donderdag 31 maart 2016 Wel, we kunnen niet zeggen dat schippers geen oog hebben voor de mooie dingen die onderweg zijn te zien. Nu is de eerste foto van vandaag niet tijdens een reis gemaakt, maar tijdens het liggen aan de binnenkant bij Sluis Empel. Een prachtige zonsondergang was de opbrengst.
Hoe de zonsopkomst vanochtend was is me volledig ontgaan. Toen ik slaap uit mijn ogen wrijvend naar buiten keek, zag ik de Franse Doria uit Essars-les-Bethune, een dorpje tussen Lille en Arras in het noorden van Frankrijk, in de sluis liggen. Het schip kwam van Veghel en had Dordrecht als bestemming. Gelukkig was iemand zo aardig een foto van het schip te maken.
Zelfs tegen 09.00 uur was ik nog niet gereed om buiten een foto te maken. De Cornelis B, op weg naar Rotterdam, ging daarom maar voor een klein gedeelte op de foto en dat ook nog eens vanachter mijn bureau. Daarna was het lang wachten op de volgende. Dat was de Spes Nostra die als tweede de sluis inkwam, maar er als eerste weer uitging.
Bij de duo-schutting van de Spes Nostra was namelijk als eerste het werkschip Deo Data de sluis ingevaren. Dat schip kwam van Poederoijen en was nu op weg naar Dordrecht. Omdat ik toch buiten was, wandelden mijn betere helft en ik een eindje richting het Munnikenland. Nog viel me daar niet op dat er een casco is verdwenen. Ik heb ook geen idee wanneer die is vertrokken. Wel zag ik dat de Laborieux opnieuw was gearriveerd en op dat moment werd gelost. In de loop van de middag vertrok het schip weer.
Daarna duurde het tot 14.00 uur voor de volgende schepen zich meldden. Allereerst kwamen de Woudrichemse vissers met de Neeltje de sluis in. Erna kwamen achter elkaar de Erato uit Wessem en de Arta de sluis in.
Het bleek meteen ook de laatste schutting te zijn geweest. Tot nu toe, 17.45 uur, zag ik alleen nog twee recreanten passeren. Maar alle kans dat er in het begin van de avond nog wat klanten komen, wie weet.
Proefsluiting Hoogwaterkering Kromme Nol
Vandaag was het weer zover dat werd gekeken of de sluiting van deze belangrijke hoogwaterkering soepeltjes zou kunnen verlopen. Hoe het is gegaan, weet ik helaas niet. Maar ja, goed of slecht, wijzer wordt iedereen wel van zo'n proef natuurlijk. Op de foto hierboven de kering gezien vanaf de Bergsche Maas, de voorbereidingen zijn in volle gang. Onder het zicht vanaf de Afgedamde Maas.
Ook bij de Wilhelminasluis was een proefsluiting van de hoogwaterdeuren. Veel belangstelling, eigenlijk nihil, was er niet voor. Wel bleek dat de deuren moeite hadden om dicht te gaan en dat een volledige sluiting niet werd gehaald. De foto hieronder geeft een ietwat vertekend beeld, want de deuren gingen nog wel iets verder dicht. Het is een archiefopname, want net op het moment suprême was de accu van mijn camera leeg.
Wel, dan was dit weer alles voor vandaag. Net op dit moment (18.00 u.) zie ik de Panta Rhei de sluis inkomen op een reis van Gouda naar Alphen. Mijn diner staat te wachten, dus een foto zit er niet in. Misschien vanachter mijn culinaire verrassing, als ik daar tenminste verlof voor krijg! Wel, het is nu 19.00 uur en inderdaad heb ik foto's gemaakt van de Panta Rhei. Meer schepen zullen er ook wel niet komen vermoed ik.
woensdag 30 maart 2016 Wat een dag! Nummer zes komt nu net de sluis in, de Octopus. Geen foto, omdat ik net ben begonnen aan deze update die niet echt groot zal worden. Beginnen met de eerste vandaag, de Ariël. Het schip kwam na een paar dagen bij de sluis te hebben gelegen langs op weg naar Rotterdam.
Twee schepen zag ik echt wel passeren, maar omstandigheden lieten toen niet toe dat ik naar buiten ging voor een foto. Vanuit huis dan maar. De eerste was de Spes Nostra die op een kort reisje was van Gorinchem naar Andel. Een flinke tijd later de Patria die van Helmond kwam en op weg was naar Gorinchem.
Van Andel kwam de Borneo die bij de loswal van De Heus een flinke lading split had gelost. Mooi gezicht, die 110 m. in de sluis.
Vanaf het Waalhoofd stond ik nog dichter bij het schip dat als reisdoel Dordrecht/Papendrecht had.
Nummer vijf vandaag was een bijzonder schip. Nu had ik deze Soli Deo Gloria al meermalen voorbij zien komen, maar nooit gedacht aan het bijzondere ervan. Gelukkig dat de schipper "ouderwets" even aan wal kwam om een praatje te maken. Toen kwam aan de orde dat deze Soli Deo Gloria gemaakt is van twee schepen!
Het achterschip komt van de vroegere Marcel, het midden- en voorstuk van de Keistad. Toch twee schepen die ik ook ooit door de sluis zag komen. Hieronder links die Marcel en ernaast de Keistad. De bouw van het samengesteld schip vond plaats in 2014 op de werf van Bodeweges.
Van dit gebeuren zijn heel veel foto's gemaakt en het aardige is dat die allemaal door iedereen zijn te zien. Er is namelijk een Facebook-pagina van de bouw gemaakt, zodat het van het begin tot einde nog eens kan worden bekeken.
Hierboven het eenzame achterstuk van de Marcel dat ligt te wachten op de delen van de Keistad. Even later komen dan ook de foto's van het midden- en achterstuk van de Keistad die voor het stuk van de Marcel worden geschoven.
Nogmaals: het is zeker de moeite waard het Fotoverslag van deze hele operatie op de speciale Facebook-pagina te bekijken.
Dan nog dit
Gisteravond, ik was al klaar met de dagelijkse update, passeerde een spits, een bekende spits. Deze Zeeuwse Orca uit Terneuzen komt regelmatig langs en ook nu weer viel op hoe mooi het schip oogde. De drie foto's van het schip plaatste ik ook op Spitsen typische binnenvaartschepen en daar werden ze druk bekeken en ook van commentaar voorzien.
Hoewel ik de Octopus fotoloos liet passeren tijdens mijn diner, kon ik dat met de Blizzard niet doen. Deze Friese duwer uit Lemmer kwam voorbij met een flinke bak voor zich die in Veghel was opgehaald.
dinsdag 29 maart 2016 Nogal wat scheepsbewegingen vanochtend in en bij de sluis. Dat de Cornelis B en de Prinses Margriet vertrokken ontging me volledig. Wel zag ik de schepen die de sluis passeerden, achtereenvolgens de Arnold J, Lourens Sr, Deo Data, Leendert N en de Albatros. Geen foto's, het was nog te vroeg. Daarna werd het stil en bleef het stil, zodat de eerste foto's van schepen bij Covaco zijn. De Iduna was daar al geladen en was aan het schoon schip maken tegen de casco's, de Laborieux werd gelost.
Voor boodschappen moesten we in Andel zijn en natuurlijk reden we na gedane zaken naar De Rib. Daar lag nog steeds de Qui-Vive, maar net voor Pasen was daar ook de Myos gearriveerd.
De volgende in de sluis was de BGA-Trans die richting zuid ging. Vanaf de brug maakte ik een foto van het schip en meteen ook maar van de Ariël die in het Zwaluwnest van de Maashaven lag, achter de oostelijke remming.
De grote Borneo, thuishaven is Kerkdriel, ging niet naar Aalst, maar wel naar de fabriek van De Heus in Andel. Op tijd ging ik van huis om het schip goed op de foto te krijgen. De eerste stop was net voor de camping tussen Andel en Veen.
De schepen komen daar redelijk dichtbij langs met Poederoijen op de achtergrond. Daarna keerde ik en reed ik naar De Rib. Daar moest ik een tijdje wachten voordat de Borneo arriveerde. Het ging liggen tegen het kleine en wat krakkemikkige steigertje dat zich daar bevindt.
Rond 14.30 uur kwam het tot nu toe (18.30 u.) laatste schip door de sluis. Het was de Zeeuwse Qui-Vive uit Goes die ik vanochtend nog bij De Heus in Andel zag liggen. Het schip was nu op weg naar Lage Zwaluwe.
Staand op de brug om de foto van de Qui-Vive te maken, zag ik de P98 van de politie in gezwinde vaart het Munnikenland ingaan. Hoewel ver weg, maakte ik er toch een foto van. Daarna wandelde ik op mijn gemak, AOW-snelheid zou mijn schoonvader zeggen, naar het Waalhoofd. Daar was ik juist op tijd om die P98 weer te zien vertrekken. Op hetzelfde moment voer de Qui-Vive de sluis uit.
31e Vrijbuiters Paaswandeltocht Zo te lezen in het verslag dat Anton maakte van deze tocht van 41 km hebben hij en Hans de Weerd een genoeglijke dag gehad. Dat ondanks de code geel die op Tweede Paasdag van kracht was.
Prachtige foto's namen de mannen na afloop mee naar huis en gelukkig stuurden ze die allemaal ook weer naar mij. Op deze site niet alleen een fotoverslag van deze tocht, maar ook haalde ik er wat foto's uit die ik waard vond of gewoon leuk om hier te plaatsen. Bijvoorbeeld een prachtige foto 's morgens vroeg van de hoogwaterkering Kromme Nol die a.s. donderdagochtend een proefsluiting houdt.
Later, genomen in de buurt van Zaltbommel, met de Bommelse brug op de achtergrond een Duits schip uit Duisburg, de Celina. Veel later op de Afgedamde Maas David met zijn maatje bij Aalst in de buurt.
Ook een foto van het veer Nederhemert Zuid - Nederhemert Noord en vv. trok mijn aandacht. Een unieke naam dragend ook nog: Drs. P. Wie niet weet wie dat was moet maar eens hier naar luisteren "Heen en Weer".
Dan ook nog twee foto's die tonen dat een wandeltocht niet simpel wandelen is, maar een hele prestatie. De route gaat lang niet altijd over gebaande wegen of weggetjes, maar kiest heel vaak voor een stuk dat onverhard is. Met code geel en dus aardig wat regen, verandert dat deel van de route al vrij snel in een modderig gebeuren. Links Anton van Rijswijk, rechts Hans de Weerd.
Kunstopdracht Creatieve toepassing Groepsschuilplaats Eerste Wereldoorlog Wilhelminasluis Andel In de laatste maanden van het vorig jaar verscheen op de Gemeentepagina een oproep aan kunstenaars om een creatieve toepassing te bedenken voor de groepsschuilplaats die langs de parallelweg van de N322 staat in de onmiddelijke nabijheid van de Wilhelminasluis. Zelf schreef de gemeente Woudrichem over deze opdracht: Het kunstwerk mag in het oog springen en moet een link leggen tussen het heden en verleden. Het moet uitdagen tot een gezonde interesse van toeristen, recreanten en passanten en op abstracte wijze het verhaal achter de linie en de groepsschuilplaatsen vertellen. De toepassing mag op, in, of bij de groepsschuilplaats zijn. De kunstenaar moet bij deze kunstopdracht de volgende criteria in acht nemen: Het kunstwerk moet vandalismebestendig zijn; Het kunstwerk moet vervaardigd zijn van duurzame materialen; Het kunstwerk en de locatie moeten makkelijk en tegen lage kosten te onderhouden zijn; Omdat de schuilplaats onderdeel is van een Linie en beschermde monumentenstatus geniet zal de monumentencommissie de toepassing ook beoordelen;
Na die eerste aankondiging heb ik niet veel meer van dit plan gehoord, wel sprak ik een kunstenaar die hier een kijkje kwam nemen. Volgens het schema zouden nu twee kunstenaars een schetsontwerp hebben ingeleverd voor 18 februari jl. Er moet nu toch wel één kunstenaar zijn geselecteerd en ook zou nu toch wel het vervolgtraject duidelijk kunnen zijn. Iemand die meer weet?
maandag 28 maart 2016 Tweede Paasdag en de de sluis is net als gisteren gesloten. Winterseizoen hè. Nu was er wat het weer aangaat code geel, dus druk zou het toch niet zijn geworden, vermoed ik. Nu dus alleen foto's van de schepen die hier al eerder lagen, zoals de Cornelis B in de Maashaven en de Prinses Margriet in de Waalhaven.
Toch ook een verrassing. Toen ik vanochtend even de sluis op wandelde zag ik in de Waalhaven een patrouillevaartuig van RWS liggen, de RWS 21 bleek het later te zijn. Natuurlijk maakte ik er een foto van.
Proefsluiting Kromme Nolkering Al een tijdje terug hing in de infokast hier op de sluis het bericht dat op 31 maart a.s. een proefsluiting zou zijn van de Kromme Nolkering bij de ingang van het Heusdensch Kanaal bij Wijk en Aalburg. In verband met die proefsluiting zou de scheepvaart zijn gestremd van 09.00 uur t/m 15.00 uur. Zie ook Scheepvaartbericht 2016.00987.0. Hieronder die hoogwaterkering in geopende toestand, gezien vanaf de Bergsche Maas.
Kortelings echter verscheen een klein stukje in het AD/Rivierenland over deze proefsluiting en daarin werd gesproken van een stremming van 09.30 - 11.30 uur. Dat scheelt nogal wat met de mededeling van RWS. In datzelfde artikeltje ook het volgende: "Waterschap Rivierenland onderzoekt dan of de 52 meter brede en 9 meter hoge hefdeur nog goed werkt. De Kromme Nol voorkomt dat het water in de Afgedamde Maas te hoog komt. De dijken langs dit deel van de rivier zijn niet stabiel genoeg." Wel dat maakt het belang van deze proefsluiting meteen duidelijk. Hieronder twee foto's van een eerdere proefsluiting (2012) waarin de kering gesloten is te zien. Links vanaf de kant van het Heusdensch Kanaal gezien, ernaast vanaf de Bergsche Maaszijde.
Vanaf de dijk bij Heusden ziet de sluiting van de kering eruit als op de foto hieronder.
De website van de Bommelerwaardgids vermeldt o.a. het volgende over deze sluiting: "Tijdens de oefening wordt op een aantal zaken gelet: Hoe verloopt de samenwerking tussen Waterschap en Rijkswaterstaat? Verloopt alles volgens de sluitingsprocedures en hoeveel tijd is nodig voor het sluiten en het weer openen van de hoogwaterkering?" Deze site meldt overigens eveneens een stremming voor het scheepvaartverkeer van 09.30 - 11.30 uur. Vastgesteld kan in ieder geval nu al worden dat de communicatie of samenwerking wat dit punt betreft wel enige stroomlijning kan gebruiken. Dan zijn er bij de Wilhelminasluis hoogwaterdeuren. Het hoge water komt immers niet alleen van de Maas, ook de Waal weet er wat van. Worden deze deuren a.s. donderdag ook beproefd en zo ja, is er dan ook stremming van het scheepvaartverkeer. Nou ja, op de foto's hieronder werkten de hoogwaterdeuren in ieder geval naar behoren. Links vanaf de Afgedamde Maas gezien, rechts vanaf de Maasdeuren van de sluis.
Paaswandeltocht in de regio Ondanks code geel zijn Anton van Rijswijk en Hans de Weerd deze tocht uitstekend doorgekomen, ze spraken van een mooie dag. Dat kan natuurlijk ook niet anders als ze acteren op de folder van de Vrijbuiters, de organiserende collega wandelclub. Op de foto boven de groene informatie lopen de mannen van AndelWandelt. Links Hans en naast hem Anton. Morgen ongetwijfeld de foto's van deze tocht, misschien dan ook al een verslag.
zondag 27 maart 2016 Eerste Paasdag en waar andere sluizen dit weekeinde al zijn opengegaan, bleef de Wilhelminasluis potdicht. Er kon worden geschut in Gorinchem, Werkendam en de Biesbosch, maar niet hier in Andel. RWS Brabant (deze afdeling zal ongetwijfeld een veel mooiere naam hebben) besloot zich star te houden aan de data van het winterseizoen. Service? Derhalve geen scheepsbewegingen hier, maar toch een aantal foto's van schepen die AndelWandelt maakte tijdens het 34e Rondje Brakelse Benedenwaarden. Over de afgebeelde schepen weet ik verder niets, het gaat nu dus gewoon om de plaatjes.
Hierboven links de Solanda en ernaast de Con Zelo. Hieronder resp. de Milagro en de Acadia.
De foto's zijn allemaal een beetje wazig, maar dat komt omdat de weersomstandigheden toen niet optimaal waren.Anders gezegd was het zo, dat de grote hoeveelheid vocht in de lucht de fotografen parten speelde. Maar goed, de schepen blijven leuk natuurlijk.
De Volharding 4 hierboven krijgt een grote foto en dat vooral vanwege de opvallende kleur. De veel grotere Schloss Windsor (wat een prachtige naam!) en de Virage hieronder moeten het met meer bescheiden ruimte doen.
Ook over de Liberté, die vervolgens langskwam, weet ik niets te vertellen.
Dan de twee laatste foto's alweer die door de schifting kwamen. Het zijn links de Aswintha en rechts de Stellenbosch.
Vierbansche Sluis Na een zeer uitgebreide Paasbrunch besloten we een stukje door de regio te gaan rijden. Zo kwamen we terecht op de dijk tussen Nieuwendijk en Hank waar het bord van de werkzaamheden aan de Vierbansche Sluis een regelrechte aandachttrekker was. We stopten daar om even te kijken naar het werk dat pas geleden in opdracht van het Waterschap Rivierenland is begonnen. Er wordt een vispassage aangelegd, zodat een betere vispopulatie zal ontstaan. Tevens zal door het open maken van de sluis de doorstroming van het water en daarmee de kwaliteit ervan verbeteren. Rond medio juni van dit jaar moeten de werkzaamheden zijn afgerond.
De vispassage zal bestaan uit houten schotten met aan weerszijden Maaskeien voor een natuurlijke uitstraling. Dankzij deze passage kunnen vissen straks het hoogteverschil tussen de Gantel en de Bleeke Kil overbruggen. Voor de aanleg wordt de bestaande greppel vanaf de sluis tot de Bleeke Kil vergroot en verdiept.
Bleeke Kil Hierboven is deze Bleeke Kil al twee keer genoemd. Wij kwamen er langs omdat we na Hank besloten door de Biesbosch terug te rijden richting huis. Op de nieuwe brug over deze Kil stopten we om een foto te maken in beide richtingen.
In het plan worden/zijn nieuwe watergangen, een poel, een verdiepte geul, een oude kreek (uit)gegraven en is nieuwe aanplanting gebracht. Wat de stand van zaken momenteel is weet ik niet, het grote info-bord staat er in ieder geval nog steeds.
Langsdammen in de Waal In de afgelopen week kwamen berichten via Twitter binnen over de opening van de vaargeul in de Waal. De eerste die ik zag was van RuimtevoordeRivier (@RuimtevdRivier): "De vaargeul in Waal is officieel geopend door @DronkersJH." Erbij zat deze foto:
Varen doe je samen! (@varendoejesamen) was een goede tweede: " Veilig varen op de Waal: Linkeroevergeul Dreumel – Wamel voor recreatievaart geopend: varendoejesamen.nl/". Natuurlijk nam ik een kijkje op de website van "Varen doe je samen" en daar vond ik o.a. het volgende: "Heeft u, nu het recreatieseizoen weer gestart is, vaarplannen op de Waal? Ter hoogte van Wamel – Ophemert zijn de kribben in de binnenbocht verwijderd en vervangen door langsdammen: stenen dammen in de vaargeul, parallel aan de oever. Daarmee is hier een scheiding ontstaan tussen de hoofdgeul –voor de beroepsvaart- en een oevergeul, te gebruiken door de recreatievaart. Bij Ophemert is een langsdam aangelegd aan de rechteroever. Bij Dreumel en Wamel is een langsdam aangelegd aan de linkeroever." De rest van de brochure is hier te vinden.
zaterdag 26 maart 2016 Ook vandaag weinig foto's van schepen in of bij de sluis, gewoon omdat er geen schepen kwamen. Vanochtend alleen de Cornelis B die na het schutten halt hield in de Maashaven. Vanaf De Rib zette ik het schip op de foto, vanochtend was ik namelijk te laat of het schip te vroeg.
Nu was een foto van de Cornelis B niet de reden dat ik op De Rib was, maar wel de aanwezigheid van de Zeeuwse Qui-Vive uit Goes die daar geladen lag te wachten tot de fabriek weer gaat draaien.
Daarna stuurde mijn betere helft de auto naar het Munnikenland, zodat ik daar de Laborieux op de foto kon zetten. Ook al een geladen schip dat dichtbij de weg lag te wachten tot er weer enige activiteit, in dit geval bij Covaco, komt.
Schepen op de Waal tijdens de 34e RBB AndelWandelt maakte donderdag tijdens het 34e Rondje Brakelse Benedenwaarden behoorlijk wat foto's van schepen op de Waal. Daar ben ik heel blij mee en al die foto's komen zeker nog een keer voorbij op deze site. Misschien morgen al. In ieder geval heb ik er voor vandaag een drietal uitgezocht. Allereerst de RWS 30, gewoon omdat ik dit schip nog nooit in de Wilhelminasluis zag. Datzelfde geldt overigens voor de coaster Wilson Maas die ook al stroomafwaarts ging.
De derde foto is er eentje van de Urker Babette, een schip dat hier vaak komt. Een uniek schip, want dit is het enige schip dat mijn betere helft alleen al aan het geluid van de kopschroef herkent! Babette komt vaak door de sluis, maar zo geladen zag ik haar hier nog nooit passeren.
Schuttevaer Iedere zaterdag koop ik een exemplaar van de Schuttevaer bij drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel. Helemaal vergeten dat in de rubriek RKM (Rivieren, Kanalen en Meren) laatst een foto stond van een bekend scheepje. Het was de Hebo Cat 1 die is verkocht naar Rotterdam. Deze multicat werd in 2006 gebouwd bij Dijkstra Jachtservice in Harlingen en kwam daarna in de vaart als Junior voor Bootsma in Makkum. Die verkocht het scheepje in 2014 aan Hebo Maritiem Service BV in Zwartsluis. Nu is deze multicat verkocht aan Aannemingsbedrijf Simons BV in Rotterdam waar het gaat varen als Seda.
Krakende en piepende sluisdeuren Nu ben ik heel gewend wat geluid betreft bij het openen en sluiten van de sluisdeuren van de Wilhelminasluis. Dat ging nog wel eens met flinke knallen gepaard, maar ik moet toegeven dat het tegenwoordig erg rustig gaat. Dat kan niet worden gezegd van een toch wel gloednieuwe sluis als Sluis Hintham. Want daar kreeg ik een filmpje van waarop de deuren zenuwachtig makend piepen en kraken. Dus: geluid harder zetten en even wachten tot de bel gaat. Je weet niet wat je hoort!
AndelWandelt op pad met Pasen Maandag a.s., Tweede Paasdag, neemt AndelWandelt deel aan de Paaswandeltocht van De Vrijbuiters uit Wijk en Aalburg. In het Nieuwsblad van Altena stond pas geleden een artikel over deze wandeltocht.
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd zullen ongetwijfeld kiezen voor een van de langere afstanden. Elders op deze site staat dat ze de 40 km tocht gaan lopen, maar het zou me niet verbazen als ze voor de langste afstand van 50 km gaan kiezen. We zullen zien.
vrijdag 25 maart 2016 Geen "live"-foto's van gisteren en ook niet van vandaag. Enig fysiek ongemak liggen daar ten grondslag aan. Maar nu toch een aardige update naar mijn mening, enfin: oordeel zelf.
Uniformiteit? "Savoir vivre" dichtte ik Brabanders altijd toe, maar op die gedachte moet ik nu toch terugkomen. Hieronder een mededeling van Rijkswaterstaat m.b.t. de opening van verschillende sluizen in de regio tijdens Pasen. Volgens mij mist er een sluis.
Volgens mij mist de Wilhelminasluis hier. Nu weet ik wel dat de Wilhelminasluis is overgegaan naar Brabant, maar de Biesboschsluis en Spieringsluis liggen toch ook echt op Brabants gebied. Ik begreep dat Brabant de winterperiode rigoureus hanteert en daarmee geen oog heeft voor de klanten. Verkeersleider Joost (@VLW_Joost) lijkt het te begrijpen als hij twittert: "Voorjaarsbediening vervroegd i.v.m. #pasen voor de juiste informatie check vaarweginformatie.nl#Rijkswaterstaat". Zelfd de oude en kleine Lingesluis in Gorinchem gaat of is al overgegaan op het zomerrooster wat opening betreft. Jammer, gemiste kans voor Brabant. Volgend jaar beter?
Abel Tasman Deze Nederlandse zeevaarder is natuurlijk heel erg bekend door zijn ontdekking van Nieuw Zeeland en Tasmanië, alle reden dus om een schip naar deze man te vernoemen. Dat gebeurde dan ook vele malen en ook nu nog varen er schepen rond met die naam. Er vaart zelfs een partyschip met deze naam dat als thuishaven Lelystad heeft. Deze Abel Tasman vaart vooral in het Waddenzeegebied, het IJsselmeer en delen van Noord-Holland en Overijssel. Het is een barketijn, wat staat voor een driemast zeilschip waarvan de fokkenmast (voormast) volledig vierkant getuigd is. De grote en de bezaanmast zijn langsgetuigd, dus met giek, gaffel en topzeilen.
Van Piet Lobregt kreeg ik een foto van het schip, liggend in de haven van Zaltbommel. 's Avonds zag ik op Facebook nog een foto van het schip, maar nu van Sophie Krale. Het was toen nog op weg naar Zaltbommel. Gisteren kreeg ik van Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, AndelWandelt, ook foto's van het schip waarop het weer stroomafwaarts gaat op de Waal. Deze Abel Tasman heeft overigens een prachtige website.
Iberica Hav aan het laden Afgelopen woensdag kwam de coaster Iberica Hav aan bij de fabriek van De Heus in Andel. Opmerkelijk, want meestal gaan coasters naar de steenfabriek in Aalst/Nederhemert om stenen te laden voor Engeland. Deze Iberica Hav bleek een "branchevreemde" lading bij De Heus in te nemen, namelijk grote ijzeren buizen. Wel ging het schip met de lading richting Engeland, nadat het vandaag vroeg vertrok.
Is er niets vergeten? Van een schipper kreeg ik een foto van een infobord dat nog steeds aan het begin van de Maasremming oost hangt. Tekst: "Wilhelminasluis gestremd van 01-10-2015 t/m 15-01-2016 en van 10-03-2016 t/m 11-03-2016". Toch slordig om zoiets te laten hangen.
34e Rondje Brakelse Benedenwaarden Eigenlijk vanaf het begin van het Munnikenlandproject dat in het kader van Ruimte voor de Rivier werd en wordt uitgevoerd, hebben de mannen van AndelWandelt met regelmaat de veranderingen in het gebied bekeken. Gisteren was dat voor de 34ste keer. Ieder keer komen ze terug met behoorlijk wat foto's die ook op de Facebook-pagina van AndelWandelt staan.
Hierboven vanuit het Munnikenland een foto van het voetveer Woudrichem - Slot Loevestein met de molen op de achtergrond en rechts het voormalige Ierse vissersschip Bayona van schipper IJm Baks. In het Munnikenland is nog steeds de laadplaats actief waar alle overtollige grond van het project in schepen werd afgevoerd.
Vanaf de Gijsen krib, het punt waar Maas en Waal voor Woudrichem samenkomen, zagen Hans en Anton de Zuiderklip langskomen, op weg naar de Wilhelminasluis. De vaste ligplaats van dit werkscheepje is net ten zuiden van de sluis.
De oever van de Afgedamde Maas werd gevolgd en ongeveer op het punt waar de weg vlak langs het water loopt, kwam de Zuiderzee voorbij. Het schip bleek op weg te zijn naar de fabriek van Covaco in het Munnikenland, want later lag het schip daar te lossen.
Van dat lossen maakten Anton en Hans ook foto's, eentje ervan staat hieronder.
Vanaf de brug over de Wilhelminasluis zagen ze de Maurice liggen, het schip schutte met vier recreanten richting zuid.
De volgende twee foto's tonen twee schepen die op weg zijn naar de Wilhelminasluis. Links de Zwaantje 1 en ernaast de Conto-Mio.
De laatste foto van het wandelduo en vandaag ook de laatste foto die ik plaats, maakten de mannen vanaf De Rib. Op de voorgrond de Ariël met onder het afdak de coaster Iberica Hav. Rechts de Conto-Mio wachtend voor de sluis, achter de remming daar dan nog de Joma. Ook is nog net een stukje te zien van het patrouillevaartuig Arnold J van het duinwaterbedrijf Dunea.
woensdag 23 maart 2016 Wel, met recht een goede dag vandaag! Het begon al heel vroeg met o.a. de Walrus II, de Amer en de Avontuur 2. Maar dat niet alleen, er kwamen twee spitsen langs, maar ook nog twee schepen die ik niet eerder zag. Kortom: zo kennen we de sluis weer.
Voor mij was de Shiva de eerste. Een bekend schip dat vorig jaar werd beschilderd door de kunstenaar Giovanni Dalessi in het kader van het kunstevenement Mater Mosa. De Shiva lag in Heusden tijdens de Biënnale Kunst in de Vesting. De Shiva vaart nog steeds rond met die beschildering, zij het dat die wat begint te vervagen. Jammer.
Eigenlijk was het niet te geloven, maar mijn tweede schip was ook al een spits. In dit geval de bekende Franto die volgens de sluiswachter op weg was naar Frankrijk, maar waarschijnlijk eerst nog ergens ging laden.
Dan de eerste duo-schutting. Eerst kwam de Alwi-B binnen en na even wachten bleek de Avontuur II alweer terug te komen uit Aalst.
Daarna meteen weer een duo-schutting, maar nu met twee vrachtschepen. Eerst kwam de Admiratio binnen, gevolgd door de Mathia.
Na het aanhalen van de sociale contacten in de sluis voeren de schepen achter elkaar heel rustig de sluis weer uit.
Op de rechterfoto hierboven ligt de Admiratio al bijna aan de Waalhavenremming en tot mijn verbazing ging de Mathia erachter liggen. De Mathia vertrok daarna al vrij snel weer, de Admiratio nam een tijdje langer rust.
De Anna, die al was gearriveerd in de Waalhaven en moest wachten op deze twee schepen, kon daarna schutten. Naast de Anna heb ik een foto van de Joma geplaatst. Chronologisch klopt dat niet helemaal, maar vooruit. Dit schip kwam namelijk bij de fabriek van De Heus vandaan om in het Zwaluwnest te gaan liggen.
Bij De Heus aan De Rib in Andel was al iets eerder de coaster Iberica Hav gearriveerd en in eerste instantie leek het schip naast de daar toen nog liggende Joma te gaan afmeren. Iets later ging de Joma weg en kon de Iberica Hav aan de kade komen.
De foto hierboven maakte ik vanaf de dijk bij Poederoijen en op de weg terug maakte ik een foto van het Munnikenland waar de Centina en de veel kleinere Patria lagen om resp. te lossen en te laden. De Patria zou niet veel later door de sluis komen op weg naar Helmond, terwijl ook de Centina al vrij snel vertrok. De lege plaats bij Covaco werd ingenomen door de Desiré.
Buitenpolderfolder nr. 40 uitgave maart 2016 Vandaag kwam via mail de Nieuwsbrief van het Munnikenland project van de Combinatie Van Oord - GMB bij me binnen. Iedere maand komt deze brief om te informeren over dit project in het kader van Ruimte voor de Rivier en dan vooral over de eventuele hinder die door de werkzaamheden kan ontstaan. Ook staat altijd een planning voor de komende maanden in de brief.
Dit keer ook een artikel over de voortgang van het project in beeld, alsook over de wijze waarop het water na een hoogwaterperiode kan worden gepompt en gespuid op de Afgedamde Maas.
Ik hield het voor vandaag voor gezien, de nu passerende Tycha doet dat dus fotoloos. Morgen weer een dag.
dinsdag 22 maart 2016 De scheepvaart bleek vandaag wat vroeger dan de afgelopen dagen op gang te komen en ook schutten meer schepen dan de vorige dagen. Alleen vanmiddag kreeg ik er wat van mee, want vanochtend verlieten we de sluis om pas rond 15.00 uur terug te keren. Zoals altijd was onze eerste stop vanochtend al vrij snel, nl. bij het Gedenkteken. In het Munnikenland lag de grote Cura Déi te lossen bij Covaco.
Op de foto hierboven is het niet te zien, maar achter de Cura Déi was de Marja verborgen. Het schip dat lag te laden liet nog een klein stukje zien. Vooraan bij de weg lag de Res Nova te wachten tot het aan de beurt was.
Bij onze terugkomst reden we via Heusden en Andel naar huis, zodat ik een foto kon maken van de Ariël en de Werkendamse Joma die bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel lagen.
Eenmaal weer op de sluis zag ik louter eenlingen schutten, maar vandaag kwamen de schepen wel vrij snel achter elkaar. De Albatros en de Sola Gratia waren de eersten die ik zag passeren.
De volgende twee waren de Ineke en de Festina Lente. Deze twee schepen bleven in de Maascamping om daar te overnachten. In de Waalcamping lag toen al de eerder geschutte Sola Gratia.
Voor zaken moesten we tegen het einde van de middag nog even in Andel zijn en natuurlijk reden we over de Maasdijk terug naar de sluis. Onderweg kwamen we de Vanitas tegen die in volle draf richting Heusden ging.
Na een tijdje schutte de Belgische Avalona die geladen op weg was naar De Heus in Andel. Ook Covaco in het Munnikenland kreeg nog nieuwe gasten, want daar liggen nu de Patria en de Centina. Jammer genoeg heb ik hier geen foto's van. Morgen maar eens daar kijken.
Varen Doe Je Samen Iedere schipper en iedere zichzelf serieus nemende recreant heeft gehoord of kent het project "Varen Doe Je Samen". De titel is nog eens een waarheid als een koe ook! Alles wat nodig is voor een goed voorbereide vaartocht vind je op de vernieuwde website van VDJS. Alles nog heel gemakkelijk vindbaar ook, veel achtergrondinformatie, kaarten en ook apps. Niet alleen leuk om te lezen, maar ook nog eens essentieel voor een goede gang van zaken op het water. De website is bedoeld voor watersporters op elk niveau, maar ook voor beroepsschippers.
De vernieuwde website is ook nog eens leuk om te bekijken, er staan prachtige foto's op, en te lezen. Hieronder een aantal foto's die ik van de website haalde en die het Varen Doe Je Samen uitermate goed illustreren!
maandag 21 maart 2016 Wel erg laat kwam de scheepvaart op gang vandaag. Vanaf 06.00 uur zat de sluiswachter te wachten en pas om 12.00 uur kwam het eerste schip. Het was de Tripang die op weg was naar Rotterdam. Eigenlijk direct erna kwam de Risico de Waalhaven in, dit schip ging naar Heerewaarden.
Een klein uur later de Nieuwegeinse Animo die bij Sluis Empel vandaan kwam. Voor vandaag was het weer genoeg, want het schip bleef in de Waalcamping liggen. Wel kreeg het schip te maken met storing 2016-19, want nu was het deur H1 (Waalkant oost) die haperde.
Weer een uurtje later arriveerde de Mon-Desir, maar het schip kwam niet schutten, want het ging met de lading die diep in Duitsland was gehaald rechtdoor naar de fabriek van Covaco in het Munnikenland.
Tegen 17.00 uur een sluisvullend schip. Het was de Barend die had gelost bij de fabriek van De Heus in Andel die richting Waal/Merwede wilde. Het blijft een prachtig gezicht zo'n 110 m. schip in de sluis te zien.
Ongemerkt was de Prinses Margriet bij de sluis gekomen. Bij het maken van de foto's van de Barend, vanaf de brug, zag ik tot mijn verbazing dat naast de Sanne nu ook de Prinses Margriet in het Zwaluwnest (achter de Maasremming) lag. Het schip moet daar in de loop van de middag zijn aangekomen. De Brakelse zusjes zijn dus weer bij elkaar. I.v.m. de drukte op de weg (N322) waagde ik het niet de oversteek te maken. Vandaar dat op de voorgrond nu wat hekwerk op de foto is gekomen.
Noordersluis in Dordrecht
Zoals de naam al doet vermoeden was dit oorspronkelijk een sluis, maar in 1975 werd het omgebouwd tot een gemaal. De Spuihaven verloor daarmee de functie van haven en al wat restte was een brede sloot. Deze voormalige sluis is te vinden op de Noordendijk in Dordrecht, vlakbij de Riedijkshaven.
Schepen in en bij Dordrecht Waren de foto's van de voormalige Noordersluis hierboven van Anton van Rijswijk, de volgende foto's van schepen zijn eveneens van hem. Op zijn wandeling door een gedeelte van Dordrecht zette hij en passant een aantal schepen op de foto. De Vertrouwen bijvoorbeeld.
De Pieter Boele is een wel heel bekend schip, ooit maakte ik er met mijn klas een tochtje op vanuit Woudrichem. Nu kan ik hier wel wat gaan vertellen over deze oude stoomsleper, maar het schip heeft een eigen website die het bezoeken zeker waard is!
Anton zette ook wat schepen op de foto die Dordrecht passeerden. Allereerst de Sensation en de Jolanda.
Even later nog twee van die grote schepen, te groot in ieder geval voor de Wilhelminasluis. Het waren de Terra en de Jacobus.
Een kijkje met de rug naar de rivier leverde een plaatje op van een Franse spits uit Nancy, de Why Not. Deze spits is ook hier bekend.
Dan toch weer terug naar de grote schepen op het grote(re) water voor de laatste twee foto's. Eerst kwam de Empire voorbij, daarna de Ingona.
We gaan naar Zandvoort............ Dat gingen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd zaterdag ook en ze waren niet de enigen die mee wilden lopen in de "30 van Zandvoort". Het leverde een lint van lopers op tijdens de strook van 8 km strand die in de route was opgenomen.
Het was eb, maar de vloed kwam langzaam op. Gelukkig bleef er nog een harde strook zand langs het water over, zodat het tegen de toch wat striemende wind in was uit te houden. Het was even zoeken naar de AndelWandelt-mannen, maar de rode jas van Anton en de groene van Hans vergemakkelijkten het zoeken.
Zowel de foto's als het verslag van deze tocht staan nu online.