit schip naar Bremen en het draagt nu de naam Thwan-Eva.

Dan nog één foto en wel van een reiger die de hongerige meeuwen schijnt te hebben afgelost. Op de nieuwe remming in de Waalhaven stond deze vogel lange tijd roerloos. Zo lang, dat ik besloot om maar weg te gaan. 

Meer niet vandaag. Hopen dat iemand meer kan vertellen over de Arina die vanochtend bij Feed Valid lag.

                       terug naar boven                         

woensdag 22 februari      
Toch maar weer een update. Mijn goede vriend Cees Venderbos uit Woudrichem bracht op zijn bezoek aan ons interessante foto's mee. De eerste is van de Lucia (023.22715) die gisteren met het grote ponton Risico 1 voor zich bij Woudrichem vanaf de Merwede de richting sluis koos.

Misschien nog wel interessanter waren de foto's die hij meebracht van het gebruik van een gele kegel op het voetveer Woudrichem - Slot Loevestein. Hij vertelde me precies wat de bedoeling van deze kegel is. Natuurlijk kon ik niet alles onthouden en ik nam mijn toevlucht dus maar tot Google. Via deze link kom je op een uitgebreide pagina die alles vertelt over het gebruik van deze gele kegel.

   

Zelf zag ik tijdens onze wandeling naar en in het Munnikenland behoorlijk wat activiteit bij Covaco. Of is het toch Feed Valid? Hoe dan ook, de Jamaica (023.17777) uit Maasbracht ging als eerste op de foto.

Dwars in het water tussen sluiseiland en Munnikenland lag de Blizzard met een grote bak voor zich.

We wandelden verder, maar kwamen later toch weer, om thuis te komen, langs het Gedenkteken. De foto's hieronder staan dus niet in chronologische volgorde.
Achteraan in het Munnikenland was het ook druk. Daar lag o.a.  de Vera (023.02721).

Ook lag daar aan het einde van het water van Feed Valid de Arta (030.11845) uit Maasbracht die zo te zien bijna geladen was.

Vanuit het Munnikenland kregen we een heel ander zicht op de schepen die bij de fabriek lagen. Nu was het een trio dat we zagen met de Anmares (030.21433), de Vera (023.02721) en de Nivoma (031.70656).

Hieronder een prachtig rijtje dat we al eerder zagen  met de Jamaica, Valzeinas en drie bakken.

Drijvend in de haven zagen we later nog eens de Valzeinas en de Jamaica, maar nu ook de Meppelse Willem.

 

 

                  terug naar boven                                    
dinsdag 21 februari  
Nou, waar men druk bezig is geweest de werkplekken schoon en in goede staat op te leveren, bleek vandaag dat dit toch niet genoeg was. Vrachtwagens kunnen de bocht van de Parallelweg naar de sluis niet maken zonder van het asfalt te geraken. Links de oostkant, rechts de westkant vanaf de weg gezien.

   

Ook de bocht onderaan de afslag valt voor vrachtwagens niet te halen zonder schade te maken.

De schepen, en dat waren er niet veel vandaag, lukte het wel door de sluis te gaan zonder een spoor achter te laten. De ir F.W. Conrad (039.00070) kreeg later ter hoogte van de Oude Silo, het appartementen- complex in Andel, de aandacht van Hans de Weerd die er ook een foto (de tweede hieronder) van maakte.

Bijzonder opvallend was later de Lucia (023.22715) die met "geheimzinnig" materiaal op weg was naar Aalst. Eerst twee foto's van de lading met eronder het grootste gedeelte van de Lucia. 

   

Hans de Weerd zag even later het transport aankomen en gelukkig maakte hij ook hier een foto van,  met Poederoijen op de achtergrond.

Bodemvondst       
Tijdens het zomers recreëren een paar jaar geleden op het strand tegenover Andel, stuitte een inwoner van dat dorp op een verdacht object. Inschakeling van de Hulpdiensten bleek noodzakelijk voor dit wat een gevaarlijk stukje oorlogstuig bleek te zijn. Bijna ter plaatse werd de brisantgranaat opgeblazen. Philip maakte er een prachtige foto van. 

                     terug naar boven                

maandag 20 februari    
Tussen de aandachtvragende carnavalsperikelen door toch een kleine update. Drie schepen die ik hier nog niet eerder zag en ook niet bij De Rib of in het Munnikenland. 

Hierboven de Nova (023.13969) waarbij naast dit schip nog de ook al onbekende Janneke (031.70656) lag

Achter dit duo de bekende Spes (023.12077), toch maar een foto van gemaakt. De Valzeinas die nog verder weg lag, blijft deze keer fotoloos.

Uitgerekend tijdens onze uitgebreide koffietafel kwam een onbekend schip vanaf de Maas de sluis in. Het was de Vechtland (023.12077) uit Arnhem. Vanuit huis maakte ik wat foto's, waarvan de onderstaande door de keuring kwam.

                 terug naar boven          

vrijdag 17 februari  
Zo, dat is nog eens opruimen! Het begon al vanochtend vroeg toen de rijplaten werden verwijderd.

Dat karwei geklaard kwam de volgende vrachtwagen eraan, nu om het zand weg te halen dat is gebruikt om de op- en afgang naar De Struikwaard beter te maken.

   

Daarna was het de beurt aan de verschillende apparaten/machines die waren gebruikt. De rest heb ik maar niet op de foto gezet.

Het pad waar de rijplaten lagen was daarna aan de beurt om in de oude staat te brengen. Zo ook kreeg het parkeerterrein een grote schoonmaakbeurt.

   

Aan het einde van de middag nam ik ook een kijkje bij het aangelegde voetpad. Ook daar was de boel flink opgeruimd.

Dan waren er nog een aantal schepen die passeerden, waarvan sommigen mijn aandacht trokken en dus ook kregen. De eerste was de Boost (023.09939), de tweede de duwer Hanne (053.06280). Beide schepen zie ik hier niet al te vaak. 

   

Tegen het einde van de middag een m.i. uniek transport, zeker voor de Wilhelminasluis. Het was een complete woning, zelfs met een echte schoorsteen, die de sluis inkwam. Voorop de Trio (020.11601) en achteraan de Jacobus (023.23035).

   

        terug naar boven         

donderdag 16 februari      
Het zal niet lang meer duren of het werk in de Waalhaven en/of de aanleg van het voetpad daar als afgerond kan worden beschouwd. Vanochtend vroeg werden in ieder geval al een paar machines, waaronder een wals(je), opgehaald.

Ook andere apparaten gingen die kant op, zelfs langs de sluis. Wat de eerste voor iets is, ontgaat me eigenlijk wel, de tweede kan ik wel thuisbrengen.

   

Zo te zien zijn de werkzaamheden voor het voetpad afgerond. Het ziet er in ieder geval goed uit.

Op de parkeerplaats bleef een flinke hoop eh eh, ik noem het maar zand, over. Later werd ook die berg afgevoerd.

Toch ook nog wat foto's van schepen gemaakt. Allereerst van de duwer Gillis (040.29060) die de grote Rob (061.05125) voor zich had. Trots wapperde achterop de Gillis de Friese vlag.

   

Omdat ik dacht de Zwolse Miryana (023.21599) niet te kennen, wandelde ik voor een foto ervan naar de brug. Later, nu dus, zag ik dat ik dit schip eerder zag. Die foto heb ik nu vervangen.

                  terug naar boven           

woensdag 15 februari       

Vandaag toch weer een aantal schepen een foto gegeven. De twee slepers Scheldestroom (027.16913) en Merwestroom (023.33206) kwamen terug van een karweil elders en gingen nu weer terug naar thuishaven Hardinxveld.

In het Munnikenland was de Zuidenwind (023.25512) bijna gelost en lag de Belgische Serena (040.17610) uit Brasschaat te wachten.

   

Opeens waren ze daar, een aantal rubberboten uit Hedel die de Poolster (031.10593) gezelschap hielden. In die rubberboten een aantal militairen. 

Aan de aanleg van het voetpad naast de Waalhavenwest werd hard gewerkt. De toplaag van het pad werd aan het einde van de middag op de parkeerplaats gedropt. Morgen verder.

Ook het aanleggen van licht bij het voetpad krijgt veel aandacht. Binnenkort, vrijdag zal het klaar zijn, neem ik daar wel eens een kijkje.

              terug naar boven   

maandag 13 t/m dinsdag 14 februari         
Wel, voorbije maandag was het 53 jaar geleden dat ons huwelijk werd gesloten: tijd dus voor andere dingen dan de Wilhelminasluis. De dag erna, dinsdag, leverde wel wat foto's op. O.a. maakten we een trip door de Biesbosch en natuurlijk maakten we gebruik van onze Museum Jaarkaart.

Maar bij onze wandeling rond het Museumeiland kwamen we al snel een bekende foto tegen van het Gedenkteken dat in de buurt van de sluis staat op de grens Brabant-Gelderland, hierboven op de voorgrond. Een foto waard dus.

Ook een foto kregen twee rondvaartboten die we vanachter onze koffie mèt konden zien liggen. De namen ontbreken helaas. Wel heb ik een Europanummer, 023.25512.

   

Bijna weer thuis zagen we in het Munnikenland een bekende arriveren. Het was de Zuidenwind (023.13829).

Eenmaal weer thuis kon ik het niet laten te zien wat de vorderingen vandaag waren met het voetpad. Oordeel zelf, de foto geeft een goed beeld.

Hier laat ik het maar bij. Maar zien wat de dag van morgen brengt. 
                terug naar boven        

dinsdag 07 februari t/m zondag 12 februari
               
Door het grootscheepse onderhoud aan de remmingen en geleide werken nemen de meeste schepen een andere route en laten ze de Wilhelminasluis links liggen. Of rechts natuurlijk. Buiten het werk is er dan ook maar weinig te beleven. 
Hieronder eerst twee foto's van 07 februari van de Waalhaven en de Barentzzee (020.08073) met eronder een opname van de oostkant van de haven met materieel.

   

De volgende dag, 08 februari, het Poolse schip Timbo (023.05633) dat nu naar buiten schutte na bij De Heus in Andel te zijn gelost.

   

Bijzonder dat niet veel later opnieuw een Pools schip was te zien, de Oliwia (020.10538) uit Zczecin. Dit schip ging echter naar Food Valid.  

Later in de middag een duo. Het was de duwer Zeemeeuw III (020.01618) die achter zich de Anna (023.10326) had. Het leek of de schepen een afspraak hadden om samen verder te gaan.

Donderdag 09 februari bracht alleen wat opnamen van het Munnikenland bij Feed Valid. Dicht bij de weg lagen de Verwachting (023.11065) uit Nederhemert en de Poolse Oliwia te wachten op de dingen die gingen gebeuren.

Erachter dreef de Eucharisteo (023.07092) uit Nunspeet. Daar weer achter de Valzeinas (023.17564). De Asintha (031.10559) lag daar tegen de kant. 

Op een overzichtsfoto heb ik nog eens de Asintha, Verwachting en Owilia "gevangen".

Vrijdag 10 februari was het druk op de sluis en ook in de Waalhaven trouwens. Zo was een ploeg in de mist bezig met het verwijderen van de afzetting van de sluishoofden. 

Ook werd een start gemaakt met de aanleg van het voetpad op de zomerdijk om mensen op een goede manier van boord te laten gaan. Het pad loopt tot het wachtgebouw. Vandaag stond o.a. het leggen van ijzeren platen op het programma.

   
   

Verrassend ook het bezoek van de RWS Merwestroom (IMO 9840192) die richting Maas ging.

   

 Ook leuk de passage van de grote Waterweg (023.18358) die de andere kant opging.

   

Het schip met de Friese naam Pake (023.02051), kon ik natuurlijk niet zomaar laten passeren.

Tot slot van deze dag twee foto's van sluishoofden. Eerst die aan de Waalkant en eronder de Maashoofden.

Onverwacht kreeg ik zaterdag 11 februari nog wat schepen te zien. Zo passeerde de Amistade (023.24844) die we eerder al ter hoogte van de camping zagen varen richting sluis.

In het Munnikenland lagen de Maasbrachtse Portador (060.04134) en de Ab Alio (030.51467).

   

Vanaf het Gedenkteken zag ik dat bij De Heus in Andel de Volharding (023.07233) lag. Een foto dus maar.

Tot slot van deze lange update twee opnamen van het aan te leggen pad. Hoewel zaterdag, was men daar toch een paar uur bezig. Het resultaat was duidelijk.

                              terug naar boven   

maandag 06 februari
Er werd in de Waalhaven weer stevig gewerkt. Waaraan? Dat kon ik niet zien, maar wel dat het bruggetje daar behoorlijk vordert.

   

Twee aalscholvers hielden tijdens het uitbuiken toezicht op het werk.

Ondanks het werk kon de scheepvaart zonder problemen passeren. Ook dus de Frisian (060.02897) die met een flinke bak voor zich tijdens ons ontbijt richting Maas ging. Als thuishaven voert dit Friese schip Oppenhuizen, een dorpje iets ten zuiden van Sneek. 

Later was de Timbo (023.05633) een schip dat de aandacht trok. Zo'n 88 jaar geleden kwam dit schip in Nederland in de vaart, maar na nogal was wisselingen in Nederland hoort het nu sinds 2022 thuis in Polen.

In het Munnikenland trok een 135m schip ook al vanwege de naam de aandacht. Het was de Duc In Altum (023.31380). Deze Latijnse spreuk staat voor "Vaar uit naar het diepe". Het schip hoort trouwens thuis in Maasbracht. 

Dan toch nog even terugkomen op 02 februari jl. Uit de rubriek R, K&M in de Schuttevaer stond dat de Franse Revolution (018.23261) naar Nederland was gekomen en nu vaart als de Sedulo vanuit Werkendam. 
Joost Roeland stuurde me een foto die hij op 14 juni 2022 maakte van die Sedulo ter hoogte van Rossum. Hij maakte daarbij de alleszins juiste opmerking dat de rubriek in de Schuttevaer behoorlijk achterloopt. Dat is inderdaad zo, maar in ieder geval blijven we zo wel op de hoogte van verschillende mutaties.

Verder geen nieuws over de dagen achter ons. Volgende bijdrage zal ook weer een dag of wat vragen.

                          terug naar boven             

donderdag 02 februari    
Voor 07.00 uur vanochtend werd ik wakker door geluiden die ik niet kon duiden. Opgestaan dus maar om te zien wat er aan de hand was. Wel, al snel was duidelijk dat de Barentzzee voor onze woning lag en zo werd bevoorraad met werkmaterieel.
Het was druk, ook met oranjegejaste mannen. Gelukkig duurde het niet lang voordat deze operatie voorbij was en alles en iedereen vertrok. De kraan stond nog steeds pront omhoog.
Met mijn mobieltje maakte ik een aantal opnamen van deze operatie die ik hieronder zonder ze te verbeteren hier heb geplaatst. 

   
   

Later op de dag nam ik een kijkje naar de werkzaamheden in de Waalhaven. Het was er aanmerkelijk rustiger dan in de afgelopen dagen.
Hieronder eerst een havenoverzicht met daaronder een opname van resp. Waalhaven West en Oost. 

   

Schepen kwamen er niet veel. Ik zag de Sayonara en de Cornelis B fotoloos passeren. Wel een foto kregen de Catheli en de Jaël. 

   

Dan was er nog de Schuttevaer en de rubriek daarin van R K & M, Rivieren, Kanalen en Meren. Tussen de wijzigingen zag ik opnieuw bekenden van de sluis.
Allereerst de Gratias (023.29233) die van naam is gewijzigd in Isar. Thuishaven blijft Werkendam. Hieronder die Gratias in de sluis op 30 september 2021.

De Franse Revolution (018.23261) uit Douai werd verkocht naar Nederland. Het gaat nu vanuit Werkendam varen met de naam Sedulo op de boeg. 
Hieronder het schip nog als Revolution op 17 juni 2017. 

                 terug naar boven 

woensdag 01 februari   
Vandaag ben ik maar heel kort, tegen het einde van de middag, op de sluis geweest. Het viel me toen op dat nu een bruggetje vanaf de remming in de Waalhaven naar de belendende zomerdijk van de Struikwaard loopt.
Mooi gezicht, maar wat een verspilling. Immers, aan de andere kant van de Waalhaven ligt een prachtig parkeerterrein en gaat er een uitstekend te gebruiken pad naar de reservedeur. 
Welhaast zeker heeft iemand, of meer mensen, zitten slapen bij de gesprekken over de uitvoering van dit projekt. Of is er toch een goede reden om aan de westkant een pad aan te leggen dat kan concurreren met het bestaande pad aan de oostkant? 

                   terug naar boven            

Top