Home
Info Sluis
Nieuws
Contact


woensdag 29 juni 2022
Voorbije maandag zag ik in de avond nog het passagiersschip Z8 (023.36736) uit Drimmelen passeren. Geen zin meer om toen nog een foto te plaatsen, maar het moderne schip is het wel waard, dus allá!

O.l.v. de F50 (027.17119) en de Ruurtje (027.18919) passeerde gisteren deze kraan twee keer. 

Vandaag geen enkele foto van de sluis gemaakt, wel van de Zwitserse Bo (023.27447) die met een flinke bak bij Covaco in het Munnikenland lag. Op de eerste foto is ook nog de kleine Carmen te zien.

Ook een aparte foto van deze Bo. Deze duwer zat nog niet in mijn archief.

Verderop lag een bekend Pools schip, de Hannibal (060.02468).

Nog verder weg, ter hoogte van het dorpje Rijswijk, lag een groot schip grond te laden dat over is in het natuurgebied Munnikenland. Het was de Miryana (023.21599). Tot nu toe een onbekend schip voor me.

Tot slot nog een drietal foto's van het werk in de Maashaven. Inventief de oplossing om schepen toch te geleiden naar en in de sluis.

   

                                      terug naar boven 


maandag 27 juni 2022
Toevallig was ik vanochtend in de buurt van het Gedenkteken toen daar de Belgische Ancolia (031.10604) arriveerde. Het schip nam meteen de plaats in van de La Cabana (023.13980) die was gelost en nu vertrok.

In de loop van de middag zag ik twee mannen bezig met het plaatsen van een reclamedoek van Deme, het bedrijf dat de vernieuwing van de remmingen en geleidewerken in de twee voorhavens van de sluis leidt.
Het is een zeer opvallend doek, maar of het zin heeft dit hier te plaatsen?

                      terug naar boven   

zondag 26 juni 2022
Vanochtend vroeg wandelden we langs het Munnikenland, er lagen twee schepen. Achteraan de bekende Iris en dichterbij de Rotterdamse La Cabana (023.13980), een schip dat hier niet zo vaak komt.
Alleszins een foto waard dus.

Onderweg naar Uden gisteren kwam om 11.42 uur een bericht binnen van Vaarweginformatie. Ik stopte even bij La Place om het bericht te bekijken. Eruit bleek dat vanaf 11.26 uur de Wilhelminasluis was gestremd.
Later, weer terug op de sluis, hoorde ik dat een stuk steen een deur een beetje liet open staan. Duikers erbij en om 14.23 uur kwam het bericht dat de stremming was opgeheven.
Vanmiddag stak ik op de brug de weg over om foto's te maken van de werkzaamheden in de Maashaven. Er is behoorlijk wat veranderd daar. Nu was er natuurlijk rust en lag het kraanschip Albula (023.14853) bij de loswal.

Aan de oostelijke zijde was het flink veranderd. Links vooraaan blijft voorlopig die ene paal staan. Reden? Daar staat een camera op, nodig voor het veilig kunnen schutten. 

                           terug naar boven     

donderdag 23 juni 2022
Er wordt de laatste tijd op wel heel vreemde tijden geschut. Het waarom ervan is o.a. af te leiden uit een artikeltje in de laatste Schuttevaer.

   

Wie deze oplossing van een steward heeft aangedragen verdient zeker geen pluim.  Nu is het vaak zo dat drie mensen op de sluis zich bezig houden met het schutten. Eentje binnen bij de camera's, eentje ergens op het sluisterrein en een steward die ook niet veel doet. Wat een wereld.
Dan toch maar wat actieve schepen op de foto. Beide schepen herkende ik op dat moment niet. Later wel.

Op de voorgrond is het passagiersschip Fiep (023.03025) vlakbij, terwijl achteraan de Kedia (022.05160) draait om gemakkelijker grond uit het Munnikenland aan boord te krijgen. 

Gisteren weer een bezoek van ca. tien personen, waarschijnlijk van een MBO-klas. Dat laatste leid ik af uit de discipline waarmee iedereen een oranje jas en reddingsvest droeg. Doel van deze excursie? Ongetwijfeld meer kennis te vergaren.

Vandaag nam ik ook maar weer eens een kijkje in de Maashaven om te zien of het werk daar al opschiet. Wel, oordeel zelf. 

 

   

 

Zo te zien ziet het tempo er goed in, maar of dat genoeg is om op tijd het werk te hebben afgerond? En ach, wat maakt het ook uit, er komen nog zoveel dagen.
Tot slot een opname van een slechte situatie. Als je aan de Brabantse kant omhoog gaat naar de parallelweg van de N322 heb je heel slecht zicht op verkeer dat over de brug komt. 
Bio-diversiteit is belangrijk, maar zeker niet ten koste van. Maaien dus die handel.

                      terug naar boven          

dinsdag 21 juni 2022     
Omdat het in de afgelopen tijd een beetje rommelig geheel werd, vandaag een inhaalslag om weer bij de tijd te zijn. Daarmee begin ik met een foto die ik kreeg toegestuurd door Femke Glasbeek, een achternichtje van me. Hoopvol keek zij een paar weken geleden naar de rivier in Praag, maar al wat zij zag was een eenzaam rondvaartbootje.

Nee, dan was het in de sluis zo nu en dan heel wat drukker. Op vrijdag 27 mei bijv. toen het 's middags bijna "volle bak" was.

Zaterdag 28 mei gaf ook een aardige schutting te zien toen een aantal amfibievoertuigen zich richting Woudrichem liet schutten. 

   

 

   

 

   

 

   

  

   

 

   

In het begin van deze week passeerde de Groningse Lauwerszee (023.27593), een schip dat ik nog niet kende. Ik was te laat voor een foto, die heb ik daarom geleend van René Keuvelaar.

Later bleek dat het schip wel in mijn archief zat, maar dan met de namen Stella Maris en Reina Anna. 

   

De Belgische Merenzo (060.03810) uit Antwerpen moest in het Munnikenland zijn om te lossen.

In dat Munnikenland lagen toen ook de Volenta bij de vulpijp en de Inspé dichtbij de weg.

Opvallende passanten waren zeker de grote Bonito (023.32452) en de Inconstant (023.32569).

 

Toch ook maar weer een foto gemaakt van de werkzaamheden in de Maashaven. Het schiet al aardig op daar.

                  terug naar boven    

mei/juni 2022
Nu begin ik hiermee met wat oudere foto's die ik van verschillende zijden kreeg toegestuurd. Een foto van de Prins Willem Alexander bijv. die vorige week passeerde.

Natuurlijk gaat veel belangstelling uit naar het vernieuwen van de aanlegplaatsen. Nu nog gebeurt dat al weken in de Maashaven.

 

 

 

Ergens in de afgelopen periode zag ik een mij onbekend schip in de Waalhaven liggen.. Het bleek de
Hisla (022.06633) te zijn. 

                  terug naar boven  

Top