Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 december 2015
donderdag 31 december 2015
Zo op de laatste dag van het jaar 2015 nog snel een piepkleine update. In de Waalhaven is de Inspé ook weer teruggekeerd na een reis van Rotterdam naar Nijmegen. Er liggen nu dus weer dezelfde zeven schepen als met de Kerstdagen.
Nu ook in de Maashaven twee gasten. Tegen elkaar aan tegen de oostelijke remming zijn dat de Noordelicht en de Sardonix, twee schepen die ik eerder in Wijk en Aalburg zag, maar nu hier de jaarwisseling doorbrengen.
AndelWandelt planning
Nog net op tijd met de planning van AndelWandelt voor het eerste half jaar van 2016. Er zullen nog wel tochten bijkomen, want zowel Anton van Rijswijk als Hans de Weerd zijn toegetreden tot het leger van gepensioneerden. De grijze golf is weer iets hoger geworden.
Hieronder de mannen op een tocht die ook door de streek van Werkendam ging.
Een ansichtkaart met vragen
De tekst laat aan duidelijkheid niets te wensen over, de Huishoudschool in Andel. Een oude Huishoudschool met links ernaast een muziektent.
Bij mijn weten zijn beide bouwsels allang verdwenen en waren deze vroeger te zien in de hoofdstraat van Andel. Dat weet ik dan nog wel, maar wanneer de school daar is verdwenen en wat er nu staat? Geen idee.
Ik zet de foto ook op "Ge komt uit Ael als......", dus misschien dat via die weg meer informatie loskomt.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
woensdag 30 december 2015
In de Waalhaven van de Wilhelminasluis vandaag toch een kleine wijziging. De Ariël is terug van de reis Rotterdam-Waspik en heeft het plekje in de Waalhaven weer ingenomen. Daar kwam vandaag de bilgeboot Rudis op bezoek.
In het Munnikenland lag bij de kraan van Covaco de Rotterdamse Latona. Het schip was gisteren met de lading uit het Belgische Gent vertrokken.
Niets verder aan de orde, dus.................
Zo maar wat rondneuzen in het archief op zoek naar wat leuke foto's. Die vond ik natuurlijk meer dan genoeg, maar vandaag eerst een oude(re) foto van de Wilhelminasluis met een luxemotor in de sluiskolk. Op de achtergrond de Waalhaven.
De ansichtkaart zal wel zo'n 40 à 50 jaar oud zijn schat ik. Op de linkeroever van de Waalhaven staat nog een rij bomen, de wachthuisjes op de Waalhoofden hebben nog platte daken en het remmingswerk ziet er wel heel verzorgd uit.
Sluis St. Andries of Sluis Rossum is voor de Wilhelminasluis belangrijk. Als die sluis in storing is, kiezen nogal wat schippers voor de Wilhelminasluis om op de Waal of de Maas te geraken. Een storing daar veroorzaakt hier nog meer drukte. Andersom zal dat trouwens ook wel zo zijn.
Hierboven een ansichtkaart uit 1910 waarop de oude sluis St. Andries is afgebeeld. Resten ervan zijn nog steeds in het landschap te zien. Hieronder de nieuwe sluis St. Andries, die iets westelijker werd aangelegd, op een ansichtkaart uit 1940. Zo kennen we die sluis ook nu nog steeds, hoewel het links en rechts van de sluis dan nog wel erg kaal is.
BPR
Waarbij deze letters staan voor het BinnenvaartPolitieReglement. Dit reglement, dat aan boord van ieder binnenvaart- en recreatieschip moet zijn, waarbij de digitale versie sinds kort ook is toegestaan, blijkt een paar belangrijke wijzigingen/aanvullingen te hebben gekregen die per 1 januari a.s. ingaan.
Van veel kanten kreeg ik bericht van deze belangrijkste wijzigingen en bijna altijd ging het om eenzelfde rijtje (op de foto hiernaast een oud-BPR uit 2010).
De belangrijkste wijzigingen in het BPR zijn:
• Compensatie beperking vrije uitzicht door lading mbv camera en radar is toegestaan.
• Gebruik reddingsvesten is verplicht voor bedrijfsmatige schepen.
• Inland AIS is nu ook verplicht op alle BPR wateren met een CEMT klasse van I of hoger.
• Spudpalen mogen alleen nog gebruikt worden waar dit specifiek is aangegeven.
• Maximaal toegestane afmetingen zijn niet langer opgenomen
• Varen met Kitetender gelijkgesteld aan kitesurfen.
• Elektronische versie Handboek voor de marifonie toegestaan.
• Amfibievoertuig is nu voor vaarregels een klein schip
• Doorvaren bij gele lichten tijdens openen/sluiten bruggen toegestaan
• Standaard “mistsein” voor alle veerponten.
• Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl opgenomen.
• Ligplaats kan worden aangewezen voor een type schip.
• Verandering in verplichting bepaalde ‘wal’ te varen.
Hier kun je de belangrijkste wijzigingen nader uitgewerkt vinden
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
dinsdag 29 december 2015
Opnieuw maar weinig te beleven op, in en bij de Wilhelminasluis. De komst van de Rudis, die langszij bij de Soraya ging liggen, was dan ook een aardige onderbreking. Het Munnikenland na het vertrek van de Droomland en De Rib zijn leeg, dus één foto slechts vandaag.
Een passage van de Wilhelminasluis
Onlangs kreeg ik een tweetal foto's van Joost Roeland die hij maakte toen hij aan boord van de James Cook de Wilhelminasluis passeerde op 17 juli 2013. Hieronder een foto van dat schip, hoewel het geen opname van die dag is, maar eentje uit mei 2012.
Op de eerste foto hieronder zijn de nog gesloten Maasdeuren -die momenteel verdwenen zijn- te zien met de brug erachter. De tweede foto toont de klapbrug die omhoog gaat en laat een stukje zien van een vrachtschip dat wil invaren. Op de achtergrond de fabriek van De Heus in Andel.
AndelWandelt kent geen grenzen
Deze tocht ging gisteren van de camping De Zwarte Bergen in Luyksgestel naar het Belgische Lommel en daarna ook weer terug naar het startpunt. Het was een grensoverschrijdende tocht waarbij het thema de nu verdwenen smokkelarij was. Veelal werden smokkelpaadjes gevolgd en was de grens met België niet meer dan een leuke onderbreking.
Onderweg werd gelopen over het jaagpad van het Kanaal Bocholt-Herentals, ook wel genoemd het Maas-Scheldekanaal en ook het Kempisch Kanaal. Het kanaal ligt tussen de Zuid-Willemsvaart en het Albertkanaal. Of het kanaal druk bevaren wordt, is me onduidelijk. Anton & Hans zagen in ieder geval twee schepen. De eerste was te ver weg, maar de Jagrie, een bekende van de Wilhelminasluis, liet zich duidelijk zien.
Het was niet het enige schip dat AndelWandelt zag, want in een van de vele vennen leek een schip te zijn gezonken. Leek, want het bleek te gaan om een kunstuiting waarvan de zin, bedoeling of diepere betekenis me nu nog ontgaat.
Om te illustreren dat het een grenzeloze tocht was, poseerden Hans de Weerd (l) en Anton van Rijswijk bij een van de vele grenspalen, in dit geval no. 191 die op het hoogste punt van de Kempen blijkt te staan.
De foto's van deze tocht staan al op de site, het verslag van deze laatste tocht van 2015 tocht eveneens!
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
maandag 28 december 2015
Geen verandering in de Waalhaven van de sluis, daar nog steeds vijf schepen. Ook van de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel valt niets te melden, maar wel van Covaco in het Munnikenland.
Gisteren al denk ik waren daar de Droomland (geladen in Amsterdam) en de Gerardus (gelost in Cuijk) gekomen. In de loop van de middag vertrok de Gerardus weer, ik denk op weg naar Amsterdam. De Droomland bleek wat meer tijd nodig te hebben.
Het werk ligt stil
Vandaag werd er niet gewerkt op de sluis, zo langzamerhand zal alles ook wel klaar zijn om de deuren te ontvangen. Volgens de oorspronkelijke planning zouden die op 8 januari op transport gaan, maar dat zal wel zijn uitgesteld. In ieder geval liggen de bruggetjes over de deuren en de daarbij horende leuningen al netjes geschilderd te wachten.
Drukte in Werkendam
In de haven van Werkendam en ook erbuiten trouwens is het een drukte van belang. Al eerder schreef ik dat dit jaar een nieuw record is gevestigd. Aardig dat ook via Twitter en Facebook nieuwtjes en foto's over die drukte langskomen.
Hierboven een foto van de Concordiagroup die op de pagina van het bedrijf op Facebook werd gezet. Titel: "Een prachtige foto van de Beatrixhaven in Werkendam". Erbij staat ook: "Concordia Group bedankt haar collega's en relaties voor de prettige samenwerking in 2015 en wenst iedereen alvast een voorspoedig 2016." Ik sluit me daarbij aan.
De foto's hierboven en hieronder komen van een tweet van WMI (@WMI_Werkendam), erbij stond: "Topdrukte in de 3e binnenvaarthaven van Nederland: equivalent van ca. 8.400 vrachtwagens in Werkendam!"
Op de foto hieronder meen ik rechts het oude haventje van Rijkswaterstaat te herkennen, de schepen links liggen dus echt buiten de Werkendamse haven. Het gebouwtje rechts is misschien wel een havenkantoor.
Scheepvaart op Waal en Maas
Dit is ook de titel van de Facebook-pagina van de Brakelse Piet Lobregt. Hij zet daar met regelmaat foto's van schepen op die vooral op de Waal passeren. Niet alleen in Brakel, bij het parkeerterrein van het buitendijkse voetbalveld, maar ook in Zuilichem heeft hij twee schitterende locaties voorhanden. Zijn foto's zijn dan ook altijd geweldig om te zien.
Hierboven de Donna, hieronder de Duc in Altum (Vaar uit naar het Diepe) uit Maasbracht en de Eiltank 28.
Weinig bekenden voor de Wilhelminasluis en dat kan ook worden gezegd van de Stiro en de Taling hieronder.
De laatste foto die ik vandaag van Piet Lobregt leende is er eentje van het koppelverband Verona. Ook al een onbekende.
Lange Jan
Geweldig de foto die Arie van Tongerlo maakte van een duwer met de stuurhut in hoge stand zodat een Lange Jan goed was te zien. Jammer dat Arie er niet bij vertelde welke duwer het was, maar misschien dat iemand dat kan vertellen?.
Het moet een erg leuk gezicht zijn als de stuurhut langzaam omhoog gaat. Op de foto ernaast ter vergelijking de Lange Jan die in de Efteling is te bewonderen.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
zondag 27 december 2015
Vandaag open ik maar eens met een foto die ik gisteren maakte. Zonder standaard, dat kan ik voortaan beter wel doen, maar met het toestel leunend op het hekwerk maakte ik een avondopname van de drukte in de Waalhaven.
Volgende keer inderdaad weer de standaard gebruiken, maar sfeervol is het wel.
Vanochtend maakten we weer eens een fikse wandeling het Munnikenland in, om vanaf de nieuwe weg naar Slot Loevestein de schepen in de Waalhaven op de foto te zetten. De Col du Covaco (de klim naar de nieuw aangelegde Wakkere Dijk) valt dan, zeker op de terugweg, behoorlijk tegen. Ik moet nog eens kijken wat het stijgingspercentage is, maar volgens mijn kuiten kan die wedijveren met menige berg in Frankrijk.
Maar goed, van links af zijn de Sanne, Inspé, Inspé II en de Alfa Mea te zien.
Later in de middag wandelde ik naar de Waalhoofden van de sluis en daar viel direct op dat twee schepen waren vertrokken. Zowel de Inspé als de Ariël bleken op weg te zijn naar Rotterdam.
Speciaal voor de Wodan, zie het bericht hieronder, reden we vandaag naar Zuilichem. Dit schip zou daar in het kleine haventje liggen en dat bleek ook zo te zijn. Er lag zelfs een mooi rijtje en van links beginnend waren dat de Burgzand, de Waal, de Wodan en de Maas.
Wodan toegevoegd aan de Eeuwlingen
Vandaag heb ik de Wodan toegevoegd aan de schepen die honderd jaar of ouder zijn. De Wodan verdient daar zeker een plaatsje bij, want het schip werd in 1907 te water gelaten waarna het ging varen als Bavaria. Hieronder een foto van het schip als Wodan op 2 mei 2008 in de Waalhaven.
De stuw bij Lith
Plaatste ik gisteren al een aantal foto's van de Máxima Sluizen bij Lith, vandaag een aantal die werden gemaakt van de stuw die ernaast ligt.
Van dichterbij gezien valt de kracht van het stromende water nog meer op. Een "gewoon" mens mag niet zo dichtbij komen, daarom mijn dank aan een "lock-operator" die eerder naar zijn werk ging om deze opnamen te kunnen maken.
Dat uitstromende water verliest niet snel zijn kracht en dat is ook te zien aan de Maas waarin het water kolkend verder stroomafwaarts gaat.
De kracht van die stroom komt natuurlijk ergens vandaan en wel van het hoogteverschil tussen de stuw en het water stroomafwaarts. Op de volgende twee foto's is duidelijk te zien dat het verschil in hoogte van het water behoorlijk is.
Als je de kracht van het water zo ziet, is de ballenlijn die boven de stuw ligt zeker geen overbodige waarschuwing.
Dan de laatste foto en wel van schepen net boven de stuw. Misschien wel bezig aan het "mensvriendelijker" maken van de rivier. Horen "langsdammen" daar ook bij?
Twee sluizen in Den Helder Den Helder, een stad in de kop van Noord-Holland, maar ook de stad waar ik ben opgegroeid. De stad kent en kende een aantal sluizen. Op de foto hieronder de Koopvaardersschutsluis die ligt tussen het Noord-Hollands Kanaal en de haven van Den Helder. Het is een luchtopname die is gemaakt op 4 februari 1997. De foto komt van Bart Jellema die deze plaatste op de Facebookpagina van "Je bent een Jutter als......." Boven de sluis de haven van Den Helder, onder het Noord-Hollands Kanaal. De tweede sluis waarvan Bart Jellema een foto plaatste was van een sluis die nu is verdwenen. Het vormde de verbinding tussen de Binnen- en Buitenhaven en werd vooral gebruikt door Marineschepen. De naam was, volgens de ansichtkaart, de Marineschutsluis.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
zaterdag 26 december 2015
Tweede Kerstdag en eigenlijk geen enkele wijziging in de schepen in de Waalhaven van de sluis. Even dacht ik dat de Vredenburg er ook een plekje vond, maar toen ik ging kijken was er geen schip met die naam te bekennen. Wel kwam vanmiddag de Vrouwe Antje, volgens mij een oude luxemotor, richting sluis. Maar voor ik een foto kon nemen was het schip alweer gedraaid.
In de Waalhaven dus nog steeds: vooraan links de Ariël, rechts de Soraya en de Antonia, vooraan vlnr de Alfa Mea, Inspé II, Inspé en de Sanne.
Van Astrid Boon, die een wandeling door o.a. De Struikwaard maakte met haar vader Anton van Rijswijk, kreeg ik een foto vanaf de andere kant van de Waalhaven. Vlnr zijn dan de Sanne, Inspé, Inspé II en de Alfa Mea te zien.
Morgen maar eens, als alle schepen er tenminste nog liggen, een foto maken vanaf de weg naar Slot Loevestein.
Prinses Máxima Sluizen
Dit is de officiële naam van Sluis Lith, maar die lijkt zelden te worden gebruikt door schippers. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Wilhelminasluis, want meestal wordt dat Sluis Andel.
Maar goed, ik kreeg aan aantal foto's van die Máxima Sluizen van Arie van Tongerlo en ook van de stuw die erbij ligt. Vandaag alleen ruimte voor de opnamen van de schutsluizen.
Hoewel het behoorlijk drukke sluizen zijn, zat er maar één foto bij van een schuttend schip en wel van de Oosterhoutse Bankert.
De Máxima Sluizen worden bediend vanuit een gebouw dat op het complex staat, maar ik heb begrepen dat het plan is om de bediening centraal te regelen. Waar vandaan dat dan zou moeten gaan gebeuren weet ik (nog) niet. Wel weet ik dat momenteel ook Sluis St. Andries bij Rossum en een brug vanuit Lith worden bediend.
Het terrein is behoorlijk afgesloten voor publiek, terecht natuurlijk uit oogpunt van veiligheid. Een enorm verschil met de Wilhelminasluis waar Jan en Alleman vrijelijk op het sluiscomplex kan rondwandelen en kan "spelen" met de apparaten op de sluishoofden.
Net beneden de stuw ligt een oude schokker van een beroepsvisser uit Lith. Op die plaats mag geen enkel ander schip liggen, maar deze schokker mag daar liggen op grond van stokoude rechten. Geweldig een land waarin zoiets nog kan!
Patrijzen in de buurt van de Wilhelminasluis
In het terrein van De Struikwaard dat aan de binnenkant van de nieuwe dijk (de fietsdijk) ligt, is een strook langs de akkers aangebracht als habitat voor patrijzen. Dat las ik eens en ik maakte er een tijd geleden al een foto van.
Het gaat om de witte strook ongeveer in het midden van de foto. Rechts is de fietsdijk.
Nu is het altijd leuk om te weten of zo'n speciaal aangelegde strook de patrijzen helpt. Nu kan ik zelf nauwelijks een mus van een koolmees onderscheiden en daarom was ik benieuwd naar het rapport van het patrijzenbestand in het Land van Heusden en Altena en dan natuurlijk in het bijzonder naar de getrokken conclusies.
De laatste pagina van het rapport bevat de conclusie:
"In de periode van eind 2014 tot eind 2015 is veel informatie verzameld over het voorkomen van de Patrijs in het Land van Heusden en Altena. Hiermee is de inventarisatie uit 2013 op vrijwel dezelfde wijze herhaald. Met de wintertelling is vastgesteld dat tenminste 212 patrijzen in de regio voorkomen.
Gedurende de zomer werd duidelijk dat tenminste 16 paartjes succesvol hebben gebroed resulterend in 123 jonge patrijzen.
Een vergelijking met de inventarisatie uit 2013 maakt duidelijk dat er weinig verschillen zijn waar te nemen. Het aantal patrijzen is licht afgenomen, maar het verschil is klein.
Door de onzekerheid dat vastzit aan de methode om het aantal patrijzen vast te stellen is het moeilijk hier zware conclusies aan te verbinden.
Een nieuwe ontwikkeling is dat in De Struikwaard bij Rijswijk en Giessen ervaring wordt opgedaan met maatregelen gericht op biotoopverbetering (Sloothaak, 2015).
De eerste resultaten hiervan zijn positief. De patrijs lijkt te profiteren van de aanleg van onder andere akkerranden, kruidenranden en hagen.
Het is te hopen dat dit soort maatregelen ook op andere plaatsen meer kan worden toegepast, zodat we nog lang van patrijzen kunnen genieten."
Wel, dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Hieronder nog een foto die ik vorig jaar van de akkerrand in De Struikwaard maakte, die rand blijkt dus echt te werken voor de patrijzen.
Vergeet ik bijna te te melden dat ik het volgende moet opnemen bij dit bericht. "Natuurbeschermingsvereniging Altenatuur. 2015. De Patrijs in het Land van Heusden en Altena. Verslag 2015. Altenatuur.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
donderdag 24 december 2015
Nee hè, dacht ik toen ik vanochtend vroeg naar buiten keek. Het kraantje dat op de parkeerplaats was gestald, werd opgehaald door een grote vrachtwagen met een flinke aanhanger erachter. Net alles schoon gemaakt en dan komt zo'n mastodont alles weer even teniet doen, dacht ik.
Toen de combinatie vertrok heb ik staan kijken hoe dat ging. Nou, zelden of nooit heb ik een chauffeur zo voorzichtig zien manoeuvreren! De goede man verdient veel complimenten, want heel langzaam ging het spul de bocht om de parallelweg op.
Even later was niet meer te zien, dat een grote vrachtwagen-combinatie iets had opgehaald. Klasse en de Gouden Stuiver gaat naar de mij onbekende chauffeur van de Hoogwerkservice uit Hardinxveld-Giessendam.
Druk in de Waalhaven
Lagen er toen ik gistermiddag keek nog drie schepen in de Waalhaven van de Wilhelminasluis, toen ik vanochtend weer ging kijken bleek het al drukker te zijn. Aan de westelijke remming, de "Rijswijkkant", bleek de Ariël gezelschap te hebben gekregen van de Alfa Mea en de Inspé II.
Ook op de rivier waren scheepsbewegingen te zien, want toen we naar Woudrichem reden over de Maasdijk zagen we eerst de Gorinchem VIII richting huis gaan, terwijl van de andere kant de Rudis richting sluis of het Munnikenland ging.
Een ontmoeting tussen deze twee schepen kon niet uitblijven en even wachten beloonde mij met een foto met Slot Loevestein op de achtergrond.
Later, toen ik weer ging kijken op de sluis, bleek het nog drukker te zijn in de Waalhaven. De afdeling Brakel (Antonia en Sanne) bleek gezelschap te hebben gekregen van de Soraya, terwijl Rijswijk nog sterker werd vertegenwoordigd door de Inspé. Volgens mij een uniek beeld,. want sinds ik in 1995 op de sluis kwam zag ik nog nooit een zo volle Waalhaven. Zeven schepen!!
Aan het einde van de middag stak ik op de brug de weg over om te kijken wat er in de Maashaven lag. Oordeel zelf: noppes, niente, nada, zero!
Er wordt meer vernield
Via Twitter kwam een bericht binnen van het Brabants Dagblad (@bdheusdenenaltena): "Bomen- en struikenkap langs de Afgedamde Maas". Bij de tweet zaten drie foto's waarvan de meest illustrerende hieronder staat. De foto en ook tekst is van Teus van Tilborg. Het blijkt te gaan om kap bij Woudrichem, het gebied bij het voetveer naar Slot Loevestein en tegenover de Gijsen krib.
|
Bij de foto's het volgende bericht:
" WOUDRICHEM - In het rivierengebied worden momenteel veel bomen en struiken gekapt. Het is een gevolg van de operatie Stroomlijn van RIJKSWATERSTAAT.
Om het rivierwater bij hoge stand vlot door te laten stromen naar zee worden zoveel mogelijk belemmeringen weggenomen. Ook een gedeelte van de Afgedamde Maas is in het project betrokken. Het betreft het stuk bij de vesting Woudrichem. Daar is dezer dagen met de werkzaamheden begonnen die eind dit jaar uitgevoerd moeten zijn.
Ter hoogte van Boven 't Gat bij het voetveer naar Loevestein heeft al veel groen moeten wijken. Het gebied is er transparanter door geworden. Een aantal grotere bomen blijft staan. Ook in het aansluitende zogenaamde Kattegrachtje doet de kettingzaag inmiddels zijn werk. De meeste struiken zijn in de loop van de jaren spontaan ontstaan. Het is de bedoeling dat ook hier een aantal grotere bomen gehandhaafd blijft."
Weer een stuk dat net als het Munnikenland wordt vernield met drogredenen. Transparantheid bijv. van een gebied(je) is geen criterium om bomen te laten staan. Waarom worden die wel gehandhaafd? Het riekt weer naar samenwerking met de groene maffia. Ik bedoel, je stroomlijnt of je stroomlijnt niet. Nu blijft het vernieling van een gebied met naar willekeur laten staan van bomen.
Kunst en de Eerste Wereldoorlog
Ook al via Twitter kreeg ik bericht dat de schuilplaats uit WO1 bij de Wilhelminasluis zich mag "verheugen" in de belangstelling van acht kunstenaars. Erfgoed Altena (@erfgoedaltena) twitterde: "Acht inzendingen voor kunstopdracht voor bunker".
Nu gaat het helemaal niet om een "bunker", maar om een schuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog. Op 28 november jl. schreef ik al over dit Kunstfenomeen van de gemeente Woudrichem. Heel benieuwd ben ik wat het resultaat van deze opdracht zal zijn. Ik vrees.......
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
woensdag 23 december 2015
Diep door het stof ga ik, want ik heb weer eens voor mijn beurt gesproken denk ik. Was het vanochtend bij ons vertrek nog een modderbende rondom onze woning, toen we laat in de middag terugkwamen zag alles er netjes schoongemaakt en opgeruimd uit. Geen idee aan wie we dat hebben te danken, maar we zijn er wel blij mee. Vergeet mijn gemopper van gisteren maar.
Hieronder resp. het opgeruimd zicht vanaf de sluis richting het parkeerterrein en sluishoofd H4, het beeld vanaf de parallelweg naar beneden en de weg van het parkeerterrein en onze tuin omhoog naar die parallelweg.
Nu verwacht ik 1e Kerstdag gasten en die had ik verteld dat ze de auto het beste in onze tuin konden parkeren, zodat ze met nog schone schoenen onze woning konden bereiken. Maar nu kan gerust op het parkeerterrein afscheid worden genomen van de auto, want het parkeerterrein is schoon!
Jammer alleen dat ik niet weet wie de opdracht tot deze schoonmaakactie heeft gegeven. Die man of vrouw verdient een flinke pluim!!
Toch weer andere schepen in de buurt
Na ons vertrek van de sluis vanochtend kwam de eerste stop al snel, bij het Gedenkteken namelijk om de Mover 3 met een grote bak ervoor op de foto te zetten. Het koppel lag bij de kraan van Covaco te lossen.
Tegen de casco's zagen we de C'est la Vie liggen, waarschijnlijk wachtte het schip op een seintje om bij de vulpijp te komen. Toen we laat in de middag weer terugkwamen zagen we dat de C'est la Vie bij die vulpijp lag, maar nog lang niet was geladen.
Ook zagen we dat de Mover 3 was vertrokken, maar dat die plaats bij de kraan was ingenomen door Carmen.
Toen ik me omdraaide en naar De Rib keek, bleek daar ook een schip te liggen. Dat was de Douwina die ik later vanaf die Rib nog een keer voor een deel op de foto zette. De bak Ambulant 3 ligt daar trouwens ook nog steeds.
Ook in de Waalhaven van de Wilhelminasluis was iets veranderd. Weliswaar lagen de Antonia en Sanne nog aan de oostelijke remming, aan de overkant had de Ariël een plekje gevonden.
Een leeg westelijk Maashoofd
Het waaierdek is weer volledig teruggelegd, ook aan de andere kant trouwens. De ankerbalk steekt prachtig tegen dit houtwerk af, het kraantje is verhuisd naar het parkeerterrein en alle schuiven hebben hun plekje weer ingenomen. Kortom: de deuren kunnen komen.
Bliksembeveiliging
Vanmiddag ook even gekeken hoe de bliksembeveiliging er uitziet. Bij de lantaarnpalen zie je alleen een koperen draad de grond ingaan, maar bij alle palen met een camera erop is de beveiliging duidelijker te zien. Heel netjes gedaan!
Werkendam
Een paar dagen terug las ik op Twitter dat in de haven van Werkendam al 102 schepen lagen. Hoeveel het er inmiddels zijn weet ik niet, maar als ik de tweet van Wim de Jong (@WimdeJong15) mag geloven is het nu alweer een stuk drukker: "Werkendamse havens zo goed als vol zelfs al schepen buiten de haven verankerd". Wel, daar moet ik een dezer dagen dus zeker een kijkje gaan nemen.
Van wie de foto is die bij deze tweet zat, weet ik helaas niet.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
dinsdag 22 december 2015
Eerst maar weer mijn "core business", de schepen in en rond de Wilhelminasluis. Daar was in ieder geval vergeleken met gisteren een verschil te zien. In de Waalhaven bleek de Brakelse Antonia te zijn verhuisd van de westelijke naar de oostelijke remming. Niet de Sanne, want die lag nog steeds in diepe rust bij de loswal van de reservedeur.
Ook in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco een verandering. De Tyda-Kyra lag daar weliswaar nog steeds te lossen bij de kraan, maar nu was de Zeeuwse Tanaka uit Hulst aangekomen. Dat schip moest dus even wachten tot het de lading die in de buurt van het Belgische Gent was ingenomen kon lossen.
Dan kreeg vandaag toch ook de fabriek van De Heus aan de Andelse Rib bezoek en wel van de Fritske uit Eindhoven die een reis achter de rug had vanaf de Europoort bij Rotterdam. Of daar vandaag nog werd gelost kon ik niet zien.
De Fritske zag ik op de Afgedamde Maas voor Andel, net voordat het ging afmeren bij De Rib.
Bliksems, wat is daar aan de hand?
Vanochtend al vroeg personeel van Boomgaard BV en Aardnet op de sluis. Na een uurtje ging ik maar eens een praatje maken met die mannen en het bleek te gaan over een beveiliging tegen blikseminslag.
Alle lantaarnpalen en palen met camera's worden apart beveiligd. Een koperdief zou vandaag niet weten wat hij allemaal op de sluis zag liggen en het heel jammer vinden dat veel ervan de grond in ging.
|
Maashoofd H3 en de schuiven
Ook daar is vandaag hard gewerkt, want toen ik er vanmiddag een kijkje nam waren de riool- en de rolschuif al teruggeplaatst en waren de mannen druk bezig met de roerklep die wat weerbarstig leek te zijn. Ook zag ik twee man bezig met het waaierdek terug te leggen. Het begint weer ergens op te lijken dus.
Jammer dat die vermaledijde deuren later dan gepland of afgesproken terugkomen. Hoewel jammer is het eigenlijk niet, iedereen die ik spreek waren daar al vanaf het begin vanuit gegaan.
Onbegrijpelijk dat dit allemaal zo lang moet duren, een lesje planning en beslissingen nemen lijkt me op de goede plaats voor een aantal mensen die toch ook gewoon gezellig Kerstfeest gaan vieren. Dat het minachting voor de Binnenvaart is, hoor je mij dan ook niet zeggen.
| | |
Het moet niet gekker worden
De moddertroep wordt steeds erger, met goed fatsoen kun je nu echt geen bezoek meer ontvangen. Zie de foto's hieronder van de toegang van het parkeerterrein naar het sluisterrein. Zo ontvang je toch geen dames met pumps aan?
Ook de volgende foto van de plaats waar je het parkeerterrein verlaat om omhoog te gaan naar de parallelweg laat aan duidelijkheid niets over.
En dan het punt waarop je van de parallelweg naar beneden gaat of andersom van beneden af de parallelweg opgaat. Het is moeilijk daar te zien wat nog weg is en wat alleen modder.
En wie is nu verantwoordelijk voor het schoonmaken van deze troep? De gemeente Woudrichem, het Waterschap, Rijkswaterstaat, provincie Brabant? Wie het weet mag het zeggen, maar belachelijk is het wel. De politie, die moet tenslotte handhaven, geeft al niet thuis als het hier wildwest is als de brug weer eens in storing gaat. Kortom, het is zo en het blijft zo.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht
maandag 21 december 2015
Op de sluis was het vanochtend vroeg al druk en toen ik voor de eerste keer naar buiten keek, bleek er al behoorlijk wat te zijn veranderd.
Maashoofd H4 was al bijna volledig ontdaan van de tent en de opbouw eronder, aan de andere kant werd al vrij snel ook begonnen de tent te ontmantelen.
Op hetzelfde moment arriveerde een vrachtwagen met aanhanger met erop de in Waalwijk als nieuw gemaakte schuiven, roerklep, ladders en de leuningen voor op de sluisdeuren. Eerst bleek overleg nodig te zijn om de meest efficiënte manier van afladen te bedenken.
Intussen ging het ontmantelen van de tent op het Maashoofd H3 gewoon door en al snel was er weinig meer van het witte plastic te zien.
Wij moesten daarna even weg van de sluis omdat ons een afspraak wachtte in Gelderland. Omdat de vrachtwagen de parallelweg blokkeerde, moesten we een klein stukje omrijden. Een mooie gelegenheid om met de dashboardcamera het tafereel vast te leggen.
Toen we na een tijdje weer terugkwamen op de sluis, was het even wennen een zo leeg oostelijk Maashoofd te zien. Wel een mooie gelegenheid om de opgeknapte ankerbalk te zien.
Op het Maashoofd H4 waren ze al, met behulp van een kraantje, begonnen aan het terugplaatsen van materieel. Het eerst was de ladder aan de beurt die dient om in het riool te kunnen afdalen.
Naast de kraan en in het gras lagen de opgeknapte spullen. Links de roerklep, ernaast de rioolschuif en de rolschuif en tegen het talud nog wat ladders, een hoekbalk en de leuningen voor op de sluisdeuren.
Alweer schepen op de Waal
Omdat we toch in Zuilichem waren, besloten we daarna even wandelend een kijkje op de Waaldijk te nemen. Het is daar een mooi punt om de scheepvaart te bekijken. Als eerste zagen we het motortankschip Forens uit Hendrik-Ido-Ambacht langskomen.
In de buurt waren twee peilvaartuigen bezig. De eerste was de Edo van FBT uit Druten. Het andere scheepje zag ik al eens eerder, de Bianca.
Echt druk was het niet, maar net voor een regenbuitje zagen we nog de Sincero passeren. Dit schip zag ik eerder wel eens in de sluis.
Schepen in Oudewater
Natuurlijk hebben de mannen van AndelWandelt oog voor schepen die ze passeren, of die hen passeren. Nu was de oogst tijdens de Linschotenloop van afgelopen zaterdag gering, maar toch kwamen ze terug met opnamen van twee leuke en ook wel bijzondere schepen.
De eerste was de "den Onthaestingh", een IJsselaak uit 1918 van Reederij De IJsel.
De tweede was een kleine sleep/duwboot met een wel heel bijzondere naam: J.W.R. Wonder en Geweld. Ik heb geen enkel idee waarom het scheepje deze naam draagt.
Gemaal de Papekop en Diemerbroek
De molen van Papekop en Diemerbroek werd in 1875 gebouwd na het afbranden van zijn voorganger in 1874. Die molen kreeg een vlucht van 28 meter en een scheprad met een diameter van 5,5 meter. Al een paar jaar later, in 1879, werd naast de molen een stoomschepradgemaal gesticht.
Het gemaal dat er nu staat is gebouwd in 1994 en is voorzien van twee schroefpompen. Het bemaalt de polders Papekop en Diemerbroek. Het gemaal werkt volledig automatisch en voor de afvoer van drijfvuil is een eveneens automatisch werkende grofvuilrooster aanwezig.
terug naar boven naar Nieuwsoverzicht