HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                          Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 januari 2016      

woensdag 20 januari 2016      
De tweede spannende dag met het plaatsen van de Maasdeuren. Het bleek gisteravond toch niet te zijn gelukt om de eerste Maasdeur op de goede plaats te krijgen. Dat werd dus het eerste werk vandaag. Toen ik het gordijn opendeed, was dit karwei dan ook in volle gang.

Het duurde niet erg lang of de eerste deur was naar tevredenheid geplaatst, zodat deur 2 kon worden opgehaald uit de Maashaven. Net zo behoedzaam als gisteren kwam het ponton ermee de sluis in.

Hoewel ik gisteren bijna de gehele dag het werk volgde, maakte ik toch ook vandaag weer een aantal foto's. Zo vaak zie je de sluisdeuren ook niet van alle kanten en van zo dichtbij.

   

De bergingsauto had een positie gekozen aan de andere kant van de sluis om ook bij de plaatsing van deze tweede deur met de lier assistentie te kunnen verlenen. Dat kon al snel beginnen, want nauwelijks was de sluisdeur in de sluis of het de kabels van de bok werden eraan vastgemaakt.

   

Nadat de hijskabels naar tevredenheid waren bevestigd ging de deur in notime de lucht in zodat het ponton uit de sluis kon vertrekken. 

   

Daarna miste ik een tijdje de werkzaamheden, maar toen ik terug kwam vond ik de deur toch behoorlijk scheef hangen. De mannen erop schenen er geen last van te hebben, ze bewogen zich zo op het oog als een stel trapezeartiesten over het toch wel smalle loopvlak.

   

Een vreemd gezicht zo'n scheefhangende deur, maar de werkers bleken alles onder controle te hebben en houden. 

Al snel kwam de deur weer in horizontale positie en volgde het precisiewerk om zo te manouevreren dat de deur op de juiste plaats kwam. Het bleek goed te gaan, want al snel leek de deur goed te staan. 

   

Na nog enige controle bleek alles in orde en maakte de bok los. Deze ging daarna een stuk achteruit, zodat het ponton waar de bok in ingeklapte toestand op rust de sluis in kon komen. 

Karwei geklaard voor vandaag. Het was al flink donker toen de bok werd ingeklapt, ik denk dat die morgen gaat vertrekken. Vanaf de bovenverdieping van mijn woning maakte ik nog een foto van de ingeklapte bok. Zonder statief, die kon ik niet vinden, en dat is te zien. 

 Toch ook weer schepen      
Toch vandaag een wandeling gemaakt naar het Gedenkteken om de Marja die daar lag te lossen op de foto te zetten.   

In de Maashaven lag de Geertruida van der Wees met het ponton voor zich waar de Maasdeuren op stonden. Ervoor het ponton voor de ingeklapte bok. Het was behoorlijk heiig/mistig aan die kant van de brug. 

Dat waren nog eens winters        
De vorst lijkt nu alweer op zijn retour te zijn, maar hoe anders was dat in januari 1982. De Wilhelminasluis was door het vele ijs gestremd, de fabriek van Bouman in Andel onbereikbaar. Dan toch een oplossing voor de fabriek door het breken van het ijs.
Zoals een krant schreef: "Coaster werkt als ijsbreker op de Maas". Hieronder arriveert het konvooi bij De Rib.

Nu ben ik er nog steeds niet achter welke coaster het ijs brak, maar ook niet welke schepen in het konvooi meevoeren. Iemand?

   

Sluis in Smal Weesp    
Het laatste sluisje van de Nieuwe Hollandse Waterlinietocht van AndeltWandelt afgelopen zaterdag. Een sluisje dat ligt in het Smal Weesp dat ligt tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en de Vecht. Een oud sluisje en bij mijn weten niet meer in gebruik.

   

 De bruggen van de Wilhelminasluis        
De huidige brug kent drie voorgangers. Alles over deze vier bruggen is te lezen in een artikel op deze website. Hoewel dat verhaal er al lange tijd staat, zijn er nooit op- of aanmerkingen over gemaakt. Tot vandaag.
Gerard Bouwman maakte me erop attent dat de huidige brug niet van kunststof is, zoals in het artikel staat, maar van staal en dat het slechts een idee was om kunststof te gebruiken.
Natuurlijk heb ik meteen deze fout hersteld en direct ook het artikel van een grotere letter voorzien, zodat het lezen wat makkelijker wordt.
 

   

                                      terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 19 januari 2016     
Vandaag de grote dag dat een begin zou worden gemaakt met het terugplaatsen van de Maasdeuren  en ook een dag waarmee de opening van de Wilhelminasluis weer dichterbij komt. Rond 09.00 uur keek ik eigenlijk voor het eerst naar buiten, omdat ik een schip hoorde. Het bleek om een ponton te gaan met daarop de twee Maasdeuren.

Op de parallelweg stond een bergingsauto en een stukje verderop een vrachtwagen. Even dacht ik dat de laatste pech had en zou worden weggesleept, maar dat bleek anders te zijn. De bergingsauto speelde een rol in het terugplaatsen van de deuren, de vrachtwagen kwam rijplaten brengen om te voorkomen dat materieel in de zachte grond wegzakte.

   

Een uurtje later en tijdens het ontbijt hadden we een uitstekend zicht op een van de als nieuw genaakte deuren. Niet veel later ging het ponton de sluis weer uit, maar nu naar de Maashaven waar het voorlopig werd geparkeerd.

   

Rond 11.00 uur kwam de bok de sluis in om daar te worden opgebouwd.

De twee kleine stabilisatiepontons, eraf gehaald omdat het gevaarte anders te breed was, moesten toen weer aan weerszijden worden bevestigd.

       

Eenmaal alles zover gereed kon aan het opbouwen van de bok worden begonnen. Ik moest enig afstand nemen om het hele gevaarte op de foto te krijgen. Vanaf de Maaskant van de brug, veilig achter de vangrails, lukt dat.

Weer een tijdje later moest de brug omhoog om de Mary 1 binnen te laten. Dat nu zat tegen, want er ging slechts één oprijboom naar beneden. De andere drie bomen bleven halsstarrig omhoog staan. Twee enorme files waren het gevolg. Die waren snel opgelost, toen EPC die ook op de sluis was, in actie kwam.

De Mary 1 moest de sluis in om duikers te assisteren. Die gingen eerst na of er geen ongerechtigheden op de bodem lagen. Die lagen er dus, hoewel de oogst erg meeviel.

   

Na opnieuw enige tijd ging de Mary 1 de sluis weer uit en kon het ponton met de Maasdeuren langzaam de sluis inkomen.

   

 

   

Een aardig gezicht om te zien hoe behoedzaam werd gemaoeuvreerd. De eerste deur moest aan de binnenzijde van de brug zijn, de tweede deur bleef aan de buitenzijde van de deur. Ertussen voldoende ruimte om de brug weer te laten zakken.

Natuurlijk was er bekijks genoeg en ook nu gold weer voor sommigen: "De beste stuurlui staan aan wal". Tussen de kijkers de bekende fotograaf Cor de Cock, die in geanimeerd gesprek raakte met de sluiswachter, maar ook de journalist Teus van Tilborg die stof verzamelde voor een artikel in het Brabants Dagblad.

   

Het duurde lang voordat er enige progressie was te zien, maar voor de kijkers bleef er nog genoeg te beleven, hoewel het flink koud werd. 

Tegen 18.00 uur was het zover en "hing" de deur. Het was slechts een opmaat tot lang hangen, want nu (20.30 u.) is de deur nog niet op de juiste plaats en dat ondanks de hulp van de lier van de eerder genoemde bergingsauto.

       

Als ik nu naar buiten kijk, zie ik een welhaast feeëriek verlichte bok. Morgen eens proberen een opname te maken met gebruik van mijn statief. 
De bergingsauto en ook de wagen van de duikers van Europa zijn er ook nog.
Of vanavond nog wat staat te gebeuren? Ja, want ik zie weer mannen lopen op zowel de bok als het Maashoofd. Dat zal wel een latertje worden. Petje af voor die mannen!!

Ander werk was er ook   
Zou ik bijna vergeten dat er ook nog twee man van EPC aan het werk waren om alles elektronisch aan te sluiten en dat van Prop eveneens twee man bezig waren met het snoeien van de leilinden. 

   

Waren er dan geen schepen?        
Wis en waarachtig waren die er, maar ik besteedde er vandaag niet veel tijd aan. Vanmiddag, staand tussen de kijkers, zag ik opeens dat een schip uit het Munnikenland kwam. Het was de Geryvo die daar had gelost. 

Mijn laatste foto vandaag is van een zonsondergang bij de brug bij Heusden over de Bergsche Maas. De foto kreeg ik toegestuurd door een schipper die oog heeft voor de mooie dingen die onderweg zijn te zien.

                                           terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

maandag 18 januari 2016      
Nog niet veel te merken van de komende werkzaamheden. EPC was weliswaar bezig op het westelijk Maashoofd met alles aan te sluiten, op de Hebo Lift 5 in de Waalhaven waren ook twee man bezig en dan was er natuurlijk nog de Mary1 die van de Maas naar de Waalzijde schutte.
Ik heb gekozen voor twee foto's van de Hebo Lift 5, op de tweede foto is goed het stabilisatieponton te zien. Ook aan de andere kant zit er eentje. Beide pontonnetjes moeten worden losgekoppeld, omdat anders de bok te breed is om de sluis in te komen.

   

Worden de leilinden gesnoeid?    
Het lijkt erop dat de bomen gesnoeid gaan worden. Vanmiddag kwam een flinke vrachtwagen een kraantje afleveren. Het ding kreeg voorlopig een plekje op de parkeerplaats in afwachting van deze activiteit.  

   

Schepen bij de sluis     
Vanochtend vroeg opeens een gast in de Waalhaven. Het bleek de Avontuur te zijn die daar voor een paar uurtjes bleef liggen. In de loop van de ochtend verdween het schip inderdaad weer.
Het was toch rustig in die Waalhaven, want zowel de Inspé IV, de Sanne als de Prinses Margriet waren vertrokken.

Bij de fabriek van Covaco werd de Animo geladen, het schip zou niet lang erna vertrekken. Ervoor lag de Belgische Savio uit Merksem die met een lading uit Zeeuws-Vlaanderen was gekomen.

Dan de Mary 1 die, zoals ik hierboven al meldde, schutte van de Maas- naar de Waalzijde. Een lastige schutting, want eerst moesten de hoogwaterdeuren worden geopend, dan ook nog de brug omhoog, om na het gelijklopen van het water te wachten op de Waaldeur die met de boormachine werd opengedraaid. Mary 1 had voldoende aan één geopende deur en bleef meteen na het schutten liggen.

Fort Uitermeer       
Bij dit Fort uit 1845 ligt een sluisje. Vroeger deed dit dienst als bewaker van het waterpeil in de Hollandse Waterlinie, waarbij het sluisje weer werd beschermd door het fort. De sluis hoorde bij een uitgestrekt netwerk van sluizen die langs de hele waterlinie lagen. 
Momenteel is de sluisdeur verwijderd om te worden opgeknapt. 

   

Noordersluis    
AndelWandelt kwam naast de hierboven genoemde sluis in het begin van de Nieuwe Hollandse Waterlinietocht in 's Graveland langs een oude sluis uit de tijd rond 1880, de Noordersluis, liggend in, hoe kan het anders, de 's Gravelandse Vaart. 

   

 

                                 terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

zondag 17 januari 2016              
Vandaag op bezoek geweest bij kennissen in Woudrichem en natuurlijk een kijkje genomen op de Bol. Daar viel me meteen op dat op de Gijsen krib, waar Maas en Waal tezamen komen en Gorinchem rijst van ver, een bijgewerkt infobord stond.
Daarop was heel duidelijk te lezen dat de stremming van de Wilhelminasluis duurt t/m 29 januari. Dat is nog eens een stukje nieuwsvoorziening, wie weet hoe lang deze mededeling daar al staat.

   

Twee schepen      
Op het moment dat ik de twee foto's hierboven maakte, kwam op de rivier net de duwer Taurus voorbij met wat bakken voor zich. Toch maar er een foto van gemaakt, andere schepen zag ik op dat moment niet.   

Na het bezoek reden we terug naar huis, waarna we naar het Gedenkteken liepen om een foto te maken van de Animo die bij de fabriek van Covaco lag. Het schip zal morgen wel worden geladen. 

Nog meer schepen, bij Weesp en op de Vecht        
AndelWandelt nam gisteren deel aan de Nieuwe Hollandse Waterlinietocht vanuit en naar Weesp. Onderweg zagen Hans en Anton niet veel schepen, maar het viertal waarmee ze thuiskwamen is interessant. Hoewel, de eerste wat minder. Een kraan die bezig was de gracht schoon te maken.

Later kwamen ze langs twee scheepjes van Vaarwegbeheer van Waternet Vecht & Amstel. De eerste leek veel op de Arnold J van Dunea die met regelmaat op patrouille door de Wilhelminasluis komt. De tweede was de WN1, de Graspieper.

   

Met Arie zagen ze een oude sleper, geweldig gerestaureerd, uit 1923. Het Weesper Nieuws berichtte erover.

De Uitermeersluis           
Ook interessant voor mij zijn de sluisjes die ze tijdens de wandeltochten tegenkomen. Het waren er gisteren een paar, maar vandaag alleen aandacht voor de Uitermeersluis bij Weesp. Op de eerste foto deze sluis gezien vanaf de 's Gravenlandse Vaart.

De Uitermeerse Sluis verbindt de 's Gravenlandse Vaart met de Vecht en was ooit onderdeel van de Hollandse Waterlinie. De bewaking van de sluis en de brug erover -die uit 1888 stamt en vorig jaar is gerestaureerd- vielen onder het nabijgelegen Fort Uitermeer. 

   

 

   

 

Toch ook een (ex)-gemaal  
De tocht voerde ook langs een ex-stoomgemaal, de Machine. Na twee eerdere pogingen in de eeuwen ervoor werd dit gemaal in 1883 gebouwd om het Naardermeer droog te malen. Het lukte om het meer droog te leggen, maar door een grote aanvoer van grondwater moest het gemaal constant blijven malen. De kosten werden zo veel te hoog en in 1886 werd het gemaal stil gezet en heroverde het water de drooggelegde gronden: het Naardermeer was terug. 
Het stoomgemaal werd omgebouwd tot twee woonhuizen die er tot op de dag van vandaag staan. 

                                                  terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht     

zaterdag 16 januari 2016
      
Opnieuw een heel rustige dag. De sluis is nog gestremd, op zaterdag wordt niet gewerkt. De enige verandering was dat de Inspé IV in de Waalhaven lag, het schip arriveerde daar gisteren vrij laat na een reis die in de buurt van Lobith begon. Terwijl ik deze update zit te maken, zie ik dat de Animo in het Munnikenland is aangekomen. Morgen van dat schip maar een foto maken.

Dat de aanwezigheid van een sluiswachter vandaag niet overbodig was, bleek uit de telefoontjes van schippers die zich afvroegen of de stremming van de Wilhelminasluis nu echt voorbij was. Zou het bord bij Woudrichem, met erop het bericht van de stremming t/m 15 januari, er nog steeds staan? Dat geloof ik niet, maar morgen ga ik maar eens kijken.

Het verhaal van Dunea      
Het schijnt dat nog steeds niet duidelijk is waar de vervuiling van de Afgedamde Maas vandaan komt. Dunea blijkt hard aan het zoeken te zijn. Hieronder een opname uit 2012 van de gebouwen op De Plaat waar ook het innamepunt van water is, links op de foto 

Het AD/Rivierenland besteedde er weer een artikel aan. Opvallend daarin dat Dunea nu al zes dagen bezig is te onderzoeken waar de vervuiling vandaan komt en dat het nieuws is "Dat kan best nog even duren". 

Bij dit nieuws en gebeuren aansluitend heb ik ruimte voor twee foto's van een gebouw van Dunea. Nu ken ik de gebouwen van Dunea op De Plaat, bij de Batterij onder Brakel en ook die in de Poederoijense Hoek. Maar ik realiseerde me tot nu toe niet dat ook in Wijk en Aalburg, vlakbij het voetbalveld van NOAD, een gebouw van Dunea stond.

   

Nu had ik het kunnen weten, want de mannen van AndelWandelt maakten de linkerfoto hierboven al in juli 2011. Maar pas de foto ernaast, gemaakt tijdens de van A-Maas naar B-Maastocht van 11 januari jl.,  maakte me er attent op.
In dat gebouw wordt de bellenbaan in stand gehouden door stoffen in het water te gooien die vuilmakers moeten binden en laten bezinken. 

Vroeger was toen          
Gisteren schreef ik al over de hightech bediening die nu is geplaatst in het wachtgebouw. EPC is het bedrijf dat deze bediening heeft geplaatst en aangesloten. Op de website van het bedrijf dan ook een terecht trotse openingsfoto met materieel van het bedrijf, poserend op de Maashoofden van de Wilhelminasluis.

De Wilhelminasluis komt op de website van het bedrijf ook voor en wel buiten de tekst hieronder ook met een foto van de oude en de nieuwe situatie in het bedieningsgebouw. 
"EPC heeft van Volker Infra – Van Oord de opdracht gekregen om de huidige besturing op de sluis te vervangen voor een geheel nieuwe besturingssysteem op basis van SCADA. Ook het elektrificeren van de huidige omloopriolen en roerkleppen behoort tot de opdracht en worden geïntegreerd in het SCADA.
De Wilhelminasluis is een schutsluis in de Afgedamde Maas bij Andel. De sluis is gebouwd rond 1896 in de 800 m lange dam die de Maas en de Waal scheidt; de sluis zorgt ervoor dat scheepvaart tussen Maas en Waal mogelijk blijft. De sluis (en de dam) vormen ook een primaire waterkering en hebben een zogenaamde ”kerende hoogte“ van 6,8 m NAP. De sluis is nog steeds in gebruik en is in beheer bij Rijkswaterstaat Zuid-Holland, Waterdistrict Merwede & Maas."

Erbij staan twee foto's van die oude en nieuwe situatie, waarbij de oude situatie toch wel wat simplistischer wordt afgebeeld dan het in werkelijkheid was. Hieronder oud en nieuw van EPC naast elkaar.

   

Een foto uit mijn archief doet de oude situatie wat meer eer aan. Maar ook de nieuwe situatiefoto is geen juiste weergave van de realiteit. Maar ach, wat maakt het eigenlijk uit; de mannen van EPC hebben goed werk verricht en doen dat trouwens nog steeds.

Beatrixsluizen    
Bij me binnen kwam een twitterbericht van Rijkswaterstaat (@rijkswaterstaat): "27 & 28 jan informatiebijeenkomsten aanleg 3e kolk #Beatrixsluis en verbreding #Lekkanaal".
Kijk, dat is nog eens goede nieuwsvoorziening. Waarom kan dat nou niet bij de Wilhelminasluis?
Wel hier eerst een bewonersbijeenkomst (klasse), de tweede keer een simpele brief (mwah) en nu de boel is uitgelopen niets, noppes, niende, nada, zero. Rijkswaterstaat kan het wel, want bijna dagelijks komen Nieuwsbrieven van allerlei projecten binnen en volgen de tweets over verschillende onderwerpen elkaar op als de kogels uit een repeteergeweer. 
Maar goed, we zijn er zo langzamerhand aan gewend. Hieronder een foto van de Beatrixsluizen die Rijkswaterstaat meestuurde met de hierboven genoemde tweet.

                                       terug naar boven                                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 15 januari 2016       
Eindelijk weer actie op de sluis. Vanochtend al heel vroeg kwam een wagen van EPC langs en waarschijnlijk was het werk van de monteur het mogelijk maken van het draaien van de sluisdeuren. Tijdens onze koffiepauze in de loop van de ochtend zagen we tenminste de Mary van de firma Ooms de sluis inkomen. Er kon dus worden geschut en zelfs de brug deed het nog! Geweldig!!

In het Munnikenland lag de Willy en toen we langs reden werd het schip net gelost. Na het lossen vertrok het schip weer richting Rotterdam.

In de Waalhaven van de sluis was weinig spectaculairs te ontwaren. De Hebo Lift 5 lag aan de westremming te wachten en aan de andere kant had de Prinses Margriet zusje Sanne weer opgezocht.

Vanmiddag toch maar de weg (N322) overgestoken om vanaf de brug een foto te maken van de Mary die een weekendplaatsje heeft gevonden aan de westelijke Maasremming. Aan de andere kant van de remming zag ik o.a. de Branta en ook de oude Veerpont Aalst-Veen (helaas net niet zichtbaar op de foto). Morgen maar eens een opname vanaf de andere kant maken voor een beter totaalzicht.

Bediening van de sluis             
In de jaren dat ik nu op de sluis woon is toch het e.e.a. v.w.b. (jaja flink wat afkortingen!) de bediening van het sluiscomplex veranderd, je zou ook kunnen zeggen gemoderniseerd. Hieronder het bedieningspaneel zoals het was tot ca. een jaar geleden.

Er stonden al wat monitoren uit de prehistorie opgesteld en de sluiswachters hoefden niet bij iedere schutting van wachthuisje naar wachthuisje te lopen om het proces gaande te houden. Regelmatig overleg was natuurlijk wel nodig om al die vernieuwingen bij te houden.

   

De sluiswachters, of zijn dit nu Traffic Controlers/System Operators/Lock Managers, etc.?, hoeven nu echt niet meer naar buiten. Alles kan vanuit het wachtgebouw worden bediend. Misschien is het wel mogelijk om draden door te trekken naar de woningen van de sluiswachters, zodat ze ook niet meer lijfelijk op de sluis aanwezig hoeven te zijn.
Maar goed, de oude apparaten op de sluishoofden worden nu ook elektrisch aangedreven. Is de Wilhelminasluis op het eerste zicht een nostalgisch object, alles werkt door hypermoderne elektronica en een ferme muisklik!
 

De op kunst wachtende schuilplaats    
Van een toevallig op de sluis aanwezig persoon begreep ik dat gisteren een jongedame op de sluis was om te kijken hoe een afrastering rond de schuilplaats uit WO1 moest worden geplaatst. Een afrastering denk ik dan, hoezo. Het object moet toch bereikbaar en tastbaar blijven voor passanten en/of geïnteresserden. Maar afijn, we wachten maar weer af.    

                                         terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

donderdag 14 januari 2016      
Eindelijk weer eens een echte verandering bij de sluis en ook nog eentje die ertoe doet. Of het transport nu gisteren al is aangekomen of vanochtend heel vroeg, weet ik niet. Maar in ieder geval is in de Waalhaven de Hebo Lift 5 gearriveerd. Geen duwer of stuurder te bekennen.
In ieder geval is het dezelfde bok die de Maasdeuren meenam, het terugplaatsen zal dus wel een eitje zijn.

   

Vanmiddag kwam een vrachtwagen een container van VolkerRail ophalen, zal ook wel een goed teken zijn. Misschien zijn de mannen van dat bedrijf nu klaar met hun werk, of is het materiaal erin niet meer nodig.

   

Twee scheepsbewegingen zag ik vandaag. Uit de Waalhaven verdween de Prinses Margriet, maar daar heb ik geen foto van. Wel van de Rudis die in het Munnikenland tegen de casco's lag, een kwestie van David en Goliath. Wat het scheepje daar deed, geen idee. Niet veel later vertrok het weer naar Werkendam. Geen schepen verder, noch in het Munnikenland, noch aan De Rib.

Overstroom ik?       
De laatste tijd is er nogal wat aandacht voor het gevaar van overstromingen, zowel in de pers als op tv. Nu had ik al eens op de website van Overstroom ik? gekeken en ook heb ik de app ervan op mijn smartphone. Maar ik ben het met de uitslag niet eens.
Maar goed, ook hier kunnen we te maken krijgen met (extreem) hoog water. Een paar foto's heb ik bij elkaar gezocht van hoog water hier bij ons of in de buurt van de Wilhelminasluis.

   

Hierboven links een opname uit het begin van 1995. Onder het bruine water van de Afgedamde Maas en boven het wat blauwere water van de Andelse Maas. Velen zullen zich nog herinneren dat tijdens dit hoge water o.a. de Bommelerwaard werd ontruimd. 
Ernaast een foto die ik eind december 2008 maakte van De Rib.
 
Hieronder een foto uit (werd me verteld) 1984. De foto is genomen vanaf de graansilo van -toen nog- Schouten in het Munnikenland. Vooraan, waar de bok ligt, de Waalhaven van de Wilhelminasluis en op de achtergrond De Struikwaard en de Wielenwaard. 

Ook nog een foto uit de jaren 90 van de vorige eeuw van hoog water in de sluis en ernaast een foto uit 2011 die is genomen net op het moment dat een vrachtwagen met een ietwat wrange titel over de brug reed: "Haal het beste uit de zon". 

   

Maar terug naar die website van Overstroom ik? Ik heb daar de postcode van de Wilhelminasluis ingevuld en dan krijg ik onderstaande uitslag. Buitendijks wonen we hier inderdaad sinds de verhoging van de Sluisdijk. Maar als mijn woning 5.5 meter onder water staat, dan loopt het water allang over de Sluisdijk heen. Dat laatste zie ik voorlopig toch niet gebeuren. 
Oh.........wacht even. Het is maximaal 5,5 meter. Ben ik even gerustgesteld.
Maar voor degenen die denken dat ik het lichtvaardig opneem: we hebben een overlevingspakket voor vier dagen altijd klaar staan. En ja, de flessen water en het voedsel vervangen we als de houdbaarheidsdatum is verstreken.
Alleen de warme en waterdichte kleding hebben we nog nooit aangepast aan ons langzaam uitdijend figuur. Toch een aandachtspuntje dus.

Ge komt uit Ael als.............   
Een prachtige Facebook-pagina! Heerlijk om lezen wat de ouderen onder ons nog allemaal weten te vertellen over het Andel van toen. Geweldige foto's ook bijna altijd. De foto hieronder werd geplaatst door Annelies Verschoor en toont De Rib met een nog nostalgische steiger.
De fabriek van Schouten is er al, schepen liggen naast elkaar te wachten. Maar weet iemand misschien wat dat bolbaken aan de linkerkant betekent? 

                                            terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

woensdag 13 januari 2016       
Het werk aan de apparaten op het westelijk Maashoofd lijkt te zijn afgerond, de takelinstallatie is in ieder geval afgebroken. Verder werd er gewerkt aan de bliksembeveiliging van alle camera's en ook dat schijnt klaar te zijn.
En dan waren er natuurlijk de sluiswachters die een -aangepaste- dienst deden. Weinig te doen voor ze, geen schip liet zich logischer wijze zien.

Schepen op de Waal     
Van Piet Lobregt kreeg ik een drietal foto's met voor de Wilhelminasluis bekende schepen die op de Waal passeerden. Allereerst was daar de flink met zand geladen Vanitas.

De twee andere schepen waren de Iris en de Noorderlicht. Het laatste schip lag pas geleden nog een aantal dagen in de Maashaven.

   

Uitwateringssluisjes          
Op de tocht door de uiterwaarden van de Afgedamde Maas en de Bergsche Maas kwamen de mannen van AndelWandelt ook een aantal uitwateringssluisjes tegen. Die bij het haventje van Genderen bijvoorbeeld hieronder.

Iets daarvoor waren ze in de Heesbeensche Uiterwaard ook al een exemplaar tegengekomen en even later in de Gendersche Uiterwaard een nagenoeg zelfde exemplaar. 

   

Hans de Weerd, sinds kort bij Rijkswaterstaat weg omdat hij van zijn pensioen mocht gaan genieten, vertelde me:
"Deze objecten vlak aan de Bergsche Maas zijn uitlaatsluisjes. Als het water op de Bergsche Maas hoger staat dan het water aan de binnenzijde drukt het water de sluisdeur dicht. Wordt het aan de binnenkant hoger dan het water van de Bergsche Maas dan worden de sluisdeuren opengedrukt en kan het water wegstromen.
In mijn begintijd bij Rijkswaterstaat heb ik wel eens van die deurtjes laten repareren en zijn ze ook opnieuw gebreeuwd."    
Hans moest lang zoeken, maar stuurde me toch twee foto's van de sluisdeuren van een van die uitlaatsluisjes. 

   

Rectificaties m.b.t. de specht en de Biesboschsluis    

Eergisteren plaatste ik een foto van een specht die in mijn tuin kwam fourageren, een kleine bonte specht noemde ik het beestje, waarbij ik het hij of zij zijn in het midden liet.
Minzaam werd ik gecorrigeerd door Theo Oudshoorn die me leerde dat het hier een grote bonte specht betrof en dat het een mannetje was. Dat laatste blijkt uit de rode plek op het achterhoofd. Weer wat geleerd dus.

Eveneens afgelopen dinsdag een artikel over het met vergunning schutten van schepen van 60 m. in de Werkendamse Biesboschsluis. Ook daarin was ik niet helemaal correct.
De Biesboschsluis kan 's zomers, met vergunning, door schepen met een lengte van 60 m. worden gepasseerd.
's Winters mag dat niet door de hoogwaterkerende functie die de hoge deuren dan als eerste prioriteit hebben.
Dit najaar is een ontheffing van deze regel gekomen voor de duur dat de Wilhelminasluis is gestremd. Vandaar dat nu regelmatig schepen van 60 m. worden geschut. Schepen die anders door de Wilhelminasluis zouden gaan.

   

 Van Afgedamde Maas naar Bergsche Maastocht  

Op de site nu foto's van deze tocht, maar ook een kort geschreven "verslag" ervan. Zeker de moeite waard om te bekijken en te lezen. A.s. zaterdag 16 januari gaan Hans de Weerd & Anton van Rijswijk naar Weesp om vanuit die plaats te starten voor de Nieuwe Hollandse Waterlinietocht. Wie wil zien wat AndelWandelt die dag zoal tegenkomt, kan het lezen op deze website.

                         terug naar boven                                   naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 12 januari 2016               
Toch weer een foto gescoord van schepen bij de sluis, hoewel het wel erg bekende overnachters van de laatste tijd zijn. De zusjes Prinses Margriet en Sanne waren weer samen, Margriet was een dagje op pad, Sanne lijkt een seizoensplaats te hebben.

Opnieuw twee man aan het werk        
Dezelfde mannen van gisteren waren ook nu weer op het westelijk Maashoofd aan het werk. Vandaag zag ik ze bezig aan de roerklep. Ik maakte er geen foto van, vergeleken met gisteren was er niet veel verschil te bespeuren.  
Wel vroegen de sluisdeuren aandacht. De hoogwaterdeuren aan de Maaszijde stonden een stukje open, evenals de Waaldeuren. Dat zag ik nog niet vaak, aan beide kanten flink kierende -of is het klierende- deuren. Enfin, vanaf morgen is een sluiswachter aanwezig om ze in toom te houden.

   

Inname drinkwater gestaakt      
Gisteren schreef ik al over de problemen met de inname van het water van de Afgedamde Maas door Dunea i.v.m. vervuiling van het water door landbouwgif. Het feit dat er vanochtend in het AD-Rivierenland een stukje over stond en een foto die ik van AndelWandelt kreeg deden me besluiten nogmaals hier aandacht aan te besteden.
Eerst een prachtige kaart die AndelWandelt maakte in de buurt van Wijk en Aalburg. Heel aardig krijg je zo een beeld van hoe mooi de Wilhelminasluis ligt!

Ongeveer in het midden van de kaart de gebouwen van Dunea, het Inlaatpunt van water is erbij aangegeven.

   

Op de website van Dunea staat ook het e.e.a. over deze vervuiling en de genomen maatregelen. De foto hieronder stond ook op die site.
In het midden De Plaat, rechts ervan de Maashaven van de Wilhelminasluis. Het inlaatpunt bevindt zich links van het gebouw. Op de achtergrond de fabriek van De Heus en Andel.

Grootste composiet sluisdeuren ter wereld        
Dat was wat Heijmans (@heijmansnl) gisteren twitterde. Bij de tweet zat een timelapse van het inhangen van een van die deuren. Natuurlijk nam ik ook een kijkje op de website van Heijmans en daar kwam ik een langere versie van die timelapse tegen. Ook andere interessante projecten trouwens.

                               terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

maandag 11 januari 2016     
Er was weer activiteit vanochtend en een deel van de middag. Toen ik vanmorgen voor het eerst naar buiten keek zag ik twee mannen op het westelijk Maashoofd (H4) aan het werk en zo te zien bij de rolschuif.

Ondanks de veelvuldig en in flinke hoeveelheden naar beneden vallende regen gingen de mannen van Slangen Staal en VolkerRail onverdroten voort. Misschien waren ze wel bezig met het aansluiten van de motor die de schuif in beweging moet zetten.  Aan het einde van de middag ben ik nog gaan kijken, maar veel was er eigenlijk niet te zien.

   

Er is wel Breaking News!!!!!!!! Ik hoorde net dat a.s. woensdag weer sluiswachters op het sluiscomplex aanwezig zullen zijn. Als dat geen voorteken is van naderende werkzaamheden, dan weet ik het niet meer!

Nog meer nieuws, maar dan minder leuk      
Op nu.nl las ik dat er problemen zijn bij de waterinname van Dunea op De Plaat, een gebied ten zuidoosten van de sluis. Op de foto hieronder het patrouillevaartuig van Dunea, de Arnold J. Erachter zijn tussen de de gebouwen van Dunea zichtbaar.

Het bericht op Nu.nl luidt: 
De drinkwaterbron voor 1,3 miljoen Zuid-Hollandse inwoners van de Randstad, de Afgedamde Maas, is vervuild met dimethoaat, een bestrijdingsmiddel voor de land- en tuinbouw.
Drinkwaterbedrijf Dunea is maandagmorgen onmiddellijk gestopt met inname van het verontreinigde water uit de Afgedamde Maas en haalt voorlopig water uit de Lek. Waterschap Rivierenland onderzoekt samen met Dunea wie het gif heeft geloosd.
Het schap heeft volgens een woordvoerster maandag tientallen watermonsters uit de Afgedamde Maas genomen. Zodra de bron van de vervuiling bekend is, neemt het schap maatregelen. Het schap waarschuwt dat dimethoaat schadelijk kan zijn voor het leven in de rivier. Volgens het waterschap was er geen enkel gevaar voor de volksgezondheid.
In 2012 moest Dunea ook maandenlang water uit de Lek gebruiken wegens vervuiling van de Afgedamde Maas. Een rozenkweker in de Bommelerwaard bleek toen de boosdoener te zijn. Dit bedrijf en de eigenaars hebben een fikse boete gekregen en moesten tonnen schade aan Dunea vergoeden."

Iduna en de RWS 72     
De situatie rond de sluis was vanochtend een beetje veranderd: de Prinses Margriet was vertrokken uit de Waalhaven en in het Munnikenland was de Duitse Iduna geaariveerd. Het geladen schip koos een plekje achter de Amicitia die net werd gelost.

Vanochtend werd onze aanwezigheid in Zaltbommel verwacht en op de terugweg reden we over de Waaldijk. Het was niet druk op de rivier en alleen van de RWS 72 maakte ik een foto.

AndelWandelt op pad       
Toch nog meer foto's van schepen, dankzijde mannen van AndelWandelt die een eigen tocht van zo'n 27 km hadden bedacht. Zij volgden daarbij de Afgedamde Maas tot de hoogwaterkering Kromme Nol en daarna ook nog een stukje de Bergsche Maas.
Bij Aalst, vrij aan het begin van de route, gingen de twee oude slepers die daar hun thuisbasis hebben op de foto, de Meeuw en de David. 

Ietsje verder ligt de steenfabriek van Nederhemert en daar was de Secunda uit Ouderkerk a/d IJssel bijna volledig gelost. Later werd dit schip nog een keer gespot toen het bij de hoogwaterkering de Bergsche Maas opging.

   

Ook op de Bergsche Maas was het rustig. Het enige schip dat Anton en Hans zagen langskomen was de Amerstroom.

De Biesboschsluis is tekort, of toch niet?     
Gewoonlijk wordt in deze sluis een lengte van maximaal 55 m. geschut, maar met vergunning wordt tot 62 x 7m. geschut. Dat kan door in die gevallen de hoogwaterdeuren te gebruiken. 

   

Vanochtend kwam de Cornelis B daar schutten. De kortste weg naar Oosterhout ging in dit geval door de Biesbosch. De afmetingen van de Cornelis B zijn 60 x 6.68m., het schip heeft vergunning en dus kon worden geschut met de hoogwaterdeuren. Iedereen blij.

Rechtszaak deel 2      
Gisteren stond deel 1 van een zaak die zich voordeed in mei 1959 op de site. De zaak werd aangehouden omdat de Officier van Justitie de Sluismeester wilde horen. Dat gebeurde dan ook en hoe het afliep haalde destijds eveneens de krant Nieuwsblad van Gorinchem en Omstreken.

   

Het wordt kouder     
Nu nog overbodig natuurlijk, maar de pot speciale pindakaas voor vogels stond al een hele tijd in de garage te wachten. Vanochtend toch maar geplaatst en al heel snel was hij/zij er weer: een kleine bonte specht, een prachtvogel! Zou het dezelfde zijn als vorig jaar? 
Zittend achter een heerlijk kopje koffie maakte ik deze foto door het raam heen. Heel voorzichtig, want bijna iedere beweging verjaagt de vogel.

                                       terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

Top