HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                        Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 november 2015  

maandag 30 november 2015    
"It's raining cats and dogs" zouden de Britten zeggen, wij doen het af met "Het regent pijpenstelen". Nou en dat deed het vandaag, maar dat zal iedereen wel hebben gemerkt. Weinig foto's buiten gemaakt derhalve, wel een paar vanuit de auto.

Drie schepen op dat moment bij de fabriek van Covaco. De Roos was een uurtje daarvoor geladen vertrokken. Bij de vulpijp lag nu de Galatea en vooraan moest de Thuvine uit Nijmegen op de beurt wachten. 

   

Bij de kraan werd de Henja, die gisteren al was aangekomen, gelost. Ik dacht het schip te kennen, maar deze Henja zat nog niet in het H-album.

Munnikenland toen     
Van Bert van Tilborg komt de volgende foto. Behoorlijk druk in het Munnikenland ergens in de jaren 1973-1975. Zo druk is/wordt het daar toch niet meer. Jammer genoeg kreeg ik geen namen bij de schepen, dus die moet ik schuldig blijven. Iemand misschien een idee?

Een Maashoofd en De Plaat    
Op zoek naar leuke foto's om vandaag te plaatsen kwam ik deze tegen, een opname die ik kreeg van Geri Groenhof-Hartog. Haar vader, sluiswachter Cor Hartog, draait aan het mechanisme om de Maasdeur te openen, samen met een kennis die op bezoek was. Geri zelf staat achter haar vader met de step. Het jongetje is een zoontje van de kennis.
Een bijzondere foto, ook al door de achtergrond. Duidelijk is het voetbalveld te zien waarop Sparta '30, de plaatselijke club, toen de wedstrijden speelde. Meer hierover is elders op deze site te vinden. 

Ook die is er niet meer    
Nog een foto van een tijd geleden, maar niet zo lang als de foto's hierboven. Wel is de foto in ieder geval voor 2000 gemaakt, want de oude hefbrug, de 3e brug in de geschiedenis over de sluis, doet nog volop dienst. Linksboven de Struikwaard nog als landbouw- en/of veeteeltgebied. Zelfs van afstand uit de lucht ziet de sluis er dan nog goed onderhouden uit, een plaatje!

Een zoektocht voor Hr.Ms. Gieten     
Deze mijnenveger die dienst deed bij de Koninklijke Marine van 1956 tot 1967 behoorde tot de Wildervank-klasse. In deze klasse, die werd genoemd naar het eerste schip ervan, zaten veertien mijnenvegers. De Hr.Ms. Gieten werd gebouwd op de scheepswerf van De Haan & Oerlemans in Heusden, ziedaar de link naar deze streek.. 
Hannie Visser-Kieboom (@hanviskie) twitterde gisteren de vraag "Wie weet er meer over de mijnenveger Hr.Ms. Gieten? Daarbij een link naar een pagina van het Nieuwsblad voor het Land van Altena  waar de volgende tekst stond:

HEUSDEN - Jan Postmus uit Gieten is op zoek naar informatie over de mijnenveger Hr. Ms. Gieten die 60 jaar geleden gebouwd is op de scheepswerf in Heusden bij werf De Haan & Oerlemans in opdracht van de Marine.
In Gieten wordt 10 februari 2016 een Reddingsboei overhandigt aan de gemeente en om die reden zijn ze op zoek naar meer informatie. Destijds verscheen in het Nieuwsblad een artikel over de bouw van de mijnenveger Hr. Ms. Gieten.
Een andere vraag gaat over de 'composiet' die in die jaren is gebruikt. N.l. Hout binnen(mahonie) laag in Aspro gedrenkt linnen en nog een buiten(teak) laag ook van hout. Wat het Aspro is weten ze nog steeds niet. Het linnen is als een glasvezel mat kunnen we bedenken, maar Aspro? Misschien dat een oud werknemer van de werf De Haan & Oerlemans nog te vinden is die antwoord kan geven op die vraag.
Wie meer informatie kan verschaffen kan contact opnemen met teambike@planet.nl of telefoon 0592-261287.

De foto komt van het Kustvaartforum en werd daarop gezet door een zekere "brander".  

Sporen in en om Amersfoort     

Zowel het geschreven verslag als de foto's van deze tocht staan nu op de site. Bij de foto's is de prachtige muziek van Omar Akram.

                                                terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zondag 29 november 2015      
Hoewel zondag, arriveerden toch twee schepen in het Munnikenland. Vanochtend zag ik dat de Roos een plekje had gekozen bij de kraan, morgen zal het dan ook denk ik als eerste aan de beurt zijn. Later kwam ook de eveneens geladen Henja aan. Deze ging vooraan liggen.

In en Om Amersfoort, een sluis en een stuw         

Gisteren nam AndelWandelt deel aan een tocht van 40 km met start en finish in Amersfoort; een stad die ik goed ken omdat ik door mijn dienstplicht daar zes maanden woonde (lichting 66-6).
Het actieve deel van onze club, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, had ook dit keer oog voor water-gerelateerde onderwerpen.   

   

Hoewel ik het niet verwachtte, zagen ze een spuisluis in het centrum van de stad. Tussen het Grote Spui en Kleine Spui kwamen ze deze oude sluis tegen die werd gebouwd rond 1400 en die diende als uitwatering en als scheepvaartsluis voor de grachten van Amersfoort.
Tegenwoordig functioneert deze sluis als peilregulerend werk voor de grachten.     

Niet veel later kwamen de lopers (wandelaars zou denigrerend zijn voor deze langeafstands mannen en vrouwen) bij een prachtige oude stuw, de Stoneystuw of -schuif. Dit is een industrieel monument, gebouwd in 1910. Met de twee schuiven wordt het waterpeil van de Beek gereguleerd. 

De stuw is van een type dat werd ontwikkeld door de Britse ingenieur Francis Stoney (1837- 1897). De oorspronkelijke schuiven en het aandrijf-mechaniek zijn rond 1980 vervangen.
In 2011 en 2012 werd de stuw volledig gerestaureerd.   

   

Schepen in Amersfoort    
Amersfoort kent, en dat had ik niet verwacht, een bloeiende scheepvaart. Zo maakten Hans en Anton o.a. opnamen van schepen in de Eemhaven.

Aan de wal lagen daar bijvoorbeeld de klipper Inspiratie, maar ook de oude tjalk de Roode Kaat. Beide schepen behoren tot het Varend Erfgoed, maar zijn nog heel actief met vaartochten, vergaderingen, feesten, etc.

   

Ietsje verderop lag de Vita Nova. Een omgebouwde spits uit 1940, maar nu actief als hotelschip en nog veel meer. Van de website van het schip nam ik het volgende over: "De Vita Nova is in de Eemhaven van Amersfoort een nieuw leven begonnen. In het voormalige vrachtruim, waar de stoere sfeer van vracht en varen zoveel mogelijk is behouden, is een bed en breakfast ingebouwd. Ieder kan op de Vita Nova logeren: toeristen, gezinnen, jongeren, zakenmensen, musici en deelnemers aan festivals.
De Vita Nova is een speciaal logement met een bijzondere gastvrijheid. Wij hebben geen haast. Achter de schermen heeft de OLV A met 
Vita Nova Beschut Werk een dagbestedingsproject voor mensen die in een leer/werkplek doorgroeien naar een volgende fase m.b.t. werk. Twee coaches begeleiden optimale zorg, zowel voor de crew als voor de gasten."

   

Iets verder doorlopend zagen de mannen een botenhuis en in dit geval was dat een echt boten"huis". De tijd ontbrak om eens goed te kijken hoe dit alles in elkaar stak, maar nu al is duidelijk dat dit toch wel een heel origineel boothuis moet zijn!

Een spits op het droge      
Nog verder op de route een heuse spits. Alleen was het schip, van oorsprong een Belgische spits, in twee delen gesplitst en waren die verbonden door bedrijfsruimten. Nu kan ik hier wel een heel verhaal plaatsen over Ideate, maar veel simpeler voor mij is om een link hiernaar op te nemen

   

Hierboven het voorschip en het achterschip. Hieronder de ingang van het bedrijf dat daarmee de twee helften van deze oude spits verenigt. 

                                                 terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 28 november 2015        
Wel heel weinig te doen; rust in, op en rondom de Wilhelminasluis. Wel begreep ik dat Sint Nicolaas vandaag zijn opwachting maakte in Andel, maar ook daar kreeg ik weinig van mee. Ik vermoed dat hij via de Bergsche Maas naar Andel kwam.
Mijn eerste foto was van een heel leeg Munnikenland, alleen tegen de casco's lag een scheepje, maar dat is op deze foto (bijna) niet te zien.

Vanaf de brug een lege Wilhelminasluis, waarbij mij opviel dat de Waaldeuren een behoorlijke kier hadden. In de Waalhaven lagen nog steeds de weekend houdende Neophyte en de Prinses Margriet.

   

De groepsschuilplaats op de Wilhelminasluis      
Bijna 90 jaar zat deze groepsschuilplaats in het talud bij het Gedenkteken. In 2000 werd het daar uitgegraven en verplaatst naar een plekje naast het noordoostelijke parkeerterrein van de sluis. Daar werd het nog niet zo lang geleden ook weer verwijderd om naar een (voorlopig?) definitieve plaats langs de parallelweg net ten oosten van de brug over de sluis te worden gebracht.

   

In de laatste editie van het Altena Nieuws, een regiokrant, viel me op de pagina waarop de mededelingen van de Gemeente Woudrichem staan een artikel op. Het onderwerp, in dit geval misschien wel het lijdend voorwerp, was deze groepsschuilplaats. 

   

Er is een ambitieus plan om deze Linie WO1 onder de aandacht te brengen. De linie liep van Fort Vuren, via Slot Loevestein en de Wilhelminasluis naar Fort Giessen en daarna naar Werkendam. Hoewel, in het laatste stuk van Almkerk naar Werkendam zijn bijzonder weinig resten van tijdens WO1 gebouwde werken te vinden.
Ambitieus, want: Er wordt een educatief project ontwikkeld, er komt een fietsroute langs de route, bij de werken wordt (ook digitaal) informatie verstrekt en er komt een educatiepark. En dan nu ook nog een kunstwerk!

   

Het kunstwerk dat bij de schuilplaats op de Wilhelminasluis moet verschijnen, moet aan nogal wat voorwaarden voldoen. De criteria zijn:
--het kunstwerk moet vandalismebestendig zijn
--het kunstwerk moet vervaardigd zijn van duurzame materialen
--het kunstwerk en de locatie moeten makkelijk en tegen lage kosten te onderhouden zijn
--de schuilplaats is onderdeel van een Linie en geniet beschermde monumentenstatus, de monumentencommissie zal de toepassing ook beoordelen
--de kosten van de kunsttoepassing passen binnen de begroting en zijn inclusief plaatsing en ondergrond

   

Wel, ik ben heel benieuwd wat dit gaat opleveren en nog later gaat worden. Maar ik vrees......... Maar goed, de inzending van kunstenaars (is dit trouwens een beschermde of een zelfbenoemde titel?) moet binnen zijn voor 24 december a.s. Zie ook: Historie in de Regio.

In en om Amersfoort  

Anton van Rijswijk en Hans de Weerd hebben vandaag 40 km gelopen in en om Amersfoort. De speciaal voor deze dag uitgezette route ging over onverharde paden en rustige verharde wegen van Amersfoort en Soest. De route liep door parken, langs grachten en stadsmuren in het oude centrum, bewaard gebleven industrieel erfgoed, achtergebleven sporen van de beide wereldoorlogen en andere militaire activiteiten.
De deelnemers aan de 40 km, Hans en Anton dus ook, liepen over de vorig jaar geopende Vliegbasis Soesterberg en landgoed De Paltz. Daaromheen doorkruisden zij vrijgegeven militaire terreinen en de stuifduinen bij Soest.
Onderweg gaven pijlen en linten de weg aan. Bij de WS78 rustposten langs de route waren de uitgereikte bonnen te gebruiken. Op twee plaatsen langs de 20 km route en halverwege de 40 km tocht lagen horeca rustlocaties, waar de consumpties natuurlijk voor eigen rekening waren.
De mannen hebben weer een behoorlijk aantal foto's van deze dag gemaakt, morgen zal ik daar een aantal van publiceren.

                             terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht  

vrijdag 27 november 2015  
Hoewel het vandaag Black Friday was, geen idee wat dit eigenlijk inhoudt, weerhield ons dat niet om weer eens een dagje het Brabantse in te gaan. Heerlijk wandelen in het natuurgebied de Grote Peel, koffiedrinken en lunchen in een van de dorpjes in die streek.
Geen sluis gezien onderweg en ook geen schip. Wel voor ons vertrek vanochtend vroeg. In de Waalhaven bleek de Neophyte gezelschap te hebben gekregen van de Prinses Margriet.
In het Munnikenland was de Patria bijna klaar met laden voor Helmond, maar daar maakte ik geen foto van.

Amazing Spaces       
Onder deze titel was bijna iedere dag op SBS 9 een programma over het leven op heel kleine opppervlaktes, een caravan, een oud legervoertuig, een boomhut, etc. Vandaag was er o.a. aandacht voor een narrow boat. 
Nu hoorde ik in het programma dat ook het woord canalboat voor een dergelijk vaartuig werd gebruikt. Het meest kenmerkende van een narrowboat is de breedte, die mag niet meer zijn dan 2.13 m. om door de smalle Britse kanalen en sluizen te kunnen varen. 

   

Ook de Wilhelminasluis kreeg een aantal malen bezoek van een narrowboat. Ik vraag me nog steeds af hoe die scheepjes hier zijn gekomen, waarschijnlijk als deklast op een vrachtschip. 
Hierboven de Sika die op 25 augustus 2008 passeerde en ernaast de Endellion die op 25 september 2011 langskwam. Hieronder de Friendship die ik op 17 juni 2012 aan de remming in de Wilhelminasluis zag liggen.

Eén keer, op 14 mei 2013, zag ik twee narrowboats tegelijk schutten richting Merwede. Het waren de Wandering Snail en de Temujin. 

   

Het lukte me die dag om deze twee narrowboats op één foto te krijgen, toen ze in de Waalhaven waren. 

                            terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 26 november 2015    
Onverwacht meer foto's van schepen dan ik had verwacht. Het Munnikenland stelde me niet teleur met twee schepen. Als eerste de Neophyte die gisteren al was aangekomen en die nu werd gelost. Het schip uit het Belgische Kalmthout kwam met een lading die in België was ingenomen.
Vanochtend zag ik ineens dat de mij zeer bekende Patria ook bij de fabriek van Covaco lag, maar deze was daar om een lading in te nemen.

   

In de loop van de middag vertrok de Neophyte, maar ver ging de reis niet. Het schip ging slechts om de landpunt heen om daarna in de Waalhaven van de sluis te gaan liggen. Wel een goed fotomoment natuurlijk.

Toen we vanochtend terugkwamen van Veen zagen we dat een schip richting de sluis ging. Ik nam aan dat het bij De Heus moest lossen en we besloten om bij De Rib te stoppen en daar de auto te parkeren. Om het wachten te verkorten -letterlijk is dat natuurlijk niet mogelijk- wandelden we een klein rondje door Andel. Keurig op tijd waren we terug op De Rib om het schip te zien arriveren.

Het schip bleek de Belgische Dorneck uit Antwerpen te zijn. De lading die bij De Heus moest worden gelost, bleek te zijn ingenomen in het Franse Metz. Tijdens de manoeuvres om aan de kant te komen, werden de luiken van het schip al open gelegd.

   

Terwijl ik deze foto's stond te nemen, viel me het materieel op dat daar nog steeds aan de overkant ligt. Links een aantal bakken en een stukje naar rechts de bekende, bijna beruchte, arkjes. Volgens mij liggen ze daar niemand in de weg.

   

Tot slot nam ik nog één foto van de Dorneck. Het schip ligt dan aan de kant achter de Ambulant 3 en het lossen zou kunnen beginnen.

Een prachtig overzicht van de Rotterdamse haven      
Via Twitter kwam een bericht binnen van Maritiemewereld (@maritiemewereld): "De haven van Rotterdam is de eerste haven ter wereld die virtueel te bekijken is." Nu is de Rotterdam natuurlijk onze nationale trots als een van de grootste havens ter wereld, dus ik besloot meteen een kijkje te nemen door op de link in de tweet te klikken. Geweldig! 

Hierboven staat een screenprint die ik maakte tijdens die virtuele rondvlucht. Echt een aanrader om te kijken, klik maar hier.               

Uitreiking van de Betonprijs      
Eveneens via Twitter werd ik van dit heuglijke feit op de hoogte gebracht. Rijkswaterstaat (@rijkswaterstaat) twitterde: "Nieuwe Schelderadartoren #NeeltjeJans wint #Betonprijs in categorie Constructief ontwerp.  
Uit het juryrapport: Voor deze naald van beton met een hoogte van 115 meter is alles uit de kast gehaald om vervormingen aan de top van het project te beheersen ten behoeve van de stabiliteit van de radar. Het zeer slanke ontwerp heeft tevens moeten voldoen aan hoge eisen met betrekking tot levensduur en referentieklasse van 100 jaar". 

Als je meer wilt lezen over deze radartoren, ga je gang en klik dan hier.

Zomaar een foto van toen    
Dat toen is toch al weer een flinke tijd geleden, namelijk 46 jaar! De tweede brug in de geschiedenis van de Wilhelminasluis, een rolbrug. De standplaats van de fotograaf is aan de Brabantse kant.
De weg naar de sluis is dan nog niet geasfalteerd en druk zal het niet zijn geweest in die tijd. 
 

                                  terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

woensdag 25 november 2015    
Een gedenkwaardige dag deze woensdag. Exact twintig jaar geleden, op 25 november 1995, verlieten we Woudrichem om op de Wilhelminasluis te gaan wonen. Een gebeurtenis waarvan we nog steeds geen enkele spijt hebben, het is uitermate goed vertoeven hier.
Natuurlijk hebben mijn betere helft en ik hier wat aandacht aan besteed. Kreeg zij van mij een prachtige bos bloemen, nu moet ik erbij zeggen dat dit wel een kwalificatie van mij is, zij verraste mij met een schilderij. Hoewel het werk nog niet helemaal klaar is, zag ik meteen dat het een impressie was van ons Thuis op de Sluis. 
Overbodig denk ik om te vermelden dat ik er lichtelijk ontroerd door was, eindelijk een echte "Eileen" aan de muur boven mijn bureau.

Schepen in het Munnikenland bij Covaco     
Twee schepen vanochtend bij Covaco. De Marja, leeg uit Veghel gekomen, lag te laden en bij de kraan werd de Belgische Vlaanderen verlost van de lading die in de buurt van Gent was ingenomen. Beide schepen vertrokken bijna tegelijk in het begin van de middag.        

   

Schepen elders           
Dat elders was dan in eerste instantie Heusden waar we wat rondwandelden en koffie mèt genoten bij Bakkertje Deeg. Maar voordat we in dit vestingstadje waren, maakte ik een foto van de twee schepen die net op dat moment op de Bergsche Maas passeerden, de bekende Merwestroom uit Werkendam en de voor mij onbekende Trisulca uit Raamsdonk.

   

Door de polder gingen we daarna richting Waalwijk, waar we op een industrieterrein terecht kwamen. Niet zo erg, maar vervelend dat de weg daar dood liep. Draaien dus, maar eerst een foto gemaakt waarop een stukje van drie schepen: de Merwestroom (waar zag ik die eerder vandaag?), de Elisabeth en de Res Nova. 

Om deze schepen in de Waalwijkse haven beter op de foto te krijgen, reden we een flink eind om. Ergens in de buurt van de sluis vonden we een weggetje dat naar het water leidde. Vanaf dat punt had ik een goed zicht op de vier schepen die daar bij elkaar lagen. 

   

Hierboven de Res Nova en ernaast de Elisabeth die net van plaats was veranderd. Hieronder links de Zuidenwind uit Vianen die aan de overkant lag en rechts de al eerder gesignaleerde Merwestroom.

   

Een viertal schepen tegelijk zag ik nog niet eerder in deze Waalwijkse haven. Hieronder nog een keer drie ervan op één plaatje.

Na een kort bezoekje aan Waalwijk reden we over de Waalwijkse sluis langs de Bergsche Maas naar huis. Bij die sluis wilde ik nog een foto maken van de Merwestroom, maar opeens stroomde de regen, goed zichtbaar op de foto, naar beneden. Terwijl ik terugliep naar de auto, hield de regen op en maakte ik dus ook nog maar een foto van de Zuidenwind.

   

Daar was de vrachtwagen weer     
Op de sluis bleek dezelfde vrachtwagen van gisteren actief te zijn. Misschien eerder vergeten mee te nemen, maar nu gingen de bruggetjes van de Maasdeuren mee naar Waalwijk. Ook die zullen dus wel een opknapbeurt krijgen.

   

De chauffeur had de aanhanger weer op de parallelweg laten staan, die was ook dit keer niet nodig. Het manoeuvreren met de vrachtwagen verliep heel wat sneller dan gisteren, "Oefening baart Kunst". Boven werd de aanhanger weer aangehaakt en in no-time was het spul vertrokken.

Ge komt uit Ael als .............      
Gisteren noemde ik deze Facebookpagina al. Afgelopen zondag plaatste ik daar een luchtfoto waarop de Pastorie een prominente plaats inneemt. Eerder al plaatste ik een dergelijke foto van de kerk waar ik gisteren over schreef, de blauwe kerk.
Op beide foto's wordt flink gereageerd! Leuk om ook op deze manier meer te weten te komen over alles dat voorbij is gegaan. Moet ik ineens denken aan een boek dat ik op mijn lijst Nederlandse literatuur voor mijn eindexamen Lyceum in Den Helder had staan: "Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan".
Quizvraag: "Wie was de schrijver van dit boek?" Nu niet meteen gaan googelen, het gaat om parate kennis.:-)
Vandaag weer een foto die volgens mij uit dezelfde serie komt als de twee met de kerk en de pastorie. Nu een luchtfoto van de Romboutstoren en de bebouwing die daar ooit was. Behalve de Romboutstoren allemaal weg!
Anton van Rijswijk mailde me dat de foto's in ieder geval van voor 1952 komen!

                                         terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 24 november 2015    
Gisteren was de Werkendamse Desiré al in het Munnikenland aangekomen met een lading die in de Rotterdamse Waalhaven was ingenomen. Het schip moest wachten tot de Replay was verlost van haar lading.

Toen ik halverwege de middag twee foto's maakte van deze schepen bleek de Replay al te zijn gelost en lag het rustig vooraan. De Desiré werd op dat moment al gelost bij de kraan. 

Materiaal opgehaald van het westelijk Maashoofd       
Vanochtend een vrachtwagen met aanhanger om de schuiven, de roerklep, een ladder en geleiderails op te halen. De roerklep, die net achter de heg lag, was goed bereikbaar voor de kraan op de wagen en was dus als eerste aan de beurt.

   

Daarna ging de vrachtwagen naar boven naar de parallelweg om de boel een beetje te herschikken, waarbij ook de aanhanger werd gebruikt.

Vervolgens kwam de trekker weer naar beneden om dichterbij het Maashoofd te kunnen komen. Gezien de kleine manoeuvreerruimte viel dat waarachtig nog niet mee. Met bewondering aanschouwde ik de pogingen van de chauffeur van Blauw Transport uit Werkendam.
Natuurlijk lukte het na een aantal pogingen en konden de riool- en de rolschuif (de laatste wordt ook middenschuif genoemd) op de vrachtwagen worden getakeld. Daarna was het hele spul al snel vertrokken, op weg naar Waalwijk waar het materiaal in tip-top conditie zal worden gebracht.

   

Hervormde Kerk in Andel  
Vanochtend was ik in het Hervormd Centrum De Ark in de Burg. van der Schansstraat. Omdat ik daar even moest wachten, keek ik een beetje om me heen waarbij mijn oog viel op een foto (hier linksonder) van de Hervormde kerk. Het was een oude foto en ik raakte erover aan de praat met twee oudere mannen uit Andel. 

   

De mannen hadden me nieuwsgierig gemaakt met hun verhaal over deze blauwe kerk en eenmaal weer thuis keek ik in mijn archief of ik opnamen had van deze kerk toen en nu. Die had ik, hier rechtsboven staat er al eentje. Ook hieronder twee opnamen van die kerk.

   

Het moet een mooi en ook opvallend gezicht zijn geweest, een kerk met een blauwe uitstraling. Toch eens zoeken in oude Aktu-Aels, het dorpsblad van Andel, of Teus van Tilborg, Andels geschiedschrijver, er ooit een verhaal aan heeft besteed.
Dit monument verdient zeker een plaatsje op deze website, foto's heb ik er genoeg van. De laatste foto hieronder zal ik ook op de Facebook-pagina van Ge komt uit Ael als.......... plaatsen, misschien levert dat ook nog info op.   

   

Dit alles schrijvend herinner ik me ineens dat ik in de map "Tekeningen en Schilderijen" nog foto's moet hebben van schilderijen, waarop de blauwheid van die kerk wel heel erg tot zijn recht komt.

   

Toen we De Ark uitliepen stonden we recht voor een prachtig huis, de Pastorie. Ook dit fotogenieke huis kent vast een interessante historie. 

Veel regen, dus veel tijd binnen doorgebracht 
Vandaag weer twee albums met Nederlandse vrachtschepen heringedeeld. Het album van schepen die met een "Q" beginnen kostte niet veel tijd. Van Qui-Vive tot Quo Vadis waren het er slechts negen.

   

Beginnend met de "R" bleken er heel wat meer schepen te zijn, liefst 77. Dat werden dus twee albums om al die schepen van Raaf t/m Runamara kwijt te kunnen en ook nog ruimte te houden voor de toekomst.

   

Even een terugblik naar gisteren      

Gisteren plaatste ik een foto die V.H.N. (@-havenm) onder de titel "Nostalgie in de binnenvaart" op Twitter zette. Nostalgie inderdaad, want zelden zie je nog een schip dat de was zo heerlijk in de frisse lucht droog laat wapperen. 
Het schip was inderdaad een spits, schipper Brand van de Cornelis B reageerde en meldde dat het de Oostenwind was. Hij zei er bij dat het "Een mooi "ouderwets" plaatje" was.
Natuurlijk kon de oude Willem Waaierdeur, sluis-wachter in ruste voor al een lange periode, het niet laten ook te reageren. Hij schreef:
"Vroeger was het op maandag in ieder geval op de Wilhelminasluis wel wasdag. Tenminste dat herinner ik me nog wel bij Adrie en Henk Kant op nr. 4. 
Bij de Kantjes brandde op maandagmorgen in alle vroegte al het licht. Dan stond de was bij dit flinke gezin centraal. Een goede wasdag op maandag is het halve werk voor de rest van de week zullen ze gedacht hebben. Zal wel nodig geweest zijn ook bij deze sympathieke nicotineliefhebbers."
 


                                         terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht
 

maandag 23 november 2015       
Rustig begin van een week die, naar ik verwacht, wat de sluis betreft ook wel rustig zal verlopen. Vandaag mannen van EPC en Datronics, of was het Dratronics?, vooral bezig in het wachtgebouw. Weinig spectaculair dus, hoewel de desk van de bediening er nu wel erg strak uitziet. Moeiteloos kan nu bijna alles vanuit een luie stoel worden bediend. Natuurlijk is het geen echt luie stoel, maar een ergonomisch verantwoorde werkplek. 
Ook de windmeter op de brug werd vandaag tip-top ingeregeld, laat de najaarsstormen dus maar komen
!

Schepen in de buurt     
Ja, dan moet ik het dus hebben van het Munnikenland. Voor de gisteren gearriveerde Mejoni kwam ik te laat, het schip was allang op weg naar Amsterdam voor een nieuwe lading toen wij langs wandelden. Wel zagen we nog de Marja die werd gelost. Later in de middag vertrok dit schip ook.

Toen wij terugkwamen van onze wandeling en weer langs het Munnikenland kwamen, zagen we de RWS 71 aankomen. Dit patrouillevaartuig kwam even het Munnikenland in, draaide en verdween weer richting Waal/Merwede.

       

Later in de middag bleek de Replay bij Covaco te zijn aangekomen, waar het ook onmiddellijk werd gelost. Toch nog maar een keer een korte wandeling gemaakt om het schip uit Bergambacht op de foto te krijgen.

Dan nog dit...........        
Verder is er niets te melden van de Wilhelminasluis of het zou de bende moeten zijn op de westelijke parkeerplaats. Laat een zak met plastic afval daar staan, of zet die daar neer, en binnen no-time weten vogels er wel raad mee. Jammer, het wordt zo'n rommeltje. Van wie die zak komt? Geen idee. Morgen zal ik de boel maar opruimen, je moet je tenslotte niet alleen verantwoordelijk voelen voor je woonomgeving, maar er ook wat aan doen.

Nostalgie?      
Vanmiddag kwam een tweet binnen van V.H.N. (@-havenm) waarin stond: "Nostalgie in de binnenvaart". Erbij zat een foto van een spits (denk ik) waarvan ik de naam niet zag of zelf wist. Een prachtig oer-Hollands plaatje, maar is dit echt nostalgie? Maandag is wasdag, of is dit veranderd?

Schepen op de Waal            
Jaloersmakend bijna is de Facebookpagina van Piet Lobregt uit Brakel. Hij ziet iedere dag een flink aantal schepen passeren, waarbij zijn favoriete fotoplaats Zuilichem is. De schepen komen daar dichtbij de oever langs.
Natuurlijk ben ik lid van zijn pagina die regelmatig wordt ververst, zowel de titelpagina als de albums erop. Hieronder de openingsfoto van een tijdje terug.

Gelukkig gaan de mannen van AndelWandelt, samen of solo, regelmatig het Munnikenland in. Op 3 oktober jl. stond bijv. de Munnikenlandroute op het programma en daarbij lopen ze dan o.a. van Slot Loevestein naar Brakel langs de boorden van de Waal.
Ook zij zien dan een flink aantal schepen passeren, de meesten onbekenden voor de Wilhelminasluis en dus voor mij. Een aantal ervan zetten ze dan speciaal voor mij op de foto. Hieronder een aantal ervan.

Hierboven de Viper, een 110 m. schip uit 1987 dat bij de scheepswerf Merwede in Hardinxveld-Giessendam werd gebouwd. Hieronder links de Jacobus Sr., Anton van Rijswijk is op deze foto ook te zien, en ernaast de Martina.

   

Dan links de Vios met ernaast de met containers geladen Heros II.

   

Dan een 86 m. schip, de Lansingh uit Krimpen aan de IJssel. Een schip waarvan het casco in China is gebouwd, maar waarvan de afbouw geschiedde in de huidige thuishaven. 

Dan eerst de Nawatrans X met ernaast de Defacto.

   

Vervolgens de Duitse Danube-1 met rechts de Passant. 

   

Een vreemde eend in de bijt tussen al deze vrachtschepen was de Viking Sun, een passagiersschip.

De grote Amigos, 135m., uit Ridderkerk was de volgende. Van de andere kant kwam op hetzelfde moment de Somtrans X, een motortankschip.

   

Ook de Felicitas, alweer een 135 m. schip,  was onbekend voor me, evenals de Kirsten trouwens. 

   

Dan eindelijk een bekende, het was meteen ook de laatste van deze serie. De Bommelervaart maakt vaak het rondje huis-Waal-Wilhelminasluis-Maas-St. Andries-Waal-huis, maar door de stremming van de Wilhelminasluis was deze route voorlopig afgesloten. 

                                terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

zondag 22 november 2015                
Zoals gewoonlijk de laatste dagen niets te doen op de sluis, zeker niet nu het zondag is. We waren van plan eens koffie te gaan drinken in Nederhemert en als route kozen we voor de Maasdijk via Poederoijen en Aalst. Onderweg maakte ik één foto en wel van de Expansie die bij de steenfabriek Rijswaard lag.
Nu ik begin aan de dagelijkse update zie ik dat op die foto nog een schip is te zien achter de Expansie. Dat blijkt de Spido II te zijn, een schip dat onder Spaanse vlag vaart. Ik had zon tegen, dus het is niet een erg duidelijke foto.

Noch bij De Rib in Andel, noch in het Munnikenland was een schip te zien. Momenteel (18.00 u.) is dat anders, want nu liggen bij de fabriek van Covaco twee bekende schepen. Het zijn de Marja, die uit Antwerpen komt, en de Mejoni die de lading in Rotterdam heeft gehaald. Hieronder deze twee schepen op archiefopnamen uit resp. april 2013 en eind oktober dit jaar.

   

Weer twee >100jarigen erbij      
Vandaag alle tijd en daarom weer twee schepen toegevoegd aan de Galerij der Eeuwlingen. Twee heel verschillende schepen, de Nooit Volmaakt en de Spes-Salutis.
Vooral het tweede schip maakte behoorlijk wat mee, veel verschillende eigenaren en namen, maar ook het zinken bij Terneuzen en het aan de grond lopen op de IJssel bij Hattem. Van die laatste gebeurtenis heb ik een filmpje toegevoegd, dus alleszins de moeite waard om een kijkje te nemen bij deze oude schepen.

   

De oude doos 2      
Bij de foto's die ik jaren terug kreeg van Stefanie Rochat zaten nog een paar aardige waarop ook een stuk van de fabriek van toen nog Schouten in het Munnikenland is te zien. Beide foto's zijn zo'n jaar of 35 oud. 

   

Bij de foto's zat ook een kleurenopname en die is heel bijzonder. De foto is genomen achter de tuin van het huis dat nu nummer 10 heeft. Het was "vroeger" een goede gewoonte om kleinvee te houden. Of dat voor het plezier was of voor de slacht is me nooit verteld, ik neem aan het eerste. Ik heb me ook laten vertellen dat de dieren op de foto van sluiswachter Jaap Rochat, de vader van Stefanie, waren.
Maar op de achtergrond is een stukje van de veevoederfabriek van toen nog Schouten te zien. Het lijkt er behoorlijk druk te zijn. Zonder twijfelen een prachtig plaatje, hoewel de scherpte natuurlijk te wensen overlaat.

 Wat een pracht in Andel    
Met Anton van Rijswijk verkende ik een tijdje geleden aan de hand van oude foto's het dorp Andel. We waren nog lang niet klaar met alle oudere straten en daarom hebben we het plan opgevat om die wandelingen, langs het pad van mijn vader zong Wim Sonneveld ooit zo mooi, weer te gaan hervatten.
Bij de voorbereiding kwam ik deze foto tegen, wat een ontzettend mooi plaatje maakt dat stukje Andel daar. 
Nu weet ik niet wat ik precies zie, maar het lijkt me de hoofdstraat van Andel toe, de Burg. van der Schansstraat.

                                           terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht  

zaterdag 21 november 2015        
Weer helemaal niets te doen op, in en rond de sluis. Geen enkel schip behalve de Prinses Margriet weekend houdend in de Waalhaven. Geen echte update dus vandaag, maar toch wat veranderingen aan de website.  

De volgende Eeuwling      
In de rubriek Eeuwlingen heb ik het volgende schip toegevoegd. Vandaag is dat de Moa, een schip dat in 1913 bij Nordseewerke in het Duitse Emden als sleepvrachtschip werd gebouwd. Meer over dit schip is te lezen op de Moa-pagina.  Hieronder het schip als het op 25 september 2010 de Wilhelminasluis passeert. Het is jammer genoeg de enige foto die ik van het schip heb.

 Bijzondere schepen      
Op de website ook al een tijd de rubriek Bijzondere Schepen. Het verhaal over de Henrean had ik al veranderd, maar nu heb ik ook het verhaal over de andere schepen aangepast. De eerste is de duwer Jamaica, een robuust schip dat een uitstekende ijsbreker bleek.

De Tarragona is bijzonder door het gebruik van aluminium bij de bouw. Ernaast de Vlotburg, het varend kasteel.

   

Dan de twee schepen met die interessante geschiedenis. De Uriah Heep die in 1946 voor de Engelse Marine werd gebouwd en o.a. dienst deed in Hong-Kong en Singapore en de Mary Scott die deelnam aan de evacuatie vanuit Duinkerken van Engelse soldaten in mei 1940.

   

Uit de oude doos         
Twee foto's van de fabriek(en) in het Munnikenland uit resp. 1965 en 1970. Het ziet er allemaal kaal en leeg uit als je het vergelijkt met de huidige aanblik. De foto's komen van Stephanie Rochat, dochter van Jaap Rochat die sluiswachter was op de Wilhelminasluis en hier toen ook met zijn gezin woonde. Stephanie woont momenteel in haar ouderlijk huis.

   

Ter vergelijking hieronder een foto van de fabrieken zoals die er tot voor kort stonden. Stonden, want de "kleine" laadtoren van Covaco mist tegenwoordig de bovenbouw.

                                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

Top