woensdag 20 april 2016 Opnieuw een prachtige dag, maar nu eentje waarop de vaart achter bleef op het aantal schepen gisteren. De zes schuttingen van de STC-schepen brachten het aantal passanten toch nog op een redelijk niveau. De Tripang was de eerste vanmorgen, te vroeg vond ik. Rond een uur of negen ging ik naar de brug om een foto te maken van de ark die gisteren bij de loswal van Van der Ven was aangekomen.
Op hetzelfde moment was de Ostia, een Belgisch schip uit Schoten, de sluis ingekomen. De reis die in Duitsland was begonnen, zat er bijna op. De Heus in Andel was namelijk het doel van deze reis. Op de achtergrond zijn ze al te zien, de STC-schepen Prinses Beatrix en Prinses Christina. Ze moesten wachten tot de Ostia was weggeschut.
Daarna schutten de C'est la Vie en de Deeneplaat, maar beide schepen miste ik door bezoek dat aandacht vroeg en kreeg. Piet Lobregt miste de Deeneplaat niet, want hij zette het schip wel op de foto.
Zelf nam ik een kijkje bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. De Abel-Niels lag er gisteren ook al te lossen, maar nu was ook het Duitse schip Herzogenburg er gearriveerd.
In de sluis voer de Jennij binnen; het schip kwam terug van een karweitje bij Empel en ging nu weer terug naar Woudrichem. In de sluis moest het wachten tot de eveneens terugkerende Deeneplaat was aangesloten.
Wij gingen daarna het Munnikenland in, op weg naar Slot Loevestein. Na een kleine wandeling daar zagen we op de terugweg de Risico net de bocht nemen om de Waalhaven van de sluis in te varen.
Piet Lobregt was ook weer op pad en hij stuurde me nog twee opnamen die vanaf de kant van Poederoijen zijn gemaakt. Eerst de Alfa-Mea met de Patria nog tegen zich aan bij De Rib. Later in de middag vertrok de Patria om naar Helmond te gaan. Ook zette hij de Ostia aan de kade bij De Heus op de foto.
Verder valt weinig te melden vanaf de Wilhelminasluis, want meer schepen kwamen er niet. Wel waren de mannen van Prop bezig met het "borstelen" van de paden. Je moet dan niet in de buurt komen, want dan vliegen de steentjes om je oren.
dinsdag 19 april 2016 Een prachtige dag waarop als vanouds werd geschut. De vaart kwam weliswaar nog wat aarzelend op gang, maar rond 09.00 uur was het de Gerrit-B die het spits afbeet. In de Waalhaven lag Jennij toen al te wachten op haar beurt. Later bleek ook de Wilhelmien mee te schutten met Jennij, maar die miste ik volkomen. Jammer, even niet goed opgelet.
Van Helmond kwam de Cornelis B die met gezwinde spoed de sluis uitvoer op weg naar................. dat wist ik toen nog niet.
Waar de Cornelis B op weg leek naar de Waal/Merwede, moest ik mijn verwachting bijstellen. Het reisdoel zou zo te zien het Munnikenland worden.
Mijn verwachting moest ik opnieuw bijstellen, want het schip leek bezig aan een "STC-tje". Waren de STC-schepen vandaag weer actief door te schutten en even later weer terug te schutten, de Cornelis B leek hierdoor te zijn aangestoken. Het kwam weer achteruit het Munnikenland uit, draaide en kwam richting sluis, duidelijk met de bedoeling om te schutten.
Bij het invaren van de sluis sprak ik de schipper en hij legde zijn manoeuvre uit. Net daarvoor kreeg hij bericht dat de reis was veranderd en dat hij naar Oss moest om daar te laden. Begrijpelijk dat dan een "STC-tje" nodig is om weer op de goede route te komen.
De STC-schepen lieten daarna zien het passeren van een sluis onder de knie te hebben, zo te zien foutloos kwamen de Prinses Christina (rechts) en Prinses Beatrix langs.
Tegen het einde van de ochtend eerst de Arta richting zuid en een half uurtje later de Zwaluw uit Hellevoetsluis richting noord.
De volgende was de Patria, dit schip had geladen in het Munnikenland en was op een reis naar Helmond. Maar voor vandaag werd gestopt bij De Rib in Andel waar het een plekje vond tegen de Alfa-Mea. Vanaf de dijk bij De Rib zag ik de Jantine richting sluis gaan.
Ik was bij De Rib omdat ik hoorde dat de naam nu op de boeg van de Alfa-Mea stond. Dat wilde ik natuurlijk met eigen ogen zien.
Vanaf dezelfde plaats had ik goed zicht op de loswal van De Heus waar de Cornelis B lag met erachter de Patria die bezig was de auto aan wal te zetten. Daarachter lag de Venture die werd gelost. Daarna ging ik weer naar de sluis waar ik precies op tijd was voor de Taurus uit Gorinchem.
Vanaf de Cornelis B werd een foto gemaakt van de twee STC-schepen die richting sluis gingen en zelf maakte ik bij het uitvaren van de Taurus een foto van de wachtende Prinses Christina en Prinses Beatrix in de Maashaven bij het uitvaren van de Taurus.
Halverwege de middag kwam de Venture, gelost bij De Heus in Andel, naar de sluis om te schutten. Na het schutten bleef het schip in de Waalhaven liggen. Een aparte foto voor de schildering op de boeg, prachtig, een waar kunstwerk!!
Dan het laatste schip vandaag, voor mij tenminste. De Nova Spes die van Waalwijk kwam en op reis was naar Papendrecht.
Een bijzonder transport Op de Bergsche Maas werden de Branta en de Zuiderklip, twee scheepjes van de fa. Van der Ven uit Brakel, gespot met een ark tussen zich in. Dat werd natuurlijk op de uitkijk staan om ze hier bij de sluis te zien arriveren.
Het was koud op de brug en vooralsnog duurde het heel lang voordat het transport in zicht kwam. Van heel ver maakte ik wat foto's waarvan er eentje door de selectie kwam. Morgen maar eens kijken waar ze die woonark hebben neergelegd.
Toch nog een schip Iets na 18.00 uur nog een schip, de Exodus. Omdat ik het schip al flink lang hier niet zag, ben ik toch maar weer naar buiten gegaan voor de foto.
Omdat ik toch op de brug was, maakte ik meteen ook een foto van de Patria die naast de Alfa-Mea aan De Rib in Andel ligt.
maandag 18 april 2016 Wel, er kwamen schepen vandaag en hoewel het aantal niet groot was, kan ik er alleen maar tevreden over zijn. Vanwege het vroege uur miste ik de passage van de Lourens Sr en Albatros. Ik zag ze wel in de sluis, maar kon er geen foto van maken. De eerste foto is van de BGA Trans die halverwege de ochtend langskwam op een reis van Schoonhoven naar Alphen a/d Maas.
Niet lang erna de Fiat Voluntas die ook op weg was naar Alphen a/d/ Maas, maar die de reis in Sliedrecht was begonnen. Net na het middaguur de Salvé die van Veghel kwam en op weg was naar Gorinchem.
Opeens waren ze er weer, de twee schepen van het STC (Scheepvaart en Transport College) uit Rotterdam. Vanaf De Rib in Andel zag ik de Prinses Christina als eerste de sluis weer invaren waar het wachtte tot de Prinses Beatrix was aangesloten. Het bleef bij twee keer schutten vandaag.
Op De Rib was ik om een foto van de Brigantijn te maken. Tenminste, zo heette het schip tot voor kort. Nu is het overgegaan naar Munters uit Rijswijk en gaat het varen onder de naam Alfa-Mea. Ook begreep ik dat de "oude" Alfa-Mea nu vaart met de naam Alblasserwaard.
Rond 15.00 uur eerst het werkschip Pieter en even later de Delos die uit Aalst kwam en richting Vlaardingen ging.
Toen ik later in de middag even in Woudrichem moest zijn, zag ik tot mijn verbazing de Delos aan de kant liggen halverwege de Sluis en Woudrichem. Je verwacht op die plaats wel recreanten voor anker, maar niet zo snel een 105 m. schip.
Terug op de sluis zag ik vanaf de brug de Carina de sluis inkomen. Het schip kwam van Gouda en was stellig op pad om ergens zand te laden. Me omdraaiend zag ik met de appartementen van de Oude Silo op de achtergrond de Alfa-Mea liggen. Ik kon het niet laten een foto te maken, hoewel ik er eerder deze dag al was geweest.
Rond 18.00 uur weer een schip in de sluis, de Tempore. Net op dat moment genoot ik van mijn diner: geen foto dus.
Opening van de beleefroute Gisteren besteedde ik er al aandacht aan, vandaag gebeurde het daadwerkelijk. Ik ben er niet bij geweest en daarom verwijs ik naar een artikel erover op de website van het Brabants Dagblad. Klik daarvoor maar hier.
zondag 17 april 2016 Het leek weer net zo'n dag als gisteren te worden en eigenlijk werd het dat ook. Recreanten druppelden binnen, vaak maar eentje in een schutting. Maar halverwege de middag dan toch een beroepsvaarder. Het was de C'est la Vie die uit Dordrecht kwam en onderweg was richting Veghel.
Verder bleef het heel rustig vandaag. Ook in de Waalhaven was het bij de Inspé en de daarvoor liggende Prinses Margriet heel stil.
Kappen van bomen Het riep nogal wat reacties op, de kap van bomen langs de oude veerweg van het veer Andel-Poederoijen. Heel beeldbepalend waren die als je op de Maasdijk bij Andel richting Gelderland keek.
Op het moment dat Anton van Rijswijk van het kapwerk een foto maakte stonden er nog een zestal bomen overeind. Maar niet veel later sneuvelden ook die door het geweld van kettingzagen. "Wij" wisten niets van die kap. Klopt ook, want het is een andere gemeente en dan ook nog eens een andere provincie. We kunnen er echter vanuit gaan dat de gemeente Zaltbommel zorgvuldig is geweest en dat de staat van de bomen om een kapvergunning vroeg.
Het is nu inderdaad heel leeg aan de overkant. Maar misschien is er wel een verplichting tot herplant, hoewel dat het gemis niet zal verzachten. Is het gezegde niet: "Boompje groot, plantertje dood"? Wel een beetje macaber, maar het klopt wel.
Inwoners van Woudrichem weten wat het is, een beeldbepalende bomenrij die ineens wordt gekapt. Nogal wat Woerkummers stonden op hun achterste benen, ze waren niet ingelicht. Haal je de koekkoek, het was een andere gemeente en ook nog eens een andere provincie. Eigenlijk een vergelijkbare situatie met Andel nu. Dan is de reactie hier toch heel wat meer begripvol en milder. (Rechterfoto is van Sophie Krale)
Beleefroute Wereldoorlog 1
Bij de Wilhelminasluis-schuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog (WO1) staat bovenstaand bord. Erop enige uitleg over de volledige route, maar ook een stukje dat is toegespitst op de plaats waar de schuilplaats staat. Erop rechtsonder twee QR-codes. Ik heb ze met mijn IPhone uitgeprobeerd en ze werken als een trein. Je krijgt zo heel wat meer informatie. Het lukt zelfs om de codes hieronder te scannen!
Vanochtend ben ik gaan kijken bij de dubbele schuilplaats die langs de weg Woudrichem - Almkerk is geplaatst. Een prachtige plek!
In vergelijking met de schuilplaats hier bij de Wilhelminasluis, ziet het er in Almkerk toch wel heel verzorgd, bijna gelikt, uit. Ook hier weer een explicatiebord, nu toegespitst op de Clootwijkhoeve die er vlakbij ligt. Een hoeve die wat hoger ligt en daardoor al heel lang een rol speelde in de Hollandse Waterlinie.
Morgen vindt bij deze hoeve de officiële opening van de Beleefroute plaats. Ongetwijfeld zullen er een stel hotemetoten of mensen die zich daartoe rekenen acte de présence geven. Er moet ook nog een stuk worden gefietst begreep ik, reden voor mij om de uitnodiging af te slaan.
AndelWandelt op pad in België
Nu heb ik nog weinig over deze tocht gehoord, maar wel weet ik dat de mannen van AndelWandelt door een wat summier aangegeven route een behoorlijke omweg maakten. I.p.v. de verwachte 42 km werd het nu een tocht van 50 km. Goeie training voor de 4Daagse!
Ook tijdens die tocht door de omgeving van Brasschaat kwamen Hans en Anton langs behoorlijk wat oude verdedigingswerken. De meesten ervan waren al naadloos opgenomen door de natuur eromheen.
Meer info over deze oude verdedigingswerken heb ik momenteel niet. Maar het Verslag van de tocht zal vast wel enige duidelijkheid verschaffen. Ik zal dus nog even geduld moeten uitoefenen.
zaterdag 16 april 2016 Na de lunch gisteren passeerde tot de sluiting van de sluis geen enkele beroepsvaarder meer. Vandaag leek het dezelfde kant op te gaan, maar kort na de middag kwam zich toch een drietal schepen achter elkaar melden. De eerste was de Friese duwer Friso uit Grou die met de bak Fritrans-4 van Amsterdam op weg was naar Veghel.
De Jo-An, vertrokken in Rotterdam, moest in de Waalhaven zelfs even wachten tot de combinatie de sluis had vrijgemaakt.
Daarna was het slechts even wachten op de Tripang die op een reis was van Rotterdam naar Helmond.
Dat was alles voor vandaag, maar dan heb ik de recreanten niet meegerekend of vermeld. Dat waren er een stuk of twintig.
Schepen in Rotterdam Zomaar en onverwacht kreeg ik een stel foto's van schepen die in Rotterdam werden gespot tijdens een wandeling van het Noordereiland naar de Glashaven. De eerste was de Goede Hoop, een schip dat in Schiedam thuis hoort.
In de lengte van het schip lag op de lading zand een slang waaruit waterstraaltjes kwamen. Waarom? Wel, de lading bestaat uit zeezand en dat bevat flink wat zout. Zodra nu een met zeezand geladen schip in het zoete water komt, spuiten ze dat water via die slang over de lading. Het water wordt er ook weer uitgepompt en dan wordt het zout meegenomen. Het is dus een kwestie van ontzilten. Gelukkig maakte Hans de Weerd er een foto van. Deze kennis van het ontzilten heb ik niet van mezelf, want schipper Jan Brand van de Cornelis B legde het me op heldere wijze uit.
Er passeerden vlot achter elkaar twee schepen die ik ook wel eens hier de sluis zag passeren. Het waren de Cura Dei en de Tycha.
Dan De Majesteit, een raderstoomboot uit 1926 die tegenwoordig als partyboot fungeert. Een plaatje om te zien!
Nog drie foto's zocht ik uit het grote aantal die me werden toegestuurd. Allereerst de Viper, een Limburgs schip uit Heerlen. De volgende was de Marco en volgens mij was dit ook een bekende van de Wilhelminasluis.
De laatste foto was voor de Jupiter, een kraanschip en ook al een bekende van de Wilhelminasluis.
Schepen op de Waal Ook nu zijn de foto's niet door mij gemaakt, maar door de mannen van AndelWandelt tijdens hun Krakelingentocht. Zoals altijd heb ik een selectie gemaakt, de meest opvallende schepen kregen er een plekje in. De Denzo bijvoorbeeld die op de foto ging met Brakel bij het veer op de achtergrond. Het gebouw is meen ik de kantine van vv Brakel.
De volgende twee heb ik naast elkaar geplaatst vanwege de geografische naam. Links de Borneo, ernaast de Stolt Neckar.
Een schip met de naam Love Story verdiende natuurlijk hier zeker een plaatsje. Mooie naam voor een het Belgisch schip.
Dan twee schepen met toch wel intrigerende namen. Tempo Passato zal wel zoiets betekenen als de voorbije tijd of verleden tijd. Maar Walter Deymann voor een schip? Zal waarschijnlijk iemand zijn die een grote rol in een bedrijf of gewoon in de (plaatselijke) geschiedenis heeft gespeeld.
De laatste foto is weer van een bekend schip met dus een bekende naam, Tyda-Kyra. Het is Maleis en betkent zoveel als "Nooit gedacht". Nu varen er een aantal schepen met Nooit Gedacht op de boeg, maar Tyda-Kyra heeft dan toch mijn voorkeur.
vrijdag 15 april 2016 Vanochtend om 06.00 uur werd ik wakker door het geluid van de motor van een schip. Natuurlijk nam ik een kijkje en het bleek de Tripang te zijn die wel erg vroeg op pad was. Later hoorde ik dat het schip de nacht in de Maashaven had doorgebracht. Meteen erna weer geluid van een schip en opnieuw ging ik kijken. Nu was het de coaster Iberica Hav die op weg was naar de loswal van De Heus in Andel. Daarover later meer. Ondanks de nog heersende donkerte nam ik toch een foto van het schip.
Daarna bleef het stil tot een uur of negen. Het was het koppelverband Eros dat met schroot van Eindhoven onderweg was naar Amsterdam dat de stilte verbrak. Ook over dit schip later meer.
In de Waalhaven zag ik de Courage liggen die daar had overnacht. Rond 10.30 uur vertrok het schip. De lege plaats werd 's middags om 15.30 uur ingenomen door de Inspé die achteruit de voorhaven inkwam.
Daarna bleef het weer een tijd stil, een mooie gelegenheid om de foto te plaatsen die ik gisteravond omstreeks 20.00 u. nog maakte van de Scheldestroom met de Vliestroom. Blijft nog steeds de vraag of de Scheldestroom de Vliestroom sleepte of dat die de Scheldestroom duwde.
Ook was er nog voldoende tijd om de twee schepen in het Munnikenland bij Covaco te bekijken. Het waren de Maris-Stella die bij de vulpijp lag te laden en de Grovan die door de kraan werd gelost.
Net na het middaguur het vierde schip van deze dag, de Zeeuwse Ella uit Tholen die van Veghel kwam. Bij het uitvaren lag in de Waalhaven de Fiat Voluntas al te wachten.
De Fiat Voluntas liet de mij onbekende Progress eerst de sluis ingaan om te schutten, waarna het zelf pas de sluis inging.
Wij gingen daarna naar Zuilichem en na onze afspraak daar reden we naar de dijk naar Piet's plek. Je hebt daar een prachtig zicht op de Waal. Natuurlijk kon ik het niet laten om in de korte tijd dat we er waren een paar foto's te maken. Allereerst van het koppelverband Murmure des Flots (Het geruis van de golven).
De Sentinella uit Asperen leek een onderzeeër na te doen, want veel was er boven water niet van te zien. Anders was dat met de met containers geladen Justin. Daarbij leek de Sentinella een mini-scheepje.
We waren weer op tijd voor de lunch terug op de sluis en tijdens die lunch passeerde de Gerrit-Jan. Toestemming om er buiten een foto van te maken werd niet verleend en dus maakte ik een opname vanachter mijn heerlijke en in Zuilichem aangeschafte croissant en pain du chocolat.
Storing 2016-20 Nu ben ik wel de tel kwijt geraakt en daarbij heb ik al die keren dat een deur een keer bleef staan niet geteld. Maar vandaag was het weer even raak. Waarschijnlijk zorgde het geweld van de Iberica Hav dat er iets werd meegezogen dat tussen de deuren belandde. De Eros die wilde invaren hielp een handje door boven de drempel flink de motor te laten draaien in een poging het object weg te blazen. Het lukte, want daarna waren de problemen over en was storing 2016-20 ten einde. Hoera! Nu hoorde ik dat ik niet zo mag mopperen over van alles en nog wat. Daar kan ik alleen op antwoorden dat ik niet mopper, maar slechts vaststel. In ieder geval gaat de warme douche naar de bemanning/bevrouwing van de Eros.
Laden van de Iberica Hav Opvallend hoe vaak een transport met een ontzettend lange buis over de brug kwam. Ik hoorde zeggen dat het om een lengte 50 m. ging.
Toen wij naar Zuilichem gingen kwam er net weer zo'n transport voorbij. Ik besloot te gaan kijken waar het naar toe ging en dat bleek richting Andel te zijn. De bocht de dijk op kon niet in één keer worden genomen, de vrachtwagen moest "steken". Het leverde een apart gezicht op en natuurlijk ook een flinke rij wachtenden in beide richtingen.
Het transport bleek naar de fabriek van De Heus te gaan waar de buizen aan boord van de Iberica Hav werden geladen.
Vanaf de weg maakte ik ook een foto van de laadplaats, evenals vanaf de overkant van de Maas bij Poederoijen.
De buizen kwamen van een bedrijf op het bedrijventerrein in Brakel. Ik meen dat de naam ervan Zalm is. Daar lagen nog een aantal buizen op transport te wachten en net als in Andel stond er ook een flinke kraan.
Wilhelminasluis vanaf de buitenkant In dit geval is dat de Maaskant van de sluis. Piet Lobregt stuurde me een foto die op de Facebook-pagina van "Een echte Bommelaar" stond. De foto was daar geplaatst door Ria van Bruchem-Van den Heuvel. De foto is er eentje van een serie over een dag varen met de Zonnebloem vanuit en weer naar Zaltbommel. Waarschijnlijk een rondje Bommelerwaard.
terug naar bovennaar Nieuwsoverzicht donderdag 14 april 2016 Een dag net als voorgaande dagen. Rond een uur of acht vanochtend passeerde de Soli Deo Gloria, maar toen was ik nog niet gereed om me aan de wereld te tonen. Dat was ik wel zo'n twee uur later bij de passage van de Loreley.
Wij vertrokken daarna om wat boodschappen te doen, we misten daardoor de BGA Trans die tijdens onze afwezigheid schutte. Het koppelverband Mystique dat in het Munnikenland werd gelost vergoedde echter veel.
Om 12.30 uur reden we over de Maasdijk weer richting Wilhelminasluis toen we de Brigantijn de sluis uit zagen komen. Het schip ging naar de fabriek van De Heus in Andel. Later verhaalde het schip een beetje, het ging toen buiten het terrein van de fabriek liggen.
Daarmee waren de schepen tot het einde van de middag op. Pas ver na 17.00 uur kwam de Diademar de sluis in na een reis die in Den Haag was begonnen. De Courage schutte meteen daarna richting Waal, maar daar maakte ik geen foto van.
Schepen tijdens de Krakelingentocht Zoals ik gisteren al schreef zat er inderdaad een flink aantal foto's van schepen tussen alle opnamen die de mannen van AndelWandelt tijdens de Krakelingentocht maakten. Die tocht ontleent trouwens de naam aan de lekkernij waardoor Heukelum zo bekend is, de krakeling. Het Verslag van deze tocht staat nu trouwens online.
Eerst een foto van een schip dat gisteren schutte tijdens mijn afwezigheid, de Zilvermeeuw 2. Hans en Anton zagen het schip net de Waal op gaan. Een ander passagiersschip, de Zeearend, spotten ze op de Afgedamde Maas.
De mannen vertelden me na terugkeer dat het op de Linge bijkans drukker was dan op de Waal. Voor vandaag heb ik dan ook de schepen geselecteerd die op de Linge op de foto gingen. Als eerste was dat de Wilma, een schip dat zand lag te laden.
De eerste varende schepen waren de De Hoop en de bekende Seolto die elkaar "op de hielen" zaten.
Van de The-An IV uit Kerdriel hadden de mannen eerder al een glimp opgevangen toen het nog lag te laden. Nu kwam het schip voorbij op een plaats waar het zicht op de Linge uitermate open was.
Dan eerst de Nijmeegse Padua, waarna de Astra die ook hier bekend is niet lang op zich liet wachten.
Vervolgens zagen Anton en Hans in de verte dat twee schepen werden geladen door kranen. Links de Sliedrechtse Marjan en rechts de Sial.
Dichtbij Gorinchem lag de Tanja tegen de wal te laden. Het was het laatste schip op de Linge en dus ook de laatste foto van vandaag.
woensdag 13 april 2016 Een gedenkwaardige dag! Vanochtend vroeg passeerden de mannen van AndelWandelt de 10.000 km grens. In oktober 2008 begonnen Hans de Weerd en Anton van Rijswijk met de Munnikenlandroute van 25 km aarzelend aan hun carrière als wandelaars/lopers. Van beginnende amateurs zijn ze nu aangekomen in de categorie "ouwe rotten" die behoorlijk wat ervaring hebben opgebouwd. Deze website vaart ook wel bij hun tochten, want steeds komen ze terug met water gerelateerde foto's die ik dan meestal een plaatsje geef op de site. Ook als voorzitter van AndelWandelt hoop ik dat er nog vele tochten zullen volgen!
Nasleep van de brand bij De Heus Gisteren is de brandweer bijna de gehele dag bezig geweest met nablussen van de brand die in de nacht van maandag op dinsdag op het terrein van De Heus aan De Rib in Andel ontstond. Vandaag waren de opruimwerkzaamheden in volle gang.
Bij de brand raakte gelukkig niemand gewond. De omvang van de schade is nog niet bekend, net als de oorzaak van de brand. Volgens een woordvoerder van De Heus zullen leveranties geen vertraging oplopen. Deze foto's zijn van de schipper van de Cornelis B die vanochtend de fabriek passeerde op weg naar de Wilhelminasluis.
Niet druk in de sluis Het duurde tot bijna 10.00 uur voor het eerste schip zich meldde, de hierboven al genoemde Cornelis B die van Helmond kwam.
Een kwartiertje later een duo-schutting, waarbij eerst de 't Majeur de sluis inkwam en na een minuut of vijf ook de Albatros.
De 't Majeur is een luxe-motor uit Amsterdam die over een eigen blog blijkt te beschikken. Heel leuk om er een kijkje op te nemen, omdat zo ook de reis kan worden gevolgd die momenteel wordt gemaakt. De Albatros is natuurlijk een goede bekende van de sluis.
Wij vertrokken daarna naar Uden, maar maakten eerst nog een stop bij het Gedenkteken om de Laborieux die lag te lossen vast te leggen.
Een kleine sluizentocht Na in Uden te hebben gedaan wat we van plan waren, besloten we tijdens de lunch om op de terugweg langs Sluis Lith te rijden. Ook daar bleek het rustig te zijn, heel rustig. Vlak voor het dorp Lith is een mooi uitzichtspunt en daar zaten we een tijdje op een bankje, heerlijk in de zon.
Zoals op de foto hierboven is te zien was het leeg bij de sluis. Vlakbij ons, iets meer stroomafwaarts, zagen we het pontje Lith-Alphen terugkomen. Schuin tegenover ons in het haventje voor de stuw lag nog steeds de schokker van een riviervisser. Het schijnt het enige schip te zijn dat daar een permanente ligplaats mag hebben.
In de linker sluiskolk bleken twee schepen te liggen, naast elkaar. Links was het de Coram Deo, het rechter schip blijft naamloos voor me. Na een minuut of tien kwam van links een schip richting sluis, het was de Aquarius uit Ouderkerk die ging schutten.
Na een klein half uurtje heerlijk in de zon gingen we zoveel mogelijk over de dijk langs de Maas richting huis. Als je die dijk maar lang genoeg volgt, kom je vanzelf uit bij Sluis Empel aan het begin van het Máximakanaal. In de noordelijke haven zag ik de Issaskar liggen met een bekend schip naast zicht. Bekend ja, maar de naam kon ik niet bedenken. Erachter lag de 't Majeur die ik vanochtend in de Wilhelminasluis zag.
In de sluis schutte op dat moment de Belgische Arwen uit Bornem, een plaatsje in de provincie Antwerpen, richting Maas. Vanaf de brug over de sluis nam ik een foto waarop ook nog een meeschuttende recreant is te zien.
Ook vanaf de brug zag ik aan de zuidkant van de sluis drie schepen liggen. Tegen de remming lag de duwer Statum met een bak voor zich, ernaast lagen de Alena uit Kerkdriel en aan de buitenkant de Zwolse Jantine.
dinsdag 12 april 2016 Een werkelijk prachtige dag maar wel opnieuw rustig. Overal schijnt het zo te zijn, want ook bij andere sluizen blijft het aanbod achter bij de verwachting hoorde ik vertellen. In ieder geval kwamen er schepen, waarbij rond 09.00 uur de grote Compromis de eerste was.
Ruim een uur later de Germaton, een schip dat hier niet echt vaak komt. Het had al een flinke reis achter de boeg toen het hier schutte.
Rond 11.00 uur weer een spits die zich meldde, in dit geval was dat de Imeros die richting Amsterdam ging.
Weer een uur later de Beo die ik hier al een tijdje niet zag. Het schip kwam uit de richting Amsterdam.
Tijdens mijn lunch passeerden achter elkaar twee schepen. Eerst was het de Diademar die de Maas opging en direct erna de Interverlina die in de Waalhaven bleef overnachten. Gezien het feit dat mijn perfect gekookt eitje stond te wachten, zette ik dit tweetal vanuit de keuken op de foto.
Net na 14.00 uur het laatste schip, in ieder geval het laatste schip dat ik op de foto zette vandaag. Het was de Shalom die leeg richting Maas ging.
Tot nu toe, 17.00 uur, kwamen geen andere schepen voorbij dan drie recreanten. Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen vrachtschepen meer komen. Mocht nog een bijzonder schip schutten, dan ga ik alsnog een foto maken. Wel, het is nu twee uur later en inderdaad heb ik nog een foto gemaakt. De Ferro die leeg voorbijkwam kende ik nog niet.
Een behoorlijk grote brand
Hierboven een foto van de fabriek van De Heus vanaf het water gezien, ongeveer twee jaar geleden genomen. Vannacht rond 01.15 uur werd geconstateerd dat er brand in het bedrijf was uitgebroken. De gewaarschuwde brandweer kwam met vier eenheden, maar ook werden twee hoogwerkers uit Oosterhout en Waalwijk ingezet. Rond 02.00 uur werd de brand aangemerkt als "zeer groot". Korte tijd later trokken grote zwarte wolken Gelderland in. De brandweer wist te voorkomen dat de brand zicht uitbreidde. Het is nog onduidelijk wat de oorzaak van deze brand was. Veel meer over deze brand valt te lezen en te zien, o.a. een filmopname, op een pagina van het Brabants Dagblad. Vanmiddag kwamen trouwens nog steeds rookwolken uit het bedrijf. vanaf de brug waren die goed te zien.
Twee sluizen tijdens de Dongetocht van AndelWandelt Anton van Rijswijk en Hans de Weerd passeerden tijdens deze tocht van afgelopen vrijdag o.a. twee sluizen. Ze namen daar wat meer tijd om foto's te maken, zeer tot mijn plezier. De eerste sluis was Sluis 1 in het Wilhelminakanaal.
Over het Wilhelminakanaal en Sluis 1 kwam ik een leuk filmpje uit 2011 tegen die een plekje had op de Expositie Kanalen Sluizen bij het Brabants Museum Oud-Oosterhout. Er is gefilmd vanuit het kanaal door schipper Sjaak Jansen en zijn echtgenote Jeanette.
Niet ver van deze sluis verwijderd ligt in het Markkanaal de Marksluis. Alle info over dit kanaal en deze sluis is hier te vinden.
Over het Markkanaal en de Marksluis vond ik eveneens een alleraardigst filmpje uit 2011 die ook een plekje had op die Expositieover Kanalen en Sluizen bij het Brabants Museum Oud-Oosterhout.
maandag 11 april 2016 Zoals gebruikelijk was het rustig vandaag, tot nu toe tenminste. Vanochtend rond 07.00 uur schutte het passagiersschip Calypso en verder in het begin van de ochtend nog de Arnold J van Dunea, twee keer zelfs, de Arta en de Spes Mea. Dat was de opbrengst tot 15.00 uur, afgezien van een vijftal recreanten.
Om 15.00 uur dan de Prins Willem-Alexander, het Vakantie- en Hospitaalschip. Met een aantal passagiers was het op weg richting Heusden.Voor dit schip wilde ik wel even naar buiten, hoewel de wandeling me niet meeviel.
Een uur later de prachtige spits Moshulu. Toch maar een foto gemaakt, maar wel vanuit huis. Dat scheelde in ieder geval een flink stuk lopen.
Daarna werd het wat drukker. Meteen na de Moshulu schutte de Hen-Mar richting zuid, terwijl van die kant de Prinses Margriet kwam schutten. Op de Afgedamde Maas is ook nog de Ventjager in aantocht. Tot 18.00 uur zijn dat bij elkaar vandaag toch weer negen schepen met nog ruim vier uur te gaan tot sluitingstijd.
Schepen tijdens de Dongetocht Afgelopen vrijdag liepen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd van AndelWandelt de Dongetocht. Natuurlijk maakten ze onderweg weer een flink aantal foto's en daartussen zat een aantal opnamen van schepen in het Wilhelminakanaal. Een Verslag en een Fotoreportage van die tocht is trouwens te lezen en te zien door op de links hiervoor te klikken.
Het eerste schip dat werd gespot was de ook hier bekende Aruba, het lag containers te lossen of te laden. Ik heb geen idee.
Tussen Sluis 1 en de Marksluis zagen Hans en Anton aan de overkant de Essai liggen, ook al een bekende.
Nadat de mannen een eindje waren omgelopen kregen ze zicht op de Polaris en de al eerder genoemde Essai.
Ietsje verderop langs het kanaal dan toch een onbekend schip voor de Wilhelminasluis. Het was de Reminke uit Rheden die zand lag te lossen.
Dunea neemt weer water in Eind vorige week kwam het nieuws dat Dunea op De Plaat weer water innam om als drinkwater te gebruiken voor Den Haag e.o. Deze inname was hier gestopt i.v.m. landbouwgif dat in het water van de Afgedamde Maas werd aangetroffen. Op de voorgrond van de foto hieronder de gebouwen van Dunea, links ervan de inlaatplek voor water. Rechts is nog net een stuk remmingswerk van de sluis te zien.
Zowel via Twitter als door artikelen in verschillende kranten kwam het nieuws bij me binnen. Ik koos voor een klein artikel in het AD/Rivierenland.
Herstelwerk groter dan gedacht Ook vandaag weer een monteur van EPC. Zeer waarschijnlijk bezig de elektrische installatie in de Maasdeuren weer in orde te maken. Tijdens de laatste hoogwaterperiode kwamen die installaties onder water te staan door lekkende deuren. Het grootste deel van de tijd zag je de monteur niet, dan was hij bezig in een van de deuren.
Die zien we hier nooit
Uit onverwachte hoek kreeg ik een geweldige foto toegestuurd van een al even geweldig schip. Het was de onder de vlag van HongKong varende Ym Wellhead die met containers geladen in de Rotterdamse haven was aangekomen. De afmetingen van het schip zijn met een lengte van 368 m en een breedte van 51 m natuurlijk heel imposant. Vergelijk het binnenvaartschip maar dat er naast ligt.