Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 mei 2016
vrijdag 20 mei 2016
Een druppeldag vandaag en dan niet wat betreft het weer. Schepen "druppelden" binnen, de Caspara als eerste. Zoals gewoonlijk te vroeg voor me. Dat waren de Soli Deo Gloria en de Brigitte eigenlijk ook, maar vanachter mijn ontbijt zette ik het voorschip van deze twee op de foto.
Van de andere kant kwam vervolgens eerst de Ella en even later ook de Alwi-B. Opnieuw bleef ik op mijn gemak binnen zitten en probeerde ik weer de voorschepen te vangen. Het hoge gras -geld voor groenonderhoud heeft RWS waarschijnlijk niet meer- was behoorlijk lastig.
Ja, en als je dan bezoek krijgt, kun je natuurlijk niet zomaar weglopen om een foto van een schip te maken. Van binnenuit kostte dat wat minder moeite en ook zeker tijd. Het gesprek kon eigenlijk gewoon doorgaan. Dus hieronder het voorschip van de Fiat Voluntas.
Eigenlijk direct erna eerst de Vios en even later de Patria. Het gesprek was nog niet klaar, dus opnieuw het voorste stuk op de foto.
Dan een tijd niets tot een bekend koppelverband de sluis inschoof, de Eros-combinatie.
Het koppelverband was opnieuw met schroot onderweg naar Amsterdam, maar ik begreep dat het plan was in Gorinchem te overnachten. Op de tweede foto hieronder is links al een catamaran te zien die lag te wachten op een vrije sluis.
Hoewel het schip hier eerder schijnt te zijn geweest, was deze Cemaes Bay nieuw voor me. De catamaran was op weg naar Aalst.
Achterop stond als thuishaven Beaumaris en dat heb ik eerder op een dergelijk schip gezien, ik meen de Cymyran Bay. Dat klopte, want ik heb even gekeken op de site van Turbine Transfers en daar staan beide schepen op. Beaumaris is de hoofdplaats van een eiland voor de kust van Wales.
In de Waalhaven zag ik de Nautica liggen, het schip kwam niet schutten dus misschien is dat het plekje voor de nacht.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
donderdag 19 mei 2016
Problemen vandaag. Die waren er vanochtend nog niet toen de J. Henry Dunant vanaf de Afgedamde Maas de sluis inkwam. Alsof ik voelde dat ik niet veel foto's zou maken vandaag, nam ik een foto van het Rode Kruisschip vanaf de bovenverdieping van mijn woning.
Nog één foto kon ik maken en dat leverde meteen twee schepen op. De Pieternella was onbekend voor me, de oude sleper St. John zag ik wel eerder.
Eigenlijk was dat alles voor vandaag. Wel nog een foto die een kennis maakte toen hij in de sluis lag achter de Friese Engelina uit Lioessens.
Verder kreeg ik nog twee foto's van de narrowboat Santanna die gisteren de sluis passeerde. Vandaag werd het scheepje gespot in Beek en Donk.
Verder geen nieuws of foto's. Morgen zal ik weer een poging wagen en wie weet wat me dan misschien wordt toegestuurd.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
woensdag 18 mei 2016
Een meevaller deze dag want van de voorspelde regen kwam hier wel heel weinig naar beneden. De dag opende ook goed, want het eerste schip dat passeerde was de Morgenstond. Het was nog te vroeg voor een foto, maar het was een opmaat voor een aardige dag.
Ook de Castor met de duwer Nadia erachter kwam te vroeg. Gelukkig kreeg ik hulp, zodat ik toch een foto van het transport kreeg. De foto van de mij nog onbekende en ietwat gecamoufleerde Nadia maakte ik vanuit huis.
Daarna weer een transport, nu van de Merwestroom en de Vliestroom die een casco tussen zich in hadden. Het transport kwam van Heusden en ging naar Hardinxveld. De foto ervan kreeg ik toegestuurd. Ook de foto van een narrowboat die daarna kwam is een krijgertje.
De narrowboat bleek de Santanna te zijn. Een scheepje dat al enige jaren geleden werd gesignaleerd.
Rond het middaguur kreeg ik bericht dat de De Rijkswaterstaat 1 in aankomst was. Op dat moment voer het nog bij Aalst, ik had dus alle tijd om naar De Rib in Andel te rijden om daar het schip voorbij te zien komen.
Het schip, dat in 1912 werd gebouwd in opdracht van ir. C.W. Lely, is nog het enige directievaartuig dat Rijkswaterstaat in bezit heeft. Het wordt door heel Nederland ingezet voor diverse directievaarten.
Tijdens het schutten van het schip werd mij verteld dat deze vaartocht werd gehouden i.v.m. het afronden van de overgang van de Bergsche Maas en Afgedamde Maas, inclusief de Wilhelminasluis, van de Directie Zuid-Holland naar de Directie Brabant. Of zoiets onduidelijks in ieder geval.
Onduidelijk, want het betreft, geloof ik, vooral het onderhoud van de objecten.
Om te vieren dat alles nu in kannen en kruiken is, werden een aantal mensen uitverkoren gefêteerd op dit snoepreisje waar welhaast zeker een aardig prijskaartje aan hangt.
Dat geld had beter kunnen worden gebruikt om de Wilhelminasluis een beetje toonbaar te maken. Als ir. C.W. Lely van de schandalige toestand waarin de Wilhelminasluis verkeert zou weten, zou hij zich in zijn graf omdraaien. Of ben ik nu weer te kritisch?
|
In het Munnikenland was het koppelverband Fenix + Onix weer gearriveerd om te lossen. Twee losse schepen die als een Siamese tweeling nu voor de tweede keer bij Covaco komen lossen. De Patria werd bij de vulpijp geladen.
Tegen de casco's lag de Senna, een onbekend schip voor me, te wachten op een lege plek bij de kraan.
In de sluis het mts Asporto, een schip met een eigen website getuige het bord op de zijkant. Ook dit schip was nog onbekend voor me. Even later een duo-schutting van de Maurice en de in het Munnikenland geladen Patria.
Dan de laatste drie schepen voor vandaag. Eerst de Arta die een tijdje in de Waalhaven moest wachten. Vrij snel erna kwamen de Melvin (links) en de Prinses Margriet van de andere kant. Daarna zag ik alleen nog de Tripang passeren.
Wat iemand al opvalt 2
Gisteren plaatste ik een door een voorbijvarende schipper genomen foto van een zeilboot aan De Rib. Het bootje zou een probleem kunnen krijgen indien het waterniveau zou gaan stijgen.
Vandaag kreeg ik van een "landrot" een foto van dezelfde situatie, maar nu vanaf het land genomen.
En inderdaad, ook van deze zijde is het gevaar voor de Windveer duidelijk. Nu mag ik aannemen dat de eigenaar van deze zeilboot zelf het waterniveau goed in de gaten houdt en maken "wij" ons zorgen om niets.
Franse Slag Mars
AndelWandelt vertrekt zaterdagochtend al om 05.30 uur naar het Zeeuwse kapelle om daar deel te nemen aan de 40 km lange Franse Slag Mars. Nu kan ik hier gaan uitleggen wat deze Franse Slag precies inhoudt/inhield, maar veel beter en interessant is het om zelf de website ervan en erover te bekijken.
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd mogen starten vanaf 07.30 uur en worden tussen 13.30 - 15.30 uur terug verwacht. Er zal een muzikale ontvangst van de wandelaars zijn. Zondag zullen foto's en een verslag van deze tocht op de pagina van AndelWandelt verschijnen.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
dinsdag 17 mei 2016
Al met al viel de dag wat weer betreft mee en uiteindelijk wat de vaart betreft ook. De Destiny was de eerste vandaag, het kwam tijdens mijn ietwat vroeg ontbijt langs. Geen foto van dit schip, maar wel van de Maasstroom 8 die met de bak Lieke voor zich schutte. Niet veel later zou deze Maasstroom 8 alleen terugkomen. Waar hij Lieke had achtergelaten wist ik op dat moment nog niet.
Opeens kregen we het plan om weer eens in Oosterhout te kijken en dan vooral in het centrum. Na een genoeglijk kopje koffie plus kwamen we op de terugweg naar huis langs het Wilhelminakanaal en ik kon het niet laten een foto van de Solutio te maken die daar net was gepasseerd.
Natuurlijk gingen we ook eerst nog even in het Munnikenland kijken alvorens naar huis te gaan. De Avanti werd daar geladen en de Rudis lag tegen Lieke. De Maasstroom 8 had Lieke dus tegen de casco's gedumpt.
We bleken door onze afwezigheid een viertal schepen te hebben gemist, maar alla, je kunt niet alles hebben. In ieder geval lag de Shalom net in de sluis en de Corma schutte een half uurtje erna.
Bij het maken van de foto van de Corma zag ik op de Afgedamde Maas een schip richting sluis komen. Het bleek de Vagrant te zijn.
Toen ik het schip bij het uitvaren in de Waalhaven op de foto wilde zetten, kwam net een flink transport de hoek om.
Voorop de kleine Merwestroom, in het midden een casco en achteraan de Vliestroom.
Het casco bleek de Nina te zijn, ook op 10 mei kwam dat casco langs op weg naar Hardinxveld onder begeleiding van het zelfde paar slepers.
Rond 16.00 uur de sleper Walrus III in de sluis, een sleper die ook al vanochtend schutte. Erna de Anda, mijn laatste schip dacht ik toen nog.
Tijdens het werken aan deze dagelijkse update zag ik op mijn andere computer om 17.17 uur het onderstaande bericht binnenkomen.
Een kijkje in de Maashaven leverde niets op, maar bij de Waaldeuren zag ik wel activiteit op en bij de Albatros. Daar dus maar naartoe gelopen. Het bleek dat deur H1, de oostelijke Waaldeur, steeds net niet helemaal dichtging. Reden? Onbekend, misschien iets tussen deur en drempel.
De Albatros liet de schroef even flink draaien en in dat geweld zou misschien de ongerechtigheid, zo aanwezig, kunnen worden weggespoeld. Wat een geweld!
Na een tijdje stopte de Albatros er mee, ook al omdat de Casa-Nova wilde schutten.
Ik wachtte niet af of deze actie succesvol was, ik neem aan van wel. Rond 18.42 uur kwam namelijk de intrekking van de stremming binnen.
Goed bericht natuurlijk, storing 2016 - 25 was daarmee ook weer voorbij. Alleen, kan iemand nu eens een correct bericht maken. Steeds is er stremming van de Voorhaven (Maashaven), maar meestal is de stremming daar niet. "Afgedamde Maas Stremming Wilhelminasluis" is toch genoeg?
Wat iemand al opvalt
Van een oplettende schipper kreeg ik een foto opgestuurd, waarop een situatie die heel vervelend zou kunnen worden. Onder de steiger van De Rib in Andel ligt nl. een zeilboot afgemeerd.
Indien het water gaat stijgen, dat kan zomaar gebeuren, komt dat bootje klem te zitten en zal flink worden beschadigd. Ik heb geen idee van wie die zeilboot is, iemand?
Musjes in actie
Op het hekje zaten vanochtend vrij vroeg een paar jonge musjes naar het leek te bibberen. Misschien maakten ze hun vleugels wel gereed voor een vliegles, wie zal het zeggen. In ieder geval was het druk met mussen in de tuin, echt genieten van de activiteit.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
maandag 16 mei 2016
Tweede Pinksterdag en een ietwat onbestendig weer. Druk werd het dan ook niet in de sluis. Buiten de Bommelervaart (heen en terug) en de sleper Walrus, die ik alletwee fotoloos liet passeren, zag ik maar twee andere schepen schutten. Eerst was dat de Angeline van Bike&Barge Holland Tours. Toevallig waren we aan het wandelen in Andel, toen we het schip bij De Rib vanaf de Wilhelminasluis zagen komen.
De andere was de Albatros die vanochtend in Gorinchem de reis was begonnen.
Recreanten waren er ook niet veel en dus besloot ik al vrij vroeg aan deze update te beginnen. Wel zag ik nog de oude sleper St. John de sluis inkomen vanaf de Afgedamde Maas, maar ook hij kon me niet verleiden weer naar buiten te gaan om een foto te maken.
Over de Waaldijk naar Zaltbommel
Het is altijd een mooie rit over deze dijk naar Zaltbommel, zeker vanochtend vroeg toen het wel heel rustig was. Geen enkele andere auto gezien, geen fietsers ook, slechts twee wandelaars. Op de Waal was ook al zo rustig op de momenten dat ik goed zicht had op de rivier. Bij Nieuwaal lukte het me om de met zand geladen Immanuel uit Zwartsluis op de foto te krijgen.
Pas in Zaltbommel de volgende twee schepen. Vanaf de haven eerst het mts Reimerswaal die stroomopwaarts ging en even later de met containers geladen Choice, die net onder de verkeersbrug door was. Drie schepen waarvan de lengte 110 m is. Toeval?
In de Bommelse haven zag ik Marian Hélène liggen. Zou dit een luxe-motor kunnen zijn?
We maakten een -vond ik- forse wandeling door het vestingstadje met natuurlijk een stop voor een kopje koffie. Bij het wegrijden zagen we ineens het bovenstuk van een jongetje liggen. Om de pols van de hand waarmee hij de hoogste waterstand aanwees zat een rose lintje. We hebben niet gekeken of dit stuk jongetje afkomstig was van het beeld dat daar buitendijks staat (archiefopname), maar dat kan haast niet anders.
Via Hedel en Ammerzoden reden we het land van Heusden en Altena weer in. Toch even gestopt bij De Rib om de Maasstroom 8 en de Stern die daar nog steeds liggen op de foto te zetten.
In de verte zagen we de Cornelis B tegen de Maasremming liggen. Toch ook maar een foto van gemaakt.
Up-to-date houden
Bij het ordenen van het archief kwam ik erachter dat er wat fouten in waren geslopen. Vanmiddag daarom de foto van de Laborieux en de RWS 33 vervangen en het Europanummer van de Monarch Empress toegevoegd. Kleinigheden, maar ze moeten wel gebeuren! Vind ik tenminste.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
zondag 15 mei 2016
Een wat winderige Pinksterdag waarop niet veel scheepvaart door de sluis bleek te komen. Ik was er geen getuige van, daar wij het grootste deel van de dag elders doorbrachten.
Later hoorde ik dat twee beroepsvaarders waren geschut, twee bekenden. Het waren de C'est la Vie en de Jo-An. De laatste zag ik rond 16.00 uur bij Sluis Engelen liggen, geladen met containers voor Den Bosch.
Geen foto's van de sluis dit keer, maar toch wel een aantal interessante opnamen die ik haalde uit de produktie van Anton van Rijswijk en Hans de Weerd die gisteren de Groene Long Wandeltocht liepen, 50 km vanuit en naar Varik.
Opnieuw was deze tocht, die AndelWandelt zonder problemen aflegde, eentje die prachtige beelden opleverde. Hieronder als illustratie Anton en Hans in toch wel typisch Hollandse landschappen.
Natuurlijk speur ik tussen alle foto's die ze maken naar watergerelateerde onderwerpen en natuurlijk vond ik die ook dit keer. De mannen houden zeker rekening met mijn "wensen". Hieronder bijv. de stuw Lekkerwaardje aan de Bommelweg in Wadenoijen. Stelt eigenlijk helemaal niets voor, maar ik kan ervan genieten.
In Waardenburg aan de Waalbandijk staat een oud Dijkhuis dat tot monument is gepromoveerd. Het is een dijkmagazijn dat rond 1871 is gebouwd als noodmagazijn. Dit magazijn deed dienst al opslagplaats van onder andere noodmaterialen. Hierbij kun je denken aan rijshout, palen en stenen die gebruikt werden in noodsituaties.
In 1994 is het magazijn in opdracht van het polderdistrict Tieler- en Culemborgerwaarden gerestaureerd. In 1997 is het interieur geschikt gemaakt als expositie- en ontvangstruimte.
Ergens in de buurt van Varik zagen de mannen aan de overkant van de Waal de torens van Sluis St. Andries in Rossum.
Een behoorlijk stuk van de route voerde langs de Waal, zij het vaak op enige afstand ervan. Toch werden schepen gespot, waaronder de Arison en het cruiseschip Viking Eir.
Zonder dat het druk te noemen was op de rivier lukte het om meer schepen op de foto te krijgen. Linksonder de Laila-M, ernaast de Houtland. Tot nu toe allemaal schepen die hier niet bekend zijn.
Ook de met containers beladen Traviata is een onbekende voor me.
Misschien niet echt goed te zien, maar op de foto's hieronder staan twee koppelverbanden. Eerst de Colombia en ernaast de Marie Luise / Thüringen combinatie. Overbodig om te zeggen dat ik deze koppelverbanden hier nog niet zag.
Niet alleen voor het maken van veel foto's, maar zeker ook door het afleggen van een toch wel respectabele afstand zijn de sporadische pauzes die AndelWandelt neemt alleszins verdiend. Op de foto hieronder rusten ze uit op het terras van de kasteeltuin in Neerijnen. Links Hans met naast hem zijn compaan Anton.
Veel meer foto's van deze tocht staan elders op deze website, een Verslag ervan volgt zeer binnenkort.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
zaterdag 14 mei 2016
Een rustige dag waarop ik slechts één beroepsvaarder voorbij zag komen. Of het er meer zijn geweest, weet ik niet. Maar met deze Anda was ik toch zeer tevreden.
Vanaf het Maashoofd H4, de westelijke, zag ik in de Waalhaven de Inspé IV liggen, maar ook nog de Prinses Margriet. In de Maashaven had ik zicht op de Cornelis B. Vermoedelijk dus drie weekeindehouders bij de sluis.
Fraai is het niet, wel duidelijk
Was ik net een beetje gewend aan rood/wit afzetlint bij gevaarlijke situaties op de sluis of in de voorhavens, hoorde ik van een schipper dat een nieuwe manier van aandacht vragen voor een gevaarlijke situatie is ontdekt. Mij lijkt het beter dat die situatie onmiddellijk wordt opgelost, maar iedereen schijnt een dergelijke markering wel goed te vinden.
|
Waarschijnlijk zal het niet alleen op deze oostelijke Maasremming zijn gebruikt, want de andere remmingen zijn ook in een deplorabele toestand heb ik me laten vertellen. Maar ja, het gevaar is gesignaleerd en daarmee lijkt de zaak te zijn afgedaan.
Nu hoorde ik dat "men" vindt dat ik nogal eens te kritisch ben. Maar bij gevaarvolle situaties kun je niet kritisch genoeg zijn. Was niet een credo van Rijkswaterstaat: "We werken veilig of we werken niet", of iets dergelijks.
Met de ouwe jongens op pad
Nu ken ik de mannen niet allemaal en ook komt me voor dat de groep groter was, maar vier (ex?)-waterstaters gingen van de week op pad in de Biesbosch. Op de foto tweede van links Johan van Dalen, een ex-sluiswachter van RWS en later kantonnier. Johan is de man die o.a. zorgde voor de VanDalen Allee (naast de N322) en het VanDalenbos (net ten oosten van de sluis maar nog wel op het Sluiseiland).
Rechts van hem Hans de Weerd, ook al een ex-sluiswachter van RWS die later promoveerde tot kantoormens en nu van zijn pensioen geniet.
|
Van Hans krijg ik altijd een aantal foto's van zo'n dag en daaruit zoek ik dan een aantal opvallende, leuke, typische, etc. foto's. Pas geleden bijv. zijn een aantal waterbuffels losgelaten in het gebied van de Noordwaard. Vooral op de tweede foto doen deze vervaarlijk uitziende dieren hun naam eer aan.
Ook in de "nieuwe" Noordwaard staan nogal wat nieuwe kunstwerken. Bosman-molentjes bijvoorbeeld, maar ook zwarte palen in de buurt van de hoogspanningstorens. Dat blijken een soort van ijsbrekers te zijn, want mocht de Noordwaard in de winter vollopen dan breken deze zwarte palen het eventueel aanwezig ijs dat voorbijkomt.
Onderweg zagen de mannen de luxe-motor Astral liggen. Toevallig dat de schipper ervan een echte vogelaar is, hij figureerde op 3 mei in het NOS-journaal, en dat het nest van de visarend na niet lang fietsen daarna werd bezocht.
Een uitstekend zicht op de omgeving hadden de mannen vanaf een van de nieuwe gemaaltjes die mede fungeren als uitkijktorens.
We mogen rustig aannemen dat hun hart een slag oversloeg toen ze het RWS Schulpegat langs zagen komen.
Voor de rondvaartboten is de Biesbosch natuurlijk big business. Twee van dergelijke boten zagen de mannen langskomen, eerst de Zilvermeeuw 5 en even later de Princehof.
De laatste foto is van een van mijn favoriete Biesbosch-plekjes, de Kroonbrug. Heerlijk rustig daar!
Een nieuwe kapitein
Vanmiddag hoorde ik dat een goede vriend van ons een sloep had aangeschaft. Geweldig nieuws natuurlijk, zeker wetende dat zijn hart naar het water trekt. Het is een Antaris 630, een heel gewild model.
Natuurlijk heb ik ervoor gezorgd dat ik voor een tripje ben uitgenodigd. Ik hoop dan fier de Friese vlag op de sloep te mogen voeren.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
vrijdag 13 mei 2016
En alweer een prachtige dag! Ineke was de eerste die schutte, maar daar kreeg ik maar weinig van mee. Het schip bleek echter in de Waalhaven te blijven liggen, zodat ik er later op de dag toch een foto van kon maken. Geinig dat aan het einde van de dag de Ineke was vertrokken, maar dat de Prinses Margriet dezelfde plaats had ingenomen.
Verder passeerden nog ongezien de Watergeus met een "bakkie" ervoor en de Vios. Daarna kwam een spits de sluis in.
Het bleek de Varia uit Amsterdam te zijn die ik hier al eens eerder zag. Een prachtige spits, uitermate goed verzorgd. Dat laatste gold ook voor de hond aan boord, want daarvoor werd zelfs de loopplank uitgelegd om even op vaste grond te kunnen lopen. Geweldig!!
Ook in het Munnikenland was het interessant. Bij Covaco lag de Belgische Odyssea en de Aquarius met een bak ervoor.
De Odyssea kwam gisteren door de sluis en liet toen galant een paar recreanten eerst de sluis uitvaren, omdat "hij toch alleen maar het hoekie om moest". De Aquarius kwam nog niet in mijn archief voor.
Tegen de casco's had de Anda een plekje gevonden. In het begin van de avond kwam deze Anda schutten om richting Maas te gaan.
De Panta Rhei kwam weer eens langs en datzelfde gold voor de duwer Bobo uit Hoofdplaat. Twee bekenden van de sluis.
Met de Stern kwam ook weer een bekende de sluis in. Het schip hoefde niet ver meer, de bestemming was de fabriek van De Heus in Andel.
Voor een vrijdag was de score best goed, want erna zag ik nog twee schepen schutten. Allereerst de Puck en als laatste de Orion.
Waar komt dat bord vandaan
Opeens stond het er, een info-bord op de oostelijke parkeerplaats van de sluis. Erop een tekst die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat, maar wel door de tijd is ingehaald.
Het is eigenlijk een identiek bord als het exemplaar dat vorig jaar op de punt van de landtong aan de oostzijde van de Waalhaven stond. Ook die info getuigde van een weinig vooruitziende blik, want in april 2015 was het werk nog lang niet klaar.
In ieder geval neem je het bord op de parkeerplaats niet zo maar mee. Het steunt nl. op een enorm betonnen blok. Wel ben ik benieuwd wanneer het bord wordt opgehaald/verwijderd. Ik houd het in de gaten.
De Stranger in problemen
Nog niets had ik erover vernomen, tot ik vanmiddag de nieuwste Schuttevaer las. Een klein artikel met een foto van Adri van de Wege.
Gelukkig dat alles goed is afgelopen. Die Stranger kennen we hier, volgens mij is de thuishaven van het schip Nederhemert. Hieronder het schip in een betere en aangenamere positie op 3 augustus vorig jaar als het uitvaart richting Waal/Merwede.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
donderdag 12 mei 2016
Mooie dag die om 09.00 uur het eerste schip liet zien, de Transito. Niet te geloven eigenlijk, maar het schip kwam voor mij te vroeg. Dat kwam niet nummer twee, het mts Vega uit Vlaardingen.
In het Munnikenland bij Covaco lagen twee onbekende schepen voor me. Toen we er langs reden lag de Onix aan de buitenkant, terwijl de Fenix werd gelost. Bij terugkomst bleken de rollen omgedraaid. Nu lag de Fenix aan de buitenkant, waarbij de Onix aan de beurt was om te lossen.
Tegen de casco's aan de overkant lag de duwer Scorpio met een flinke bak voor zich. Ook al een onbekende, die Scorpio.
In de sluis vervolgens de Belgische Odyssea. Bij het maken van die foto zag ik in de Waalhaven de Spes Salutis al wachten.
Dan vrij snel achter elkaar twee grote(re) schepen. Eerst de Hamaritha uit Nederhemert en daarna de met containers geladen Jo-An.
Dan mijn twee laatste schepen alweer voor vandaag, de Vanitas en de Friese Engelina. De laatste zou voor de nacht in de Waalhaven blijven liggen, waar het al snel gezelschap kreeg van de met schroot geladen Marianne-E die een uurtje erna schutte.
Geen drukke dag dus, maar de schepen die in het begin van de avond kwamen zorgden voor een goede score. Tijdens mijn diner en ook terwijl ik deze update zit te maken passeerden de Babette en Sardinix samen, de Galina, de Merwestroom en ook de Destiny. Dan komen ook nog de Risico en de Giessenburg schutten, al met al dus een tevredenstellende dag. Nog afgezien van schepen die na 20.00 uur nog komen.
De toegangsweg naar Covaco
Net ten oosten van de sluis en in Gelderland is de toegangsweg naar de fabriek van Covaco. Twee oude molenstenen markeren die inrit.
Zolang het bedrijf van Schouten was, stond op die molenstenen niet alleen tekst maar ook prachtige schilderwerken. Hieronder die stenen zoals ze jaren links en rechts stonden bij de ingang.
Nu kan ik me voorstellen dat de tekst op de stenen wordt aangepast aan de naam van de nieuwe eigenaar van de fabriek. Tot voor kort leek dit ook zo te zijn, want alleen de tekst was toen van de stenen verwijderd.
De schilderstukken zouden nog wel worden opgeknapt dacht ik toen, maar voorbijrijdend op de hoofdweg vanochtend viel me ineens iets op.
De stenen waren wel erg wit geworden en daarom nam ik er later een kijkje van dichtbij. En inderdaad, spierwitte stenen met alleen een tekst erop. Links "Het Munnikenland" en rechts "Feed Valid". Toch wel jammer, dit strakke zakelijke. Wel een mooi lettertype, dat dan weer wel!
Enig historisch besef kan het bedrijf dus niet worden ontzegd.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
woensdag 11 mei 2016
Mooie dag, maar ietwat te weinig schepen. De Wilhelmien die naar het zuiden schutte was de eerste vanochtend vroeg, de Osar een goede tweede. Dit Nijmeegse schip, dat bij Sluis Schijndel was gestart en naar Werkendam ging, ging op de foto vanaf de brug.
Meteen maakte ik ook een foto van de Titania die in de Waalhaven de nacht had doorgebracht. In de loop van de middag vertrok het schip.
Het was al voorbij het middaguuur voordat de volgende schepen zich meldden. Eerst kwam de Liesveld binnen die schepen had gelost bij de Poederoijense Bol. Daarna kwam de Harmonie die in Andel was gelost bij De Heus en die nu richting Rotterdam ging.
De duo-schutting van de Alpha en de Diademar miste ik, maar bij de Amare, die van de Europoort kwam, was ik weer paraat. Anne kwam niet lang erna en die moest de stuurhut flink laten zakken om onder de brug door te kunnen.
Tegen 18.00 uur nummer negen, de Verandering. Het schip was op een reis van Rotterdam naar de omgeving van Sluis Lith. De foto maakte ik vanachter mijn bureau, het kon nog net want de bomen beginnen al flink uit te lopen. Het was mijn laatste schip voor vandaag.
Keimpe aan het lossen
Een graag geziene gast in de Wilhelminasluis is de Keimpe. Meestal komt het schip ongeladen door de sluis, geladen gaat het meestal te diep om hier te kunnen schutten. Op de foto de Keimpe op 21 mei 2014 in de sluis.
Ik kom op de Keimpe omdat ik op Facebook een berichtje las van de schipper, waarin hij vertelde: " Lossen @ Wijk en Aalburg, even 100 jaar terug in de tijd. Met de roeiboot draden aan de wal brengen en mooie boom/struik zoeken om aan vast te knopen.."
Erbij plaatste hij twee foto's, eentje ervan staat hieronder. Inderdaad een situatie die ik niet vaak zie. Wel leuk!
Koppelverband Eros
Denk ik klaar te zijn, zie ik het koppelverband Eros en Eros 2 de sluis inkomen. Ja, die wil ik toch wel graag op de foto hebben, want zo vaak passeren koppelverbanden hier niet. Nu dus naar buiten om die foto's te scoren.
De schipper vertelde me dat hij zo'n 850 ton schroot bij zich had en dat de reis ging van Eindhoven naar de Bosporushaven in Amsterdam.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht